Mitä tehdä, kun lapselle ei maistu mikään ruoka?
Oikeasti tuo poika syö nykyään niin vähän, että huolissamme ollaan.
Hänellä on aistiyliherkkyys, jonka takia monen ruoan koostumus ällöttää häntä ja aiheuttaa yökkäysrefleksin. Pojalla on kohta kuukauden verran ollut sellainen vaihe, että mikään ei maistu. Sitä ennen hänellä oli oksennustauti ja voi olla että se vaikuttaa. Nyt viimeisen kolmen päivän aikana olen saanut hänet syömään vain tuorekurkkua ja vähän perunamuusia. Kasvava 12v ja keho varmasti huutaa ruokaa, mutta mikään ei maistu.
Pakottaa en voi enkä halua, kun hänellä on muutenkin haasteita syömisen kanssa. Mies on pari kertaa jo sanonut, että joutuu sairaalaan, jos ei ala syömään. Itse olen tuon asian sanomista vältellyt, kun tiedän, että se on hänelle pelottava paikka ja syöminen on muutenkin haasteellista enkä sillä halua uhkailla. On mies silti oikeassa.
Lapsi kärsii eikä tee tuota tahallaan. Eilen valitti, että hänellä on kylmä ja häntä väsyttää... Eihän se ihme ole, jos ei ole saanut energiaa. Aamulla tein hänelle kurkkuviipaleita aamupalaksi ja niitä hän söikin ihan hyvin, mutta mitään muuta ei suostunut ottamaan 🙁
Kommentit (49)
Mitä vastaat kun poika sanoo, että on kylmä ja väsyttää?
Ei taida olla pelkkää aistiyliherkkyyttä, jos 12-vuotias ei ymmärrä syy-yhteyttä tai sitä ei voi hänelle sanoa. Onko asiaa tutkittu vai oletko sinä harannut vastaan ja mielipiteenne jakautuu, mitä tilanteelle pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä teit väärin kun hänestä tuollainen tuli?
Vanhemmat eivät ole tehneet mitään väärin.
Lapsi ei vaan voi syödä kaikkia ruokia.
Itse olin samanalainen lapsena, en voinyt syödä verimakkaroita, en veripalttua, en maitoa enkä tiettyjä muitakaan ruokia. Asuimme maalla, omalla maatilalla.
Ei kertakaikkiaan vaan mennyt alas.
Ja voimaakkaasti aisti yliherkälle jo tietyn ruuan hajukin aiheuttaa melkoista kuvotusta.
Onhan niitä aikuisiakin ihmisiä, jotka eivät vain voi kaikkia ruokia syödä.
Kaikille aikuisille ei maistu etanat, viini, olut, lanttulaatikko. porsaanliha ja niin edes päin.
Lapsi on, kuten ap kirjoittaa, erittäin aistiherkkä, joten jo tietyn ruuaan tuoksu voi inhottaa hän voimakkaasti.
Lapsella ongelmia koulussa. Ei vaan uskalla kertoa.
Itse seuraan toista 6 vuotiasta jolle ei yhtäkkiä maistu mikään. Ja alkanut kuolaamaan!
Tee hernekeittoa. Sitä saa armeijassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee hedelmäsalaattia Keson kanssa.
Ja näin kaikki elävät onnellisina elämänsä loppuun asti.
Suksi suohon.Itse hoidan samanlaista tapausta. Ei syö mitään .Juuri kirjoitin siitä .Että jotain chipsien sijaan. Ei tämä ole leikin asia.
Ja sieltähän se tuli.Lapsi on koulukiusattu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi sanonut mitä hän _haluaisi_ syödä?
Kurkkua ja sitä ollaan annettu. Muusia halusi vähän ja sen söi. Nuo molemmat on lapsen omia valintoja. Tiedän, että jos nyt pakotan hänet syömään jotain, hänet on kohta todella vaikea saada syömään mitään. Edes sitä kurkkua. Niinkin on joskus käynyt.
Apua saa ja lapsella on olemassa hoitosuhde. Ravitsemusterapeutilla ollaan lapsen kanssa käyty ja siihen asti kun verikokeet ovat hyvät ja paino ei laske niin on turvallista mennä tällä linjalla, eli syöden sitä, mikä maistuu.
Tietysti meillä on huoli hänestä. Jospa pian alkaisi syömään jotain muuta lisäksi. Hänellä on näitä vaiheita ja parhaimmillaan oli jopa 10 ruoka-ainetta mitä söi, nyt on taas vain kaksi... ap
Eikö se paino putoa väkisin jos vetää vaan kurkkua?
Kotitekoiset pannukakut menee alas . Niitä syötän aamuisin ja onnellinen siitä. Alussa kun reagoin huomasin että hän valehteli .Oli syönyt koulussa paljon .Ei ollut syönyt ,sanoi että kotona söi ison aamiaisen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teit väärin kun hänestä tuollainen tuli?
Vanhemmat eivät ole tehneet mitään väärin.
Lapsi ei vaan voi syödä kaikkia ruokia.
Itse olin samanalainen lapsena, en voinyt syödä verimakkaroita, en veripalttua, en maitoa enkä tiettyjä muitakaan ruokia. Asuimme maalla, omalla maatilalla.
Ei kertakaikkiaan vaan mennyt alas.
Ja voimaakkaasti aisti yliherkälle jo tietyn ruuan hajukin aiheuttaa melkoista kuvotusta.
Onhan niitä aikuisiakin ihmisiä, jotka eivät vain voi kaikkia ruokia syödä.
Kaikille aikuisille ei maistu etanat, viini, olut, lanttulaatikko. porsaanliha ja niin edes päin.
Lapsi on, kuten ap kirjoittaa, erittäin aistiherkkä, joten jo tietyn ruuaan tuoksu voi inhottaa hän voimakkaasti.
Sanotaanko niin päin, että sinun boikottilistasi oli sen verran suppea, ettei todellista ongelmaa ollut. Jos lapsi syö niin harvoja ruokia että ravitsemus vaarantuu, on aika vaikea vanhempien toimia tilanteessa täysin oikein.
Oma poika kieltäytyi etanoista saatuaan oksennustaudin seuraavana päivänä kun oli niitä syönyt. Ymmärsi itsekin, etteivät ne todennäköisesti liittyneet tautiin kuin ajallisesti kun muut söivät samoja etanoita ja säilyivät terveinä. Hän totesi että reaktion täytyy olla jotenkin biologinen, koska hän edelleen haluaisi niitä syödä ja maku on ihana, mutta ajatus tökkii. Hän oli about 10 v tai alle kun tuo tapahtui. Joten jos aloittajan 12-vuotias ei itse tilannetta hahmota niin häntä joko varotaan liikaa tai hänellä on muitakin ongelmia, joita vanhemmat pelkäävät myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se lapsi syö koulussa?
Aamupalana/iltapalana?
Tällä hetkellä ei mitään. Kolmeen päivään hän ei ole muuta syönyt kuin tuorekurkkua ja kerran perunamuusia. Kurkkua laitoin kouluun mukaan. Syö edes sitä. Kouluruokaa ei ole varmaan ikinä syönyt. Näkkäriä söi yhdessä vaiheessa. En tiedä kyllästyikö siihen vai mikä tuli mutta sekin jäi pois. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkkua ja sitä ollaan annettu. Muusia halusi vähän ja sen söi. Nuo molemmat on lapsen omia valintoja. Tiedän, että jos nyt pakotan hänet syömään jotain, hänet on kohta todella vaikea saada syömään mitään. Edes sitä kurkkua. Niinkin on joskus käynyt.
Apua saa ja lapsella on olemassa hoitosuhde. Ravitsemusterapeutilla ollaan lapsen kanssa käyty ja siihen asti kun verikokeet ovat hyvät ja paino ei laske niin on turvallista mennä tällä linjalla, eli syöden sitä, mikä maistuu.
Tietysti meillä on huoli hänestä. Jospa pian alkaisi syömään jotain muuta lisäksi. Hänellä on näitä vaiheita ja parhaimmillaan oli jopa 10 ruoka-ainetta mitä söi, nyt on taas vain kaksi... ap
Jos paino ei laske niin kyllähän hän sitten jotakin syö, mitä se on?
Mitä lääkärit sanovat asiasta? Entä ravitsemusterapeutti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kolmeen päivään ei ole syönyt muuta kuin kurkkua ja kerran sitä muusia. Sitä ennen oli jakso kun hän söi makaroonia ja jauhelihaa sekä tuota kurkkua. Vettä onneksi juo aika lailla. Luulen tai ainakin toivon, että tämä on joku vaihe ja pian alkaa syömään jotain kurkun lisäksi... ap
Pystyisikö hän juomaan apteekista ostettavia Nutridrink-juomia? Niitä on useita eri makuja, ja ainakin minun suussani maistuivat hyviltä, kun ison leikkauksen jälkeen ruokahalu oli täysin hukassa. Niistä saa ainakin välttämättömiä ravintoaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kolmeen päivään ei ole syönyt muuta kuin kurkkua ja kerran sitä muusia. Sitä ennen oli jakso kun hän söi makaroonia ja jauhelihaa sekä tuota kurkkua. Vettä onneksi juo aika lailla. Luulen tai ainakin toivon, että tämä on joku vaihe ja pian alkaa syömään jotain kurkun lisäksi... ap
V itt u tajuatko sillä on syömishäiriö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V itt u tajuatko sillä on syömishäiriö
Ei sinun tarvi kirota etkä todellakaan ole lääkäri. Mene koloosi ja pysy siellä.
Lapsesi tarvitsee toimintaterapiaa, jossa totutetaan ruoan rakenteisiin ja opetetaan pois pakko-oireista.
Miksi miehesi ei välitä pojastaan ja vie sitä kallonkutistajalle? Sinä oot tyhmä etkä mitään huomaa, mutta miksi isäkään ei?
Kaakaota? Limua? Mehua? Maitoa? Sipsiä että saa suoloja? Porkkanaa? Hapankorppua? Nakkeja? Jogurttia?
Voitko mennä lapsen kans kauppaan ja päätätte että muutama ruoka joita voisi maistella?
Kurkku on lähinnä vettä.
Mitä se lapsi syö koulussa?
Aamupalana/iltapalana?