Ihmettelin kaverin kommenttia (kyse 11-v lapsesta)
Oltiin iltaa viettämässä ja kaveri ehdotti että mun mies tulisi hakemaan meidät kaupungista kotiin. Siis olisi viety kaveri kotiin ensin ja sitte mä olisin menny omaan kotiin. Sanoin ettei mies voi ,kun meidän 11 v on nukkumassa. Että jos se herää sitä voi pelottaa. Kaveri ehdott sanoi että pojalle olisi kerrottu, että isä käy hakemassa meidät ja on pois noin tunnin joskus puolen yön aikaan. Minä sanoin ettei käy. Poika on yksin kotona ilta päivisin mutta yö on eri asia. Jos herää kesken unien nii voi pelottaa. Kaveri kommentoi jotein, että onhan se aika iso poika jo ja kännykätkin on. No juttu jäi siihen ja lähdimme takseilla. Mutta ei minusta tuon ikästä voi jättää yöaikaan tunniksikaan jos tietää, että toinen voi säikähtää.Mitä te ajattelette?
Kommentit (68)
Mä oisin herättänyt lapsen ja sanonut sille. Joskushan sen on opittava.
No aika paapomiselta kuulostaa teidän meininki jos ei voi 11-vuotiasta jättää tunniksi yöllä yksin. Kyllähän tuonikäinen pystyy jo soittaa puhelimella jos "pelottaa".
On meilläkin jätetty, toki tämä lapselle kerrottu ja myös palatessa käyty sanomassa, että ollaan tultu kotiin.
Olisin jättänyt lapun yöpöydälle kännykän viereen ja lähtenyt.
Oishan sen lapsen voinut ottaa mukaankin, jos olisi pelottanut, mutta todennäköisesti lapsi olisi vain jatkanut uniaan. Kyllä 11-vuotias pärjää tunnin yksin yöaikaankin.
Siis herättäisitte 11-vuotiaan kesken yöunien, että mä lähden nyt?
Mun mielestä voi kyllä jättää noin pieneksi ajaksi yksin, mutta eikö asiasta pitäisi vähän aikaisemmin sopia? Ei ole miehelle kivaa joutua yhtäkkiä hyppäämään autoon.
No mutta jos tietää että lapsi on arka jne? Nyt joku sanoo että se on kasvatatettu araksi. Normaalisti on kyllä yritetty kasvattaa mutta on vaan tempperamentti sellainen, että jännittää uusia juttuja. Kovin äkkiarvaamatta en halua mitään tuon tyylistä uutta juttua tapahtuvan
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:14"]Olisin jättänyt lapun yöpöydälle kännykän viereen ja lähtenyt.
[/quote]
Näin mäkin olisin tehnyt.
Mulla kaveri kysyi baariin perjantaina, sanoin etten voi tulla kun mulla oli lähivkl 7v kanssa. Kaveri ehdotti että lähde sitten kun se nukahtaa ja oli ihan ihmeissään kun en suostunut.
Jokainen tuntee lapsensa parhaiten. Toiset lapset voi jättää ja toisia ei.
Riippuu mielestäni lapsesta, jokainen vanhempi arvioikoon itse tilannekohtaisesti.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:11"]
Mä oisin herättänyt lapsen ja sanonut sille. Joskushan sen on opittava.
[/quote]
Siis herättänyt 11v kesken unien, että mä menen nyt ja tulen sitten joskus tunnin päästä takaisin?
Lapselle unenpöpperössä se helposti kuulostaa että isi lähtee nyt ja tulee joskus takaisin. Pikkuisen potentiaalinen trauman paikka...
Enpä olisi jättänyt. Taksillahan pääsee jos haluaa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:18"]No mutta jos tietää että lapsi on arka jne? Nyt joku sanoo että se on kasvatatettu araksi. Normaalisti on kyllä yritetty kasvattaa mutta on vaan tempperamentti sellainen, että jännittää uusia juttuja. Kovin äkkiarvaamatta en halua mitään tuon tyylistä uutta juttua tapahtuvan
[/quote]
Kuulostaa kyllä tuon kommenttisi perusteella että lapsestanne on kasvatettu arka. Jos yöllä yksin olemisesta tehdään heti iso uusi juttu, niin voi kuvitella kuinka kaikesta on tehty aina iso juttu jolloin normaalista temperamentista on tullut arka.
Ei kyllä mun mielestä tuon ikäistä jätetä yksin yöksi kotiin. Pitäkää vaikka kanaemona, ihan sama.
Riippuu lapsesta, tätä ei voi yleistää!!
Minä en lähtökohtaisesti ajattaisi omaa miestäni keskellä yötä omien baarireissujeni takia. Oli lapsia kotona tai ei. Taksilla pääsee oikein hyvin.
A
Jos olisi sovittu ennalta että noin tehdään, olisi voitu lapselle kertoa illalla että isä käy jossain vaiheessa hakemassa rouvat kotiin. Tällä lailla olisi voinut tehdä. Mutta ei niin että herää yöllä, ja yhtäkkiä kotona ei ole ketään. Lappu on turha siinä vaiheesa, ei pelästynyt uninen lapsi sellaisia huomaa. Enkä kyllä ala herättämään lasta yöllä tuollaisen takia, ellei ole oikeasti hätä ja pakko lähteä. Silloin tietenkin.
Tuollaisia kommentteja tulee ihmisiltä, joilla ei ole vielä lapsia, tai vielä tuonikäisiä, tai mummoilta jotka ei ihan enää muista niin tarkkaan, mitä minkäkin ikäiset tekee.
Ja ihmisiltä joiden lapsilla on sisaruksia kotona. On ihan eri asia, kun et ole yöllä yksin kotona. Tiedän naisiakin, jotka pelkää nukkua yöllä kotona yksin, kun mies on reissussa. Varsinkin omakotitalossa.
On meillä jätetty, niin että lapselle kerrottu. Esim. On haettu puoliso juna-asemalta tai pikkujouluista. Ei ole ollut ongelmia.