Nuorta ei innosta yhtään 2 viikon kesätöihin haku-ärsyttävää!
Tosi rasittavaa kun reilun 2kk kesälomasta ei viitsisi mitenkään käyttää 2 viikkoa mahdolliseen työhön.
Miten olette innostaneet nuoria hakemaan? Ei se raha kasva puussa vanhemmillakaan. Mutta ei kuulemma sitä mihinkään tarvitse.
Kommentit (63)
Itse muistelen lämmöllä kesiä kun olin 15-17 vuotias ja sai viimeisiä vuosia nauttia vapaudesta koko kesän. Kun täytin 18 menin koko kesäksi töihin ja siihtä lähtien kaikki kesät töissä.
En näe mitään suurempaa syytä miksi alle 18v pitäisi olla kesätöissä, ellei sitten ole pakko saada rahaa johkin kalliiseen hankintaan mutta se on nuoren oma päätös.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että joku muukin antaa nuoren nauttia nuoruudestaan, myöhemminkin ehtii selkä/jalka/pää/käsivaivat hankkimaan minimipalkalla kiusaamis ilmapiirissä.
Toivottavasti tämä ei ole se kuva, jonka työelämästä nuorellesi annat.
Kyllä siinä ehtii nauttia kesästä aikalailla mielin määrin jos 2 viikon pestin sattuu saamaan...
Lämmöllä muistan niitäkin kesiä kun olin töissä 14 v lähtien, koko kesää en ollut ennenkuin täysikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakuajat menivät jo.
Ja jos siitä 6 h/pv x 10 pv saa peräti350 e, niin jee.
Aika timanttinen asenne. Itse sanoisin kyllä, että tuollaiselle yläaste-/lukioikäiselle tuo on ihan kiva kesäraha.
Meillä ei viikkorahat vanhempien kukkaroa hirveästi rasita, mutta lapset on siitä huolimatta opetettu siihen, ettei raha kasva puussa. Ja ylpeänä nyt seuraan kasvatuksemme tuloksia. Lukiolaisella on kaksikin työpaikkaa, joissa tekee muutamia tunteja viikossa. Eipä juuri ole kyselemässä rahaa vanhemmiltaan. Ysiluokkalainen puolestaan saa tänä vuonna ensimmäistä kertaa kesäsetelin ja on jo ehtinyt hankkia itselleen mieluisan kesätyön. Viime kesänä kun ei saanut vielä kesäseteliä, teki tuttavaperheille lapsenhoitokeikkaa ja oli apuna mm. maalaushommissa.
Samaan aikaan moni heidänkin kavereistaan lorvii koko kesän ja nyhtää rahaa vanhemmiltaan. Paikkakunnalla on monena vuonna ollut se tilanne, että kesäseteleitä ja työpaikkoja oikein tyrkytetään, mutta pullasorsateinit eivät välitä mennä töihin. Melko surullista ja antaa aika huonon ennusteen tulevaisuutta ajatellen.
Veljeni teki joskus puistohommia, esim. pensasleikkurin kanssa. Samaan aikaan kaikki ei aina ihan olleetkaan paikalla. Kaikki sai silti käsittääkseni tuon saman kakkapalkan. Onko ihan ok? Vai pitäisikö ottaa niitä, jotka tekee, ja maksaa heille kunnon palkka? Halutaanko opettaa, että on ihan ok, jos ei aina tule ajoissa (tai ollenkaan) eikä tee mitään? Ja halutaanko opettaa, että kun teet hyvin, niin saat silti sen saman 3e/h...
Erikoinen kommentti ylläolevaan kirjoitukseen. Mitähän oikein yrität sanoa? Tietenkään ei ole ok, jos työpaikalla osa ei toimi sääntöjen mukaan. Mutta se, että jollekin on joskus tällainen kokemus päässyt syntymään, ei myöskään ole peruste sille, että nuorten noin yleisesti ottaen pitäisi jättää hakematta kesätöihin.
Aika hysteeristä porukkaa täällä jos luulevat että nuori menee jotenkin pilalle ellei jo alaikäisenä ole töissä.
Itsekään en ollut yhtäkään kesää töissä alaikäisenä, täysikäisenä ja opiskelujen ajan olin sitten joka kesä töissä. Nyt olen korkeakoulutettu yli 4000e palkalla. Koskaan en ole ollut työtön ja ikää jo 35v.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että joku muukin antaa nuoren nauttia nuoruudestaan, myöhemminkin ehtii selkä/jalka/pää/käsivaivat hankkimaan minimipalkalla kiusaamis ilmapiirissä.
Kärjistetysti sanoisin että valinta sekin. Tekeekö a) lopun elämänsä minimipalkalla kremppaa aiheuttavia hommia vasta täysi-ikäisenä vai b) tekeekö niitä muutaman kesän alaikäisenä ja kiipeää sitten urapolkua eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Aika hysteeristä porukkaa täällä jos luulevat että nuori menee jotenkin pilalle ellei jo alaikäisenä ole töissä.
Itsekään en ollut yhtäkään kesää töissä alaikäisenä, täysikäisenä ja opiskelujen ajan olin sitten joka kesä töissä. Nyt olen korkeakoulutettu yli 4000e palkalla. Koskaan en ole ollut työtön ja ikää jo 35v.
En ole hysteerinen. Mutta toisaalta en ymmärrä miten se nyt on liian rankkaa jos 10 päivää kesälomasta kävisi 6h töissä ja saisi hieman omaa rahaa? Ja oppisi hieman työelämästä.
Mun 15v oli hakenut 2 viikon paikkaa ihan oma-aloitteisesti ja kertoi asiasta, kun hänet oli jo valittu. Kyllä mä uskon, että edes lyhyet pätkät auttaa sitten muutaman vuoden päästä cv:ssä. Työnantajat tietää, että työelämän pelisäännöt on ainakin jo harjoiteltu, toisin kuin 19v jolla ei ole cv:ssä yhtään mitään. Ja jos työ lehtiä jakamalla tms. tuntuu tylsältä ja raskaalta voi nuori miettiä, että kannattaisiko panostaa kouluun, niin pääsisi jatkossa niihin mieluisimpiin ammatteihin.
Eipä ole koskaan tarvinnut patistaa, itse hoitivat työpaikat aina. Tosin niin nuorena, kun itse menin, en lastenhoitoon päästänyt, vaikka yksinhuoltaja olinkin. Oli hiukan rankka pieti minulla, nuorin oli 3 kk, ja neljä isompaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutettu, mutta et tiedä mitä tarkoittaa hysteerinen. Eri mielipide = hysteerinen? Ei se niin mene.
Te joiden mielestä nuorten pitäsi "nauttia nuoruudesta", he kärsivät aikuisikänsä tuosta asenteesta koska eivät ole rakentaneet urapolkuaan samaan tahtiin muiden kanssa.
Hetken mielihyvä on loppuelämän laatua tärkeämpää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutettu, mutta et tiedä mitä tarkoittaa hysteerinen. Eri mielipide = hysteerinen? Ei se niin mene.
Hysteerinen tarkoittaa liioiteltua pelkoa. Siis liioiteltu pelko siitä että olisi jotenkin suurta haittaa nuorelle jos ei jo alaikäisenä ole töissä.
Vierailija kirjoitti:
Te joiden mielestä nuorten pitäsi "nauttia nuoruudesta", he kärsivät aikuisikänsä tuosta asenteesta koska eivät ole rakentaneet urapolkuaan samaan tahtiin muiden kanssa.
2 viikkoa ruohonleikkuuta tai siivoamista ei kyllä edistä uraa mitenkään.
Tein joskus 15-vuotiaana muutaman viikon pätkän kunnan arvotuissa kesätöissä.
Oli ihan persiistä, tuntipalkka oli joku 4 euroa ja työt alkoi seiskalta. Normaali 8 tunnin työpäivä. Itse tietty olin maailman aamu-unisin teini ja koko homma oli ihan tuskaa. Se rahakaan ei niin kiinnostanut, kun olin säästäväistä sorttia ja synttärirahoja yms. oli vino pino kerättynä.
Typerintä tässä oli se että en todellakaan tarvinnut esim. työkokemusta CV:hen, kun isällä oli oma firma jossa sitten lukion ja yliopiston ohessa tein paskaduuneja joku 7 vuotta. En oikein tänä päivänäkään tiedä, miksi vanhempien mielestä kesääni piti pilata kunnan orjatyöllä.
Aikoinaan pääsin 16-vuotiaana kesäksi vuorotyöhön matkailukeskukseen ja siitä lähtien neljänä kesänä oli sama työpaikka 3 kk / kesä. Sitten yhden välivuoden jälkeen vakituiseen työpaikkaan.
Tiedän, että tuo kesätyö edesauttoi vakityön saantiin. Tuossa kesätyössä oli melkein kuin lomaa, kun sai palvella turisteja. Eikä 12 km työmatka polkupyörällä tuntunut nuorena raskaalta.
Vierailija kirjoitti:
18- vuotias abipoikani ei ole koskaan ollut kesätöissä. Fiksu kundi, jota materiaaliset asiat eivät vaan kiinnosta. Lukee paljon, pelaa ja juttelee netissä ulkomaisten kavereidensa kanssa, tykkää liikkua luonnossa ja olla perheen kanssa.
Ei olla koskaan painostettu kesätöihin. Perheemme taloudellinen tilanne on hyvä, joten painetta ei sikälikään ole.
Nuoret ovat erilaisia, ja sitä pitäisi kunnioittaa. Ei parin viikon hyllytyshomma lähikaupassa mikään velvoite ole.
Ongelma onkin se, että sitten kun poikasi menee opiskelemaan, eikä saa kesätöitä kesälomilla sen takia, kun ei ole aiempaa kokemusta, päätyy valmistumaan työttömäksi, koska ei niitä oikeitakaan töitä saa ilman minkäänlaista kokemusta. Nimimerkillä Kokemusta on.
Hain joka kesä 16-vuotiaasta saakka kesätöihin, mutta mihinkään ei otettu, koska olisi pitänyt olla jo tuolloin työkokemusta, mikä taas on ihan järjetöntä. Valmistuin ammattikorkeasta 22-vuotiaana ja olin suoraan 2 vuotta työttömänä, kunnes kunnan oli pakko työllistää palkkatöihin. Välissä olin palkattomissa harjoitteluissa (ennen opiskeluja, opiskeluaikana ja niiden jälkeen tuon 2v aikana), etten edes lusmuillut tekemättä mitään, mutta siltikään ei työpaikkaa hakemuksista huolimatta irronnut, koska ei tarpeeksi kokemusta. Niihin töihin, joihin vähäinen kokemukseni orjatöistä olisi riittänyt, olin ylikoulutettu. Päin naamaa näin sanottiin, etten edes hakisi ko. työhön. En siis kelvannut mihinkään.
Ensimmäisessä työpaikassani pääsin näyttämään, että vaikka työkokemuksella ei juhlittu, osaan ja haluan tehdä töitä ja sainkin sitten muutaman sijaisuuden perään. Kun sijaisuudet päättyivät (sijaistettavan irtisanoutumiseen), olin taas vuoden työttömänä, kunnes sain määräaikaisen työsuhteen, joka myöhemmin vakinaistettiin, koska pääsin näyttämään taitoni. Eivät ole katuneet, olen tehokkaimpia työntekijöitä talossa.
Vuosia meni, että pääsi kunnolla työelämään, joten vaikka ei nyt haittaa, ettei lapsesi ole töissä, niin kannattaa huomioida, että kyllä se siinä vaiheessa alkaa haitata, kun 25-vuotiaana ei ole ensimmäistäkään työpaikkaa, vaikka haluja ja taitoa olisi ihan vain siksi, että sitä työkokemusta ei ole. Jos ei lasta itseään haittaa elää työttömyystuilla ja vanhempien rahoilla, niin kyllä se ehkä vanhempaa alkaa ennen pitkää haitata, jos/kun lapsi syrjäytyy ja jää vanhempien ja yhteiskunnan elätiksi.
Ei tarvinnut innostaa kun nuori ymmärsi että tuo 2vk kesätyöpätkä on hänen työuransa alku. Tein selväksi että homma pyörii niin että joka vuosi pyritään astetta parempaan ja parempaan työpaikkaan ja kun tulee se vaihe että koulut on käyty ja pyritään siihen oman alan työhön, on osoittaa työhistoriasta että on ollut ahkera ja aktiivinen. Meni kerrasta perille ja hakenut oma-aloitteisesti töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole velvoite, mutta mielestäni ei ole liikaa vaadittu HAKEA 2 viikon työpaikkaa. Syy on se kun ei kukaan muukaan hae...
Kyllä nuorikin on lomansa ansainnut. Varmasti menisi töihin, jos hänellä olisi rahalle käyttöä. Jos vanhemmilla ei ole varaa elättää, ei ole hänen asiansa elatustaan hankkia. Mene itse töihin kesällä, jos tekee tiukkaa. Miksi hän menisi töihin, jos palkka menisi elämiseen? Kyllä hän ehtii töitä tehdä myöhemminkin, tuollainen kahden vkon pätkä ole mitään ovia avaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan eri juttu heillä, jotka menevät lukioon, hakevat ehkä vuosia yliopistoon ja sieltä valmistuvat alalta, jolla ei ole selkeitä ammatteja ja työvoimapulaa kuin heillä, jotka menevät vaikka suoraan peruskoulusta amikseen ja valmistuvat alalle, jolla on töitä. Oma poikani on vähän arka ja joku kesätöiden hakeminen olisi ollut ihan tuskaa, mutta valmistuu nyt amiksesta ammattiin, jolla pitäisi töitä riittää. Vähän toki jännittää miten saa töitä haettua, mutta on kuitenkin sillä tavalla eri asia, että tykkää alasta ja työharjoittelussa on saanut kokemusta. On vielä sillä tavalla äijäala, että töitä voi saada kun vaan soittaa firmaan, ei tarvitse mitään esittelyvideoita ja CV:tä. Toinen lapseni taas haluaa lukioon ja unelma-ala on yliopistossa, hänelle työkokemus sellaisista ihan sekalaisistakin hommista tulee olemaan tärkeämpää.
Meidän 15 vuotias tytär haki juuri tuollaiseen kahden viikon kesätyöhön. Toivottavasti myös pääsee. Loppukesästä on sitten luvannut autella isovanhempia heidän kesä projekteissaan, mutta se ei nyt varsinaisesti ole tytön mielestä oikeaa kesätyötä. Paikallislehdessä oli vastikään juttu nuorten kesätöistä. Töitä olisi ja monet niihin hakeekin, mutta ongelma on siinä, että nuorta ei saadakaan kiinni. Nuoret eivät vastaa puhelimeen eivätkä sähköposteihin. Voi olla ihan pelkoa puhua puhelimessa tai sitten ei muisteta katsoa meilejä. Tsempatkaa lapsianne sosiaalisissa taidoissa ja kannustakaa rohkeasti vastaamaan työnantajan lähettämiin viesteihin.