En uskalla tulla Helsinkiin!
Siis apua. Olen maalainen ja pitäis tulla ens kuussa koulutukseen Helsinkiin YKSIN! Miten selviän... En mitenkään. Se on liian suuri city mulle.
Kommentit (49)
Finlandia-atlo on ihan Rautatieaseman vieressä, ja asemallehan päädyt tulitpa bussilla 615 tai I-junalla. Finlandia-talo on Elielinaukion puolella, eli seuraa aseman opasteita Elielinaukiolle. Näät samalla mm. Sokoksen, Postitalon, Sanomatalon ja Eduskuntatalon. Kysele vastaantulijoilta, koska vaikka se Finlandia-talo onkin ihan vieressä, on se mukavasti piilossa, siinä Mannerheimintien varressa kuitenkin.
Kysele vain, kyllä joku osaa!
Jep, pieni kävelymatka rautatieasemalta tai rautatientorilta, ei voi käydä huonosti. Reissun jälkeen osaat jo muitakin neuvoa. Helsinkiläiset ovat tottuneet kartta kädessä kulkeviin turisteihin (heitä on aina jossain kadun kulmassa kysymässä tietä paikkoihin, joihin helsinkiläinen osaa vaikka silmät ummessa) ja auttavat aina mielellään. Olemme niin iloisia, kun tänne tulee porukkaa muualta. Etenkin kesä olisi tylsä ja hiljainen, jos ei olisi turisteja eri puolilta Suomea ja maailmaa. :)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 01:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:36"]
Bussilla kai selkeintä vielä, eli hyppäät 615, tai finnairin city bussiin ja pääset suoraan keskustaan, mikä hotelli sulla on?
[/quote]
Miten bussiin hypätään? Siis tarviiko jonkun lipun etukäteen ja pitääkö se leimata jossakin ja miten? Vai käykö kolikot?
[/quote]
Bussissa ei tarvitse leimata, jos ostat lipun kuljettajalta. Säilytä lippu koko matkan ajan.
Multa kysyy usein neuvoa sellaisetkin ulkomaalaiset, joiden kanssa ei ole mitään yhteistä kieltä.
Viimeksi joku porukka näytti vain osoitetta paperilla, yritin vastata englanniksi, espanjaksi ja venäjäksi, mutta he vain pyörittelivät päätään. Sitten huidoin suurieleisesti käsillä ja he lähtivät osoittamaani suuntaan. Varmaan kysyivät seuraavassa kadunkulmassa taas joltain lisäohjeita ja siten etenivät kohti osoitettaan.
Multa kysyy usein neuvoa sellaisetkin ulkomaalaiset, joiden kanssa ei ole mitään yhteistä kieltä.
Viimeksi joku porukka näytti vain osoitetta paperilla, yritin vastata englanniksi, espanjaksi ja venäjäksi, mutta he vain pyörittelivät päätään. Sitten huidoin suurieleisesti käsillä ja he lähtivät osoittamaani suuntaan. Varmaan kysyivät seuraavassa kadunkulmassa taas joltain lisäohjeita ja siten etenivät kohti osoitettaan.
Itseänikikn jännittää hitusen aina, kun menen yksin Helsinkiin, varsinkin jos täytyy liikkua ratikalla tai bussilla!
Vaikka olen käynyt Helsingissä monia monia kertoja, minulla saattaa suuntavaisto pettää juna-asemallakin :). Aina joudun vähän miettimään, että miltäs puolelta nyt kannattaisi mennä ulos!
Joskus käydessäni menin yhtäkkiä niin sekaisin, että en meinannut löytää Stocmannille...
Se on muuten jännä, että ulkomailla suurissa kaupungeissa liikkuessa ei ole sitä jännityksen tunnetta. Kai sitä uskaltaa olla ulkomailla reilusti hukassa, Helsingissä sitten tuntuu, että on jotenkin noloa, että on omassa pääkaupungissa hukassa. Vähän landepaukku olo, vaikka Helsinki on täynnä muualta tulleita.
Niin, vaikka on noita karttapalveluita, minua on tosi paljon helpottanut ihan paperikartta! Jotenkin sen avulla hahmotan Helsingin kokonaisuutena paremmin, se on ikäänkuin sisäisenäkin karttana mielessä. Mutta nyt kun on älypuhelin, niin kyllä tietenkin auttaa.
Niin, vielä yksi typerä pelko: pelkään ratikoita! Ne ajavat niin kovaa...Autolla olen ajanut vain kerran keskustassa, oli pakko, ja selvisinhän minä, enkä nyt enää pelkäisi.
Sinulla on helppo juttu, kun selviät sieltä lentokentältä keskustaan, olet käytännössä perillä. Itse ottaisin Finnairin bussin, se kyllä löytyy. Ja kysy vaan rohkeasti, itse olen joutunut neuvoa kysymään ihan metroasemalla, kun en ole tajunnut, että kumpaan suuntaan minun pitää nousta metroon. Ihmisiä ne on Helsingissäkin, minua ei koskaan ole kukaan tylyttänyt siellä.
Nytkin syksyllä Helsinki on täynnä uusia opiskelijoitakin, jotka ovat varmasti yhtä ymmällään.
Mutta, mene Helsinkiin joskus vaikka viikonlopuksi, hengaile siellä. Käy perusnähtävyydet, presidentinlinna, eduskuntatalo, Ateneumit ja Kiasmat, Stocmannit ja muut. Aja vähän metrolla, sekin on sinulle uusi kokemus. Ja ratikalla.
Itse olen menossa taas parin viikon päästä yksin. Enää ei jännitä niin paljon, mutta ymmärrän jännityksesi.
Niin ja vielä murre: nuorena noloilin puhua omaa murrettani Helsingissä. Työssäni toki joudun puhumaan enemmän tai vähemmän yleiskieltä, mutta nykyisin en yhtään noloile käyttää "mie ja sie -kieltä" :)
Tykkään Helsingistä tosi paljon, onhan se meidän kaikkien suomalaistenen rakas pääkaupunki.
Jos se on työnantajan matka, maksaa kyllä taksin, mikä on helpointa ja vaivattominta. Muuten sitten tuon reittioppaan ja vastaantulijoiden avulla. Jos bussi tulee Mannerheimintietä, voi pyytää kuskia pysähtymään Finlandia-talolla.
Harmi että kaikki kaverin tuntevat nämä seudut. Minusta oli ihanaa johdattaa pari turistia espalle. Sain siitä hyvän mielen ja silloin kun minullakin oli sama suunta ja aikaa :)
Miksei kukaan käytä vaikka google mapsia, ja pistä GPS päälle, niin tiedät vielä missä olet kartalla. Ei voi olla vaikeaa, kun vielä tiedät missä kohteesi sijaitsee.