Me asutaan remonttihullussa rivitalossa. Menee hermo.
Muutettiin vuosi sitten rivitaloon kerrostalosta. Luultiin, että voidaan nauttia omasta pihasta ja rauhallisesta lähiöstä.
Vuoden aikana ei olla oltu kuin kaksi kertaa omalla pihalla. Syy: taloyhtiössä on jatkuvasti joku remontti menossa. Katto uusittiin, rappausta korjailtiin, viheralueita siistittiin, ikkunat vaihdettu, aitaa korjattu. Ihan koko ajan jotain ja jatkuvasti joku remppamies soittamassa ovikelloa.
Olen kotiäiti ja meillä on nyt 3 alle 4v lasta (nuorin syntyi jouluna). Olen aivan hermorauniona, kun päiväuniaika on aina kamalaa poraamista tai ovien pimpottelua. Tiedän kyllä näistä remonteista, ei ne yllätyksenä tule, mutta en käsitä, miksi kauimmaisen naapurin piha-aidan korjaamisen pitäisi häiritä meitä. Miksi nämä remppamiehet tulevat aina kamalalla rytinällä soittamaan ovikelloa juuri päiväuniaikaan ja kysyvät jotain täysin epäoleellista, kuten tiedänkö missä on joku taloyhtiön varaston avain tai jotain.
Muutenkin hektinen elämänvaihe, niin PIENESTI ottaa päähän, ettei kukaan lapsista ole tänään nukkunut päiväunia, kun oven takana hakataan seinää. Koska joku räystäs roikkuu.
Kommentit (41)
Jos nyt noin hervottomasti ollaan remontoitu niin ei varmasti moneen vuoteen sitten tarvitse :)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:29"]
Mikä olisi vaihtoehto? Jättää remontit tekemättä, että lapsesi saavat nukkua, vaikka katto vuota yms?
[/quote]
Olen sanonut isännöitsijälle, että olisi kiva tietää etukäteen edes suunnilleen milloin remontit alkavat ja kuinka kauan ne kestävät. Ja sanonut SATA kertaa, etten halua meille ylimääräisiä henkilöitä ovelle klo 12-14 välillä, kun on päiväuniaika. En pysty lähtemään kolmen nukkuvan lapsen kanssa vaunulenkille päiväuniaikaan. Isännöitsijä ei tajua ja tulee itsekin kerran viikossa vaikkapa kivasti 12.15, kun kaikki ovat nukahtaneet ovelle pimpottamaan (vaikka siinä on lappu, ettei ovikelloa saa soittaa 12-14) ja voi kysyä vaikkapa että onko mieheni kotona. Ei ole! Miksi olisi keskellä päivää, työssäkäyvä mies! Ja sitten ei taas nukuta loppupäivänä ja menee päivä pilalle.
Tiedän, että olen muutenkin tosi väsynyt ja yksikin huono päivä, jolloin ei nukuta päiväunia, vaikuttaa pitkään. Lapset huutavat ja itkevät koko loppupäivän, yö menee huonosti ja minä olen aivan hermona.
Tottakai ne remontit pitää tehdä, mutta ei oikeasti tarvitse joka asiasta tulla kysymään minulta, vaikka olenkin ainut henkilö koko taloyhtiössä, joka on päivisin paikalla.
ap
Laita oveen lappu. Että "jos voit välttää, älä soittele ovikelloa klo 12-14, lapsemme on silloin päiväunilla. Soita mieluummin kännykkääni numero se-ja se, niin tulen avaamaan"
Naapuruston remonttimelua tuo tietenkään ei poista, mutta edes sen ovikellon rimputtelun.
Koeta kestää, kesä on remonttien kulta-aikaa. Ymmärrän kyllä ärsytyksesi.
Laita lappu ovelle, että ei saa soittaa.
Jos ne remppamiehien kyselyt eivät ole mitään elintärkeää, eikä suoranaisesti koske teitä. Niin miksi, et voi ottaa ovikellosta vaikka pattereita pois. Tai laittaa ulko-oveen, että millon teillä nukutaan päiväunia.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:31"]
Jos nyt noin hervottomasti ollaan remontoitu niin ei varmasti moneen vuoteen sitten tarvitse :)
[/quote]
En tiedä. Remonttilista näytti jo meidän tänne muuttaessa aikamoiselta. Isännöitsijä haluaa pitää yhtiön superhyvässä kunnossa ja joka asiasta pitää kokoustaa ja tehdä päätöksiä. Mikään nurkka ei saa ikinä olla huonosti. Rasittavaa, että tuntuu siltä, ettei eletä yhtään "normaalia" elämää, vaan koko ajan joidenkin rakennustelineiden tai jätelavojen keskellä.
ap
Vaihdetaanko? Me asutaan taloyhtiössä, jossa lykätään remontteja loputtomiin.......
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:36"]
Jos ne remppamiehien kyselyt eivät ole mitään elintärkeää, eikä suoranaisesti koske teitä. Niin miksi, et voi ottaa ovikellosta vaikka pattereita pois. Tai laittaa ulko-oveen, että millon teillä nukutaan päiväunia.
[/quote]
Meillä on lappu. On lappu juuri sen takia, ettei ovikellosta saa mitään pattereita pois. Se on joku seinään integroitu systeemi, joka toimii hälytyksen kanssa samalla. Ei voi ottaa pois päältä mitenkään, ellei laita koko hälytysjärjestelmää pois.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:38"]
Vaihdetaanko? Me asutaan taloyhtiössä, jossa lykätään remontteja loputtomiin.......
[/quote]
Vaihdetaan. Ainakin siihen asti, ettei meillä enää nukuta päiväunia.
ap
Sori, huomasin vasta, että olit samaan aikaan kertonut teillä jo olevan lapun ovessa. Kannattaa lisätä siihen lappuun tuo puhelinnumero, että isännöitsijällä on joku keino saada sinuun yhteys myös klo 12-14.
Miksi muuten he niin innolla miestäsi hakevat? Onko hän taloyhtiön hallituksen pj? Miksi ihmeessä eivät soita suoraan miehellesi?
Minä jo vetäisin kilarit tuosta. Kokeilepa kerran. Että "On se nyt IHME, kun et osaa selvää lappua tuosta lukea? Ei tämä ole edes ensimmäinen kerta! Luuletko sinä, että se on ovessa ihan vaan turhan päiksi? Tuletko sinä nyt nukuttamaan herättämäsi lapset? hä? Mikä ON, ettei puhelinta osata käyttää?" Huudat tuon päin näköä ja vedät oven kiinni kertomatta, missä se miehesi on.
Oikeasti. Sinulla on hyvä syy olla vihainen. Älä anna remppaporukan hyväksikäyttää itseäsi! Nythän heille on kätevää hoidella kaikki asiat sinun kanssasi, "kun se on varmuudella kotona niiden kersojensa kanssa"....
5
Ettekö muuttaessanne ottaneet selvää tulevistä remonteista? Ihan oma syy, jos niin hölmöjä olitte.
Remontit kannattaa tehdä, kun ne tehdään ajoissa, ovat kustannukset pienemmät.
Ota tosiaan ovikellon paristot irti, mutta muuten ei ole mitään tehtävissä. Eivätkö nämä todellakaan olleet teillä tiedossa jo muuttaista miettiessänne?
Teippaa ovikello niin, ettei siihen pääse käsiksi. Ja laita lappu suoraan ovikellon päälle. Ja jos silti soittaa, älä mene avaamaan. Ne oppivat, ettei tuo avaa kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:31"]
[/quote]
En tiedä. Remonttilista näytti jo meidän tänne muuttaessa aikamoiselta. Isännöitsijä haluaa pitää yhtiön superhyvässä kunnossa ja joka asiasta pitää kokoustaa ja tehdä päätöksiä. Mikään nurkka ei saa ikinä olla huonosti. Rasittavaa, että tuntuu siltä, ettei eletä yhtään "normaalia" elämää, vaan koko ajan joidenkin rakennustelineiden tai jätelavojen keskellä.
ap
[/quote]
Olisiko kannattanut selvittää nuo remontit ennen muuttoa..? Vanhempani aikoinaan ostivat joitakin sijoituskämppiä ja ennen ostoa aina tarkistavat että onko putki- hissi- ja julkisivurempat tehty...
Tuskin se isännöitsijä hei niistä rempoista päättää! Oisko kuitenkin taloyhtiön hallitus?? Mitäs ostitte vanhan, vanhoja täytyy rempata.
Kyllä voi ihan omaa tyhmyyttään syyttää, jos ei ole ottanut ostaessaan asunnon selvää tulevista remonteista. Niistä kun nykyään pitää olla aina hallituksen kokouksessa tai yhtiökokouksessa yhdessä sovittu viiden vuoden suunnitelma. Eivät ne remontit yllätyksenä tule, ellei jotain vesivahinkoa tms. tapahdu.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:31"]
[/quote]
ap
[/quote]
Mitä vittua valita jos kerta tiesit että lista on pitkä? Muuta pois. Oma oli valintasi kuten sekin että hankit kolme äpärää pienellä ikäerolla
Mies on taloyhtiön puheenjohtaja. Remontit eivät ole tulleet yllätyksenä. Isännöitsijä valvoo remontteja ja korjauksia. 20 huoneiston rivitaloyhtiöstä kaikki muut ovat työssäkäyviä, joten olen ainut, joka on "aina" kotona. Isännöitsijällä on tosi usein jotain aivan turhanpäiväistä asiaa miehelleni ja koska muutenkin kökkii tontilla, tulee aina välillä katsomaan, josko mieheni olisikin keskellä päivää kotona. No ei ole. Ikinä.
Meillä on lappu ovessa. Olen sanonut isännöitsijälle joka kerta, kun se on soittanut ovea klo 12-14, että meillä on se lappu ja miksi piti soittaa. Olen siis tullut useimmiten jonkun rääkyvän ja itkevän lapsen kanssa ovelle, kun olen joutunut hakemaan juuri heränneen lapsen sängystä. Ja sanonut isännöitsijälle tai niille remonttimiehille, että tuossa on tuo lappu juuri sitä varten, etteivät lapset heräisi. Ja nyt ne heräsivät. Aina pyydetään anteeksi, mutta silti on aina joku "todella tärkeä" asia, joka ei voinut odottaa kahden jälkeen. Kuten se, että missä se taloyhtiön varaston avain on. Tai haittaako, jos laitetaan vedet poikki vartiksi. Tai voidaanko tukea tikkaita teidän pihan kautta naapurin pihaan.
Mä en vaan jaksa. Mikään ei mene perille. Luulen, että isännöitsijällä on joku diagnoosi, eikä se vaan ymmärrä. Ei voi olla sellaista aikuista ihmistä, joka ei todellakaan muista/käsitä/ymmärrä, vaikka joka kerta sanon. Tänään lapset olivat nukahtaneet kaikki lähes yhtä aikaa klo 12. Sitten klo 12.15 isännöitsijä pimpottaa ovea, että hei nyt tuleekin miehet tälle tontille korjaamaan sitä tontin rajalla olevan autokatoksen räystästä. Olin ovella itkevän 1,5-vuotiaan kanssa ja kysyin, miksi siitä piti tulla ilmoittamaan ja että nyt lapset heräsivät ovikelloon. Isännöitsijä sanoi, että juu aijaa, anteeksi, ajatteli vaan tulla kertomaan, etten ihmettele, kun täällä on vieraita miehiä tontilla. AHAAA!
1,5v nukahti onneksi uudestaan, eivätkä muut heränneet.
..korjaus edelliseen. Vauva heräsi. Eli nyt pitää lopettaa.
ap
Mikä olisi vaihtoehto? Jättää remontit tekemättä, että lapsesi saavat nukkua, vaikka katto vuota yms?