Nuorta ei innosta yhtään 2 viikon kesätöihin haku-ärsyttävää!
Tosi rasittavaa kun reilun 2kk kesälomasta ei viitsisi mitenkään käyttää 2 viikkoa mahdolliseen työhön.
Miten olette innostaneet nuoria hakemaan? Ei se raha kasva puussa vanhemmillakaan. Mutta ei kuulemma sitä mihinkään tarvitse.
Kommentit (63)
Poika vaan toteaa että muutkaan ei hae ja haluaa viettää kesän kavereiden kanssa. Itse olisin nähnyt että olisi ollut järkevää jo edes hakea. En minä lasta kesätöihin minkään elatuksen takia halua vaan koen sen olevan arvokasta elämänkokemusta, ja juu, ihan se 10 päivää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Poika vaan toteaa että muutkaan ei hae ja haluaa viettää kesän kavereiden kanssa. Itse olisin nähnyt että olisi ollut järkevää jo edes hakea. En minä lasta kesätöihin minkään elatuksen takia halua vaan koen sen olevan arvokasta elämänkokemusta, ja juu, ihan se 10 päivää.
ap
Sanot ettet rahoita lorvimista kavereiden kanssa, että töistä saa rahaa jolla rahoitetaan lorvimista.
Tutustu työelämään ja tienaa palkka on tänä vuonna 380€.
Koronan takia on kesätyöt mennyt sivusuun jo parina vuotena. Pari vuotta sitten peruttiin lapsen haastattelut kokonaan, eikä kyseisiä töitä sitten kesällä ollut lainkaan. Viime vuonna oli etähaastettelut, lapsi osallistui niihin koronaa sairastaessaan, mutta ei sitten päässyt niihin aikaisempia vuosia vähäisempiin paikkoihin. Lukihäiriöisenä ei ollenkaan pidä hakemusten kirjoittamisesta. ja ei kirjoittele pakollista enempää eli ei itseään hirveitä kehuskele.
Vierailija kirjoitti:
ap
10 päivän elämänkokemus? Minä en ollut kesätöissä ennen kuin abivuonna ja silloin koko kesän. Hyvin ehtii, kesät on elämistä varten.
Minä aattelin että kirjoitan lapselle työtodistukset siitä, että se on kesällä tehnyt mökillä ja kotona pihahommia. Viime kesä oli eka kesä kun se ois voinut mennä töihin (täytti lokakuussa 14), mutta eihän sitä kukaan ottanut töihin, kun se oli niin nuori. Hakemuksiin piti poikkeuksetta laittaa valokuvat ja kun lapsi ei näyttänyt viime keväänä vielä edes teiniltä, vaan ihan lapselta, niin en ihmettele että se ei saanut hommia. Jos on hakijoina 16-vuotiaita, niin en minäkään ottaisi 13-vuotiasta töihin... Tänä keväänä ei edes haettu töitä, vaan lapsi saa auttaa maalaamaan talon ja mökillä olla risusavotassa apuna. Maksan noista palkan ja teen työtodistuksen. Viime kesänä lapsi oli apuna mökin kunnostamisessa kaverinsa kanssa ja maksoin molemmille palkkaa ja tein työtodistukset. Sama siis tänä vuonna.
Jos lapsuudenperheen köyhyydestä joku hyöty oli, niin se, että oli todella kova hinku päästä tienaamaan. Yläasteikäisenä poimin kesät mansikoita ja nuo kahden viikon työt toki. Koko lukioajan tein viikonloput ja lomat töitä ja oli mahtavaa kun oli runsaasti itse tienattua rahaa käytössä.
Nyt olemme miehen kanssa varakkaita, mutta todellakin laitamme lapsen töihin heti kun se on mahdollista. On todella kasvattavaa oppia, kuinka paljon työtä pitää tehdä vaikkapa sen 100e eteen jolla ostaa uudet farkut. Vaikka lapsi tulee perimään ison omaisuuden, en halua että hän pitää rahaa itsestäänselvyytenä.
Pöydälläni odottaa käsittelyä nippu nuorten kesätyöhakemuksia.
Hakemukset ovat muutoin aivan asiallisia ja itse asiassa vuosi toisensa perään paremmin laadittuja ja kohteliaita, mutta yksi uusi asia pistää silmään:
- "Voisin olla kiinnostunut kesätöistä aikavälillä nn.-nn., en halua tehdä koko kesää töitä"
- "En halua aloittaa heti kesälomien alkamisen jälkeen"
- "Haluan pitää lomaa 3 viikkoa ennen koulunkäynnin alkua"
- "En halua työskennellä viikonloppuisin"
- "Etsin työtä joka alkaa aikaisintaan klo 10"
Suuressa osassa hakemuksia ilmoitetaan selvästi, että töistä ollaan periaatteista kiinnostuneita, mutta vain sellaisella ajanjaksolla ja kellonajoilla, jolloin herrasväki viitsii vaivautua töihin.
Vielä 5-10 vuotta sitten asenne oli suurimmalla osalla hakijoista tyyliin "kaikki kelpaa / kaikki sopii", mutta nykyisin ollaan selkeästi ronkeleita työaikojen, työn keston ja työtehtävienkin osalta.
Tämä siis kertoo lähinnä siitä, että nuorille kesätyö ei ole välttämättömyys oman rahan saamiseksi, vaan vain kivaa plussaa, jota voi tehdä silloin kun viitsii, jos viitsii. Eli kotoa saadaan ihan riittävästi käyttörahaa ilman että tarvitsee laittaa ns. rikkaa ristiin.
Vierailija kirjoitti:
Hakemukset ovat muutoin aivan asiallisia ja itse asiassa vuosi toisensa perään paremmin laadittuja ja kohteliaita, mutta yksi uusi asia pistää silmään:
- "Voisin olla kiinnostunut kesätöistä aikavälillä nn.-nn., en halua tehdä koko kesää töitä"
Suuressa osassa hakemuksia ilmoitetaan selvästi, että töistä ollaan periaatteista kiinnostuneita, mutta vain sellaisella ajanjaksolla ja kellonajoilla, jolloin herrasväki viitsii vaivautua töihin.
Vielä 5-10 vuotta sitten asenne oli suurimmalla osalla hakijoista tyyliin "kaikki kelpaa / kaikki sopii", mutta nykyisin ollaan selkeästi ronkeleita työaikojen, työn keston ja työtehtävienkin osalta.
Tämä siis kertoo lähinnä siitä, että nuorille kesätyö ei ole välttämättömyys oman rahan saamiseksi, vaan vain kivaa plussaa, jota voi tehdä silloin kun viitsii, jos viitsii. Eli kotoa saadaan ihan riittävästi käyttörahaa ilman että tarvitsee laittaa ns. rikkaa ristiin.
Ja tämäkö on sinusta huono asia? Mitä nuori hyötyy siitä, että hän tekee hanttihommia huonolla palkalla? Montako työpaikkaa poikii tulevaisuuteen kahden vkon siivous tai marjan poiminta?
Minä omen enemmän kuin iloinen siitä, että lapsemme eivät joudu orjatyöhön saadakseen satasen. He kun auttavat mielelläön kotona, tekevät palveluksia tutuille ja saavat kuukausirahaa. Menevät sit opiskelujen ohessa töihin omilleen muuttaessaan ja silloinkin osaavat pitää puolensa kyykyttäjien edessä.
Vierailija kirjoitti:
Aika hysteeristä porukkaa täällä jos luulevat että nuori menee jotenkin pilalle ellei jo alaikäisenä ole töissä.
Itsekään en ollut yhtäkään kesää töissä alaikäisenä, täysikäisenä ja opiskelujen ajan olin sitten joka kesä töissä. Nyt olen korkeakoulutettu yli 4000e palkalla. Koskaan en ole ollut työtön ja ikää jo 35v.
Minulla aivan samoin ja ikää 48 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämäkö on sinusta huono asia? Mitä nuori hyötyy siitä, että hän tekee hanttihommia huonolla palkalla? Montako työpaikkaa poikii tulevaisuuteen kahden vkon siivous tai marjan poiminta?
Minä omen enemmän kuin iloinen siitä, että lapsemme eivät joudu orjatyöhön saadakseen satasen. He kun auttavat mielelläön kotona, tekevät palveluksia tutuille ja saavat kuukausirahaa. Menevät sit opiskelujen ohessa töihin omilleen muuttaessaan ja silloinkin osaavat pitää puolensa kyykyttäjien edessä.
Ei tarvi kyllä ihmetellä nykynuorison asennetta, jos kotoa saavat sellaisen mallin, että yläasteikäisen kesätyöt on paskoja hanttihommia, joita ei kannata kenenkään tehdä. Tällaisista itsekin aloitin 15-vuotiaana. Voin vakuuttaa, että joka ikisestä työstä olen jotain tärkeää oppinut. Itse ainakin olin erittäin ylpeä itse tienatuista rahoista ja siitä, että olin tehnyt työni hyvin. Sitä tunnetta ei saa kotona makaamalla. Osa oli kivoja, osa vähemmän kivoja hommia. Mutta melkeinpä eniten sitä onkin oppinut juuri niistä ei niin kivoista pesteistä. Erityisesti sen, että kannattaa opiskella ja tavoitella omia unelmiaan, että pääsee kohti parempaa. Ja onpahan ollut, mistä valita CV:hen kulloinkin sopivimmat hommat.
Pitäisin aika tärkeänä myös sitä, että nuori oppii ymmärtämään, miten paljon töitä oikeasti täytyy tehdä, että se uusi luuri tai baari-ilta on tienattu. Jos mamma och pappa betalar, se oppi jää aika monella saamatta. Eikä se kaikille hahmotu heti itsenäisen elämän alkumetreilläkään.
Kyllä meille rekrytoitaessa vastavalmistuneita vaikuttaa cv:ssä näkyvä omatoimisuus ja kesätyöt, vaikkei alaan liittyisikään. On se sitten ollut työtä tai vapaaehtoisvoimin.
Siinä vaiheessa, kun kaikki ovat muuten käytännössä samalla viivalla ilman työkokemusta, erottuu joukko, josta näkee asennoitumisen työelämään. Ikävä kyllä ne, joilla ei ole mitään näyttöä, tippuvat ensimmäisenä pois. Tosiasia on myös se, että työkokemusta omaavat ovat valmiimpia tekemään töitä edetäkseen. Useiden, joiden ei ole tarvinnut muuta kuin opiskella odottavat, että kaikki tippuu syliin.
Oma kokemukseni vastaavanlaisesta haluttomuudesta on eräästä nuoresta, jolle haluttiin tarjota juurikin kalliit puhelimet, välineet ja harrastukset, vaikka vanhemmilla oli tiukkaa rahallisesti (koska kaikilla muillakin on - minkä tavallaan ymmärränkin). Kesätöillä nuorta koitettiin kannustaa keräämään omaa rahaa, mutta nuori ei itse kokenut sille tarvetta. Hänellä oli tilillään rahaa varmaan enemmän kuin vanhemmillaan, koska oli saanut rippi- ja muuta lahjarahaa. Hän ei vielä tuolloin 16-vuotiaana ollut koskaan kokenut, miltä tuntuu selvitä vähemmällä. Onneksi monet toisella asteella jo heräävät siihen, että kyseessä on oma elämä, jota vanhemmat eivät ikuisesti kannattele.
Meillä kyllä urheilee paljon, mutta itse en näe että urheilusta tulisi uraa, vaikka itse haaveileekin. Sen varjolla voi sitten olla hakematta töitä kun "aina on reenit".
Miten tälläistä nuorta voi kannustaa hakemaan kesätyötä?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä oikeus työnantajalla olisi yksipuolisesti sanella, milloin töitä tehdään. Siinä vaiheessa on kun sopimus on kirjoitettu, ei ennen sitä. Sinulla on vanhanaikainen asenne. Ei se enää mene niin että työnantaja komentaa ja hakija nöyristelee. Nykyään neuvotellaan tasavertaisena. Nuoret ovat fiksumpia, itse aikanaan nöyristelin eikä minulle totisesti ollut siitä mitään muuta kuin haittaa.
Jos kyseessä on viikonlopputyö, kannattaa sanoa se selvästi jo työpaikkailmoituksessa. Jos ilmoituksessa lukee että tunteja on jonkin verran jossakin, turha ihmetellä hakemusten tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ole suoranaisesti vastaus kysymykseesi. Mutta itse nuorena pääsin ensimmäisen kerran kesätöihin vasta muistaakseni 18-vuotiaana, vaikka hain jo aiempinakin vuosina. Muistan silloin olleeni kateellinen kavereille ketkä kesätöitä saivat.
Näin aikuisena ei harmita yhtään. Vietin kyllä parhaimmat kesälomat mistään murehtimatta :) Eikä sitä rahaa silloin nuorena mihinkään tarvinnut. Eikä näin vanhempa ole mistään työmoraalista pois se, etten alkanut raatamaan töissä jo 15-vuotiaana.. Töitä ehtii kyllä tekemään vanhempanakin.
Ehtii, jos töitä saa. Toivoin aikanaan kovasti että vanhempani olisivat patistaneet minut kesätöihin. Oli aika vaikeaa saada se ensimmäinen oikea työpaikka kun cv oli tyhjä.
Lisään vielä että arvokkain kokemus kesätöiden hakemisesta voi olla se, että niitä on todella vaikea saada. Ei tule aikanaan yllätyksenä että sitä "oikeaa" työpaikkaa on myös todella vaikea saada. Mitä aiemmin tuo oppi tulee, sitä parempi.
Täytyy sanoa, ettei ole enää ikävä nuoruusaikoja. Töihin patistetaan, mutta kesätyötä hakevat nuoret tuntuvat olevan työnantajille vain rasite. Yritä siinä sitten viettää kesälomaa jotenkin päin, kun on vain tiellä. Oli sitten töitä tekemässä tai kotona.
Ite 30v... ja työtön nyt kohta 3v AMK:n jälkeen. Ite tosiaan hain mutten ikinä saanut paikkaa, mikä harmittaa nyt kovasti kun tyhjä CV eikä kukaan ota töihin. Vaan kesätöihin jo sillonki toivottiin kokemusta...
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä urheilee paljon, mutta itse en näe että urheilusta tulisi uraa, vaikka itse haaveileekin. Sen varjolla voi sitten olla hakematta töitä kun "aina on reenit".
Miten tälläistä nuorta voi kannustaa hakemaan kesätyötä?
Mitä ihmettä? Urheileeko se joka ikinen päivä monta tuntia keskellä päivää niin, ettei vaan pysty töihin? En jaksa uskoa. Kai se nyt kuitenkin opiskelee jotain ja sekin onnistuu? No, kesällä ei ole opintoja, joten sen ajan voi käyttää silloin töihin. Kannustaa voi vaikka ilmoittamalla, että kesärahat pitää tienata itse. Tai sitten harrastelee vain juttuja, jotka ei maksa mitään.
Omalle lapselleni oli kesätyöpaikasta ilmoitettaessa erikseen sanottu, että treenien ja kisamatkojen kohdalla työvuoroista voidaan neuvotella. Meillä tällaista tarvetta tosin ei heinäkuussa ole.
Olen sitä mieltä, että alle 10€/tunti ei tarvitse suostua yhtään mihinkään. Ei edes alaikäisen nuoren, vaikka kuinka saisi "arvokasta työkokemusta" jossain mansikanmyyjänä tai puskanraivaajana.
Meikäläisellä oli kanssa tuollainen joka ei suostunut töihin menemään niin kauan kuin asui kotona nyt on pakko koska asuu omillaan ja opintolainaa ei makseta kesä aikana.
Ehtii, jos töitä saa. Toivoin aikanaan kovasti että vanhempani olisivat patistaneet minut kesätöihin. Oli aika vaikeaa saada se ensimmäinen oikea työpaikka kun cv oli tyhjä.