Valjaat lapsella, mitä mieltä?
http://blogit.kaksplus.fi/munakoisonijamina/2015/08/07/lapsi-hihnan-paassa/
Mun mielestä valjaat lapsella on jotenkin aivan hullu juttu. (Poikkeuksena ehkä erityislapset, en tiedä...) Meillä on neljä enemmän tai vähemmän vauhdikasta lasta, tyttöjä ja poikia eikä oo kyllä valjaat käyneet mielessäkään.
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:03"]
Pientä voi kuljettaa rattaissa ja myöhemmin liikkuu normaalisti jos normaali lapsi.ei valjaita.harvoin näkee.
[/quote]
"Pientä" on aika laaja..... 3v on pieni jäämään yksin.... 5v on pieni menemään yksin kauppaan... 11v on pieni muuttamaan yksin.... mikä on pieni kulkemaan raittaissa?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:52"]
Minusta on käsittämätöntä, että lapsia istutetaan rattaissa, isojakin. Raskaana oleva tuttu kyseli minulta kerran, tietäisinkö hyviä tuplarattaita käytettynä. Kaverilla oli yksi taapero, joten onnittelin lämpimästi kaksosista. Mutta ei, halusi ostaa " sisarusrattaat" lapsille, vaikka vanhempi oli vauvan syntyessä jo liki 3 v. Lykkii sit niitä rattaissa tuolla kauppakeskuksessa, muuten ajaa autolla.
[/quote]
Ja sitten kauhistellaan kun uutisissa kerrotaan lapsien huonosta kunnosta ja ylilihavista teineistä jotka joutuvat 18v mahalaukun pienennyt leikkaukseen.
Pienillä teoilla opetetaan lapsille hyötyliikuntaa tai laiskuutta. vanhemmat AJATELKAA!!!!
[/quote]. Esim kaupungilla ollessa rattaat kätevät kun asioilla on.liikuntaa tulee kun ollaan pihalla jne
Mä oon istunu rattaissa neljä vuotta ja mä en oo kyllä menettänyt yhtään mitään lapsuudestani. Oon saanu kotikasvatuksena steiner kasvatuksen ja oon saanu leikkiä ihan tarpeeksi kavereiden kanssa ja ihan yksinkin ulkona. Oon syöny pihalta kastematoja ja lunta ja ruohoa yms. Kun lähdettiin asioille istuin vaunuissa tai ainakin kävelin rattaiden vieressä hyppimättä edestakaisin . Ja kaiken tämän jälkeen oon ihan kunnon kansalainen joka oppi kävelemään ilman jatkuvaa "valjaissa lenkitystä" n. 10kk ikäisenä. En myöskää oo sellanen uusavuton joka ei osaa itse tehdä mitään. Nimimerkillä: 16v joka osaa käyttää maalaisjärkeä lasten kanssa
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:05"]
"vaunusissa 2-vuotias???? ootko tosissas??? kai lapsi on liikunta päiväkodissa kun et itse jaksa hyötyliikunnasta välittää??"
Oletko lukutaidoton? Me ei asuta mannerheimintiellä eikä heathrown lentokentällä. Kyllä meidän lapsi on saanut kulkea kävellen ja vaikka omaa pikkukärryään työntäen esimerkiksi kotoa lähipuistoon tasan siitä lähtien, kun oppi kävelemään.
Mutta toisin kuin sinä, me ei vietetä vapaa-aikaa kauppakeskuksissa pyörimässä vaan paikoissa, jotka sopii pienille lapsille ja joissa ne voi turvallisesti liikkua.
[/quote]
kysyin, 2-vuotias vielä rattaissa? miksi vastaat siihen että ette käytä rattaita? ja toisekseen TOISIN KUIN SINÄ, me vietetään vapaa-aikaa mm puistoissa metsässä kävelyretkillä ;D
"vaunusissa 2-vuotias???? ootko tosissas??? kai lapsi on liikunta päiväkodissa kun et itse jaksa hyötyliikunnasta välittää??"
Oletko lukutaidoton? Me ei asuta mannerheimintiellä eikä heathrown lentokentällä. Kyllä meidän lapsi on saanut kulkea kävellen ja vaikka omaa pikkukärryään työntäen esimerkiksi kotoa lähipuistoon tasan siitä lähtien, kun oppi kävelemään.
Mutta toisin kuin sinä, me ei vietetä vapaa-aikaa kauppakeskuksissa pyörimässä vaan paikoissa, jotka sopii pienille lapsille ja joissa ne voi turvallisesti liikkua.
[/quote]
mutta jos asuu Helsingin keskustassa ja hoitopaikka on tousella puolen Manskua, niin sen kadun yli pitää mennä. Mun mielestä normaali hyötyliikunta alkaa jo pienestä. Keskustassakin on paljon puistoja, ihan lpsen kävelyetäisyydellä. Kauppakeskuksia on enempi tuolla esikaupungeissa...
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:52"]Minusta on käsittämätöntä, että lapsia istutetaan rattaissa, isojakin. Raskaana oleva tuttu kyseli minulta kerran, tietäisinkö hyviä tuplarattaita käytettynä. Kaverilla oli yksi taapero, joten onnittelin lämpimästi kaksosista. Mutta ei, halusi ostaa " sisarusrattaat" lapsille, vaikka vanhempi oli vauvan syntyessä jo liki 3 v. Lykkii sit niitä rattaissa tuolla kauppakeskuksessa, muuten ajaa autolla.
[/quote]
Olen varmaan vähän maalainen, mutta ihmettelen miten te esim käytte 5km kauppareissun lapsen kanssa talvella ilman rattaita? Meillä tiet hiekoitetaan hyvin joten pulkka ei käy, me emme myöskään hyvällä pakkaskelillä autoile. Mikään 1-4v ei jaksa kävellä mitään 5km lenkkiä eikä mikään 5-6v:kään tee sitä nopeasti. Meillä on kunnon "hyökkäysvaunut" jotka kulkee syvässäkin hangessa ja siihen mahtuu vaikka 5v istumaan jos haluaa, jos ei halua niin silloin vaunussa on vain ostoksia, mutta vielä 4-vuotiaana piti puolet matkasta istua kun ekan puolikkaan oli juoksennellut ja riehunut, eikä sitä aikaa ole varattu koko iltaa siihen kaupalle menemiseen ja tulemiseen. Minusta vaunujen käyttämisen sijaan on järkyttävää käydä kaikki asioinnit autolla kun ihmisillä on toimivat jalat ja saa raitista ilmaa samalla.
[/quote]
Ymmärrät varmaan ettei siellä lentokentällä muutkaan asu, eiks vaan? Jos te ette matkusta lasten kanssa tai käy heidän kanssaan ostoksilla yms. paikoissa joissa on paljon ihmisiä, liikennettä tms., teille valjaat ovat tietenkin tarpeettomat.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:52"] Minusta on käsittämätöntä, että lapsia istutetaan rattaissa, isojakin. Raskaana oleva tuttu kyseli minulta kerran, tietäisinkö hyviä tuplarattaita käytettynä. Kaverilla oli yksi taapero, joten onnittelin lämpimästi kaksosista. Mutta ei, halusi ostaa " sisarusrattaat" lapsille, vaikka vanhempi oli vauvan syntyessä jo liki 3 v. Lykkii sit niitä rattaissa tuolla kauppakeskuksessa, muuten ajaa autolla. [/quote] Ja sitten kauhistellaan kun uutisissa kerrotaan lapsien huonosta kunnosta ja ylilihavista teineistä jotka joutuvat 18v mahalaukun pienennyt leikkaukseen. Pienillä teoilla opetetaan lapsille hyötyliikuntaa tai laiskuutta. vanhemmat AJATELKAA!!!! [/quote]. Esim kaupungilla ollessa rattaat kätevät kun asioilla on.liikuntaa tulee kun ollaan pihalla jne
[/quote]
niin, kyse on äidin mukavuudenhalusta, ei muusta! Lapsi vois ihan hyvin kävellä!
Meillä on olleet käytössä 1,5v saakka ja edelleen käytetään silloin tällöin 3v lapselle. Lapsi ei tykkää pitää kädestä kiinni (siis rimpuilee ja yrittää nyppäistä kttä irti, joten valjaat (meillä valjasreppu eli reppu, jossa remmi rinnan yli, kuten rinkassa ja vaikka hihnalle repun yläosassa) on hyvä kompromissi lapsi saa vähän vapautta liikkua, mutta ei pääse vaaranpaikkohin/hukkaan.
Mä en oo ikinä käsittäny että mihin se lapsi voi karata. Jos lapsi on siinä iässä että juoksentelee holtittomasti minne sattuu niin pitäkää jumalauta sitä lasta kädestä kiinni ettei pääse singahtelemaan eikä missään koiranhihnassa.
Pakko käyttää. Meillä on 20kk ikäiset kaksospojat. Ne vipeltävät jalat vailla järkeä. Olemme varmasti huvittava näky: Äiti ja kaksi pientä poikaa valjaissa + koira - valjaissa sekin. Naurakoot vaikka koko maailma. En päästä lapsiani auton alle.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:52"]Minusta on käsittämätöntä, että lapsia istutetaan rattaissa, isojakin. Raskaana oleva tuttu kyseli minulta kerran, tietäisinkö hyviä tuplarattaita käytettynä. Kaverilla oli yksi taapero, joten onnittelin lämpimästi kaksosista. Mutta ei, halusi ostaa " sisarusrattaat" lapsille, vaikka vanhempi oli vauvan syntyessä jo liki 3 v. Lykkii sit niitä rattaissa tuolla kauppakeskuksessa, muuten ajaa autolla. [/quote] Olen varmaan vähän maalainen, mutta ihmettelen miten te esim käytte 5km kauppareissun lapsen kanssa talvella ilman rattaita? Meillä tiet hiekoitetaan hyvin joten pulkka ei käy, me emme myöskään hyvällä pakkaskelillä autoile. Mikään 1-4v ei jaksa kävellä mitään 5km lenkkiä eikä mikään 5-6v:kään tee sitä nopeasti. Meillä on kunnon "hyökkäysvaunut" jotka kulkee syvässäkin hangessa ja siihen mahtuu vaikka 5v istumaan jos haluaa, jos ei halua niin silloin vaunussa on vain ostoksia, mutta vielä 4-vuotiaana piti puolet matkasta istua kun ekan puolikkaan oli juoksennellut ja riehunut, eikä sitä aikaa ole varattu koko iltaa siihen kaupalle menemiseen ja tulemiseen. Minusta vaunujen käyttämisen sijaan on järkyttävää käydä kaikki asioinnit autolla kun ihmisillä on toimivat jalat ja saa raitista ilmaa samalla.
[/quote]
Tuttavani asuu puolen kilometrin päästä Jumbosta, isosta kauppakeskuksesta. Ei täällä tartte hiekkatietä pitkin tarpoa asioille. Eri adia jossain maalla, tietysti.
Oletteko ajateellet, miltä pienestä parivuotiaasta se kädestä retuuttaminen tuntuu. Kävelkääs itse jokunen kilometri käsi ojennettenu ylös taivalle! Haastan kokeilemaan!
Meidän muksu lähti käveleen 7kk iässä ja juoksi sujuvasti ja lujaa alle 9kk iässä ja suunta saattoi olla ihan mihin vaan, koska tietynlainen vaaran ymmärrys puuttui. Jalkoja oli siis paljon alla, mutta aivoja ei yhtään. Ja koska uusi taito oli niin hauska asia, hän ei myöskään suostunut enää rattaisiin eikä ainakaan mihinkään reppuun. Eli vaihtoehdot oli joko jättää lapsi kotiin ostoskeskuksessa käymisen ajaksi tai laittaa valjaisiin. Mä en voinut vaan luottaa siihen, että lapsi pysyy vierellä kun kaivan rahapussia tms. Pari kuukautta riitti siihen, että lapsi oppi myös käyttäytymään nopeiden jalkojensa kanssa ja valjaat kävi tarpeettomiksi. Nyt lapsi on 3 ja vauhti vaan kovenee, mutta rauhallinen ja ajatteleva poika. Liikkuu edelleen paljon ja aina omin jaloin, mutta nykyään ottaa itse kädestä kiinni jos ollaan vilkkailla paikoilla.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:08"]
Mä oon istunu rattaissa neljä vuotta ja mä en oo kyllä menettänyt yhtään mitään lapsuudestani. Oon saanu kotikasvatuksena steiner kasvatuksen ja oon saanu leikkiä ihan tarpeeksi kavereiden kanssa ja ihan yksinkin ulkona. Oon syöny pihalta kastematoja ja lunta ja ruohoa yms. Kun lähdettiin asioille istuin vaunuissa tai ainakin kävelin rattaiden vieressä hyppimättä edestakaisin . Ja kaiken tämän jälkeen oon ihan kunnon kansalainen joka oppi kävelemään ilman jatkuvaa "valjaissa lenkitystä" n. 10kk ikäisenä. En myöskää oo sellanen uusavuton joka ei osaa itse tehdä mitään. Nimimerkillä: 16v joka osaa käyttää maalaisjärkeä lasten kanssa
[/quote]
Ei niitä lapsia valjaissa lenkitetä. :) Yleensä niitä käytetään silloin kun liikutaan vilkkaan taaperoisen kanssa paikassa jossa on iso eksymisen vaara vaikkapa ihmismäärästä johtuen tms.
Useimmiten vaunut jäävät käytöstä ennen neljän vuoden ikää kun lapset jaksavat ja haluavat kävellä ihan itse. Meillä lapset kokivat valjaissa kävelemisen vähemmän kahlitsevana kuin vaunuissa istumisen.
Tämä rattaa / valjaat -väittely on taas ihan turhaa räyhäämistä; eri lapsille, vanhemmille ja perhekokonasuuksille sopii erilaiset toimintatavat. Valjaista ei taatusti ole suurta haittaa lapselle, tuskin myöskään vaunuista.
Esikoisella käytin muutaman kerran kun oli noin nelivuotias.
Taisi kaikki kerrat olla huvipuistossa.
Kyllä nolotti mutta pysyipä lapsi lähellä ja turvassa :)
Adhd diagnoosina hänellä.
Nyt jo 12 vuotias fiksu poika eikä edes meinaa muistaa millaista hulinaa oli kun poika oli pieni!
Aina kun nään jollain lapsella valjaat niin kyllä se huomiota herättää mutta ei negatiivisessa mielessä.
Vanhempia kohtaan tulee sympatiat kyllä.
Ei kukaan huvikseen lasta valjaisiin laita.
Kaksi seuraavaa lasta välttyi valjailta ja diagnooseilta myös.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:12"]
Mä en oo ikinä käsittäny että mihin se lapsi voi karata. Jos lapsi on siinä iässä että juoksentelee holtittomasti minne sattuu niin pitäkää jumalauta sitä lasta kädestä kiinni ettei pääse singahtelemaan eikä missään koiranhihnassa.
[/quote]
Taitaa vaan olla joillekin lapsille olla melkolailla mukavampaa liikkua vapaammin valjaissa kuin kokoajan "käsi kytkettynä" äidin käteen. Välillä tuo käsi kädessä on tottakai ihan jees, mutta pidemmän päälle se voi puuduttaa lasta.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:52"]
Minusta on käsittämätöntä, että lapsia istutetaan rattaissa, isojakin. Raskaana oleva tuttu kyseli minulta kerran, tietäisinkö hyviä tuplarattaita käytettynä. Kaverilla oli yksi taapero, joten onnittelin lämpimästi kaksosista. Mutta ei, halusi ostaa " sisarusrattaat" lapsille, vaikka vanhempi oli vauvan syntyessä jo liki 3 v. Lykkii sit niitä rattaissa tuolla kauppakeskuksessa, muuten ajaa autolla.
[/quote]
Ja sitten kauhistellaan kun uutisissa kerrotaan lapsien huonosta kunnosta ja ylilihavista teineistä jotka joutuvat 18v mahalaukun pienennyt leikkaukseen.
Pienillä teoilla opetetaan lapsille hyötyliikuntaa tai laiskuutta. vanhemmat AJATELKAA!!!!
[/quote]
Voi jeesus!
Minä ainakin kuljetin tuplarattaissa vastasyntynyttä ja kolmevuotiasta. Kuinka muuten olisin päässyt lenkille? Käytännössä yksinhuoltaja olin tuolloin koko vuoden eli rattaissa istui myöhemmin 1- ja 4 vuotiaat.
Ei neljän vanha jaksa parin tunnin lenkkiä kävellä eikä pyöräillä.
Lapseni ovat aina olleet hoikkia ja urheilullisia, nyt jo koululaisia ja hölkkää minun kanssani.
Että AJATTELE ihan itse!
Meillä rattaat jäi pois, kun lapsi täytti 2 v. Ei niitä ollut juuri käytetty useaan kuukauteen, joten annoin kaverille. Mutta valjaat oli, tarvittaessa.
Anteeks,mutta millä lailla ne on nolot?
Mun mielestä,jos joku viittii haukkua lapselle tarkoitettuja valjaita noloiksi,on sitä itse melkolailla paljon!