Valjaat lapsella, mitä mieltä?
http://blogit.kaksplus.fi/munakoisonijamina/2015/08/07/lapsi-hihnan-paassa/
Mun mielestä valjaat lapsella on jotenkin aivan hullu juttu. (Poikkeuksena ehkä erityislapset, en tiedä...) Meillä on neljä enemmän tai vähemmän vauhdikasta lasta, tyttöjä ja poikia eikä oo kyllä valjaat käyneet mielessäkään.
Kommentit (103)
On kyllä vaikeaa ajatella että 3-4 vuotias suostuisi valjaita pitämään. Tämän ketjun luettuani kyllä oivalsin että ne voisivat olla ihan hyödylliset kovassa ihmispaljoudessa isomallakin lapsella. Vaikka jossain basaarilla turkissa tms.
Mä en ainakaan uskalla mennä lapsen kanssa vilkasliikenteisen kadun vartta läheiseen leikkipuistoon kävellen, vaikka lapsi sinne asti jaksaisikin kävellä. Enkä oikein osaa ajatella käveleväni kaupungin keskustassakaan lapsen kanssa. Pitäisi varmaan hankkia valjaat.
Ja kyltti selkään, jossa lukisi, että "Sairastan reumaa, enkä saa pidettyä riittävän lujaa lapseni kädestä kiinni!".
Mulla on ollu valjaat, kun olin muksu. Olin todella eläväinen ja vilkas, kokoa ajan menossa enkä malttanut olla rattaissa, enkä suostunut pitämään kädestä kiinni. Äiti totesi valjaat parhaaksi keinoksi ja ihan normaali, fiksu, liikkuva aikuinen musta on tullut. :) Mä en käsitä mikä niissä valjaisa on kamalaa, jos lapsi on liikkuvaista sorttia on kai se nyt parempi pitää siitä huolta keinolla millä hyvänsä. Ulkomailla näen usein valjaita lapsilla.
Niin..miten sen ajattelee..Minäkin olen erityistilanteissa käyttänyt vilkkailla lapsillani, antavat turvaa ja ovat mukavammat kuin koko ajan kädestä pitäminen. Esimerkiksi jos käy lenkilllä kaksivuotiaan kanssa ja tarvitsee ylittää yksi autotie,muuten ei autoja lähellä:ei tarvitse valjaita. Jos viettää koko päivän huvipuistossa yli-innostuneen vilkkaan lapsen kanssa,joka koko ajan pyrkii juoksemaan ihmisvilinään /pyrkii käynnissä oleviin laitteisiin valjaat tekevät päivästä sekä turvallisemman että mukavamman sekä aikuiselle että lapselle. Ja meillä on annettu lasten kävellä kun haluavat,on opetettu miten kävellään,pidetty säännöistä kiinni jne. Valjaita ei tarvitse aina,mutta joskus ovat tarpeeseen. Turvallisuus on minulle tärkeämpää kuin se mitä muut ajattelevat. Ja lapselle ovat mukavammat kuin jatkuva kädestä pitäminen.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:57"]
On kyllä vaikeaa ajatella että 3-4 vuotias suostuisi valjaita pitämään. Tämän ketjun luettuani kyllä oivalsin että ne voisivat olla ihan hyödylliset kovassa ihmispaljoudessa isomallakin lapsella. Vaikka jossain basaarilla turkissa tms.
[/quote]
tässä puhutaankin 1-2 vuotiaista taaperoista, ei leikki- ikäisistä. Ei kai ne enää tartte valjaita eikä rattaita,
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 00:20"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:57"]
[/quote]
tässä puhutaankin 1-2 vuotiaista taaperoista, ei leikki- ikäisistä. Ei kai ne enää tartte valjaita eikä rattaita,
[/quote]
Kyllä tuolla oli joitakin kommentteja, joissa kerrottiin että niitä oli käytetty 3-4 vuotiaillakin...
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:14"]Pakko käyttää. Meillä on 20kk ikäiset kaksospojat. Ne vipeltävät jalat vailla järkeä. Olemme varmasti huvittava näky: Äiti ja kaksi pientä poikaa valjaissa + koira - valjaissa sekin. Naurakoot vaikka koko maailma. En päästä lapsiani auton alle.
[/quote]
Mulla oli kans kaksosilla lyhyillä matkoilla. Vaikka kun mentiin autolle parkkipaikalle yhdistelmällä kolme lasta ja yksi aikuinen, ei rattaita. Jo sillä hetkellä kun laitan toisen kaksosen autoon niin toinen olisi aivan hyvin voinut tsippailla autojen välistä auton alle. Tämä oli noin 6kk jakso, nyt kaksoset 2v ja kävelevät ok autolle + kiipeävät turvaistuimiin. Tämä yksi esimerkki.
Erityistilanteessa voivat olla kätevät, esimerkiksi ulkomaanmatkalla olisi ikävä hukata vilkas lapsi.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:24"]Järkyttävän nolot.. jos ei muksuaan hallintaan saa, niin olis kannattanu jättää tekemättä / kannattanu abortoida
[/quote]
Valjaat on nolot mutta tuo sun loppuosas on kyllä typerä.
Ehkä jossain maaseudun rauhassa turhat mutta kyllä ne vaan olisivat todella tarpeen monella vilkkaalla kaupungissa asuvalla lapsella! Sen ikäisellä siis jolla ei järki vielä sano mitään eikä ole itsesuojeluvaistoa, mutta ympärillä vilinää ja vilskettä riittää, autoja ja pyöriä suhaa ohi jatkuvalla syötöllä jne.
Meillä on valjaat. Tyttö oppi kävelemään kahdeksankuisena, eikä sen jälkeen enää halunnut vain istuskella rattaissa. On todella menevää sorttia, joten kaupungilla, massatapahtumissa, kotikuapunkimme jokirannassa ja esim. lentokentällä ovat olleet kätevät. Eniten olivat käytössä 9kk-18kk ikäisenä. Nyt tyttö on kaksi ja valjaat ovat jääneet kesän aikana käyttämättömäksi.
Meillä ei ole valjaat (vielä) käytössä, mutta lastenpsykiatri niitä on kyllä suositellut, ja varmaan pian käydään sellaiset hankkimassakin. Kasvatuksen puutteesta ei ole kyse, sillä poika on tottelevainen ja kävelee vieressä nätisti kädestä pitäen niin kauan, kunnes näkee jotain kiinnostavaa: Silloin ryntää juoksuun ja koko muu maailma ympäriltä häviää. On vain se kiinnostava asia ja huudot menee kuuroille korville. Tällaisina hetkinä olisi varmasti jokaisen äidin mielestä parempi, että se oma lapsi on valjaissa ja välttyy esimerkiksi jäämästä auton alle.
ADHD:ta on epäilty (molempien vanhempien suvuissa on), mutta kunnon diagnoosia ei kuulemma vielä tuon ikäinen (3,5 v) saa.
Mun mielestä ihan kauheat, järkyttävät! Jotenkin en vaan pysty hyväksymään, vaikka niitä kuinka perusteltaisiin käytännöllisyydellä ja turvallisuudella.
Minusta ne voisi olla jo äitiyspakkauksessa. Täälläkin kysellään, että mitä tehdä, kun lapsi ryntäilee autojen alle kun sillä on se temperamentti. Vastaus on: laita lapsi valjaisiin, se ei pääse tielle.
Näillä jeesustelijoilla, jotka ei hyväksy valjaita, ei varmasti ole oikeasti vilkasta ja impulsiivista lasta. Tai sitten ne ei vaan välitä omista lapsistaan niin paljon, että niitä haittasi esim auton alle jääminen.
Onhan ne valjaat rattaissa ja syöttötuolissakin. Miksei sitten kävellessä? Ainakin itsestä on paljon parempi ratkaisu, että kävelemään kykenevä lapsi on valjaissa ja kävelee kuin että istuu passiivisena rattaissa.
Tuo blogiteksti oli kyllä hyvä. Omasta mielestäni näyttävät kyllä typeriltä ja tulee väkisinkin mieleen koira, mutta kätsythän nuo varmasti ovat. Meille ei kyllä tommoisia tule.
1970-luvulla käytettiin valjaita lapsilla yleisemminkin.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:14"]
Pakko käyttää. Meillä on 20kk ikäiset kaksospojat. Ne vipeltävät jalat vailla järkeä. Olemme varmasti huvittava näky: Äiti ja kaksi pientä poikaa valjaissa + koira - valjaissa sekin. Naurakoot vaikka koko maailma. En päästä lapsiani auton alle.
[/quote]
Kuten huomaatte, erilaisia tilanteita, erilaisia lapsia, erilaisia perheitä... ei mikään häpeä jos tarvitsee käyttää valjaita lapsella, tai sitten rattaita pidempään kuin normaalisti näkee. Itse en ole edes muistanut, että valjaita lapsille on olemassa, mutta asutaankin maaseudulla. Täällä pitkät välimatkat, ja ehkä rattaat pidempään käytössä kuin sitten taas jossain muualla.