Mitä fyysisiäoireita sulle on tullut mt-ongelmista/masennuksesta/ahdistuksesta?
Kertokaa :) Mietin voiko omat vaivani johtua vain psyykkeestä, olen jo diagnosoinut mm. Ms-taudin ja aivokasvaimen.
Kommentit (22)
Loputonta väsymystä, paniikkikohtauksia (sydämentykytystä, huimausta, tärinää)
Isoimpina asioina uniongelmat ja väsymys. Kärsin myös pitkään kroonisesta anemiasta, pyörryin joskus kadullekin, ja sain verensiirtoja useaan otteeseen. Kun jaksoin paremmin huolehtia itsestäni, ja söin myös paremmin, anemia korjaantui.
Joka-paikka-kipeä -fiilis on myös kovin tuttu.
Joskus oli aika, kun tarkkailun itseäni liikaa, ja epäilin juurikin aivokasvainta välillä.
Ja masentuneena usein ajatukset takkuaa, silloin alkaa myös helposti pohtimaan, olisiko tähän joku ihan oikea sairaus syynä!
Oireita: näköhäiriöitä, päänsärkyä, vapinaa, vatsakipuja, pahoja lihaskipuja, niveloireita... Ei tietysti kaikkia näitä yhtä aikaa. Oireet tulevat ja menevät. Ärsyttävää on, kun joku oire jää välillä pidemmäksi aikaa päälle. Ei lääkitystä, tavallinen talliainen, joka pärjäilee kuitenkin kun saa mielessään asiat järjestykseen. Ulkomaailmalle en oireitani huutele, mies tietysti tietää. Töissä, kolme lasta ja aktiivinen elämä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:28"]Isoimpina asioina uniongelmat ja väsymys. Kärsin myös pitkään kroonisesta anemiasta, pyörryin joskus kadullekin, ja sain verensiirtoja useaan otteeseen. Kun jaksoin paremmin huolehtia itsestäni, ja söin myös paremmin, anemia korjaantui.
Joskus oli aika, kun tarkkailun itseäni liikaa, ja epäilin juurikin aivokasvainta välillä.
Ja masentuneena usein ajatukset takkuaa, silloin alkaa myös helposti pohtimaan, olisiko tähän joku ihan oikea sairaus syynä!
[/quote]
Lisään vielä niska-hartiajumit. Ihan loogista sinänsä, että masentuneena jännittää lihaksia enemmän, ja se voi mennä pahaksi ennen kuin motivoituu hakemaan apua.
Mulle on tullut masennuksen kylkiäisenä ahdistuskohtauksia, päänsärkyä, vapinaa, mahakipuja, väsymystä, "jäätymistä" (en esimerkiksi pysty vastaamaan kysymykseen, vaikka tietäisin vastauksen) ja yleistä motorista hidastumista.
Hengenahdistus, oksettava olo, vapina, huimaus, ruoansulatusongelmat, ihottuma stressistä. Unettomuudesta tuli päänsärkyä ja sekavuutta. Ruokahalu katosi, seuraavaksi tuli huimausta. Parantumaan päin menossa opin erottamaan esimerkiksi nälkäpäänsäryn ja -huimauksen ahdistuksesta johtuvista oireista sekä sen, milloin kroppa vaatii unta sekavuuteen
kymmeniä erilaisia. En edes jaksa luetella kaikkia...
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:47"]
Tauoton lievä oksetus
[/quote]
Tämä... Niskajumeja, ihottumaa, närästystä, aamuöistä heräilyä, säpsähtelyä pienimmillekin äänille.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:47"]
Tauoton lievä oksetus
[/quote]
Mikähän tämän saa aikaan, tää on niin häiritsevää, parhaillaankin päällä.
Muutaman paniikki kohtauksen jälkeen jännitin aina ennen kotoa lähtöä niin paljon 'ulkomaailmaa', että maha meni ihan sekaisin.
Selkäkramppeja! Pahin oli sellainen, että meinasin pyörtyä kun vänkesin pystyyn, roikuin sitten ovipielessä.
Vatsakramppeja! Mahassa tuntuu kuin raskaana olisi, mutta ylävatsassa.
Helvetillistä kihelmöintiä ahdistuksesta.
Punainen, hilseilevä ihottuma naamaan, suoraan verrannollinen stressikäyrään.
Migreenikohtauksia, luultavasti psyykkisistä triggereistä.
itelläni kans puhenny hypokondria ahistuksen takia, noidankehä.... :/
Hei ap! Ethän vaan hengitä väärin? Mulla tulee noita oireita, kun oon alkanut huomaamatta hyperventiloimaan, ja sillon kun hyperventiloin niin en edes huomaa sitä, ainut mitä tapahtuu on, että päässä huippaa ja ajatukset alkaa pyörimään että oon jotenkin todella sairas....Ja tämä kaikki siis puhtaasta stressistä ja hankalan elämäntilanteen vuoksi...Mut kannattaa silti käydä lääkärissä, jos epäilee jotain muuta, myös mulla on ollut ongelmia kilpparintoiminnan kanssa. Ja tsemppiä sulle kovasti :)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:28"]Isoimpina asioina uniongelmat ja väsymys. Kärsin myös pitkään kroonisesta anemiasta, pyörryin joskus kadullekin, ja sain verensiirtoja useaan otteeseen. Kun jaksoin paremmin huolehtia itsestäni, ja söin myös paremmin, anemia korjaantui.
[/quote]
Lisään vielä niska-hartiajumit. Ihan loogista sinänsä, että masentuneena jännittää lihaksia enemmän, ja se voi mennä pahaksi ennen kuin motivoituu hakemaan apua.
[/quote] Ja niskahartia ongelmien vuoksi voi kehittää itselle joskus hyperventivointia. Tsemppiä kaikille tänne ketkä kärsii näistä vaivoista!
[quote author="shatteredK" time="21.08.2015 klo 23:32"]Mulle on tullut masennuksen kylkiäisenä ahdistuskohtauksia, päänsärkyä, vapinaa, mahakipuja, väsymystä, "jäätymistä" (en esimerkiksi pysty vastaamaan kysymykseen, vaikka tietäisin vastauksen) ja yleistä motorista hidastumista.
[/quote] Oon itse arponut, että tuo motorinen hidastuminen tulee just siitä, kun ajatukset jää junnaamaan välillä väärille saroille ja ahdistus ottaa vallan.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 00:00"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:47"]
Tauoton lievä oksetus
[/quote]
Mikähän tämän saa aikaan, tää on niin häiritsevää, parhaillaankin päällä.
[/quote] Mulla on selitys tuolle, se kun psyyke käy kierroksia, niin ihminen on psykofyysissosiaalinen kokonaisuus, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Se mitä on mielessä on myös kehossa.
Pohjaton väsymys, monenlaisia vatsaoireita, heikotusta