Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valjaat lapsella, mitä mieltä?

Vierailija
21.08.2015 |

http://blogit.kaksplus.fi/munakoisonijamina/2015/08/07/lapsi-hihnan-paassa/

Mun mielestä valjaat lapsella on jotenkin aivan hullu juttu. (Poikkeuksena ehkä erityislapset, en tiedä...) Meillä on neljä enemmän tai vähemmän vauhdikasta lasta, tyttöjä ja poikia eikä oo kyllä valjaat käyneet mielessäkään.

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:25"]On täällä kummallisia lapsia - ja vanhempia. Enemmistö lapsista opetetaan jo pieninä liikkumaan ilman sitomista. Missä ihmeessä te asutte? Edes helsingin keskustassa ei näe pienillä lapsilla mitään valjaita. Ihan höpöjuttu.

Kai teidän lapsillanne oli myös kypärä päässä silloin, kun ne opettelivat konttaamaan? Ihan vaan turvallisuuden vuoksi.

Ilmainen neuvo: Jos ottaisitte katseenne irti siitä älypuhelimestanne, pystyisitte paremmin kontrolloimaan sitä, missä ja miten lapsenne kadulla liikkuu.
[/quote]

Kun 5 kk vauva oppii nousemaan tukea vasten, on tuo kypärä ihan paikallaan. Ei mitään suojarefleksejä vielä, mutta joka paikkaan pitää nousta. Miksi ei laittaisi? Kyllä se oppii ottamaan vastaan jos lyö päänsä vaikka 2 kertaa päivässä sen 30 sijaan. Taidan hommata nuo valjaat kun oppii kävelemään ilman tukea varmaan ennen 8 kk ikää..

Vierailija
22/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin lapsi valjaissa kuin auton alle juoksemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoitko sinä 12 kk vanhan kävellä itse illman mitään keskellä Helsinkiä? Oikeasti? Tai vaikkapa Heartrown lentokentällä?

Vierailija
24/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksosilla valjaat on usein välttämättömät liikuttaessa kaupungilla!

Vierailija
25/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:43"]

Mun mielestä ihan kauheat, järkyttävät! Jotenkin en vaan pysty hyväksymään, vaikka niitä kuinka perusteltaisiin käytännöllisyydellä ja turvallisuudella.

[/quote]

Oletko miettinyt miksi ne valjaat ovat sinusta kauheat ja järkyttävät? Järjellä ilmeisesti kuitenkin ymmärrät että ne ovat käytännölliset ja lisäävät turvallisuutta esimerkiksi juuri reissuissa, lentokentän ihmisvilinässä jne.

Vierailija
26/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella kokeilin valjaita, en tykännyt.

Nyt kuopukselle on suositeltu valjaiden hankkimista, mutta en ole hankkinut. Kun näen lapsia valjaissa, tulee aina sellainen olo, että miten eivät pärjää ilman valjaita, kun mekin on pärjätty. (Kuopuksella autismi.)

Vierailija
27/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Annoitko sinä 12 kk vanhan kävellä itse illman mitään keskellä Helsinkiä? Oikeasti? Tai vaikkapa Heartrown lentokentällä?"

No en tietenkään antanut. Ei meidän kaksivuotias saa vieläkään kävellä missä haluaa. Sille kerrotaan, että kulta, mannerheimintie ei ole leikkipuisto, istut vaunuissa siihen asti, kunnes päästään puistoon. Ei äitikään ala hyppiä täällä autojen ja ihmisten joukossa.

Oletko tosiaan sitä mieltä, että pienet lapset saa vapaasti liikkkua missä vaan? Tai jopa, että ne saa ihan itse päättää, istuvatko rattaissa vai eivät? Sinunko mukulat oli tänään taas s-marketissa riehumassa? Jos lapset ei osaa käyttäytyä, niiden pitää pysyä kotona.

Vierailija
28/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on käsittämätöntä, että lapsia istutetaan rattaissa, isojakin. Raskaana oleva tuttu kyseli minulta kerran, tietäisinkö hyviä tuplarattaita käytettynä. Kaverilla oli yksi taapero, joten onnittelin lämpimästi kaksosista. Mutta ei, halusi ostaa " sisarusrattaat" lapsille, vaikka vanhempi oli vauvan syntyessä jo liki 3 v. Lykkii sit niitä rattaissa tuolla kauppakeskuksessa, muuten ajaa autolla. 

Vierailija
29/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:46"]

Kaksosilla valjaat on usein välttämättömät liikuttaessa kaupungilla!

[/quote]

Komppaan; meillä helpottivat reissaamista paljon! Kahden uteliaan ja ehtiväisen taaperon kanssa pitäis olla silmät selässäkin mutta kun ei ole, valjaat on hurjan hyvä apuväline. :)

Vierailija
30/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytätte lapsillanne valjaita nii älkää herranjumala ostako siihen koiran flexiä naruksi! !! Niitä näkee todella usein ja tulee heti mieleen että siinähän on ihan ihmisen näköinen koira Ohhoh. ..Kiitos olen puhunut

Vierailija
31/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:52"]

"Annoitko sinä 12 kk vanhan kävellä itse illman mitään keskellä Helsinkiä? Oikeasti? Tai vaikkapa Heartrown lentokentällä?"

No en tietenkään antanut. Ei meidän kaksivuotias saa vieläkään kävellä missä haluaa. Sille kerrotaan, että kulta, mannerheimintie ei ole leikkipuisto, istut vaunuissa siihen asti, kunnes päästään puistoon. Ei äitikään ala hyppiä täällä autojen ja ihmisten joukossa.

Oletko tosiaan sitä mieltä, että pienet lapset saa vapaasti liikkkua missä vaan? Tai jopa, että ne saa ihan itse päättää, istuvatko rattaissa vai eivät? Sinunko mukulat oli tänään taas s-marketissa riehumassa? Jos lapset ei osaa käyttäytyä, niiden pitää pysyä kotona.

[/quote]

Minusta rattaat on lapselle kauhea rangaistus. Lapsi liikkuu hyppi, juoksee, kyykistyy katsomaan ja tutkimaan asioita luonnostaan. Minusta on kamala sitoa lapsi jonkin rattaisiin, jos lapsella ei ole vammaa. Antakaa lapsen luikkua, turvallisesti valjaissa.

Vierailija
32/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

vaunusissa 2-vuotias???? ootko tosissas??? kai lapsi on liikunta päiväkodissa kun et itse jaksa hyötyliikunnasta välittää??

Vierailija
33/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:54"]

Jos käytätte lapsillanne valjaita nii älkää herranjumala ostako siihen koiran flexiä naruksi! !! Niitä näkee todella usein ja tulee heti mieleen että siinähän on ihan ihmisen näköinen koira Ohhoh. ..Kiitos olen puhunut

[/quote]

Hyvä idea, kiitos! :D (Ihmisvilinässä flexi ei kyllä kovin käytännöllinen ole)

Vierailija
34/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:08"]

Järkyttävät. Muutaman kerran nähnyt että aikuinen vetää valjaista ja lapsi lentää rähmälleen maahan, yhdelläkin naama ihan auki. Toki lapset kaatuu ilman valjaitakin mutta se puolitoistavuotias jolta naama aukes kokonaan niin sitä isä riehtaisi valjaista eteenpäin kovalla vauhdilla.

On meilläkin pari villiä tenavaa ollut jotka säntäili sinne ja tänne, mutta se on joko syliin, manducaan tai rattaisiin. Kyllä monesti on protesti-itkut itketty mutt ei auta kun turvassa pitää pienen olla. 

Aina säälittää ne lapset joiden vanhemmat turvautuvat tuollaisiin elukan valjaisiin :(

[/quote]

Olet pelottava. :/

Vierailija
35/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on käsittämätöntä, että lapsia istutetaan rattaissa, isojakin. Raskaana oleva tuttu kyseli minulta kerran, tietäisinkö hyviä tuplarattaita käytettynä. Kaverilla oli yksi taapero, joten onnittelin lämpimästi kaksosista. Mutta ei, halusi ostaa " sisarusrattaat" lapsille, vaikka vanhempi oli vauvan syntyessä jo liki 3 v. Lykkii sit niitä rattaissa tuolla kauppakeskuksessa, muuten ajaa autolla. 

[/quote]

Ja sitten kauhistellaan kun uutisissa kerrotaan lapsien huonosta kunnosta ja ylilihavista teineistä jotka joutuvat 18v mahalaukun pienennyt leikkaukseen.

Pienillä teoilla opetetaan lapsille hyötyliikuntaa tai laiskuutta. vanhemmat AJATELKAA!!!!

Vierailija
36/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä voi kuljettaa rattaissa ja myöhemmin liikkuu normaalisti jos normaali lapsi.ei valjaita.harvoin näkee.

Vierailija
37/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 18:25"]Erityistilanteessa voivat olla kätevät, esimerkiksi ulkomaanmatkalla olisi ikävä hukata vilkas lapsi.
[/quote]
Ulkomaanmatkalla katoaa vähemmänkin vilkkaita lapsia. Minä laittaisin ainakin ihanan poikani kiinni sellaisilla lukkosysteemeillä itseeni ettei kukaan poikaa saa jos ei nappaisi muakin!

Vierailija
38/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:03"]Pientä voi kuljettaa rattaissa ja myöhemmin liikkuu normaalisti jos normaali lapsi.ei valjaita.harvoin näkee.
[/quote]. Liikkua voi sitten pihalla.puistoissa jne. Lapsi saa tarvitsemana liikunnan päivittäin.

Vierailija
39/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsi ja ei ollut ongelmaa miten kuljetaan.

Vierailija
40/103 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vaunusissa 2-vuotias???? ootko tosissas??? kai lapsi on liikunta päiväkodissa kun et itse jaksa hyötyliikunnasta välittää??"

Oletko lukutaidoton? Me ei asuta mannerheimintiellä eikä heathrown lentokentällä. Kyllä meidän lapsi on saanut kulkea kävellen ja vaikka omaa pikkukärryään työntäen esimerkiksi kotoa lähipuistoon tasan siitä lähtien, kun oppi kävelemään.

Mutta toisin kuin sinä, me ei vietetä vapaa-aikaa kauppakeskuksissa pyörimässä vaan paikoissa, jotka sopii pienille lapsille ja joissa ne voi turvallisesti liikkua.