Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä lapsenne alkoi liikkua yksin kaupungilla?

Vierailija
15.03.2022 |

Minkä ikäisenä teidän lapset ovat alkaneet liikkua kaupungilla itsekseen? Esimerkiksi käyttävät sujuvasti ratikkaa, bussia tai metroa, ja osaavat tulla vaikka tiettyyn paikkaan keskustassa itse bussilla, kun sovitaan?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä harjoitellaan nyt 11-vuotiaan kanssa. Osaa mennä ratikalla pisteestä A pisteeseen B. Liikkumista, vaihtoja jne pitää kyllä ihan erikseen harjoitella, sillä omalla lapsella koulu, harrastukset ja kaverit ovat kaikki kävelymatkan päässä parin kilsan säteellä. Luontevasti arjessa ei tule käyttäneeksi julkisia eikä käy keskustassa.

Vierailija
2/24 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 5v poika ja 6v tyttö menevät yhdessä jo kirjastoon ja käyvät välillä kaupassa ostamassa maitoa ja karkkia. Tyttö katsoo pikkuveljen perään. Näin vajaa vuosi menty. Hyvin lapset pärjänneet ulkona kaupungilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kauheasti ole ollut tarvetta. Esikoinen osasi mennä bussilla kaupunkiin ja takaisin ehkä 8. luokalla, jos joskus oli tarvetta (kerran vuodessa). Meni lukioon kaupunkiin ja samalla oppi bussien ja myöhemmin ratikankin (Tre) sujuvan käytön.

Kuopus on kasilla. Ei toivoakaan, että menisi yksin kaupunkiin. Tuo voi olla suuri tekijä tulevan opiskelupaikan valinnassa. Ei usko, että uskaltaa liikkua julkisilla. Ei nimittäin ole mikään helppo homma.i

Vierailija
4/24 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli varmaan 8 tai 9, kun ei enää saanut koulun taksikuljetuksia ja sai vain koululaisbussikortin. Joutui itse selviämään busseilla kouluun, matkalla oli siis bussin vaihto. Viikon verran harjoiteltiin ja kartoitettiin eri vaihtoehdot ja reitit ja sopivat vaihtopysäkit. Ensimmäisinä päivinä matkustin mukana matkat molempiin suuntiin, sen jälkeen matkustin vain vaihtopaikkaan ja vastaan sinne. Olisi ollut myös yksi harvoin kulkeva linja ilman vaihtoa, mutta sen kulkuajat eivät sopineet, olisi joutunut odottamaan kauan perillä ja kauan kotiin tuloa. Lisäksi siinä oli minun mielestäni vaarallinen kävelyosuus lopussa.

5/24 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuopus on kasilla. Ei toivoakaan, että menisi yksin kaupunkiin. Tuo voi olla suuri tekijä tulevan opiskelupaikan valinnassa. Ei usko, että uskaltaa liikkua julkisilla. Ei nimittäin ole mikään helppo homma.i

Aika erikoista, jos 14-vuotias ei uskalla kulkea bussilla keskustaan.

Kun mun siskopuoli oli 11 vuotta sitten 15-vuotias ja ol8 käymässä tätinsä luona Hgi:ssä kesälomalla, ei meidän isä antanut hänelle lupaa kulkea yksin paikallisjunalla 10 min matkaa paikasta A paikkaan B.

Minä taasen olin jo n. 13-14-vuotiaana kulkenut mummolaan 300 k päähän siten, että välissä oli bussivaihto

Vierailija
6/24 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mun siskopuoli oli 11 vuotta sitten 15-vuotias ja ol8 käymässä tätinsä luona Hgi:ssä kesälomalla, ei meidän isä antanut hänelle lupaa kulkea yksin paikallisjunalla 10 min matkaa paikasta A paikkaan B.

Minä taasen olin jo n. 13-14-vuotiaana kulkenut mummolaan 300 k päähän siten, että välissä oli bussivaihto

Keskustaan vai kaupunkiin? Kaupunkiin on meiltä 25 km ja vaatii useamman bussinvaihdon uppo-oudoissa paikoissa.

Se 8. luokkalaisen äiti

Vierailija
7/24 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso yrittää poikkeuksellusesti mennä bussilla keskustaan (normaalisti autoilee). Puoli tuntia etsittiin reittiä. Matkaan menee yli 2 t. Autolla 15 min. En tuolle matkalle kyllä kovin pientä lasra lykkäisi.

Vierailija
8/24 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaana. Helsingin keskusta.

Vierailija
9/24 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö katsoo pikkuveljen perään kirjoitti:

Lapset 5v poika ja 6v tyttö menevät yhdessä jo kirjastoon ja käyvät välillä kaupassa ostamassa maitoa ja karkkia. Tyttö katsoo pikkuveljen perään. Näin vajaa vuosi menty. Hyvin lapset pärjänneet ulkona kaupungilla.

Toivottavasti joku naapuri käräyttää lapstensuojeluun!'Toivottavasti olet trolli!

Vierailija
10/24 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun yläluokilla, vitosella ja kutosella. Kävivät koulua todella vaarallisessa kantakaupungin osassa, minkä takia ei ennemmin sieltä uskaltanut päästää menemään keskustaan. Kotiin ja kavereille uskalsi päästää aiemmin.

Vierailija
11/24 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kauheasti ole ollut tarvetta. Esikoinen osasi mennä bussilla kaupunkiin ja takaisin ehkä 8. luokalla, jos joskus oli tarvetta (kerran vuodessa). Meni lukioon kaupunkiin ja samalla oppi bussien ja myöhemmin ratikankin (Tre) sujuvan käytön.

Uskomatonta.

Vierailija
12/24 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tulin 14-vuotiaana yksin Helsinkiin kesätöihin. Sitä ennen jo monta vuotta käynyt esimerkiksi ostoksilla yksin Helsingissä.

Vierailija
13/24 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikauppaan 7-vuotias ja 5-vuotias rauhallinen pikkuveli sai lähteä mukaan. Ei isoja tienylityksiä. Kaupungille ehkä kolmosluokalla, rauhallinen pikkukaupunki.Julkisilla opettelivatliikkumaan vasta aikuisena, ei ollut pikkukaupungissa, missä kaikki pyöräily- ja kävelymatkan päässä, koskaan mitään tarvetta. Minä kuljin ekaa kertaa ikinä kaupungissa paikallisbussilla 20-vuotiaana kesätöiden takia. Kaupunkiin me maalaiset päästiin ilman vanhempia kun yläaste alkoi. Se oli kaikilla sama.  

Vierailija
14/24 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas, ei mulla muuta:((

Vierailija
15/24 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti joku naapuri käräyttää lapstensuojeluun!'Toivottavasti olet trolli!

Siis 7v saa mennä ihan itse vaikka kouluun, kauppaan, kaverille, ohjattuun harrastukseen yms. paikkoihin, mutta jos 6v niin tekee, niin se on huostaanoton paikka?

Vierailija
16/24 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkouluikäistä aloin jo lähettää hoitamaan omia asioita päiväsaikaan, esim ostamaan harrastusvälineitä. Tuli koulun jälkeen bussilla kaupunkiin ja sovittiin treffipaikka ja -aika jolloin lähdin töistä kotiin.

Samoihn aikoihin kävi ekat kerrat kavereiden kanssa humputelemassa, kaverit ehkä tottuneempia kaupungissa suunnistajia. Minä itse en sinne viitsi mennä ruuhkaan rämpimään.

Nyt 15v ja katsotaan kartasta reitit ja maamerkit kun menee johonkin uuteen paikkaan. On itse arempi kulkemaan kuin mitä minä potkisin häntä matkaan ja hoitamaan asioita itse.

En mä kyllä ymmärrä sitä kaverin äitiäkään, joka kaupunki reissulla seurasi tyttöjen etenemistä kartalla ja soitti perään kun kääntyivät väärään suuntaan... tytöt kävi jätskikiskalla mutkan :)

Vierailija
17/24 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis 7v saa mennä ihan itse vaikka kouluun, kauppaan, kaverille, ohjattuun harrastukseen yms. paikkoihin, mutta jos 6v niin tekee, niin se on huostaanoton paikka?

6v ei ikinä voi olla vastuussa nuoremmastaan.

Muuten tässä nyt pitäisi tietää mikä tuo kaupunki on, Helsingillä ja Pieksämäellä on vähän eroa itsenäisen kulkemisen suhteen.

Vierailija
18/24 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6v ei ikinä voi olla vastuussa nuoremmastaan.

Ei ikinä? Jopas on kovat periaatteet. Jos tämä on lastensuojelun virallinen kanta, niin en yhtään ihmettele, että miksi huostaanottoja on nykyään niin paljon.

Vierailija
19/24 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika myöhään alkoi meillä, sillä asuttiin paikassa, josta oli sen verran huonot joukkoliikenneyhteydet, ettei käytännösä itsekseen kulkeminen ollut mahdollista. Ei siis mennyt yhtään bussia, jolla olisi päässyt ylipäänsä keskustaan, tai paremminkin, ne pari päivittäistä vuoroa kulkivat ihan vääriin aikoihin.

Yläkoulussa kulki vuoden verran bussilla koulusta suoraan harrastukseen kerran viikossa, mutta sieltäkin sitten noudettiin autolla (koska kotiin ei olisi päässyt joukkoliikenteellä). Lukioiässä vasta alkanut enemmän kulkea, kun ensin aloitti uusi bussilinja ja sitten muutettiin lähemmäs keskustaa (nyt 4 km, eli pääsee bussilla ja pyörällä nätisti).

Vierailija
20/24 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta.

Mikä on uskomatonta? Sekö, että julkisilla kulkeminen on erittäin vaikeaa jossain?