Mikä avuksi kun mies menee säännöllisin väliajoin ”tilaan”, jossa syyttää minua kaikesta?
Mies on nyt pidemmän aikaa mennyt stressin yhteydessä ”tilaan” jossa syyttää minua ihan kaikesta. Tuo stressin aiheuttaja on kotimme ulkopuolinen asia, mutta hän noissa tiloissa suruitta syyttää minun aiheuttaneen senkin (mikä ei käytännössä olisi millään tavalla mahdollista). Kun miehellä on tuo kausi päällä, mikään minussa ei tosissaan ole hyvin vaan kaikki kääntyy aivan päälaelleen, mm. kun siivoan (kuten aina teen), niin siivoan vain koska vanhempani tulivat kylään ja muuten en siivoa koskaan (vaikka oikeasti olen siisti ihminen ja siivoan päivittäin). Hän kuulustelee minua mitä kummallisimmista asioista ja nimittelee erittäin asiattomasti. Näitä kausia kestää 1-4 päivää ja sinä aikana hän ”tuhoaa” ihan kaikki sopimuksemme kuten että ei mennä riidoissa nukkumaan, nukutaan samassa sängyssä yms. Hän saattaa huutaa minulle ulko-ovi auki, niin että naapuritkin varmasti kuulevat ja minua hävettää. Sitten kun kausi menee ohi, hän on mitä mukavin aviomies, joka pitää minua hyvänä. Kunnes kaikki alkaa alusta.
Mikä tuollaista ihmistä vaivaa ja miten häneen tulee reagoida? Aluksi menetin malttini ja ”alennuin hänen tasolleen”, mutta nyt olen jo pitkään niellyt kaiken ja sanonut vain, että en suostu kommunikoimaan kuin kirjallisesti, jotta kaikki jää talteen. Mutta vaikka meillä on tallessa hänen sanoneen asian olevan jatkossa tavalla X ja olemme niin sopineet, niin sitten hän noina kausinaan vaihtaakin mieltään täysin ja väittää ettemme ole mitään sopineet/selittelee jotain täysin irrationaalista kun lähetän hänelle viestin, jossa näytän hänen sanoneen tavalla X. Eikä tuokaan auta siihen, että hän ”palautuisi” nopeammin, vaan hän palautuu kun palautuu ja sillä hetkellä minun pitäisi sitten olla kun mitään ongelmaa ei olisi ollutkaan. Ja niin olenkin, jotta vielä lisää päiviä ei mene hukkaan.
Mulla välähti Ukrainan tilanteesta tulleesta puheesta parisuhdeasiat.
Eli voiman täytyy kohdata vastavoima. Sitten vasta loppuu.
Sitten tajusin myös sen, että hyvä, jos 2 psykopaattia tai narsistia menee yhteen. Ymmärtävät toisen toimintatavat ja osaavat taistella tasapuolisesti.
Kaverini oli naimisissa ilmeisen psykopaatin/narsistin kanssa. Livertelijä joka kylmä kuin kivi. Kaverini on tunteellinen. Ero tuli aika äkkiä. Nyt sillä miehellä on kaltaisensa vaimo ja sopivat yhteen jo 20 vuotta. Voimalla on vastavoima.