Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin teette ne kuuluisat kotityöt?

Vierailija
21.08.2015 |

Tuossa yhdessä keskustelussa tuli ilmi että kun lapset menevät nukkuun alkaa vanhempien oma aika jolloin ei tehdä kotitöitä. Mietin vain että koska sitten? Kauhistustani lisää se että meillä on vain 1 lapsi (5v) js kun tulen töistä n. 17 en tee mitään muuta kuin kotitöitä siihen saakka kun menen nukkuun. Mies siivoaa oman osuutensa (imurointi ja lattioiden pesu, neliöitä 190) mutta mä sitten vien tavaroita paikoilleen (kaikkien meidän), lautan pyykkiä, silitän, siivoan keittiötä, suoristan sohvayyynyjä, komennan lastakin sitovaan omia lelujaan pois yhteisistä tiloista takaisin huoneeseensa. Tai teen ruokaa, katson omat ja lapsen vaatteet seuraavalle päivälle... Lapsella on myös harrastus joka vie 3 iltaa viikosta (viennit ja tuonut hoidamme puoliksi). Tietysti jossain välissä pitää syödä ja köydä suihkussa yms.

Mutta siis teenkö kotitöitä ihan liikaa jos teen niitä enemmän tai vähemmän joka pöivä klo 17-21? Ja onko mulla ehkä rina vähän turhan korkealla sen suhteen miltä meillä pitää näyttää? Mies ei kyllä tee muuta kuin hoitaa lattioiden pesun ja imuroinnit 100%. Ja lapsen viennit ja haut hoitoon ja harrastuksiin tehdään puoliksi. Mies myös käy kaupassa tekemäni listan perusteella.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisiko silloin 17-21 kuten sinullakin?

Vierailija
2/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 17-21 meilläkin, mutta ei siihen ikinä koko iltaa mene.. laskehan vähän sun kriteerejä että miltä kotona tulisi näyttää. Hommat hoituu loppujen lopuksi vähemmälläkin, hitot joidenkin sohvatyynyjen suoristelusta, ellei sitten jonkun leffan katsomisen lomassa huomaamatta suorista. 
Höllää siis vähän :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun huvittaa.

Vierailija
4/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vuorotyö ja kotitöitä teen silloin, kun on ilta- tai yövuorot menossa. Aamuvuoron jälkeen vain ruoan laitto ja keittiön siistiminen ruokailun jälkeen. Iltavuoron mennessä aamulla on niin hyvä aika tehdä kotitöitä pari tuntia. Pyykkikonekin ehtii pyöriä samalla kun itse heiluu.

Vierailija
5/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 07:12"]

Tuossa yhdessä keskustelussa tuli ilmi että kun lapset menevät nukkuun alkaa vanhempien oma aika jolloin ei tehdä kotitöitä. Mietin vain että koska sitten? Kauhistustani lisää se että meillä on vain 1 lapsi (5v) js kun tulen töistä n. 17 en tee mitään muuta kuin kotitöitä siihen saakka kun menen nukkuun. Mies siivoaa oman osuutensa (imurointi ja lattioiden pesu, neliöitä 190) mutta mä sitten vien tavaroita paikoilleen (kaikkien meidän), lautan pyykkiä, silitän, siivoan keittiötä, suoristan sohvayyynyjä, komennan lastakin sitovaan omia lelujaan pois yhteisistä tiloista takaisin huoneeseensa. Tai teen ruokaa, katson omat ja lapsen vaatteet seuraavalle päivälle... Lapsella on myös harrastus joka vie 3 iltaa viikosta (viennit ja tuonut hoidamme puoliksi). Tietysti jossain välissä pitää syödä ja köydä suihkussa yms. Mutta siis teenkö kotitöitä ihan liikaa jos teen niitä enemmän tai vähemmän joka pöivä klo 17-21? Ja onko mulla ehkä rina vähän turhan korkealla sen suhteen miltä meillä pitää näyttää? Mies ei kyllä tee muuta kuin hoitaa lattioiden pesun ja imuroinnit 100%. Ja lapsen viennit ja haut hoitoon ja harrastuksiin tehdään puoliksi. Mies myös käy kaupassa tekemäni listan perusteella.

[/quote]

Kuuluisista töistä en tiedä... Mutta saat tuon kuulostamaan joltain työleiriltä. JOka päivä ei pestä pyykkiä eikä siivota. Meillä on siivouspäivä perjantai. Tuollainen sohvatyynyjen suoristaminen ei ole varmaan oleennaista =) =)

Vierailija
6/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä voi tarvita koko ajan siivoamista noin paljon?

Vierailija
7/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 07:54"]Miten teillä voi tarvita koko ajan siivoamista noin paljon?
[/quote]

No jos laskee sohvatyynyjen suoristamisen siivoamiseksi niin eihän sitä myydä elämässään ehdi kuin siivota.

Vierailija
8/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joka päivä tartte siivota eikä edes kokata.

Vierailija
9/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pistetään tavaroita paikoilleen päivittäin mutta siivotaan kerran viikossa.

Vierailija
10/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se mies lattioita joka päivä pese? Sen ajanhan hän voisi käyttää esim. Ruuanlaittoon tai muihin kotihommiin?

Vierailija
11/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ehdit keskittyä lapseesi? Jää kyllä mukavat lapsuusmuistot kun äiti vaan siivoaa.

Vierailija
12/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joitakin vuosia sitten todennut, että en paljoa paremmin voisi sijoittaa rahaa, kuin palkkaamalla siivoojan. Siivooja käy kerran viikossa, kerran kahdessakin varmaan riittäisi pitämään yllä perus-siisteyden. Meillä on viisi henkinen perhe ja jokaiselle jää silti pientä hommaa tehtäväksi. Koti on aina siisti ja mielenrauha taattu.

Vierailija
13/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä ap viitsit valittaa? Ei oo pakko olla neuroottinen. Siistiä teillä olis vähemmälläkin. Elämänkin on voitava olla mahdollista. Yksi lapsi... kyllä sun pitäis selvitä. Ja selviät kun laitat mittasuhteisiin asiasi. Ole enemmän lapsesi kanssa, se kasvaa korkoa. Auttava mies sulla on, siitä onnittelut. Mun mies ei tee kotitöitä ja meillä on kolme pienin välein syntynyttä lasta, omaishoidettava vanhuskin oli kodissamme yli 10 v. Mutta me emme kuskanneet lapsia harrastus-oravanpyörissä. Keksivät kyllä puuhaa ja tekemistä kotona, pihalla ja kavereiden sekä kotiväen kanssa. No, voimia sulle.

Vierailija
14/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän että meillä on sotkuista kun 3lasta touhuaa kotona joten kyllä teillä on todella sotkeva lapsi jos joka ilta täytyy siivota jälkiä. Minä en edes yritä. Arkisin meillä on asutun näköistä eikä mikään niin tarkkaa. Kerta viikkoon imurointi ja lattianpesu riittävät. Hermot minulla menisi jos sinun teidän tyyliin lähtisin. Tekisi varmaan hyvää sinullekin hieman rauhoittua.

Vierailija
15/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näin (180neliö 2kr.): 2viikon välein pyyhitään pölyt ja imuroidaan+pestään lattiat koko talosta sekä vaihdetaan petivaatteet. Alakerta imuroidaan 2x viikossa ja ylä kerta 1x/vk. Pyykkiä pesen heti, kun tulee lähes koneellinen tiettyä tummia, alusvaatteita/sukkia tai valkoista.. viikkaus heti kun kuivat tai rumpu valmis. Tavaroille omat ja selkeät paikat ja ei liikaa krääsää esillä, niin on helppo siistiä ja pitää järjestys. Lapset 5 ja 7 järjestää omat lelunsa ja otetaan mukaan arkipuuhiin. Meillä näin ainakin koti on aina hyvässä järjestyksessä ja siisti. Teen ruokia joista riittää kahelle syönti kerralle/pakkaseen valmisannos ja kiirepäivinä pataruokaa uuniin, niin valmistuu itekseen. Käymme kummatkin palkkatöissä ja hoidetaan oma maatila lisäksi.

Vierailija
16/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vaan tee niitä kotitöitä. Vaatteita olen ostanut sen verran kaikille, että niitä pestään n. kerran viikossa tai harvemmin. Miehellä ja minulla on työvaatteet, joten se vähentää pyykkiä melko paljon. Ruokaa teen kerralla pakkaseen enemmän, mut aika usein mennään voileipälinjalla. Tiskit laitan aamulla heti herättyä, kun ei aivot muutenkaan toimi täysillä eli on sama tehdä jotain tylsää ja mekaanist. Meillä koira, jonka lenkittämisessä vuorotellaan. Imuroin koiran vuoksi muutaman kerran viikossa pikaisesti, meillä on imuri aina esillä, ja koira ei saa mennä kaikkiin huoneisiin juuri siksi että se lisäisi tätä siivottavaa pinta-alaa.

MUTTA meillä ei ole mitään harrastuksia, ei lapsilla eikä aikuisilla, jonne pitäisi mennä tiettyyn aikaan. Kymmenen tunnin hoitopäivä on lapsille jo sen verran pitkä, että nämä haluavat leikkiä rauhassa keskenään illalla eikä kukaan meistä jaksa lähteä minnekään. Ja silloin kun lapsilla on ollut uimakoulua tms. huomaa että se ilta tosiaan on vaan sitä ajamista, koiran pissattamista ja kotitöitä. Lasten kanssa ei ehdi olla YHTÄÄN ja kuitenkin se vähän kuin ois perhe-elämän pointti.

Vierailija
17/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kotityöthän menee siinä sivussa.

Kun tulee kotiin, laittaa ruoan tulemaan. Vessassa käydessä pistää pyykkikoneen pyörimään. Ruoanlaiton lomassa tyhjentää/täyttää tiskikoneen. Telkkaria katsellessa leippoaa pyykit.

Siivouspäiväthän nyt on ihan erikseen! Ei meillä imuroida joka päivä, rikkaimurilla otetaan näkyvät roskat pois, jos niitä on.

Meillä sitä sotkua tulee joka päivä, kun kuusi henkeä on taloudessa!

Perjantaisin sitten vaihdetaan lakanat ja siivotaan huoneet kuntoon ja imuroidaan. Luututa ei jatkuvasti parkettilattiaa. Pölyt pyyhitään parin viikon välein, useamminkin pitäisi, mutta ei vain jaksa..

Vierailija
18/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkin päivää.

Vierailija
19/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siivotaan kerran kahdessa viikossa siten, että imuroidaan ja pestään lattiat. Päivittäin pyyhitään ruokatahroja ja leivänmurusia ja tarvittaessa lakaistaan rikkalapiolla lattialta. Tähän menee max. 10 min päivässä. Pyykkiä pestään silloin, kun tarve on, ehkä joka toinen päivä, mutta ei siihen mene kuin 10 minuuttia, max. 20 minuuttia, JOS on myös puhdasta pyykkiä vietäväksi narulta kaappeihin. Meillä yksi lapsi, joka harrastaa viitenä päivänä viikossa, neliöitä talossa 120.

Vierailija
20/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siivotaan yhtenä päivänä viikossa. Tuolloin vessojen pesu, imurointi ja muu kämpäin puhdistus. Ruokaa ei tarvitse tehdä joka päivä, kun tekee riittävän ison annoksen. Pyykkiä ei pestä joka päivä vaikka neljä henkilöä taloudessa onkin. Ja eihän siihen pyykkien pesuun montaa minuuttia päivässä mene.

Mielestäni arjessa on tärkeämpää puuhailla lasten kanssa ja tehdä perheenä jotain, kuin puunata kämpää kaiken aikaa.

M37

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä