Punktion väärät terveet
Kuulin kerran tuttavaltamme, että lapsivesitutkimuksissa saa vääriä tuloksia. En sitä oikein uskonut. Minulle tehtiin aikanaan istukkabiopsia ja sain mustaa valkoisella: "Onneksi olkoon, odotatte tervettä poikalasta." - Terve poikalapsi joutui ensi kertaa tutkimuksiin kolmevuotiaana ja sitten kuntoutettiin. Koulussa ilmeni mm. lukihäiriö ja taas erityisopetusta. - Tästä en vielä ollut täysin huolissani, lapsihan oli aina todella mukava eikä kotona tai kaveripiirissä ollut ongelmia. - Kunnes 17-vuotiaana, kun piti mennä ammattikouluun, jonne pääsi hyvin pistein, ei pystynyt, koska jännitti. - En tiedä, mitä tehdä ja uskon, ettei ole toivoakaan.
Kommentit (9)
Toivottavasti tämä on provo etkä ole oikeasti kenenkään äiti.
Eihän ne tutkimukset toki lukihäiriöitä ja vastaavia näytä, lähinnä tietyt kehitysvammat.
Ja tuollaisista ongelmista kuin mitä kuvaat, pääsee kyllä ihmiset yli. Itsellänikin oli nuorena paniikkihäiriö ja keskivaikea masennus, enkä minäkään olisi pystynyt menemään esim. opiskelupaikkoihin ilman lääkkeitä. Mutta noihin jännittämis/ahdistusongelmiin on nykyään lääkkeitä olemassa, samoin terapiaa. Kenenkään ei tarvitse vaan tyytyä siihen että minä en vaan pysty. Itse menin tosin sitten opiskelemaan vasta vähän myöhempänä, aloitin 23-vuotiaana yliopistossa. Silloin olin henkisesti riittävän hyvässä kunnossa. Hyvin on elämäni kuitenkin mennyt, suoritin tutkinnon normaalisti, töissä olen ollut siitä asti jne.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:15"]
Toivottavasti tämä on provo etkä ole oikeasti kenenkään äiti.
Eihän ne tutkimukset toki lukihäiriöitä ja vastaavia näytä, lähinnä tietyt kehitysvammat.
Ja tuollaisista ongelmista kuin mitä kuvaat, pääsee kyllä ihmiset yli. Itsellänikin oli nuorena paniikkihäiriö ja keskivaikea masennus, enkä minäkään olisi pystynyt menemään esim. opiskelupaikkoihin ilman lääkkeitä. Mutta noihin jännittämis/ahdistusongelmiin on nykyään lääkkeitä olemassa, samoin terapiaa. Kenenkään ei tarvitse vaan tyytyä siihen että minä en vaan pysty. Itse menin tosin sitten opiskelemaan vasta vähän myöhempänä, aloitin 23-vuotiaana yliopistossa. Silloin olin henkisesti riittävän hyvässä kunnossa. Hyvin on elämäni kuitenkin mennyt, suoritin tutkinnon normaalisti, töissä olen ollut siitä asti jne.
[/quote]
Kiitos toivoa antavasta vastauksestasi. Kyllä meillä todellakin on kuvaamani poika. Ryhdyimme eilen toimiin, kun asia selvisi meille. Mies kirjoitti kuraattorille ja minä jututin poikaa ja mietin, minkä tyyppinen mielen häiriö voisi olla. Sen tiesin, että asiaan pitää puuttua nopeasti ja ehdotinkin, että hän tänään kokeilisi kouluun menemistä lievästi lääkittynä eli annoin rauhoittavaa ja ohjeet sen suhteen.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:24"]
Siis aloitusko ei ole provo? Miten joku voi olla noin tietämätön?
[/quote]
Tietämätön mistä? Senkun selität, mikä lasta on vaivannut ihan pienestä asti. Onhan se kyllä aika outoa, että täällä palstalla se keksitään, kun asiantuntijatkaan eivät ole siihen toistaiseksi, korostan toistaiseksi, pystyneet. Outoa teilata äiti. Epäkohteliastakin, mutta sellaisiahan ihmiset ovat. Toivottavasti poika ei koskaan törmää teihin missään.
Niin, poika teillä on. Mutta luuletko oikeasti, että punktio paljastaa kaiken mielenterveyden ongelmista lukihäiriöön? Ei, kyllä tuo tyhmyys luultavasti periytyy ihan kasvatuksessa ja se ei näy geenikokeissa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:29"]
Niin, poika teillä on. Mutta luuletko oikeasti, että punktio paljastaa kaiken mielenterveyden ongelmista lukihäiriöön? Ei, kyllä tuo tyhmyys luultavasti periytyy ihan kasvatuksessa ja se ei näy geenikokeissa.
[/quote]
Töykeä ja törkeä ämmä. Vaikea ellei suorastaan mahdoton tähän aloittamaani ketjuun on nyt teidän takianne kirjoitella niiden, jotka ovat ko. tapauksessa saaneet vaikeammin vammaisen lapsen. Heitä varten oikeastaan aloitin tämän, että olisimme voineet jakaa vertaistukea. Miettikääpä ensi kerralla hieman pidempään ennen kuin pilaatte ketjun, joka ei ole edes teille tarkoitettu. Ajatelkaa niitä äitejä, joiden olisi oikeasti hyvä keskustella asiasta, siis _asiasta_.
Onko tuo ihminen ihan tosissaan? Naurattaa ja säälittää samaan aikaan. Jos lapsella on kotoa tuollaiset eväät niin voi hyvää päivää...
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:38"]
Onko tuo ihminen ihan tosissaan? Naurattaa ja säälittää samaan aikaan. Jos lapsella on kotoa tuollaiset eväät niin voi hyvää päivää...
[/quote]
Ootte te palstamammat todella outoja! Toivottavasti jossakin on paikka tälle keskustelulle. Kirjoitteletteko aina noin törkeästi?
Luuletko, että punktiolla saadaan seulottua KAIKKI maailman sairaudet? Oikeasti?
Jopa 50% kehitysvammaisuuteenkin johtavista syistä jää selviämättä. Ja nekin syyt, jotka voidaan selvittää - harvalle on olemassa jotakin seulontamenetelmää. Samoin: jos sinusta otetaan 1 verikoe, ei siit näe kaikkia mahdollisia maailman tauteja eikä sinulle selviä kannatko HIV:tä. Pitää määritellä mitä etsitään, hemoglobiinin määrää, munasarjasyöpämarkkeria vai sitä HIV:tä. Eikä siltikään löydettäisi hakemallakaan verikokeen perusteella sitä sairastutko joskus aivosyöpään, koska sellaista määritelmää ei ole vielä keksitty.