Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää ikinä ajautuko velkakierteeseen

Vierailija
22.08.2015 |

Se on kamalaa. Ahdistavaa. Itse olen. Ensin osareita sitten kulutusluottoja, lisää osareita, pikavippejä. Ja kierre on valmis. Itselläni ulosoton kautta perittäväksi menossa n.14 000. Kyllä, itse aiheutetusti, ihan hävettää. Ahdistaa, hävettää ja vaikea nähdä elämä tämän kaiken takaa. Älkää ikinä, ikinä aiheuttako itsellenne tätä. Tuntuu, että otsassani lukee "luottotiedoton" ja "ulosottovelkainen" tai "taloutensa pilannut".. Tuntuu että koko asia määrittää minut tällä hetkellä. Olen epäonnistunut siinä, tuntuu että olen siksi epäonnistunut elämässä muutenkin, ja äitinä. Asia on mielessä jatkuvasti, kokoajan. Kaikki kulutusluotto- ja pikavippimainokset ahdistaa. Olen niihin sortunut ja nyt tilanne on tämä. Älkää sortuko niihin, tai katkaiskaa kierteenne mahdollisimman lyhyeen. Itse annoin mennä liian pitkälle.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/56 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kävi sama juttu. Vuosien holtiton rahankäyttö ja lainanotto kostautui. Ulosotossa tällä hetkellä onneksi vain 6000 euroa. Saan ne maksettua kyllä hyvin, mutta kestää ennen kuin saan luottotiedot takaisin. Lainanottoon en aio luottotietojani tarvita enää koskaan! Tämä oli paras opetus koskaan! Tämä pysäytti ajattelemaan. 

Mietin monta kertaa että mikä minussa oikein on vikana. Olen kuitenkin normaalijärkinen noin muuten. En ole syrjäytynyt, on työpaikka, yliopisto-opinnot, hoidan muut asiat mallikkaasti. Mutta raha..

Onko teillä muilla millainen koulutus? Miten muuten hoidatte asianne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, kaunis kiitos sanoistasi 25, olet ihana ihminen! Kiitos!

t. 24, itku tuli

Vierailija
4/56 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakaa heti pääoma pois suoraan perijälle (ei sille perintäyhtiölle). Siinä tapauksessa potti ei kasva enää korkoa! Jos yritätte maksaa perintäyhtiölle pääomaa pois, niin suurin osa niistä kuluista menee niihin perinnän sivukuluihin eikä pääoma lyhenny.

Esim. jos olette anttilalle satasen velkaa, josta on kasvanut perintäkuluineen tonnin potti... niin maksakaa se pääoma 100 euroa pois anttilalle. Sitten enää ei pitäisi korot mitenkään juosta ja summa ei voi enää tuosta lisääntyä. Sit anttila ilmoittaa, että pääoma on maksettu perintäyhtiölle niin eivät saa ainakaan enää sitä 1000 eur pottia kasvatettua perintäyhtiössä.

Olen myös kuullut eräältä korkeassa asemassa olevalta, että perintäyhtiöllä  ei ole laillista keinoa periä pelkästään perinnän sivukuluja velalliselta, koska koronkiskonta on lailla kiellettyä. Eli jos pääoma on maksettu KOKONAAN pois, niin laillisesti pelkistä perintämaksuista ei voi tulla edes maksuhäiriömerkintää. Jos olisin velkainen, niin todellakin ottaisin tästä selvää ja monesta eri paikasta! Tietenkään perintäfirmat itse eivät tälläistä lainreikää myöntäisi, koska sitten heiltä jäisi rahat saamatta.

Vierailija
5/56 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velka tai perintään joutuminen ei ole aina oma vika. Sukulaiseni työnantaja ei maksanut palkkoja 4 kk ajalta, vaikka koko ajan vakuutti maksujen tulevan... joten sukulaiselleni olisi todellakin tullut pienipalkkaisena ihmisenä merkintä jos eivät vanhemmat olisi jelpanneet ja maksaneet 4kk erääntyneitä maksuja.

Työnantajissakin on mulkkuja.

Vierailija
6/56 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki 24 on myös perintäkulujen kohtuullisestamisesta jos pääoma on maksettu suoraan pois velasta.

http://www.laki24.fi/lave-velka-perinta_kulut/

Älkää nyt herranjumala maksako mitään tuhansien perintäkuluja pienestä laskusta perintätoimistolle ottamatta laista selvää. Myös viestissä 28 mainittu porsaanreikä on mahdollinen tapa maksaa pääoma pois helposti, jotta perintätoimisto ei pääse enää kasvattamaan perintäkuluja. 

Vierailija
7/56 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä kommenteista, ette arvaakaan, miten paljon ne merkitsevät. Ap

Vierailija
8/56 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samassa tilanteessa.. Mulla on menossa ulosottoon jotain 12-13t. Pelottaa, miten osamaksut, joita en ole maksanut erääkään joistain, niin tuleeko niistä joku petossyyte..

Vierailija
9/56 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä on vielä luottotiedot kunnossa....mutta joskus mietin....
Kun olen antanut miehen tilata mun nimiini televisioo, kännykän...ja aika usein ottaa pikavippiä...mitä jos käy jotain ja jää laskut maksamatta.

Hän siis makselee kyllä noita osamaksuja joka kuukausi ja vipit on maksanut pois, mutta koskaan en voi tietää jos ne jäisikin mulle maksettavaks.

Mun luottotiedot on muutenkin vaarassa kun mies on sählännyt eräässä asiassa ja mua oottaa iso lasku.
Voin vaan toivoa ettå mies saa möhläyksensä hoidettua niin ettei se lasku tuu mulle Vaan hänelle.

Vierailija
10/56 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
11/56 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä neuvo, kiitos. Mietinkin tässä juuri, että mitä elämälläni teen. En ainakaan tuota. 

Sori. Tsemppiä tilanteeseen, toivottavasti saat asiasi kuntoon. Kymmenen vuoden päästä tämänhetkinen tilanne voi olla enää huono muisto. 

Vierailija
12/56 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu ostaa miehelleen osamaksukännyköitä?? En ymmärrä, ostakoon itse jos ostaa ja ellei saa ostettua, hälytyskellojen pitäisi soida ja lujaa!

Vierailija
13/56 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kaipaa myötätuntoa, en täällä sitä ole hakemassa. Tulin vain kirjoittamaan, että älkää hyvänen aika päästäkö itseänne tähän jamaan, koska tämä on perseestä. Jaa-a, ensin osarit, jonka jälkeen "yhdistän nämä velat kulutusluotolla" ja sitten himo ja ahneus iski jälleen, lisää osareita, ja erät niin isoja, että niiden maksuun vippejä. Lopulta kierre valmis. Kaikki vaan, koska ahneus, ei kai tätä muulla voi selittää? Ap

Vierailija
14/56 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä oot tolla kaikella rahalla tehnyt? Rällännyt ja reissannut turkkiin?

Vierailija
15/56 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet käyttänyt rahasi esim taiteen, antiikin tai kullan ostoon, voithan muuttaa ne taas rahaksi ja maksaa velkasi.

Vierailija
16/56 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissannut en, mutta lastenvaatteita, omia vaatteita, kodinkoneita hajonneiden tilalle. Mutta sitten kyllä myös ruokaa ja muuta päivittäistavaraa varmaan ainakin puolella tuolla summalla. Enkä tätä muutamassa kuukaudessa ole aiheuttanut, vaan on tähän kaikkeen mennyt neljä vuotta aikaa. Ja varmaan ainakin 4t tuosta on korkoa. Plus päälle tulee sitten vielä ne ulosottokulut. Eli summa kasvaa vielä paljon. Ap

Vierailija
17/56 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä isot edellä sitä pienet perässä. Niinhän kreikkalaisetkin vaan porskuttaa. Velka on vain rahaa ilman moraalisia konnotaatioita. Raha taas on ihmisen keksimä orjuutusväline. Turha stressata rahan takia.

Vierailija
18/56 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla velkaa ulosotossa pyöreät 32000, en edes tiedä tarkkaan,meinasin menettää kodinkin mutta viime tipassa sain sen pitää. Tiedän mitä on elää rahapulassa kun kaikki rahat menee laskuihin. Kuten ap koetin paikata vanhoja velkoja uusilla mikä tietysti vain pahensi asiaa.

Vierailija
19/56 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:52"]Mulla velkaa ulosotossa pyöreät 32000, en edes tiedä tarkkaan,meinasin menettää kodinkin mutta viime tipassa sain sen pitää. Tiedän mitä on elää rahapulassa kun kaikki rahat menee laskuihin. Kuten ap koetin paikata vanhoja velkoja uusilla mikä tietysti vain pahensi asiaa.
[/quote]

Miten läheisesi ovat suhtautuneet? Vai oletko salannut heiltä? Itse en ole vielä kertonut läheisilleni, enkä tiedä aijonko kertoa. En ehkä uskalla. Elleivät saa jotain kautta tietää. Toivottavasti eivät. Ap

Vierailija
20/56 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:52"]Mulla velkaa ulosotossa pyöreät 32000, en edes tiedä tarkkaan,meinasin menettää kodinkin mutta viime tipassa sain sen pitää. Tiedän mitä on elää rahapulassa kun kaikki rahat menee laskuihin. Kuten ap koetin paikata vanhoja velkoja uusilla mikä tietysti vain pahensi asiaa.
[/quote]

No, ette ole ainoita!
Pohjalta on tie vain yhteen suuntaan.
Olen uo.ssa nyt kolmatta vuotta nyt itse.
Syy:
Työnteon jatkaminen rajujen työehtojen huononnusten takia = noin 30 % palkanalennukset jo entisestään huonostsa palkasta.

Ammattiliitto oli iso, yli 20 000 jäsentä. PAU.

Ongelma on siinä, että työn tekoa ei voi lopettaa, sillä seuraus on vähint. 2 kk raippaa.
Karenssi varma siis. Vaikka työehdot saneltu yksipuolisesti alas.

Olen rikollinen nyt. Työttömäksi pääsy on suurin unelmani, alimmallaa taksalla saisin enemmän rahaa käyttöön kuin nyt, koska auto työssäni pakollinen.

Uo antanut pitää asunnon toistaiseksi.
Olen lehdenjakaja :-) meitä on monia...