Mikä avuksi kun mies menee säännöllisin väliajoin ”tilaan”, jossa syyttää minua kaikesta?
Mies on nyt pidemmän aikaa mennyt stressin yhteydessä ”tilaan” jossa syyttää minua ihan kaikesta. Tuo stressin aiheuttaja on kotimme ulkopuolinen asia, mutta hän noissa tiloissa suruitta syyttää minun aiheuttaneen senkin (mikä ei käytännössä olisi millään tavalla mahdollista). Kun miehellä on tuo kausi päällä, mikään minussa ei tosissaan ole hyvin vaan kaikki kääntyy aivan päälaelleen, mm. kun siivoan (kuten aina teen), niin siivoan vain koska vanhempani tulivat kylään ja muuten en siivoa koskaan (vaikka oikeasti olen siisti ihminen ja siivoan päivittäin). Hän kuulustelee minua mitä kummallisimmista asioista ja nimittelee erittäin asiattomasti. Näitä kausia kestää 1-4 päivää ja sinä aikana hän ”tuhoaa” ihan kaikki sopimuksemme kuten että ei mennä riidoissa nukkumaan, nukutaan samassa sängyssä yms. Hän saattaa huutaa minulle ulko-ovi auki, niin että naapuritkin varmasti kuulevat ja minua hävettää. Sitten kun kausi menee ohi, hän on mitä mukavin aviomies, joka pitää minua hyvänä. Kunnes kaikki alkaa alusta.
Mikä tuollaista ihmistä vaivaa ja miten häneen tulee reagoida? Aluksi menetin malttini ja ”alennuin hänen tasolleen”, mutta nyt olen jo pitkään niellyt kaiken ja sanonut vain, että en suostu kommunikoimaan kuin kirjallisesti, jotta kaikki jää talteen. Mutta vaikka meillä on tallessa hänen sanoneen asian olevan jatkossa tavalla X ja olemme niin sopineet, niin sitten hän noina kausinaan vaihtaakin mieltään täysin ja väittää ettemme ole mitään sopineet/selittelee jotain täysin irrationaalista kun lähetän hänelle viestin, jossa näytän hänen sanoneen tavalla X. Eikä tuokaan auta siihen, että hän ”palautuisi” nopeammin, vaan hän palautuu kun palautuu ja sillä hetkellä minun pitäisi sitten olla kun mitään ongelmaa ei olisi ollutkaan. Ja niin olenkin, jotta vielä lisää päiviä ei mene hukkaan.
Kommentit (61)
Sama kuin yrittäisit keskustella Putinin kanssa. Eli ei tule onnistumaan. Lähde.
Kuulostaa tutulta. Erosin 4 vuotta sitten tuollaisesta suhteesta. Alan pikkuhiljaa olla toipunut.
Av, kuvailet kahta manipulaation tapaa: gaslighting ja intermittent reinforcement. Etsi näistä tietoa. Pidemmän päälle nämä syventävät sinun tunnesuhdetta mieheen (varsinkin nuo syytöskaudet joiden jälkeen seuraa hyvä kausi) ja aiheuttavat sinulle oireita, jos et aseta rajoja siitä, millä tavalla sinua tulee kohdella. Jos hän ei suostu rajoihin tai kykene muutokseen, hän tekee näitä asioita niin kauan kun olet hänen kanssaan. Itse manipulaatiosta on turha puhua miehen kanssa, koska hän ei myönnä sitä eikä välttämättä tiedosta prosessiaan.
Sanoit että mies on stressaantunut. Olisitteko voineet miettiä mikä auttaisi miestä pääsemään stressistä yli,jotta nuo ylilyönnit jäisi vähemmälle?
Mitä sä voit tehdä: mahdollista miehelle stressaantuneena enemmän lepoa ja omaa aikaa ja ota etäisyyttä silloin. Älä ainakaan puhua pälpätä vaan anna tilaa jos toinen sitä tarvitsee.
Itse menetän ruokahaluni stressaantuneena ja unohdan syödä tai sitten vaan ei tee mieli. En vaan ikinä opi,että siitä seuraa kamala olo kun verensokeri heittelee.
Nyt taas kun stressipiikki on menossa ohi,olen tajuttoman väsynyt ja päätä särkee. Pari päivää menee niin taas helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmiahan nuo.
Mitä mielenterveysongelmia ja mikä siihen auttaisi kun hän ei halua hakea apua?
Ap
Mielenterveysongelmissa ensimmäinen askel kohti paranemista on se, että sairas henkilö tunnistaa ja tunnustaa, että on sairas. Jos hänessä itsessään ei hänen omasta mielestään ole mitään vialla, kukaan ei pysty häntä auttamaan.
t. mielenterveyskuntoutuja
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että se on "stressiä" eikä peliongelma tai päihdeongelma?
Olen. Alkoholia on käyttänyt todella vähän eikä pelaaminen ole ikinä kiinnostanut. Se nimenomaan sopisi tuohon, että antaisi mennä silläkin saralla ja rupeaisi ryyppäämään, mutta sitä hän ei ole koskaan tehnyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea loppuun asti mutta mun mies syytti minua kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta kun sille päälle sattui. Tämä alkoi jonkinlaisesta neljänkympin kriisistä ja paluuta ei ollut, paheni vain.
Ero tuli kun en jaksanut enää.
Minä sinnittelin melkein 20 vuotta. 60 v. (mies siis 60) oli jo melkein tulossa päälle. En jäänyt sen pitemmäksi aikaa katsomaan. Alkoi just tuollai.
Ihanaa kun näin moni on heti auttamassa kun itse en enää tiedä mitä voisin tehdä, kiitos ❤️. Erota en haluaisi, mutta ymmärrän, että tämä ei ole onnellista elämää näin. Ja mies on tosissaan yli 40-vuotias, että tuskin ”oireet” lievittyy ilman jotain ratkaisua/apua.
Ap
Mies vaihtoon. Isä oli aivan samanlainen mulkku, väkivaltainenkin vielä.
M35
Voimia (lähtemiseen) ap. Tuo ei ole onnellista elämää, kuten tiedätkin. Eikä se muuksi muutu. Lämpöä tulet häneltä edelleenkin saamaan vain kylmän käytöksen jälkeen, et koskaan ilman sitä.
Kun olet päässyt hänestä eroon ja on kulunut vähän aikaa, tulet huomaamaan, mikä iso ero sinussa tapahtuu. Nythän pienennät itseäsi ja yrität olla mahdollisimman näkymätön, jotta hän ei suuttuisi. Jätät sanomatta mielipiteitäsi ja puolustamasta itseäsi. Heräät miettien, onkohan tänään hyvä päivä vai pitääkö kävellä kuin munankuoren päällä. Näinhän siinä käy, kun läheinen harjoittaa (henkistä) väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmiahan nuo.
Mitä mielenterveysongelmia ja mikä siihen auttaisi kun hän ei halua hakea apua?
Ap
Ehkä jotain riippuvuusongelmaa, jota ei voi vuoksesi toteuttaa.
No sinun ei ainakaan tarvitse aloittaa dieettiä. Diettaat luonnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanoit että mies on stressaantunut. Olisitteko voineet miettiä mikä auttaisi miestä pääsemään stressistä yli,jotta nuo ylilyönnit jäisi vähemmälle?
Mitä sä voit tehdä: mahdollista miehelle stressaantuneena enemmän lepoa ja omaa aikaa ja ota etäisyyttä silloin. Älä ainakaan puhua pälpätä vaan anna tilaa jos toinen sitä tarvitsee.
Itse menetän ruokahaluni stressaantuneena ja unohdan syödä tai sitten vaan ei tee mieli. En vaan ikinä opi,että siitä seuraa kamala olo kun verensokeri heittelee.
Nyt taas kun stressipiikki on menossa ohi,olen tajuttoman väsynyt ja päätä särkee. Pari päivää menee niin taas helpottaa.
Kiitos näistä vinkeistä, olen yrittänyt sitä. Olen ehdottanut miehelle, että menisi näkemään kavereitaan -muuten haluaa, mutta tuossa tilassa ei. Olen ehdottanut liikunnanharrastamista -sama kuin edellä. Olen tehnyt ruokaa ja mies sanoo suoraan, että ei syö/keksii jonkun aiheen suuttua, kuten että en tilannut hänelle pizzaa (kun hän ilmoitti ettei ole tulossa syömään ja kun yllättäen tulikin ovesta, tarjosin hänelle puolet omastani) kun en päässyt kauppaan ilman autoa ja oli sitten pakko tilata ruokaa.
Ap
Ihan mielenkiinnosta: silloin, kun mies on ”normaali”, niin miten hän itse selittää noita hulluuskohtauksiaan? Vai kiistääkö käyttäytyvänsä koskaan tuolla tavalla?
Joka tapauksessa, eroa!
Kuinka kauan olitte olleet/asuneet yhdessä, kun tuo alkoi?
Ihan sillä vain kyselen, että onko mahdollista, että alkuhuuman laannuttua on antanut tulla todellisen minänsä näkyviin.
Joka tapauksessa, jos hän ei pidä tuollaista käytöstään mitenkään ongelmallisena, sinulla ei ole muuta ulospääsyä tilanteesta kuin ero.
Jos hän hakeutuu hoitoon sinun mieliksesi, vaikka ei koe apua tarvitsevansa, se on taas yksi lupaus, joka ei tule pitämään/toimimaan. Hänen pitää haluta muutosta ihan itse, ja itsensä vuoksi. Muuten muutos ei ole aito eikä pysyvä.
Eroa, paitsi jos hänen taloudellinen tilanne on parempi nyt ja huonoja päiviä vähemmän kun ennen. Ei tuo nyt niin kamalalta kuulostanut, ellei ole ihan jotain aggressiivista tai pelottavaa käytöstä. Paljon pahempaakin voisi olla.
Katsoitteko pari pv sitten sen tumman veden päällä elokuvan?
Jännä että peter franzenin isäpuolen käytöksestä, siis tuon tyyppisestä käytöksestä ei ole esitetty mitään syytä, tai diagnoosia, vaikka todella yleistä.
Ihmiset elää kyllä ihme parisuhteissa, vaikka munkin elämää pidetään aika erikoisena.