Usein opettajat sallivat kiusaamisen
Eli opettajien palkkoja pitäisi laskea, sillä he eivät tee tiettyä osaa työstään.
Tässä ote ip-lehden sivulta: Olen koulukiusaajan äiti. Kuulin, että tyttäreni kiusaa toista tyttöä kavereidensa kanssa. Soitin kiusatun äidille ja puhuin hänen kanssaan asiasta. Ihmettelin, miksei opettaja ollut puhunut minulle asiasta, hän ei muka tiennyt siitä mitään. Kerroin tästä kiusatun äidille, joka ihmetteli asiaa kovin, olihan hän ollut monta kertaa yhteydessä opettajaan. Opettaja oli siis sallinut kiusaamisen. Lupasin puhua tyttöni kanssa, ja hän pyysi anteeksi kisatulta tytöltä. Kiusaaminen loppui, ja nykyään tytöt ovat kavereita. Puhuminen auttaa ja se, kun myöntää, ettei se oma lapsi ole aina pelkkä enkeli.
Meidän kuoulussa oli just tällainen tapaus. Ja oikeasti vanhemmat olisivat halunneet selvittää asiaa, MUTTA KOULU OLI TÄYSIN YHTEISTYÖKYVYTÖN!
Luokalla tapahtui esim. lievä pahoinpitely ja mitä teki koulu. Hakattu oppilas lähetettiin kotiin eikä kenellekään kerrottu mitään. Oppilaat alkoivat kotona puhua asiasta (kaikki ei edes uskaltanut kertoa kotona). Luokassa moneen kertaan painoitettii, että "koulu hoitaa, koulu hoitaa". Ja peloteltiin oppilaita, ettei kotona saa kertoa.
Tämä on nykypäivää - älkää vanhemmat olko liian sinisilmäisiä ja puuttukaa koulun toimii. Opettaja on virkamies ja hänen palkkansa maksetaan verorahoista.
Kommentit (40)
"Ei täällä tämä on KIVA- koulu" kuulkaas opet kun se kiva koulu ei synny itsestään pitää tehdä sen asian eteenkin jotain.
Itse opetin omille lapsilleni, että lyöjää lyödään takaisin lujempaa ja pään aukojalle pannaan jauhot suuhun.
Olen nähnyt niin räikeää kiusaamista, jota opettajat vähättelee ja sulkee silmänsä.
Nykyisin tiedetään, että koulukiusaamisen tuhot ihmiselle on pahemmat kuin aikuisten taholta tuleva kiusa tai laiminlyönti.
Aina ei se se soo soo - ei saa kiusata- lässytys auta. Turpaan vaan. Jälki-istunto persläven ojentamisesta on pieni paha verrattuna kiusaamiseen.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:34"]
Kyllä käsi sydämellä sanon, että meidän koulussa kiusaamisen eteen tehtiin niin paljon kun pystyttiin (olen sittemmin vaihtanut alaa, ja paljon helpommalla työllä toimeentuloni saan nykyään). Koulussa yritettiin tehdä paljon ennalta ehkäisevää työtä. Ryhmäytettiin porukkaa, joidenkin luokkien kanssa niin paljon, että oppisisällöt jäivät toiseksi. Annettiin vastuutehtäviä oppilaille, pidettiin kivakoulu-tunteja, käytiin jatkuvasti läpi sitä, että miten toisten kanssa ollaan. Riitojahan aina oli. Laitettiin tuplavalvojat tunnille. Selvitettiin ja puitiin. Opetettiin pyytää anteeksi. Soitettiin kotiin, palaaveerattiin koululla. Pidettiin oppilashuoltotyöryhmän kokouksia. Omatuntoni on puhdas tältä osin, kaikkeani yritin. Minua kiusattiin ala-asteella koulussa, enkä toivo sitä kenellekkään.
Totuus on se, että tehtävä on mahdoton. Joillakin oppilailla ei ole mitään empatiakykyä. Se on valitettavasti asia, mitä ei voi kenenkään päälle kaataa. Jos lapsi on jo vaikka 7-v niin se voi olla jo aika mahdoton tehtävä. Jos on puhuteltu samaan asiaan monta kertaa, soitettu, tavattu, pyydetty anteeksi, tehty sopimukset. On rangaistu, on kehuttu, jos jitain pienintäkään edistystä on ollut.. Tästä kaikesta huolimatta.. Ssuraavalla välitunnilla sama juttu.. Koulussa kun kenenkään käsiä ei voida sitoa, eikö kenenkään suuta tukkia, eikä kenenkään perässä jatkuvasti kulkea.
Ja sanotaan, että ei ole aikaa.. Valitettavan totta.. Pienten kanssa nämä pitäisi selvittää heti. Yleensä nämä tulevat ilmi, kun välitunti loppuu. Osapuolet käytävään ja sitten kysellään, mitä tapahtui. Välillä kun niitä kuuntelee, kertomukset ja kokemukset eroavat niin paljon, että välillä ei uskoisi, että ovat olleet samassa tilanteessa. Ne kaikki muut oppilaat jää sinne luokkaan ja jos sieltä on vaikka sen 5 min pois, niin on sitten sillä aikaa tullut selvitettävää lisää. Koulukuraattori on paikalla kerran viikossa, avustaja luokassa vähän useammin. Kerran selvitin perusteellisesti yhtä päivän aikana tapahtunutta selkkausta. Meni 40min kun olin puhuttanut kaikki osalliset. Muut laitoin katsomaan videota, kun ajattelin että se on varmin juttu ettei lisää tapahdu. Jäi sitten pitämättä koetta edeltävä kertaustunti. Iltaan mennessä kaksi haukkumaviestiä siitä, että kokeisiin kertaaminen jätetty kotiin, eikä ehdi harrastukseen ja yhden kiusaajan kotoa viesti ettei poika ole tehty mitään. Minulle myönsi pakottaneensa toisen vessaan ja porukalla pidetty ovea vartti kiinni. Koulun jälkeen on välillä vaikea sopia aikaa, kun minulla on muiden luokan tunteja. Oppilailla muiden opettajien tunteja eri paikoissa..
monet vanhemmat eivät ota vastaan mitään negatatiivista. Asiaan puuttunut on syypää. Kiinnittäisin todellakin huomiota kotona, miten ihmisistä puhutaan. En oikeastaan ihmettele, että tämän palstan vanhempien lapset on koukukiusaajia, jos te olette kotonakin samanlaisia, mitä täällä....
jos opettaja kääntää päänsä, niin ehkäpä hän katsoo, että asiaan puuttuminen tuottaa enemmän vahinkoa. On totaalisen väsynyt.. Tai sitten väliinpitämätön. Kai sekin on mahdollista mutta hyvin harvinaista.
jos alapeukutat, niin kerro miksi..
[/quote]
Alapeukutin kun tuo on just sitä tätä päivää: keskustellaan, raportoidaan, tutkitaan, keskustellaan, ryhmäytetään sosiopaattia normaalilasten luokalle. Kyllä sitä kiusattuakin pitää suojella - montako kertaa pitää ottaa turpiinsa koulussa kun yhtä ryhmäytetään? Kuka vastaa vammoista yms. Meillä kuraattori oli kysynyt lapsilta, että mitä pitäisi tehdä!! Siis täh! Lapsilta kysyi. Koko 9 kk tätä käytiin ja keväällä vielä tyyppi tönäisi yhden pojan rautatankoon - päähän siinä siihen osui. Tämän loukaantuneen kotiin soitettiin ja syytettiin provosoinnista. Kyseessä kumminkin fyysinen väkivalta ja sen pitäisi loppua.
Tavisoppilaat saavat turpiinsa ja rehtori ilmoittaa, että "sosiaalinen kehitys jäljessä". Kuinka paljon verorahoja tuohonkin lässytykseen menee.
Eikö opettajat huomaa lasten mielenterveysongelmia lainkaan? Jos on sosiopaatti, niin lässytys ja tukeminen ei juuri auta. Psykologi ja lasu auttaa.
Ei kait sitä kotonakaan annetan esim isonveljen hakata pientä montaa vuotta. Kyllä varmaan pikkuveli ihmeteelisi kun isoveli saa hakata. Yritettäis sitten kotona ryhmäyttää lapsia ja pikkuveli kärsii.
Kyllä te opettajat olette tältä osin täysin kyvyttömiä toimimaan.
Mielestäni kiusaamisepäilystä heti viestit kotiin esim. helmen kautta ja kuittaus vanhemmilta, että ovat tämän lukeneet. Ja sitten jatkotmp jos jatkuu. Selvät pelisäännöt - ja sanktiot.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 08:45"]
No hei mammat, kertokaapas nyt se taikatemppu millä kiusaaminen saadaan loppumaan?
[/quote]
Kiusaaminen ei ehkä lopu koskaan, mutta kiusattujen oppilaiden olisi edes saatava tunne, että opettaja on heidän puolellaan. Ei niin, että opettaja kääntää katseensa toisaalle tai ryhtyy toimenpiteisiin kiusattua vastaan.
[/quote]
Kiusaamisen ongelma on se että on erittäin vaikeaa joskus hahmottaa kuka kiusaaja on. Lapset ovat ovelia ja osaavat kääntää kaiken päälaelleen. Nähty tuhansia kertoja. Kiusatun ilmeet voi tunnista, mutta opetajia ei ole koulutettu tulkitsemaan kasvojen mikroilmeitä ja kiusattukin saattaa joskus peitellä pahat tuntemuksensa. Mun mielestä ne saatanan rekkamiesten persehedelmät pitäisi ihan alusta lähtien laittaa samalle luokalle hitsareiden ja muiden paviaanien kansa ja sitten ne herkät, hyväntahtoiset ja kiltit lapset saisivat olla rauhassa idiooteilta omassa luokassaan. En näe muuta vaihtoehtoa. Inkluusioiden lakkauttaminen oli erittäin typerää.
Ei lässytystä koulussa enää. Lopettakaa se kiusaajien hyysääminen.
Itse olen koululle ilmoittanut, että jos tänä vuonna vielä kiusataan, niin otan koulupoliisin yhteyttä ja aluehallintovirastoon ja teen kantelun.
Lopettakaa se lässytys ihan oikeasti. Onneksi saatiin opettaja, jolla auktoriteettia. Hirveää katsella kun elämää näkemätön lettipäinen partiotyttötyylinen opettaja yrittää opettaa ja luulee vielä sen tekevänsä.
Itsellä ollut hyvät opettajat ja sanktiot tuli kyllä heti. Ja tyhmä se on, joka ei tajua kun miljoona kertaa on sanottu esim. koulussa mölinästä.
Tasoryhmät kouluihin, jotta fiksut ja oppimishaluiset saavat rauhassa opiskella.
Ja väkivaltaan nollatoleranssi.
Soveltuvuustestit uuksiksi ja opet reaalimaailmaan vähän katsomaan missä mennään. Meidänkin luokalla 7 naisvirkamiestä yritti hoitaa asian. Ja ainut järkevä oli yksi äiti, joka oli erityisluokan opettaja. Toinen terveellä maalaisjärjellä varustettu oli tavallinen duunari, joka oli myös vanhempi ja ainut järkevä.
Siis seitsemän naista oli yritänyt meillä ryhmäyttää sosiopaattia, joka vielä löi tyttöjänkin...ja intiimeistä paikoista puristeli myös. Poikien munia oli liikuntatunnilla pukuhuoneesa kosketellut. Lopputulos: pojalle oma pukuhuone ja sai ottaa sinne yhden kaverin seuraksi...
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:53"]
No hei mammat, kertokaapas nyt se taikatemppu millä kiusaaminen saadaan loppumaan?
[/quote]
Kiusaaminen ei ehkä lopu koskaan, mutta kiusattujen oppilaiden olisi edes saatava tunne, että opettaja on heidän puolellaan. Ei niin, että opettaja kääntää katseensa toisaalle tai ryhtyy toimenpiteisiin kiusattua vastaan.
[/quote]
Kiusaamisen ongelma on se että on erittäin vaikeaa joskus hahmottaa kuka kiusaaja on. Lapset ovat ovelia ja osaavat kääntää kaiken päälaelleen. Nähty tuhansia kertoja. Kiusatun ilmeet voi tunnista, mutta opetajia ei ole koulutettu tulkitsemaan kasvojen mikroilmeitä ja kiusattukin saattaa joskus peitellä pahat tuntemuksensa. Mun mielestä ne saatanan rekkamiesten persehedelmät pitäisi ihan alusta lähtien laittaa samalle luokalle hitsareiden ja muiden paviaanien kansa ja sitten ne herkät, hyväntahtoiset ja kiltit lapset saisivat olla rauhassa idiooteilta omassa luokassaan. En näe muuta vaihtoehtoa. Inkluusioiden lakkauttaminen oli erittäin typerää.
[/quote]
Meidän koulussa kiusaa insinöörin lapsi, mölisijän vanhemmat ovat molemmat DI. Toisen mölisijän äiti on opettaja.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Meidän koulussa kiusaa insinöörin lapsi, mölisijän vanhemmat ovat molemmat DI. Toisen mölisijän äiti on opettaja.
[/quote]Ei siis tosiaan koulutus takaa sitä, että on päästään fiksu.
Tarinan opetus: Älkää tehkö lapsia, jos ette osaa/jaksa kasvattaa niitä fiksusti. Suomesa on kymmeniä tuhansia kiusattuja, joista ei tullut mitään koska joku mulkku purki heihin oman katkeruutensa. Ihmettelin koulussa kun opetajia ei kiinnostanut paskaakaan. Miten luulette että tunnilla on mukava opiskella kun se mulkku istuu samassa huoneessa? Metsistä tulitte ja metsiin te vittu totisesti kuulutte saatanan apinat.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Ei siis tosiaan koulutus takaa sitä, että on päästään fiksu.
[/quote]
Miten se voi olla mahdollista? Eli ihminen on hyvä oppimaan asioita, mutta empatia ja moraali sitten jotenkin puuttuu?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 07:48"]Oma yläasteelaiseni väittää, että opettajat suorastaan katsovat välitunnilla ja käytävillä pois päin, kun näkevät nujakointia tai muuta kiusaamista, koska eivät uskalla/jaksa puuttua. Teini ei yleensä valita turhista eikä ole itse kiusattu, joten uskon kyllä häntä. Jäin miettimään, voiko syynä puuttumattomuuteen olla myös se, jos on kovin tarkkaan määritelty miten pitää puuttua ja puhuttaa ja minkälaiset kirjaukset ja raportit siitä tehdä. Onko liian vaivalloista? Menisi aikaa eikä siitä saisi yhtään enempää palkkaa? Kun on jo muutenkin kiire.
[/quote]
Tämän "sokeat" opettajat ilmiön näin minäkin, kun edellisen kerran olin opettajana. Itse entisenä koulukiusattuna näen kiusaamisen helposti. Kun puutuin kiusaamisiin, kollegat kommentoivat, että miten minä viitsin, kun täytyy nähdä niin paljon vaivaa. Suurin osa opettajista kulki käytävillä pää alaspäin ja omissa ajatuksissaan, näkemättä ja kuulematta mitään. Näin yläkoulussa.
KiVa-koulu on monessa koulussa vaan kansio opettajahuoneen hyllyssä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:07"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 07:48"]Oma yläasteelaiseni väittää, että opettajat suorastaan katsovat välitunnilla ja käytävillä pois päin, kun näkevät nujakointia tai muuta kiusaamista, koska eivät uskalla/jaksa puuttua. Teini ei yleensä valita turhista eikä ole itse kiusattu, joten uskon kyllä häntä. Jäin miettimään, voiko syynä puuttumattomuuteen olla myös se, jos on kovin tarkkaan määritelty miten pitää puuttua ja puhuttaa ja minkälaiset kirjaukset ja raportit siitä tehdä. Onko liian vaivalloista? Menisi aikaa eikä siitä saisi yhtään enempää palkkaa? Kun on jo muutenkin kiire.
[/quote]
Tämän "sokeat" opettajat ilmiön näin minäkin, kun edellisen kerran olin opettajana. Itse entisenä koulukiusattuna näen kiusaamisen helposti. Kun puutuin kiusaamisiin, kollegat kommentoivat, että miten minä viitsin, kun täytyy nähdä niin paljon vaivaa. Suurin osa opettajista kulki käytävillä pää alaspäin ja omissa ajatuksissaan, näkemättä ja kuulematta mitään. Näin yläkoulussa.
KiVa-koulu on monessa koulussa vaan kansio opettajahuoneen hyllyssä.
[/quote]
Loppuiko kiusaaminen, kun puutuit asiaan?
[/quote]
[/quote]
Kiusaamisen ongelma on se että on erittäin vaikeaa joskus hahmottaa kuka kiusaaja on.
[/quote]
Joskus varmasti näin, mutta toisinaan tapaukset ovat aivan selviä, mutta niihinkään ei puututa.
Opettajien lapset on usein kovia kiusaamaan.
Mua nauratti kun amiksessa jopa opettajat vittuilivat oppilaille. Tällaistako mallia annetaan? Ja ihan joka alalla sama ilmiö toisen asteen ammatillisessa. En voi ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:47"]
[/quote]
Alapeukutin kun tuo on just sitä tätä päivää: keskustellaan, raportoidaan, tutkitaan, keskustellaan, ryhmäytetään sosiopaattia normaalilasten luokalle. Kyllä sitä kiusattuakin pitää suojella - montako kertaa pitää ottaa turpiinsa koulussa kun yhtä ryhmäytetään? Kuka vastaa vammoista yms. Meillä kuraattori oli kysynyt lapsilta, että mitä pitäisi tehdä!! Siis täh! Lapsilta kysyi. Koko 9 kk tätä käytiin ja keväällä vielä tyyppi tönäisi yhden pojan rautatankoon - päähän siinä siihen osui. Tämän loukaantuneen kotiin soitettiin ja syytettiin provosoinnista. Kyseessä kumminkin fyysinen väkivalta ja sen pitäisi loppua.
Tavisoppilaat saavat turpiinsa ja rehtori ilmoittaa, että "sosiaalinen kehitys jäljessä". Kuinka paljon verorahoja tuohonkin lässytykseen menee.
Eikö opettajat huomaa lasten mielenterveysongelmia lainkaan? Jos on sosiopaatti, niin lässytys ja tukeminen ei juuri auta. Psykologi ja lasu auttaa.
Ei kait sitä kotonakaan annetan esim isonveljen hakata pientä montaa vuotta. Kyllä varmaan pikkuveli ihmeteelisi kun isoveli saa hakata. Yritettäis sitten kotona ryhmäyttää lapsia ja pikkuveli kärsii.
Mielestäni kiusaamisepäilystä heti viestit kotiin esim. helmen kautta ja kuittaus vanhemmilta, että ovat tämän lukeneet. Ja sitten jatkotmp jos jatkuu. Selvät pelisäännöt - ja sanktiot.
[/quote]
Tässä elävä esimerkki kiusaamiseen puuttumisesta:
.
Itse asiassa kyse ei ollut edes kiusaamisesta, vaan luokan huonosta yhteishengestä, kukkotappeluista ja muista välien selvittelyistä. Kiusaaminenhan määritellään "Jatkuvaksi, yhteen ja samaan henkilöön kohdistuvaksi tahalliseksi kaiken mielipahan aiheuttamiseksi". Avainsanoja siis jatkuvuus, tahallisuus ja sama kohde. Kiusaaminen on vallan väärinkäyttöä eli kiusattu on ns. alisteisessa asemasaa.
.
Tässä tapauksessa luokan oppilaat nälvivät ja "kiusasivat" toinen toisiaan. Oli kaksi-kolme ryhmää jatkuvasti nokkapokkasilla. Tilanteessa ei kuitenkaan ollut yhtä ainutta kohdetta, ryhmien kokoonpanot vaihtelivat ja kiistely oli hyvin tasaväkistä. Kuitenkin tämä tilanne aiheutti jatkuvaa pahaamieltä, heikkoja oppimistuloksia ja huonoa kouluviihtyvyyttä, joten yritin parhaani mukaan asiaan puuttua. Yritettiin selvittää asiaa oppilaiden kanssa kaikki yhdessä/ryhmittäin/kuulleen henkilöitä yksin, apuna oli niin koulukuraattori, rehtori kuin oppilaiden aiempi opettaja, sekä vanhempiin oltiin oltu yhteydessä. Kun koulun keinot alkoivat loppua kesken, järjestin vanheimpainillan, jotta kuulisin myös vanhempia ja saisin vietyä viestiä myös kotiin.
.
Lopputulos: vaikka olin puhunut vanheimpainillassa nimettömästi eli en ollut osoitellut ketään lasta, enkä edes maininnut asianomaisten nimiä. Olin siis kertonut mahdollisimman objektiivisesti tapahtumien kulusta. Silti seuraavana päivänä oli tullut wilma-viesti, jossa kerrottiin, että minusta on tehty rikosilmoitus ja kantelu oikeusasiamiehelle kyseisen vanhemmat toimesta, koska hänen lapsensa oli täysin tunnistettavissa kerronnasta ja näin ollen hänen lapsensa on saanut kiusaajanleiman kannettavakseen.
.
Kaikkihan sen heti ymmärtää ettei jutusta sen enempää koitunut, mutta olipahan melkoinen kiitos asian selvitysyrityksistä
.
Joten älä leiju jossain unelmassa, että vanhemmat/koti haluaisivat millään lailla olla auttamassa tilanteen selvittelyssä tai edes nähdä totuutta omasta lapsestaan. Tämä ei ollut ensinmäinen eikä viimeinen kerta, kun poliisi joudutaan kutsumaan mukaan kouluasioiden selvittelyyn, sillä tällä hetkellä poliisi vierailee käytännössä kuukausittain koulullamme selvittämässä vanhempien tekemiä laittomia uhkauksia.
Ja kaikkien tiukkaa kuria, sanktioita ja rangaistuksia vaativat. Kerratkaapa perusopetuslaki ja huomatkaa miten sidotut opettajien kädet ovatkaan. Esimerkiksi oppilasta ei saa poistaa luokasta jos poistetulle oppilaalle ei löydy valvojaa (resurssipula takaa sen ettei löydy), oppilaaseen ei uskalleta kajota, koska perästä kuuluu, pahimmassa tapauksessa virasta erottamisen muodossa jne.
Pari kommenttia keskustelua seuranneena: minä olen ollut 9 vuotta koulukiusattuna, ja minun tapauksessani kädettömiä opettajia oli ihan miehissäkin, jotka yleensä nähdään "lettipäisiä partiotyttösopettajia" auktoriteettisemmiksi ja maalaisjärjellä varustetuiksi. Ja mitä tulee kiusaajiin: minun kiusaajani olivat kunnon oppilaita, jotka niittivät kymppejä todistuksiin ja veivät ne ihan tavalliseen kotiin tavallisten vanhempien nähtäväksi. Nykyään ovat kouluttautuneet... no, yllättävän moni opettajaksi. Ikävimmän kiusaajan suurin haave oli kouluttautua nimenomaan luokanopettajaksi. Ei auta kuin toivoa, että oma lapsi ei koskaan päädy hänen oppilaakseen.
Ihan totta: opettajat voivat olla kädettömiä ja Kiva-koulut lähinnä askartelua sillä ajalla, mitä nyt sattuu jäämään. Koulut haluavat aivan varmasti suojella mainettaan ja kätkevät kiusaamisen verhon taakse, eivätkä edes ilmoita vanhemmille kiusaamistilanteista. Puuttuvaa opettajaa saatetaan sättiä kollegoiden osalta. Mutta oikeasti: vastuu on myös vanhemmilla. Esimerkkinä tuo ikävin kiusaajani: hänen äidillään taitaa olla vieläkin käsitys, että hänen rakas lapsensa auttoi sorrettuja ja piti aina muun muassa minun puoliani. Häneen upposi kertaheitolla oman lapsensa "huoli" minun jaksamisestani, vaikka tämä harva se päivä purki huonon päivänsä minuun. Ja kun minua kiusattiin ennen koulua erilaisissa ulkoleikeissä, kukaan vanhemmista ei edes vaivautunut seuraamaan, millaisia leikkejä leikittiin, saati ihmetellyt, miksi toistuvasti yksi lapsi katoaa kesken leikkien itkuisena kotiinsa.
Vanhemmat: te olette se ensimmäinen linkki, joka voi katkaista kiusaamisen. Ymmärrän, että se ei aina ole helppoa, ja että kotona kiltistä lapsesta äityykin koulussa suosiostaan nauttiva riiviö (sanon tämän realistisella äänenpainolla: kiusaaminen on valtatilanne, ja siihen saattaa sortua ihan kuka tahansa, se aivan tavallinen lapsikin). Aina ei voi olla silmät selässä. Mutta sen, mitä te voitte tehdä: olkaa kiinnostuneita, mitä ne lapset tekevät, millaisia pihaleikkejä heillä on. Kysykää. Ja näyttäkää itse esimerkkiä. Jos te itse ruokapöydässä solvaatte niitä wt-naapureita tai kulutatte päivänne vauvapalstalla mamujen ja homojen ruotimiseen, mitä te oikeasti voitte odottaa lapseltanne? Tiivistettynä: jos sinä käyttäydyt kuin idiootti, sinun lapsesi todennäköisesti käyttäytyy koulussa aivan samoin.
37:n kokemuksesta tuli mieleen: eipä taida opettajien tilannetta helpottaa se, että tilanteiden selvitys voi aivan mahdollisesti johtaa jonkinlaisiin oikeustoimiin, tai ainakin sen uhkaan.
Oikeasti, mikä vanhempiin on mennyt? Aina on niitä välinpitämättömiä vanhempia, jotka p-kat nakkaavat muksunsa tekemisistä, mutta tämä oikeustoimilla uhkailu on aivan uskomatonta.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 09:34"]
Kyllä käsi sydämellä sanon, että meidän koulussa kiusaamisen eteen tehtiin niin paljon kun pystyttiin (olen sittemmin vaihtanut alaa, ja paljon helpommalla työllä toimeentuloni saan nykyään). Koulussa yritettiin tehdä paljon ennalta ehkäisevää työtä. Ryhmäytettiin porukkaa, joidenkin luokkien kanssa niin paljon, että oppisisällöt jäivät toiseksi. Annettiin vastuutehtäviä oppilaille, pidettiin kivakoulu-tunteja, käytiin jatkuvasti läpi sitä, että miten toisten kanssa ollaan. Riitojahan aina oli. Laitettiin tuplavalvojat tunnille. Selvitettiin ja puitiin. Opetettiin pyytää anteeksi. Soitettiin kotiin, palaaveerattiin koululla. Pidettiin oppilashuoltotyöryhmän kokouksia. Omatuntoni on puhdas tältä osin, kaikkeani yritin. Minua kiusattiin ala-asteella koulussa, enkä toivo sitä kenellekkään.
Totuus on se, että tehtävä on mahdoton. Joillakin oppilailla ei ole mitään empatiakykyä. Se on valitettavasti asia, mitä ei voi kenenkään päälle kaataa. Jos lapsi on jo vaikka 7-v niin se voi olla jo aika mahdoton tehtävä. Jos on puhuteltu samaan asiaan monta kertaa, soitettu, tavattu, pyydetty anteeksi, tehty sopimukset. On rangaistu, on kehuttu, jos jitain pienintäkään edistystä on ollut.. Tästä kaikesta huolimatta.. Ssuraavalla välitunnilla sama juttu.. Koulussa kun kenenkään käsiä ei voida sitoa, eikö kenenkään suuta tukkia, eikä kenenkään perässä jatkuvasti kulkea.
Ja sanotaan, että ei ole aikaa.. Valitettavan totta.. Pienten kanssa nämä pitäisi selvittää heti. Yleensä nämä tulevat ilmi, kun välitunti loppuu. Osapuolet käytävään ja sitten kysellään, mitä tapahtui. Välillä kun niitä kuuntelee, kertomukset ja kokemukset eroavat niin paljon, että välillä ei uskoisi, että ovat olleet samassa tilanteessa. Ne kaikki muut oppilaat jää sinne luokkaan ja jos sieltä on vaikka sen 5 min pois, niin on sitten sillä aikaa tullut selvitettävää lisää. Koulukuraattori on paikalla kerran viikossa, avustaja luokassa vähän useammin. Kerran selvitin perusteellisesti yhtä päivän aikana tapahtunutta selkkausta. Meni 40min kun olin puhuttanut kaikki osalliset. Muut laitoin katsomaan videota, kun ajattelin että se on varmin juttu ettei lisää tapahdu. Jäi sitten pitämättä koetta edeltävä kertaustunti. Iltaan mennessä kaksi haukkumaviestiä siitä, että kokeisiin kertaaminen jätetty kotiin, eikä ehdi harrastukseen ja yhden kiusaajan kotoa viesti ettei poika ole tehty mitään. Minulle myönsi pakottaneensa toisen vessaan ja porukalla pidetty ovea vartti kiinni. Koulun jälkeen on välillä vaikea sopia aikaa, kun minulla on muiden luokan tunteja. Oppilailla muiden opettajien tunteja eri paikoissa..
monet vanhemmat eivät ota vastaan mitään negatatiivista. Asiaan puuttunut on syypää. Kiinnittäisin todellakin huomiota kotona, miten ihmisistä puhutaan. En oikeastaan ihmettele, että tämän palstan vanhempien lapset on koukukiusaajia, jos te olette kotonakin samanlaisia, mitä täällä....
jos opettaja kääntää päänsä, niin ehkäpä hän katsoo, että asiaan puuttuminen tuottaa enemmän vahinkoa. On totaalisen väsynyt.. Tai sitten väliinpitämätön. Kai sekin on mahdollista mutta hyvin harvinaista.
[/quote]
[/quote]
Se että nämä sosiopaatit on normaaleissa luokissa ei ole opettajien vika. Kiitos kaikkien kouluun kohdistuneoden säästöjen, mitään erityisluokkia ei liiemmin enää ole. Kaikki laitetaan normaaliin luokkaan ja niiden kanssa on vain selvittävä päivästä toiseen. Eli laita se syyttävä sormesi johonkin muualle. Ei ole mitään aitaa jonka yli huonosti käyttäytyvän oppilaan voi työntää. Meillä oli 7v joka löi ja puri. Luokkatovereitaan ja opettajia. Kesti 9kk kunnes tää saatiin osastolle, muutamaksi viikoksi jonka jälkeen palasi kouluun. Kouluissa on sellaista porukkaa nykyään että niille ei voi kukaan mitään. Lakkaa syyllistämästä niitä jotka edes yrittävät.