Miten selittyy että 40-v lestaadiolaisnaisella on vain 3 lasta?
Aloitin uudessa työpaikassa viikko sitten. Minua perehdytettiin töihin samalla 40-vuotiaan mukavan oloisen naisen kanssa joka oli ennenkin ollut töissä mutta 2 vuoden äitiyslomalla. Mulle kaikki oli uutta, ja naiselle osa tuotteista kun kuulemman valikoima oli kahdessa vuodessa muuttunut valtavasti. Juteltiin siinä sivussa niitä näitä ja ilmeni että hänellä on 3 lasta. Kun eilen näin yksiä kavereita ja hehkutin uudesta työpaikasta tuli nainen puheeksi ja tuttu kertoi että hän on lestaadiolainen, ollut kuulemman 3 vuotta sitten töissä hänen kanssaan.
Muuten mukavalta naiselta tämä vaikuttaa vaikka meillä on 20 vuotta ikäeroa mutta tämä nainen rikkoo ennakkoluuloni lestadiolaisista kun olisin luullut että lapsia olisi enemmän 22 avioliittovuoden jälkeen.
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 20:05"]Soita ja kysy? Sillä tavalla nämä tällaiset asiat työkaverusten kesken selvitetään :)
[/quote]
En mitään ala soittelee kun eka viikko on käynnissä ja nuo on varmaan kuitenkin aika henkilökohtaisia asioita.
- mennyt vanhempana naimisiin
- on esikoislestadiolainen, ei lestadiolainen ollenkaan tms.
- joutuu käymään hedelmöityshoidoissa
Ei kai nekään saa kaikki lapsia ihan liukuhihnalta vaikka yritys olisi kova?
Ai että miten selittyy? Etkö oikeasti keksinyt itse yhtäkään syytä? Siis mistä näitä ajatteluun kykenemättömiä sikiää? :D :D Vaikka olis lestadiolainen niin eihän se takaa, että lapsia tulisi kerran vuodessa. Syitä voi olla vaikka mitä! Komplikaatioiden takia ei pysty tulemaan enää raskaaksi, kohtu poistettu, seuraava synnytys olisi niin suuri riski, että käyttää ehkäisyä, jne. Ja joskus ei syytä edes löydy!
Tunnen lukuisia lestadiolaisperheitä ja olen itsekin vl. Lapsiluku vaihtelee perheiden sisällä todella paljon, suurista perheistä nyt vain puhutaan eniten. Kaikille ei todellakaan synny viittätoista lasta, monelle ei edes viittä vaikka enempikin saisi tulla. Lapsettomuutta on myös vl-perheissä. Eivät kaikki miehet ja naiset ole niin hedelmällisiä että lapsia syntyisi 20 vuotta tasaisesti vuoden - puolentoista välein.
Juurikin näin että voi olla vaikeuksia raskautua. Esim. siskoni sairastaa endometrioosia jonka vuoksi toinen munasarja on kokonaan poistettu joten kummasti hankaloituu lasten saaminen.
Ehkä ei harrasta seksiä kuin varmoina päivinä. Minunkaan lestadiolaisen lapsuusystävän perheessä ei ollut kuin 3 lasta. Perheen äiti oli viikot töissä toisella paikkakunnalla useamman sadan kulsan päässä. Seksiäkin varmaan oli harvakseltaan.
Jäitkö ap kuitenkin miettimään mielessäsi, että tuo käyttää salaa ehkäisyä;), ethän siitä muuten olisi tehnyt aloitusta. Ko naisellahan on nyt jo lapsia enemmän, mitä keskiverto suomalaisnaisella. Mitä ne muut naiset tekee, kun lapsia ei tule joka ohrille :)
Soita ja kysy? Sillä tavalla nämä tällaiset asiat työkaverusten kesken selvitetään :)