Milloin teette ne kuuluisat kotityöt?
Tuossa yhdessä keskustelussa tuli ilmi että kun lapset menevät nukkuun alkaa vanhempien oma aika jolloin ei tehdä kotitöitä. Mietin vain että koska sitten? Kauhistustani lisää se että meillä on vain 1 lapsi (5v) js kun tulen töistä n. 17 en tee mitään muuta kuin kotitöitä siihen saakka kun menen nukkuun. Mies siivoaa oman osuutensa (imurointi ja lattioiden pesu, neliöitä 190) mutta mä sitten vien tavaroita paikoilleen (kaikkien meidän), lautan pyykkiä, silitän, siivoan keittiötä, suoristan sohvayyynyjä, komennan lastakin sitovaan omia lelujaan pois yhteisistä tiloista takaisin huoneeseensa. Tai teen ruokaa, katson omat ja lapsen vaatteet seuraavalle päivälle... Lapsella on myös harrastus joka vie 3 iltaa viikosta (viennit ja tuonut hoidamme puoliksi). Tietysti jossain välissä pitää syödä ja köydä suihkussa yms.
Mutta siis teenkö kotitöitä ihan liikaa jos teen niitä enemmän tai vähemmän joka pöivä klo 17-21? Ja onko mulla ehkä rina vähän turhan korkealla sen suhteen miltä meillä pitää näyttää? Mies ei kyllä tee muuta kuin hoitaa lattioiden pesun ja imuroinnit 100%. Ja lapsen viennit ja haut hoitoon ja harrastuksiin tehdään puoliksi. Mies myös käy kaupassa tekemäni listan perusteella.
Käyn kaupassa kerran viikossa, mies tekee ruuat arkisin kun olen vielä töissä.
Pyykkikoneen laittaminen päälle ja pyykit kuivumaan on niin mitätön juttu.... 2-4 koneellista viikossa, ihan milloin sattuu ohi kulkemaan.
Tiskikoneen täyttö ja keittiön tasojen pyyhkäisy taitaa olla se rasittavin ja päivittäinen juttu, tapahtuu joko pikkukakkosen jälkeen tai lapsen iltapalan aikaan.
Pe tai la siivotaan: imurointi ja vessan pesu + 1 huone perusteellisemmin. Enin aika menee lapsen (8v) kiukutellessa omien tavaroiden keräämisessä pois imurin tieltä. Lattioita ei pestä kuin muutama kerta vuodessa, matot pestään kerran kesässä.
Sitten on niitä satunnaisia okt:n ylläpitoon liittyviä juttuja: lumen kolaamista, marjapuskan tyhjennystä, kompostin kääntöä... ihan oikeesti, ei niihin nyt niin kauaa mene ja lapsi on tietysti touhussa mukana.
Tuon kaiken päälle meillä on menossa ikuisuusremontti: tehdään huone kerrallaan. Mies on luonteeltaan sellainen ettei osaa istua aloillaan vaan on aina tekemässä jotain: remppaa ja hoitaa autojen huollot, se on hänen harrastuksensa.