Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hyötyä naimisiin menemisestä edes on?

Vierailija
21.08.2015 |

Olen itse miettinyt syvästi sitä, että haluanko ollenkaan koskaan naimisiin. Minulla kyllä on tälläkin hetkellä ihana mies, kenen kanssa tulen paremmin kuin hyvin juttuun ja pystyn kuvittelemaan elämäni hänen kanssaan vanhaksi asti. Silti en koe, että minun välttämättä tarvitsisi koskaan ehkä naimisiin menemisellä todistaa rakkauttani (ja en nyt tarkoita, että teidän naimisissa olevien tarvitsisi erikseen mitään todistella tai, että siinä olisi jotakin väärää). Siksi kysynkin teiltä mitä hyötyä avioliitosta on teille ollut ja millaissa asioissa?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juridiikka eron tai kuoleman varalta, turvallisuus lapsille, tietty vakavastiotettavampi status vanhemman ja konservatiivisemman väen parissa.

Vierailija
22/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:48"]

Juridiikka eron tai kuoleman varalta, turvallisuus lapsille, tietty vakavastiotettavampi status vanhemman ja konservatiivisemman väen parissa.

[/quote]

Minä en ole edes vanhempaa väkeä, enko kovin konservatiivinenkaan, mutta minun silmissäni naimisiinmeno osoittaa syvempää sitoutumista ja halua osoittaa tämä sitoutuminen muille. En luonnollisestikaan tiedä, mitä kukin pariskunta päässään ajattelee, mutta minä tulkitsen tilanteen niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei synny orpona, jos äiti kuolee synnytyksessä. Ei tarvitse erillistä isyydentunnustusta jälkikäteen. Koko perheellä voi olla yhteinen sukunimi, joka on paljon selkeämpää monessa yhteydessä: matkustettaessa, uusia ihmisiä tavattaessa, tapahtumailmoittautumisissa, harrastuksissa, koulussa, päiväkodissa, terveydenhoidossa... Perintöasiat on valmiiksi kunnossa kaiken varalta. On mahdollista tehdä avioehto (avoliitossa ei käsittääkseni ole, vaikka avoerossa voi joutua maksamaan toiselle jotain).

Vierailija
24/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdimme asiaa, ja totesimme, ettei meillä ole lapsettomana pariskuntana mitään syytä mennä naimisiin. Testamentti nyt on muutenkin tehtynä, koska minulla on hyväntekeväisyyskohteita, joille haluan jättää rahaa. Tuntuu paremmalta, kun ei ole naimisissa.

Vierailija
25/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:01"]Pohdimme asiaa, ja totesimme, ettei meillä ole lapsettomana pariskuntana mitään syytä mennä naimisiin. Testamentti nyt on muutenkin tehtynä, koska minulla on hyväntekeväisyyskohteita, joille haluan jättää rahaa. Tuntuu paremmalta, kun ei ole naimisissa.
[/quote]
Miten voit tietää, miltä naimisissa ollessa tuntuisi? Veikkaan ettei tuntuisi yhtään sen kummemmalta.

Vierailija
26/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:21"]

Sama sukunimi tulee automaattisesti, helpottaa perheenä oloa reissuilla jne.

Eipä siitä nyt mitään erityistä hyötyä ole, ainoastaan leskeneläke on konkreettinen hyöty.

[/quote]

Siis mistä tulee automaattisesti sama sukunimi? Ei mulle ainakaan tullut. Kyllä se ihan itse piti päättää ja ilmoittaa mikä on kummankin sukunimi avioliiton solmimisen jälkeen. Olisihan mieskin voinut vaihtaa nimeä tai kumpikin olla vaihtamatta.

Mä koin avioliiton hyödylliseksi mieheni sairasteluaikana ja hänen kuoltuaan. Mä olin virallisesti hänen lähin omaisensa ja sain päättää häneen liittyvistä asioista esim hautaukseen liittyvät asiat. Olimme lapseton pari. Avioehto meillä oli joten en perinyt häntä.

Toisaalta, me mentiin naimisiin vain siksi että halusimme mennä. Me ei tarvittu muuta syytä tai siitä hyötymistä.

Vierailija
27/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:28"]

Eipä siitä nyt mitään erityistä hyötyä ole, ainoastaan leskeneläke on konkreettinen hyöty.

[/quote]

Voisitko antaa muutaman esimerkin, millaisessa tilanteessa näin on käynyt?

[/quote]

majoituksen yhteydessä, ohjatuilla retkillä, etelä-euroopassa usein olen tottunut toimimaan perheenä ja siellä onkin tavallisempaa, että perheen kaikilla jäsenillä on sama nimi. Yöpyessä osoitetaan perhe Virtaselle tietty asunto tms. eikä tarvitse arpoa, onko nämä samaa perhettä vai ei. Oletus on, että kaikki Virtaset ovat samaa perhettä kun samaan aikaan tulevat.

[/quote]

Espanjassa ei ainakaan ole perheellä sama sukunimi, vaan molemmat vanhemmat pitävät oman nimensä ja lapsi saa yhdistelmänimen. En myöskään näe, että eri sukunimi mitenkään vaikeuttaisi esimerkiksi asunnon varaamista. Varaus tehdään vain yhdellä nimellä ja majoituskortinkin voi täyttää yhdellä nimellä. Näin me olemme puolisoni kanssa tehneet jo 15 vuotta ilman mitään ongelmia.

Vierailija
28/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei aio hankkia lapsia, eikä välitä muiden ihmisten mielipiteistä, naimisiinmeno ei vaikuttaisi omaan käsitykseen sitoutumisesta, on valmis selittämään että tuo on minun puolisoni kun sukunimi ei auta päättelyssä, ja tekee testamentin valmiiksi, niin eipä siinä ole naimisiinmenosta hyötyä.

Vierailija
29/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:56"]

[/quote]

Minä en ole edes vanhempaa väkeä, enko kovin konservatiivinenkaan, mutta minun silmissäni naimisiinmeno osoittaa syvempää sitoutumista ja halua osoittaa tämä sitoutuminen muille. En luonnollisestikaan tiedä, mitä kukin pariskunta päässään ajattelee, mutta minä tulkitsen tilanteen niin.

[/quote]

Nuo pätevät meihinkin. Meinasin kirjoittaa, että tietty status myös meidän omissa mielissä, mutta ajattelin että omat ajatukset avioliitosta eivät ole niitä syitä mitä AP haluaa.

21

Vierailija
30/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin että kaikki näkevät, että se täydellinen unelmamies on vakavissaan sitoutunut minuun, naimisissa minun kanssani. Näin lyhyesti sanottuna.

Vierailija
31/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöasiat on yksi syy, lapsien asema on selvempi kun vanhemmat on naimisissa.
Me myös hyödyimme taloudellisesti lainaa hakiessamme, minulla oli vakuudeksi kelpaavaa omaisuutta, mutta miehellä ei. Ostimme talon puoliksi, mutta molemmilla on ihan oma laina. Mies sai todella hyvät laina-ehdot ja marginaalin vaikka hänellä ei ollut vakuuksia ollenkaan. Pankissa virkailija vielä mainitsi papereita allekirjoitettaessa että "pääsit nyt ratsastamaan vaimon siivellä" :D

Vierailija
32/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:09"]Perintöasiat on yksi syy, lapsien asema on selvempi kun vanhemmat on naimisissa.
Me myös hyödyimme taloudellisesti lainaa hakiessamme, minulla oli vakuudeksi kelpaavaa omaisuutta, mutta miehellä ei. Ostimme talon puoliksi, mutta molemmilla on ihan oma laina. Mies sai todella hyvät laina-ehdot ja marginaalin vaikka hänellä ei ollut vakuuksia ollenkaan. Pankissa virkailija vielä mainitsi papereita allekirjoitettaessa että "pääsit nyt ratsastamaan vaimon siivellä" :D

Myös avoliitossa voi hakea asuntolainaa yhdessä samaan asuntoon, jolloin toinen voi ratsastaa toisen vakuuksilla ja saada paremmat lainaehdot kuin muuten olisi saanut. Ei tarvitse olla naimisissa sitä varten.

[/quote]

Vierailija
33/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:38"]

Lapsettomana pariskuntana ainoa etu on pienempi perintövero. Testamentin tekeminen on sen verran helppo juttu, että siinä maistraattivihkiminen jää vaivalloisuudessaan toiseksi. Leskeneläkettä ei saa, ellei ole alaikäisiä lapsia tai ei ole leskeksi jäädessään yli 50-vuotias ja ollut naimisissa 5 vuotta.

[/quote]

siis leskeneläkettä ei saa, ellei ole yli 50-vuotias???
[/quote]Ei saa, jos ei ole tai ollut yhteisessä huollossa olevia lapsia.

Vierailija
34/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Noin minäkin olen sen tulkinnut... ja kun kummallakaan ei moista halua ole, olemme avoliitossa ja sitoutuneet ihan keskenämme sekä asuntolainan, yhteisen kodin ja lapsen välityksellä.

Itseasiassa olen alkanut miettiä avioliittoa nyt kun mulle ihan minä hetkenä hyvänsä napsahtaa tuntuva perintö. Jos kuolen, ihan mielelläni haluan antaa siitä osan miehelle, alaikäinen lapsi ei sitä tarvitse koska isänsä on ihan täyspäinen.

Vierailija
35/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Öö tota noin, kyllähän sitä ihan itse pitää kirjoittaa papereihin sukunimi, joka kummallekin puolisolle tulee / säilyy avioliiton jälkeen. Ei se mitenkään automaattisesti se sama sukunimi tule. Enkä ole yhtään mitään ongelmia eri sukunimistä huomannut olevan.

Lähinnähän se on niin, että avioliiton hyödyt tulee varsinaisest vasta sitten kun liitto päättyy (joko toisen kuolemaan tai avioeroon). On toki avioliiton aikanakin elatusvelvollisuus puolisoaan kohtaan sekä lasten saannin yhteydessä välttyy siltä, että miehen pitää tunnustaa lapsi omakseen. Avioliittoon syntyvien lasten kohdalla vanhemmille tulee automaattisesti yhteishuoltajuus, mutta eikös avoliitossa olevien pidä tämäkin asia erikseen määritellä isyyden tunnustamisen yhteydessä? Näin olen käsittänyt.

Olen kuullut tapauksista, joissa pitkä (puhutaan kymmenistä vuosista) lapseton avoliitto on päättynyt puolison kuolemaan, asunto/talo ollut kuolleen omistuksessa, jolloin perilliset ovat viskanneet avolesken kodistaan pihalle...

Vierailija
36/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:23"]

[/quote]

Noin minäkin olen sen tulkinnut... ja kun kummallakaan ei moista halua ole, olemme avoliitossa ja sitoutuneet ihan keskenämme sekä asuntolainan, yhteisen kodin ja lapsen välityksellä.

Itseasiassa olen alkanut miettiä avioliittoa nyt kun mulle ihan minä hetkenä hyvänsä napsahtaa tuntuva perintö. Jos kuolen, ihan mielelläni haluan antaa siitä osan miehelle, alaikäinen lapsi ei sitä tarvitse koska isänsä on ihan täyspäinen.

[/quote]

Kunnes kohtaa uuden naisen...

Vierailija
37/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy siihen, etten ole kovin avioliittoon hinkunut on se, että jos mies kuolisi, haluaisin hänen omaisuutensa menevän suoraan lapsille. Minusta homma menisi paljon hempommin niin, saisivat tehdä jaonkin ilman ihmeellisiä hallinta-oikeuksia, vai mitä ne nyt on. Toivottavasti ja erittäin todennäköisesti elää ainakin niin kauan, että lapset täysi-ikäisiä, niin ei tarvi maistraattille tehdä selvityksiä.

Ja tuo "lesken heivaaminen ulos kodistaan perikunnan toimesta" olisi minun mielestäni jopa suotavaa ja varmaan monen muunkin mielestä.

Ja tää oli numeron 18 (muistaakeni) jankkaamista

Vierailija
38/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:09"]

Perintöasiat on yksi syy, lapsien asema on selvempi kun vanhemmat on naimisissa. Me myös hyödyimme taloudellisesti lainaa hakiessamme, minulla oli vakuudeksi kelpaavaa omaisuutta, mutta miehellä ei. Ostimme talon puoliksi, mutta molemmilla on ihan oma laina. Mies sai todella hyvät laina-ehdot ja marginaalin vaikka hänellä ei ollut vakuuksia ollenkaan. Pankissa virkailija vielä mainitsi papereita allekirjoitettaessa että "pääsit nyt ratsastamaan vaimon siivellä" :D

[/quote]

Meillä sama tilanne lainaneuvotteluissa, paitsi että ei olla naimisissa. Eli onnistuu avopareiltakin. Pankkia kiinnostaa vain ja ainoastaan se, mikä on asunnon arvo suhteessa lainan määrään. Mitä vähemmän lainaa asunnon ostoon tarvitaan, sitä pienempi riski ja paremmat ehdot pystyy tarjoamaan.

Vierailija
39/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:28"]

[/quote]

Voisitko antaa muutaman esimerkin, millaisessa tilanteessa näin on käynyt?

[/quote]

majoituksen yhteydessä, ohjatuilla retkillä, etelä-euroopassa usein olen tottunut toimimaan perheenä ja siellä onkin tavallisempaa, että perheen kaikilla jäsenillä on sama nimi. Yöpyessä osoitetaan perhe Virtaselle tietty asunto tms. eikä tarvitse arpoa, onko nämä samaa perhettä vai ei. Oletus on, että kaikki Virtaset ovat samaa perhettä kun samaan aikaan tulevat.

[/quote]

Toimimaan perheenä! :O Kuinka toimitaan perheenä?

Vierailija
40/76 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:51"]

Ja tuo "lesken heivaaminen ulos kodistaan perikunnan toimesta" olisi minun mielestäni jopa suotavaa ja varmaan monen muunkin mielestä.

Ja tää oli numeron 18 (muistaakeni) jankkaamista

[/quote]

Haluaisit myös alkaa perikunnan kanssa kiistelemään siitä, kuka omistaa sohvan, kuka ruokapöydän, telkkarin, matot, astiat, tietokoneen, pyykkikoneen mitä lie omistattekaan? Olettaen, että niitä on talouteen ostettu periaatteella maksa sinä nyt, minä maksan sitten tuon toisen.

Avoliitonkin voi toki turvata lähes samalla tavalla kuin mitä avioliitossa tulee automaattisesti (keskinäiset testamentit, omistussuhteiden kirjaamiset jne), mutta se vaatii vähän enemmän tietämystä ja viitseliäisyyttä. Avioliitto on helppo tapa sopia asioista virallisesti. Sen, joka ei halua avioliitossa mukana tulevia sopimuksia solmia, ei myöskään kannata solmia avioliittoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi