APUA KAIVATAAN!
Ostimme reilu vuosi sitten osakkeen, jossa tiesimme olevan kosteutta kylpyhuoneessa!Kuitenkaan välittäjä ei kertonut että kylpyhuone remontin oli tehnyt " tee se itse mies" eli ei ole käyttänyt mitään ammattimiestä koko remontin teossa eikä isännöitsijälle siitä ilmoittanut!Kosteuden suihkunurkkaankin oli jättänyt ja muovimatonpäälle laatat lätkiny! Miten tässä tapauksessa kannattaa toimia?Voisimmekohan vaatia jotain hinnan alennusta!Remonttia ei siis ollu tehnyt myyjä vaan sitä edellinen asukas ja siitä itse tehdystä remontista kuulimme naapureilta ja isännöitsijältä!
Kommentit (5)
Pitäiskö saada lisää hyvitystä vai mitä?
En tainnut tajuta mitä ajat takaa :(
Ei ole hinnan alennusta kosteuden takia, mut nyt enempi ajan takaa ku kylppärin remontoija ei ole ollut ammattilainen ja saattaa olla että kosteuseristeitäkään ei olla laitettu....
Te siis maksoitte " täyden" hinnan tietoisina siitä, että kylppärissä on kosteusvaurio?
Miten tuo kosteusvaurio muuten silloin ostovaiheessa tuli ilmi? Kertoiko välittäjä siitä ja jos niin mitä? Entä ryhdyittekö te heti asunnon ostettuanne remontoimaan sitä kylppäriä? Jos ette, niin miksi viivyttelitte?
Kyllä tämä nyt vaan taitaa tapauksena mennä sinne " kantapään kautta" -sektorille eli oman tyhmyyden piikkiin. Jos kerran tietää ostavansa viallisen asunnon, niin ei siitä kannata maksaa virheettömän hintaa.
Sulla olisi oikeus valittaa ja vaatia hinnanalennusta, jos myyjä/välittäjä ei olisi kosteudesta etukäteen kertonut.
Tarkistappa vielä jostakin, pyydä vaikka ammattiapua, että miten myyjän vastuu tässä asiassa menee. Oletko ollut välittäjään yhteydessä? Asunto-osakkeen kauppaa säätelee asuntokauppalaki. Ratkaisevaa kaupassa on ostajan ja myyjän välinen sopimus. Myyjä voi rajata vastuunsa esimerkiksi kosteusvaurioiden osalta, jos tästä riittävän yksilöidysti mainitaan kauppakirjassa.
Vastuunrajoitusehtokaan ei vapauta myyjää vastuusta, jos kosteus- tai homevaurio on pahempi kuin sopimusta tehtäessä arvioitiin.
Minä kävisin jonkun ammattilaisen kanssa kauppakirjanne ja tilanteenne läpi.
Itse tekisin tämän ennen kuin aloittaisin kylppäriä remontoimaan.
Anteeksi nyt, mutta taidat kyllä jo viestisi ensimmäisessä virkkeessä tyhjentää pajatson: koska kerran ostaessanne tiesitte, että kylppäri on märkä, ei jupina tässä vaiheessa taida auttaa. On kai se nyt selvää, että jos kosteutta kerran on, niin se on korjattava - käytännössä silloin on sama, onko edellisen remontin tehnyt tee-se-itse-henkilö vai " ammattilainen" .