Mitä hyötyä naimisiin menemisestä edes on?
Olen itse miettinyt syvästi sitä, että haluanko ollenkaan koskaan naimisiin. Minulla kyllä on tälläkin hetkellä ihana mies, kenen kanssa tulen paremmin kuin hyvin juttuun ja pystyn kuvittelemaan elämäni hänen kanssaan vanhaksi asti. Silti en koe, että minun välttämättä tarvitsisi koskaan ehkä naimisiin menemisellä todistaa rakkauttani (ja en nyt tarkoita, että teidän naimisissa olevien tarvitsisi erikseen mitään todistella tai, että siinä olisi jotakin väärää). Siksi kysynkin teiltä mitä hyötyä avioliitosta on teille ollut ja millaissa asioissa?
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:45"]
Mitä ovat nämä juridiset syyt? Mä en ole koskaan halunnut mennä naimisiin, mutta jos joku osoittais sen olevan järkevää, voisin mennäkin.
Meillä lapset jo yläkoulussa ja kummankin palkka yli 4200, joten liekkö edes leskeneläkkeellä merkitystä.
Musta olis oikein, että jos pari ei ole naimisissa, niin koko edesmenneeltä muodostuva perhe-eläkepotti menis lapsille. Mutta kai siinä on jolu järkipointti, ettei näin ole.
[/quote]
No vaikka se että leskellä on oikeus jatkaa asumista yhteisessä kodissa, vaikka se olisi ollut kuolleen puolison omaisuutta ja menisi perintönä lapselle.
Ei ole pakko mennä naimisiin jos ei jostain syystä halua, mutta ei se silti miksikään muuta että se pääsääntöisesti on järkeävää jos on yhteisiä lapisia ja yhteistä omaisuutta ja jos halutaan turvata lesken asemaa tai tehdä omaisuuden tasaus erossa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:51"] niin ei tarvi maistraattille tehdä selvityksiä.
Ja tuo "lesken heivaaminen ulos kodistaan perikunnan toimesta" olisi minun mielestäni jopa suotavaa ja varmaan monen muunkin mielestä.
[/quote]
Ei minusta. Usein leski on itsekkin vanhus, kun asiat menee tuohon malliin. Kiva lentää pihalle omasta kodistaan siksi että ahneet perilliset haluaa pistää perintöasunnon lihoiksi.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 14:40"]
No vaikka se että leskellä on oikeus jatkaa asumista yhteisessä kodissa, vaikka se olisi ollut kuolleen puolison omaisuutta ja menisi perintönä lapselle.
[/quote]
Asuntohan voi olla vaikka 75% lesken ja vain 25% vainajan, mutta jos vainajan perilliset vaatii omaa osuttaan, eikä avoleskellä ole rahaa maksaa perillisiä ulos, niin hän joutuu muuttamaan omasta kodistaan jotta omaisuus saadaan jaettua. Avioliitossa leski saisi asua rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:21"]
Sama sukunimi tulee automaattisesti, helpottaa perheenä oloa reissuilla jne.
Eipä siitä nyt mitään erityistä hyötyä ole, ainoastaan leskeneläke on konkreettinen hyöty.
[/quote]
Voisitko antaa muutaman esimerkin, millaisessa tilanteessa näin on käynyt?
[/quote]
Esimerkiksi Dubaissa on paljon hotelleja, joissa mies ja nainen voivat majoittua samassa huoneessa vain jos ovat naimisissa. Länsimaiden ulkopuolelta löytyy varmasti paljon muitakin tilanteita.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:21"]
Eipä siitä nyt mitään erityistä hyötyä ole, ainoastaan leskeneläke on konkreettinen hyöty.
[/quote]
[/quote][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:21"]
[/quote]
[/quote]
Kävimme Englannissa. Tyttärellä oli oma passi. Passipoliisi katsoi hirveän epäluuloisesti kunnes huomasi, että takana tulevalla aikuisella, siis minulla, oli sama sukunimi
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:21"] Sama sukunimi tulee automaattisesti, helpottaa perheenä oloa reissuilla jne. Eipä siitä nyt mitään erityistä hyötyä ole, ainoastaan leskeneläke on konkreettinen hyöty. [/quote] Voisitko antaa muutaman esimerkin, millaisessa tilanteessa näin on käynyt? [/quote][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:21"] Sama sukunimi tulee automaattisesti, helpottaa perheenä oloa reissuilla jne. Eipä siitä nyt mitään erityistä hyötyä ole, ainoastaan leskeneläke on konkreettinen hyöty. [/quote] Voisitko antaa muutaman esimerkin, millaisessa tilanteessa näin on käynyt? [/quote] Kävimme Englannissa. Tyttärellä oli oma passi. Passipoliisi katsoi hirveän epäluuloisesti kunnes huomasi, että takana tulevalla aikuisella, siis minulla, oli sama sukunimi
[/quote]
Sanoiko hän niin, vai oletitko pelkästään?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:21"]
[/quote]
[/quote]
majoituksen yhteydessä, ohjatuilla retkillä, etelä-euroopassa usein olen tottunut toimimaan perheenä ja siellä onkin tavallisempaa, että perheen kaikilla jäsenillä on sama nimi. Yöpyessä osoitetaan perhe Virtaselle tietty asunto tms. eikä tarvitse arpoa, onko nämä samaa perhettä vai ei. Oletus on, että kaikki Virtaset ovat samaa perhettä kun samaan aikaan tulevat.
[/quote]
Espanjassa ei ainakaan ole perheellä sama sukunimi, vaan molemmat vanhemmat pitävät oman nimensä ja lapsi saa yhdistelmänimen. En myöskään näe, että eri sukunimi mitenkään vaikeuttaisi esimerkiksi asunnon varaamista. Varaus tehdään vain yhdellä nimellä ja majoituskortinkin voi täyttää yhdellä nimellä. Näin me olemme puolisoni kanssa tehneet jo 15 vuotta ilman mitään ongelmia.
[/quote]
no ei meilläkään ongelmia ole ollut, perheellä vaan on sama nimi. Eikä neljää eri nimeä
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:27"]
[/quote]
Öö tota noin, kyllähän sitä ihan itse pitää kirjoittaa papereihin sukunimi, joka kummallekin puolisolle tulee / säilyy avioliiton jälkeen. Ei se mitenkään automaattisesti se sama sukunimi tule. Enkä ole yhtään mitään ongelmia eri sukunimistä huomannut olevan.
Lähinnähän se on niin, että avioliiton hyödyt tulee varsinaisest vasta sitten kun liitto päättyy (joko toisen kuolemaan tai avioeroon). On toki avioliiton aikanakin elatusvelvollisuus puolisoaan kohtaan sekä lasten saannin yhteydessä välttyy siltä, että miehen pitää tunnustaa lapsi omakseen. Avioliittoon syntyvien lasten kohdalla vanhemmille tulee automaattisesti yhteishuoltajuus, mutta eikös avoliitossa olevien pidä tämäkin asia erikseen määritellä isyyden tunnustamisen yhteydessä? Näin olen käsittänyt.
Olen kuullut tapauksista, joissa pitkä (puhutaan kymmenistä vuosista) lapseton avoliitto on päättynyt puolison kuolemaan, asunto/talo ollut kuolleen omistuksessa, jolloin perilliset ovat viskanneet avolesken kodistaan pihalle...
[/quote]
no jos sinä et ole kohdannut ongelmia, niin ajatteles että joku muu kokee asian toisin...
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:28"]
[/quote]
[/quote]
majoituksen yhteydessä, ohjatuilla retkillä, etelä-euroopassa usein olen tottunut toimimaan perheenä ja siellä onkin tavallisempaa, että perheen kaikilla jäsenillä on sama nimi. Yöpyessä osoitetaan perhe Virtaselle tietty asunto tms. eikä tarvitse arpoa, onko nämä samaa perhettä vai ei. Oletus on, että kaikki Virtaset ovat samaa perhettä kun samaan aikaan tulevat.
[/quote]
Toimimaan perheenä! :O Kuinka toimitaan perheenä?oliko ihan uusi termi
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:21"] Sama sukunimi tulee automaattisesti, helpottaa perheenä oloa reissuilla jne. Eipä siitä nyt mitään erityistä hyötyä ole, ainoastaan leskeneläke on konkreettinen hyöty. [/quote] Voisitko antaa muutaman esimerkin, millaisessa tilanteessa näin on käynyt? [/quote][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:21"] Sama sukunimi tulee automaattisesti, helpottaa perheenä oloa reissuilla jne. Eipä siitä nyt mitään erityistä hyötyä ole, ainoastaan leskeneläke on konkreettinen hyöty. [/quote] Voisitko antaa muutaman esimerkin, millaisessa tilanteessa näin on käynyt? [/quote] Kävimme Englannissa. Tyttärellä oli oma passi. Passipoliisi katsoi hirveän epäluuloisesti kunnes huomasi, että takana tulevalla aikuisella, siis minulla, oli sama sukunimi
[/quote]
[/quote]
miksi jankkaat? Anna olla, sait vastauksia jo. Ei kukaan halunnut tulla jankkaamaan ja kinaamaan kanssasi
Mene naimisiin, jos olet valmis läpikäymään mahdollisen avioeron, kuolemantapauksen, asunnonmyynnin juridiikan, tai jos teillä jo on yhteinen asuntolaina niin olette aikasta kiinni toisissanne. Älä mene naimsiin, jos ette omista mitään yhteistä.
Voimakas yhteenkuuluvuuden tunne!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:37"]
Avioliitolla varmistetaan naisen talouden turvaaminen, kävi miten kävi.
[/quote]
Miten se siihen vaikuttaa? Omistin yhtä paljon kuin mies naimisiin mennessä. Avioliiton aikana tienasimme aika lailla saman verran, ja rahoitimme perheen, asunnon ja hankinnat puoliksi. Ostimme kumpikin oman auton. Avioeron jälkeen molemmille jäi taasen puolet kertyneestä omistuksesta, ja omat autot. Lapsen elatusmaksu on aika vähäinen, koska tuloni ovat niin hyvät, se todellakin kattaa lapsen vaatteista ja ruuasta sen puolet. Ei esim. asumiskuluista tms mitään.
Eli avioliitto ei eron tullen muuttanut mitään, mitä avoerossakaan ei olisi tapahtunut, vaikka meillä ei edes ollut avioehtoa. En ollut muuttanut nimeä joten se ei muuttunut erossa.
Hankalampaa oli byrokratian ja virallisten ositusten kanssa. Ilman avioliittoa olisimme sopineet saman ilman lakimiehen kuluja.
[/quote]
[/quote]
Mekin olimme kesällä Englannissa lapsen kanssa. Meillä on eri sukunimet. Passintarkastaja kysyi minulta aivan asiallisesti, että mikä on suhteeni tähän lapseen. Sanoin että olen sen äiti, ja asia oli sillä selvä.
Meillä kun ei ole yhteisiä lapsia, vain erikseen, niin naimisiinmeno vain mutkistaisi tilannetta jos jotain sattuu.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:51"]
Yksi syy siihen, etten ole kovin avioliittoon hinkunut on se, että jos mies kuolisi, haluaisin hänen omaisuutensa menevän suoraan lapsille. Minusta homma menisi paljon hempommin niin, saisivat tehdä jaonkin ilman ihmeellisiä hallinta-oikeuksia, vai mitä ne nyt on. Toivottavasti ja erittäin todennäköisesti elää ainakin niin kauan, että lapset täysi-ikäisiä, niin ei tarvi maistraattille tehdä selvityksiä.
Ja tuo "lesken heivaaminen ulos kodistaan perikunnan toimesta" olisi minun mielestäni jopa suotavaa ja varmaan monen muunkin mielestä.
Ja tää oli numeron 18 (muistaakeni) jankkaamista
[/quote]
Minäkään en leskenä haluaisi jäädä yhteiseen isoon taloomme enää. En jaksaisi sitä yksin hoitaa ja pitää yllä kuitenkaan, enkä halua sitä taakkaa lapsille. Siinä vaiheessa on hyväkin, että talo myydään ja pesä jaetaan. Lapsilla on sitten pesämunaa omaan elämään. Sitä paitsi en halua, että se talo myydään sitten laitoshoidon kulujen peittämiseksi. Jos on omaisuutta, niin voi tehdä. Minulle riittää että ottavat eläkkeeni.
Alaikäiset lapset saa orvoneläkettä, tai lapseneläkettä kunnes täyttävät 18.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:06"]
[/quote]
[/quote]
miksi jankkaat? Anna olla, sait vastauksia jo. Ei kukaan halunnut tulla jankkaamaan ja kinaamaan kanssasi
[/quote]
Ihan sama. Minä muutes en ole tuo avioliiton merkityksestä kyselevä avoliitossa asuva, vaan olen naimisissa, mutta pitänyt oman sukunimeni. Siksi siis ihmettelen tuota "yhteinen sukunimi + aviolitto kuuluvat yhteen"-ajattelua.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:34"]
Alaikäiset lapset saa orvoneläkettä, tai lapseneläkettä kunnes täyttävät 18.
[/quote]
Tuohon ei vanhempien parisuhteen laatu vaikuta millään tavalla.
Avioliitosta on hyötyä silloin, kun toinen pariskunnasta menee töihin (tai muuttaa muusta syystä) pidemmäksi aikaa tai pysyvästi ulkomaille maahan, jossa puolison oleskelu on mahdollista vain ns. dependent viisumilla, joka myönnetään aviopuolisolle mutta ei aviopuolisolle.