Usein opettajat sallivat kiusaamisen
Eli opettajien palkkoja pitäisi laskea, sillä he eivät tee tiettyä osaa työstään.
Tässä ote ip-lehden sivulta: Olen koulukiusaajan äiti. Kuulin, että tyttäreni kiusaa toista tyttöä kavereidensa kanssa. Soitin kiusatun äidille ja puhuin hänen kanssaan asiasta. Ihmettelin, miksei opettaja ollut puhunut minulle asiasta, hän ei muka tiennyt siitä mitään. Kerroin tästä kiusatun äidille, joka ihmetteli asiaa kovin, olihan hän ollut monta kertaa yhteydessä opettajaan. Opettaja oli siis sallinut kiusaamisen. Lupasin puhua tyttöni kanssa, ja hän pyysi anteeksi kisatulta tytöltä. Kiusaaminen loppui, ja nykyään tytöt ovat kavereita. Puhuminen auttaa ja se, kun myöntää, ettei se oma lapsi ole aina pelkkä enkeli.
Meidän kuoulussa oli just tällainen tapaus. Ja oikeasti vanhemmat olisivat halunneet selvittää asiaa, MUTTA KOULU OLI TÄYSIN YHTEISTYÖKYVYTÖN!
Luokalla tapahtui esim. lievä pahoinpitely ja mitä teki koulu. Hakattu oppilas lähetettiin kotiin eikä kenellekään kerrottu mitään. Oppilaat alkoivat kotona puhua asiasta (kaikki ei edes uskaltanut kertoa kotona). Luokassa moneen kertaan painoitettii, että "koulu hoitaa, koulu hoitaa". Ja peloteltiin oppilaita, ettei kotona saa kertoa.
Tämä on nykypäivää - älkää vanhemmat olko liian sinisilmäisiä ja puuttukaa koulun toimii. Opettaja on virkamies ja hänen palkkansa maksetaan verorahoista.
Kommentit (40)
Tämä on nykypäivää ei poissulje etteikö se olisi ollut aikojen alusta asti samanlaista. Ongelma ei lakkaa olemasta nykypäivänä eikä tulevaisuudessa ellei ongelmalle tehdä jotain. Kysymys kuuluu, miksi tämä on yhä nykypäivää?
Oma lapsi aloitti juuri ekalla, toivon että lapsi kokee minut turvallisena että voi kertoa jatkossakin jos kohtaa ongelmia itseensä tai muihin kohdistuen.
Oma yläasteelaiseni väittää, että opettajat suorastaan katsovat välitunnilla ja käytävillä pois päin, kun näkevät nujakointia tai muuta kiusaamista, koska eivät uskalla/jaksa puuttua. Teini ei yleensä valita turhista eikä ole itse kiusattu, joten uskon kyllä häntä. Jäin miettimään, voiko syynä puuttumattomuuteen olla myös se, jos on kovin tarkkaan määritelty miten pitää puuttua ja puhuttaa ja minkälaiset kirjaukset ja raportit siitä tehdä. Onko liian vaivalloista? Menisi aikaa eikä siitä saisi yhtään enempää palkkaa? Kun on jo muutenkin kiire.
Ja opettajille pitäisi tehdä huumetestit säännöllisesti. Ainakin yksnaisope on välillä rauhoittavien vaikutusalainen tai ainakin epäilen. Silmät seisovat päässä ja oppitunneilla pomppii asiasta toiseen. Samoin oppilaat voivat hypätä pulpetille kesken tunnin yms. Ei saa kuria.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:02"]
Ja opettajille pitäisi tehdä huumetestit säännöllisesti. Ainakin yksnaisope on välillä rauhoittavien vaikutusalainen tai ainakin epäilen. Silmät seisovat päässä ja oppitunneilla pomppii asiasta toiseen. Samoin oppilaat voivat hypätä pulpetille kesken tunnin yms. Ei saa kuria.
[/quote]Rauhoittavat voivat olla reseptilääkkeitä. Mitä huumetesti siinä auttaa? Lisäksi ihmisillä on lääkitystä vaativia sairauksia. Myös unettomuus voi aiheuttaa kuvaamasi tapaisia oireita.
Olen ollut yliopistossa samoissa opinnoissa ja ryhmissä tulevien opettajien kanssa. Aina on huomattu se asia, että opettajien opintoihin ei sisälly yhtään mitään kiusaamiseen liittyvää. Ei opettajilla ole mitään työkaluja puuttua kiusaamiseen. Eikä haluja.
Opettajakoulutukseen valikoituu tietynlaisia tyyppejä. Ei varmaan kiusaamista kokeneet enää halua jatkaa koulussa!
On olemassa Kiva-kouluja, mutta minun kokemukseni mukaan sillä ei ole mitään merkitystä. Se on vaan kirjainyhdistelmä, jolla ei ole mitään vaikutusta kiusaamiseen tai siihen puuttumiseen. Ei siellä mitään raportteja ym. kirjaamisia vaadita. Joillakin on kyllä ns. mustakirja, johon kirjoitetaan heti, jos jotain tapahuu, ja asiat selvitetään välittömästi. Se taas edellyttää, että on osaava avustaja ja muutenkin riittävästi aikaa, kun välitunnin jälkeen saattaa mennä puoli tuntia jonkun tappelun selvittämiseen.
Yleinen tapa on se, että kiusaajan kotiin ei oteta yhteyttä. Minunkin lapseltani oli kysytty, kertooko hän itse tästä puhuttelusta kotona. Oli luvannut kertoa, ja kertoikin, mutta en tietenkään voi tietää, mikä oli toisen osapuolen totuus. Ja tämä "kiusaaja " oli vielä tukioppilas. Luultavasti siinä koulussa tapahtui paljon sellaista, josta vanhemmat eivät koskaan saaneet tietää, vaikka opettajat tiesivät.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 07:35"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 07:34"]
Tämä on nykypäivää - älkää vanhemmat olko liian sinisilmäisiä ja puuttukaa koulun toimii. Opettaja on virkamies ja hänen palkkansa maksetaan verorahoista.
[/quote]Vitut tämä mitään nykypäivää ole. Samaa tapahtui kyllä silloinkin olit itse koulussa, on itsepetosta väittää muuta.
[/quote]ap. En kyllä huomannut kun itse olin koulussa tätä. Kuri oli kovempi ja tunnilta lensi ulos jos esim möykkäsi tai puhui epäkunnioittavasti. Täytyy kyllä sanoa että mulla oli tosi tiukat opet. Ei lässytystä vaan hommat hoidettiin. Meillä oli vielä hyvä luokkahenki. Jotain dissausta tuli ylä-asteella, mutta se johtui siitä kun pojat alkoivat kiinnostua tytöistä. Oltiin sellainen luokka, että osa oli epusta lukion loppuun samalla luokalla!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:05"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:02"]
[/quote]Rauhoittavat voivat olla reseptilääkkeitä. Mitä huumetesti siinä auttaa? Lisäksi ihmisillä on lääkitystä vaativia sairauksia. Myös unettomuus voi aiheuttaa kuvaamasi tapaisia oireita.
[/quote]niin kyllä varmasn on reseptillä saatu, mutta jos niitä käyttääkin liikaa. Sama ipettaja on valittanut työstään 15 v. Vpisi hyvin jäädä vaikka virkavspaalle lepäämään kun miehellä ok tulot. Mutta pitää jaksaa jaksaa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:06"]
Olen ollut yliopistossa samoissa opinnoissa ja ryhmissä tulevien opettajien kanssa. Aina on huomattu se asia, että opettajien opintoihin ei sisälly yhtään mitään kiusaamiseen liittyvää. Ei opettajilla ole mitään työkaluja puuttua kiusaamiseen. Eikä haluja.
Opettajakoulutukseen valikoituu tietynlaisia tyyppejä. Ei varmaan kiusaamista kokeneet enää halua jatkaa koulussa!
On olemassa Kiva-kouluja, mutta minun kokemukseni mukaan sillä ei ole mitään merkitystä. Se on vaan kirjainyhdistelmä, jolla ei ole mitään vaikutusta kiusaamiseen tai siihen puuttumiseen. Ei siellä mitään raportteja ym. kirjaamisia vaadita. Joillakin on kyllä ns. mustakirja, johon kirjoitetaan heti, jos jotain tapahuu, ja asiat selvitetään välittömästi. Se taas edellyttää, että on osaava avustaja ja muutenkin riittävästi aikaa, kun välitunnin jälkeen saattaa mennä puoli tuntia jonkun tappelun selvittämiseen.
Yleinen tapa on se, että kiusaajan kotiin ei oteta yhteyttä. Minunkin lapseltani oli kysytty, kertooko hän itse tästä puhuttelusta kotona. Oli luvannut kertoa, ja kertoikin, mutta en tietenkään voi tietää, mikä oli toisen osapuolen totuus. Ja tämä "kiusaaja " oli vielä tukioppilas. Luultavasti siinä koulussa tapahtui paljon sellaista, josta vanhemmat eivät koskaan saaneet tietää, vaikka opettajat tiesivät.
[/quote]Opettajaopiskelijat ovat yhä edelleen varsin homogeeninen joukko, joka ei ymmärrä erilaisuutta. Osaavat myös kiusata omia ohjaajiaan/kouluttajiaan, mutta eivät tietenkään tunnista tätä kiusaamiseksi. Ovathan kouluttajat heidän yläpuolellaan hierarkiassa, niin eihän se mitään kiusaamista ole silloin, heidän mielestään.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:06"]Olen ollut yliopistossa samoissa opinnoissa ja ryhmissä tulevien opettajien kanssa. Aina on huomattu se asia, että opettajien opintoihin ei sisälly yhtään mitään kiusaamiseen liittyvää. Ei opettajilla ole mitään työkaluja puuttua kiusaamiseen. Eikä haluja.
[/quote]Miksi vastuu tiedottamisesta lapsella? Täh! Siis kun on kiusaaja.
Koulussa myös painotetaan sitä , että "koulu hoitaa". No, eipä koulu hoida ja oppilaat kärsivät.
Eikl koulun pitäisi olle se instituutio, joka vahvistaa yhteiskunnan normeja mm. Rehellisyys ja oikeudenmukaisuus?
Moni lapsi kokee vääryyttä koulussa ja tuomareina on opettajat, joiden pitäisi hoitaa virkamiehelle annettu tehtävä! Ei ihme, että moni syrjitty syrjäytyy.
Aluehallintovirastoon voi tehdä valituksen tai sitten kannattaa vanhempien ryhmäytyä ja ottaa ongelmat esille rohkeasti.
No hei mammat, kertokaapas nyt se taikatemppu millä kiusaaminen saadaan loppumaan? Joukossamme on aina tietty määrä empatiakyvyttömiä ja sosiaalisilta taidoiltaan rajoittuneita, mahd. myös vähä-älyisiä ja häiriköiviä kusipäitä. Heitä voit käydä joka päivä ojentamassa, eivätkä he siitä miksikään muutu. Ja heillä on oikeus käydä koulua, vaikka sitten käyttäytyisivät siellä kuinka huonosti. Miutä tehdään? " Opettajan puuttuminen" ja " yhteys rehtoriin" ei nyt muuta näitä lapsia mitenkään...
Omassa nuoruudessa minut ohjattiin rehtorin puhutteluun annettuani kiusaajalle takaisin (en lyönyt tm. vahingoittanut). Rehtori ilmoitti, että "meidän koulu on KiVa koulu EIKÄ TÄÄLLÄ TAPAHDU KIUSAAMISTA!" Syy oli siis kuulemma kokonaan minun, kun ilmoitin, että kai se itse piti tehdä jotain kun luokanopettajaa ei kiinnostanut puuttua kiusaamiseen.
Samaa sanoi radiohaastatteluissa ja lehtihaastatteluissa.. Ja jos jotain ei tapahdu niin ei siihen voi puuttua.
Aina tätä on tapahtunut. Minulle sanottiin suoraan, ettei kiusaamiselle voida tehdä mitään eikä myöskään mitään edes yritetty tehdä.
Opettajat alapeukuttaa aloitusta. Tottahan tuo on, ei niitä kiinnosta. Ja jos kiusattu erehtyy puolustautumaan niin kyllä SE saa sitten satikutia, kiusaajan toimintaan ei koskaan ole mitään syytä puuttua.
Samanlaisia kokemuksia. Olin aikanaan 6 vuotta kiusattuna. Kaverini kertoi muutaman vuoden jälkeen opettajallemme jonka reaktio oli tyyliä "meillähän on niin hyvä luokkahenki ettei täällä kiusata". Otti kuitenkin kiusaajat puhutteluun välitunnin ajaksi. Kiusaajat eivät koskaan pyytäneet anteeksi eikä keskustelumahdollisuutta minun ja kiusaajien välillä tarjottu. Omat vanhempani saivat tietää että olin kiusattu vasta kun aikuisiällä itse kerroin (eli koteihin ei oltu yhteydessä). Olivat kyllä huomanneet että olen alakuloinen mutta kielsin kaiken kysyttäessä.
Jotain kai kuitenkin tapahtui koska meille järjestettiin koulun puolesta koko luokalle ryhmäytymispäivä että kiusaaminen loppui. Ko. Tapahtumassa ryhmäytymisleikkien aikana minua kiusattiin (yök en pidä tota kädestä). Eli se siitä hyödyllisyydestä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:45"]
No hei mammat, kertokaapas nyt se taikatemppu millä kiusaaminen saadaan loppumaan? Joukossamme on aina tietty määrä empatiakyvyttömiä ja sosiaalisilta taidoiltaan rajoittuneita, mahd. myös vähä-älyisiä ja häiriköiviä kusipäitä. Heitä voit käydä joka päivä ojentamassa, eivätkä he siitä miksikään muutu. Ja heillä on oikeus käydä koulua, vaikka sitten käyttäytyisivät siellä kuinka huonosti. Miutä tehdään? " Opettajan puuttuminen" ja " yhteys rehtoriin" ei nyt muuta näitä lapsia mitenkään...
[/quote]
No oisko rikollistenkin annettava toteuttaa omia mielisairauksiaan ja vinksahduksiaan täysin vapaasti? Ajatus on että jotta ihmisten yhteiselo onnistuisi, kuuluu muut ihmiset ja näiden tunteet ottaa huomioon. Viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana ihmisiä ei vaan ole enää kasvatettu sosiaalisuuteen ja muiden huomioimiseen vaan epäsosiaalisuuteen ja muiden polkemiseen. Mihin se johtaa? Masennus- ja ahdistusoireilun rajuun lisääntymiseen jne. Ei tämä ole kestävää.
Häirikköoppilaille voi perustaa omat laitoksensa, ja näiden vanhemmat maksaa tuon erityisopetuksen kustannukset.
Yläasteella ja ammattikouluissa kiusataan. Ei missään muualla. Eikös kiusaaminen ole murrosikäisten lasten tapa purkaa pahaa oloaan? Miten on mahdollista että kiusaamista tapahtuu paljon teollisuusaloilla ja jopa SUPOssa? Minun henkilökohtainen mielipiteeni on, ettei ihminen murrosiän jälkeen oikeasti aikuistu paskan vertaan, vain tieto maailmasta lisääntyy ja luonne on kohtalo.
[/quote]Tämän empatiakyvyttömyyden huomaa tältä palstaltakin. Ei ihme että kakarat kiusaavat toisiaan kun vanhemmat tekevät niin netissä. Sitten nämä samat vanhemmat ihmettelevät suureen ääneen koulujen kyvyttömyyttä hoitaa ongelmatilanteet vaikka ainoa ratkaisu monelle olisi katsoa peiliin. Sieltä ne me ollaan parempia kuin muut-asenteet tulevat.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:00"]
Opettajat alapeukuttaa aloitusta. Tottahan tuo on, ei niitä kiinnosta. Ja jos kiusattu erehtyy puolustautumaan niin kyllä SE saa sitten satikutia, kiusaajan toimintaan ei koskaan ole mitään syytä puuttua.
[/quote]
TÄmä oli kans mikä minua suunnattomasti vitutti. Opettaja ei välittänyt jos minua näykittiin, mutta heti kun puolustauduin niin oli siinä metrin päässä huutamassa mulle ja ei auttanut vaikka sanoin mitä asiasta. Tämä vituttaa vieläkin niin paljon, että jos näkisin kyseistä opettajaa, pamauttaisin samantien turpaan. Sellaista on pienissä teollisuuskylissä. Opettaavatko tahallaan paskasti, että jäisi mahdollisimman paljon työntekijöitä perusduuniin samalle paikkakunnalle, usein miettinyt kun opetus oli niin ala-arvoista.
No hei mammat, kertokaapas nyt se taikatemppu millä kiusaaminen saadaan loppumaan?
[/quote]
Kiusaaminen ei ehkä lopu koskaan, mutta kiusattujen oppilaiden olisi edes saatava tunne, että opettaja on heidän puolellaan. Ei niin, että opettaja kääntää katseensa toisaalle tai ryhtyy toimenpiteisiin kiusattua vastaan.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 07:34"]
[/quote]Vitut tämä mitään nykypäivää ole. Samaa tapahtui kyllä silloinkin olit itse koulussa, on itsepetosta väittää muuta.