Mikä avuksi kun mies menee säännöllisin väliajoin ”tilaan”, jossa syyttää minua kaikesta?
Mies on nyt pidemmän aikaa mennyt stressin yhteydessä ”tilaan” jossa syyttää minua ihan kaikesta. Tuo stressin aiheuttaja on kotimme ulkopuolinen asia, mutta hän noissa tiloissa suruitta syyttää minun aiheuttaneen senkin (mikä ei käytännössä olisi millään tavalla mahdollista). Kun miehellä on tuo kausi päällä, mikään minussa ei tosissaan ole hyvin vaan kaikki kääntyy aivan päälaelleen, mm. kun siivoan (kuten aina teen), niin siivoan vain koska vanhempani tulivat kylään ja muuten en siivoa koskaan (vaikka oikeasti olen siisti ihminen ja siivoan päivittäin). Hän kuulustelee minua mitä kummallisimmista asioista ja nimittelee erittäin asiattomasti. Näitä kausia kestää 1-4 päivää ja sinä aikana hän ”tuhoaa” ihan kaikki sopimuksemme kuten että ei mennä riidoissa nukkumaan, nukutaan samassa sängyssä yms. Hän saattaa huutaa minulle ulko-ovi auki, niin että naapuritkin varmasti kuulevat ja minua hävettää. Sitten kun kausi menee ohi, hän on mitä mukavin aviomies, joka pitää minua hyvänä. Kunnes kaikki alkaa alusta.
Mikä tuollaista ihmistä vaivaa ja miten häneen tulee reagoida? Aluksi menetin malttini ja ”alennuin hänen tasolleen”, mutta nyt olen jo pitkään niellyt kaiken ja sanonut vain, että en suostu kommunikoimaan kuin kirjallisesti, jotta kaikki jää talteen. Mutta vaikka meillä on tallessa hänen sanoneen asian olevan jatkossa tavalla X ja olemme niin sopineet, niin sitten hän noina kausinaan vaihtaakin mieltään täysin ja väittää ettemme ole mitään sopineet/selittelee jotain täysin irrationaalista kun lähetän hänelle viestin, jossa näytän hänen sanoneen tavalla X. Eikä tuokaan auta siihen, että hän ”palautuisi” nopeammin, vaan hän palautuu kun palautuu ja sillä hetkellä minun pitäisi sitten olla kun mitään ongelmaa ei olisi ollutkaan. Ja niin olenkin, jotta vielä lisää päiviä ei mene hukkaan.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Kaasuvalotusta.
Luultavasti menee pahemmaksi iän myötä. Joudut alkamaan säätelemään omaa elämääsi sen mielialojen mukaan ja olemaan kokoajan varpaillaan, koska kausi tulee. Ja niitä tulee useammin ja useammin.
En valitettavasti osaa auttaa. Jos yli 30 v, vaikea muuttua ainakaan ulkoisesta paineesta.
Mitä ihmeen "kaasuvalotusta"??? En ymmärrä.
Kuten os ku
Kaikki oli lopuksi ja aina syytäni. Miehen vaihdevuosioireet läpikäytyään ja kun minä väsyin, hän lähti ja aloitti heti uuden suhteen.
Murenin täysin. Meni kauan toipua.
Mitä väliä sillä on miksi kohtelee sinua huonosti? Jos et tykkää elää toisen elämää hänen tunteidensa mukaan tempuillen, niin mitä siinä on sen enempää ihmettelemistä että mitä tehdä ja miten suhtautua? Miksi valitset jäämisen kun voit lähteäkin ja elää omaa elämääsi? Ihmettelee sinkku.
Vierailija kirjoitti:
Siksi sellaisille ihmisille ei saisi koskaan lähettää mitään. Koska he kerää.
Niin ja niitä käytetään valikoiden. Toisella ei ole kaikkea tallessa ja löydettävissä ja nämä tietojen kerääjät tietävät tämän ja käyttävät surutta hyväkseen.
Siksi oma kommunikointityylinsä on aina korostuneen harkitsevaa ja korostuneen asiallista.
Eivät oikeasti puhu sillä tavalla. Siitä tunnistaa.
Täällä nyt ratkaisu aina kaikkeen on ottaa ja jättää ja lähteä. Siksi ihmisten suhteet eivät kestä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmiahan nuo.
Mitä mielenterveysongelmia ja mikä siihen auttaisi kun hän ei halua hakea apua?
Ap
Ei sillä diagnoosilla ole väliä. Jos hän ei halua asiaa korjata, niin se ei tule korjaantumaan.
Kaverini miehelle joka teki vähän vastaavaa diagnosoitiin jokin bipolaarihäiriön muoto. Ei se diagnoosi kyllä mitään auttanut, kun ei touhua saatu lääkkeillä loppumaan. Ero tuli ja kaverini voi nyt paljon paremmin.
Onpa hirveä mies. Tuollaisen kanssa elämä on varmaan loputonta munankuorilla kävelemistä.
Miehelläsi on mielenterveysongelma tai persoonallisuushäiriö. Ensimmäiseen saa lääkärin apua.
Välttelevä kiintymyssuhde? Ei ole lapsena saanut puhua tunteistaan, varsinkaan negatiivisista? Keskusteleeko asioista? Osaako asettua toisen asemaan? Ärsyyntyykö lapsen kiukuttelusta, vai ymmärtääkö lapsen pahaa oloa/väsymystä tms. mikä aiheuttaa kiukuttelua?
Todella monen suomalaisen ongelmana lapsuudessa muodostunut turvaton kiintymyssuhde.
Vierailija kirjoitti:
Onpa hirveä mies. Tuollaisen kanssa elämä on varmaan loputonta munankuorilla kävelemistä.
Miehelläsi on mielenterveysongelma tai persoonallisuushäiriö. Ensimmäiseen saa lääkärin apua.
Ja höpöhöpö!!!! Kaikista ihmisistä löytyy huonot puolensa.. Ihan normaalia se on. Kaikista saa kuvattua jonkun hirviön. Ei kukaan ihminen ole täydellinen.
Silti, ap, ei tuollaista käytöstä tarvitse sietää. Kyllä sulla on oikeus vaatia parempaa.
Näin me kaikki ollaan erilaisia ja tullaan aina olemaan ja meille kaikille on paikkamme.
Tunne-elämältään epävakaa. Kuormittuessaan projisoi vaikeat tunteensa muihin eli tässä tapauksessa sinuun
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: silloin, kun mies on ”normaali”, niin miten hän itse selittää noita hulluuskohtauksiaan? Vai kiistääkö käyttäytyvänsä koskaan tuolla tavalla?
Joka tapauksessa, eroa!
Hän ei koskaan pyydä anteeksi ja tilanteet sitten ohitetaan, koska jos minä alkaisin sitten ”suuttumaan” hänen käytöksestään, ei paljoa hyviä päiviä jäisi.
Ap
Laura Mannisen kirja Kaikki anteeksi kuvaa tuollaista miestä hyvin.
P.S. Kaasuvalotuksen parempi suomenkielinen nimi olisi sumutus.
Olen tapaillut miestä joka samoin katoaa silloin tällöin ja herää vasta kun perään kysyy. Juomista tai muita naisia ei tähän liity ja siitä olen varma. Aikaa myöten olen huomannut myös oireita jotka liittyy joko mielenterveyden häiriöihin tai persoonallisuushäiriöihin. Käyttäytyy kuin narsisti, mutta ei puhtaasti kuten narsisti. Nyt Ukrainan sodan vuoksi oireet vain paheni. Mies itse sabotoi suhteen omalla käytöksellään. Helpompaa unohtaa ja löytää täyspäinen mies.
Älkää nyt jaksako! Kaikelle on nykyään jokin nimi.... Kaikki on jonkin *termi X:n* uhreja.
Paitsi miehet ei koskaan. Vain naiset. Joko miesten tai naisten uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmiahan nuo.
Kyllä, mt-ongelmat on kyseessä.
Tuo on tuttua, meillä on ollut samanlaista. Kesällä on helpompaa kun toinen voi olla mökillä sen aikaa kun psykoottinen vaihe on päällä.
Kärsivällisyys on kannattanut ja pitkä liittomme on kestänyt. Ajattelen, että hyviä aikoja on enemmän kuin huonoja.
Ja hyvinä meillä on paljon lämpöä ja rakkautta.
Joku tukihenkilö on hyvä olla olemassa, että jaksaa hankalan vaiheen yli.
Tsemppiä❣️
Ei toisen ongelmia voi itse korjata. Hänen pitää itse hakea apua. Ja jos ei hae, tai ole muutenkaan kiinnostunut ITSE muuttumaan, niin sitten tuo ongelma ei ratkea tietenkään. Sinä voit muuttaa vain omaa suhtautumistasi.
Voit jättää miehen. Voit poistua paikalta saman tien kun valitus alkaa ja palata takaisin 4 päivän kuluttua. Voit hyväksyä valituksen ja nyökytellä. Voit alkaa riehua ja huutaa. Mikä nyt parhaalta tuntuukaan. Eli omaa käytöstäsi voit hallita, mutta miehen käytöstä et voi muuttaa tasan millään. Hän tekee sen itse jos näkee asian tarpeelliseksi.
Voihan sitä aina yrittää vaatia jotenkin. Sanoa että tässä on numero psykologille ja sinne pitää varata aika just nyt, tai lähden lätkimään. Usein sellainen ei vain saa kovin hyvää vastaanottoa...
Mutta mietin myös että ylipäänsä joku lääkärireissukin voisi tehdä hyvää, jos hänet saisi hyvällä tuulella sinne suostuteltua. Koska jos tuo on alkanut jotenkin yllättäen ja hän on muuttunut noin tunnekylmäksi, eli persoona on ihan muuttunut, niin kyseessä voi olla vaikka varhainen dementia tai muu aivoperäinen häiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaasuvalotusta.
Luultavasti menee pahemmaksi iän myötä. Joudut alkamaan säätelemään omaa elämääsi sen mielialojen mukaan ja olemaan kokoajan varpaillaan, koska kausi tulee. Ja niitä tulee useammin ja useammin.
En valitettavasti osaa auttaa. Jos yli 30 v, vaikea muuttua ainakaan ulkoisesta paineesta.
Mitä ihmeen "kaasuvalotusta"??? En ymmärrä.
Google: "gaslighting suomeksi"
https://www.google.com/search?q=gaslighting+suomeksi&rlz=1CAVNCX_enFI98…
Mulla samanlainen mies. Muutaman päivän kiukkujaksoja, jolloin kaikki on mun syy.
Kohtuuttomia syytöksiä. Esim alkuaikoina hän pyyhki tiskirätillä lattiaa. Sanoin että epähygieenistä. Hän alkoi haukkua, miksen sitten pidä lattiaa puhtaana! (Ei mikään yksin mun työ)
Raivokausi tulee ja siihen ei auta mikään. Jos myöhemmin sen ottaa esiin, hän raivostuu uudelleen. Munankuorilla kävelyä.
Parisuhdekurssit ovat vähän auttaneet. Ainoa paikka, jossa sietää itsensäkin kohdistuvaa kritiikkiä. Siinä kun muut parit tukevat.
Mikä aivopieru! Jäädä siis johonkin paskalaariin henkisesti häiriintyneen ameeban kanssa koska holokaustissa oli ihmisillä huonommin!