16 v ja tietokoneella pelaaminen
Täällä oli ihan vasta ketju, jossa pohdittiin teinien tietokoneaikaa ja pelaamista ym, aika moni oli sitä mieltä, ettei sellaista tarvitse rajoittaa. Meillä on tilanne tämmöinen; lukion aloittanut poika, pärjää hyvin koulussa, vaikka adhd-diagnoosi mukana on. Kavereita on, paljon nettiyhteydenpitoa mutta myös livenä. Pelaisi niin paljon kuin saisi, kiireellä koulun jälkeen pelaamaan, läksyt ja määrätyt kotityöt tekee patistusten jälkeen hutaisten, sitten taas pelaamaan. Pelaa vaikka aamuyölle, ja sitten aamulla on silmät ristissä kun pitää kouluun herätä. Nyt on "koulun alun kunniaksi" totaali tietokonekielto tän viikon loppuun (itse ansaitsi sen), ja olen jo miettinyt, millaisia rajoituksia pitää jatkoon tehdä. Niitä kun siis on pakko tehdä, oma säätelykyky ja järki ei rajoita tippaakaan. Ei voi luottaa, että pitäisi kiinni sopimuksista. "Ongelma" on se, että menen iltaisin nukkumaan ennen näitä teinejä, joten en pysty illalla vahtimaan, että nukkumaan mennään sovittuun aikaan.
Miten tekisitte?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:09"]
Miksi rajoittaa lähes aikuisen tietokoneenkäyttöä? Täytyy olla tosi idiootit vanhemmat. Parempi se on olla tietokoneella kun kaupungilla ryyppäämässä tai polttelemassa pilveä kuten monet tuon ikäset nuoret tekee.
[/quote]
No ehkä joo parempi noista vaihtoehdoista, mutta tosi idiootti pitää olla, jos ei näe 16-vuotiaalle lukion aloittaneelle muita vaihtoehtoja... Oman poikani tietäen ja tuntien, pelit vie mennessään eikä se yömyöhään valvominen ainakaan edesauta tarkkaavaisuushäiriöisen keskittymistä koulussa.
T. ap, idiootti-vanhempi :)
Ap, ymmärrän sua, mulla on lukion aloittanut nuori neiti :) . Yöunta pitäisi se 6t ainakin tulla, jotta jaksaa koulunsa hoitaa. Samahan se paljonko pelaa tai roikkuu netissä, jos kuitenkin saa koulun hoidettua kunnialla ja pärjää kokeissa. Meillä tyttö chattaili kavereiden kanssa ekalla kouluviikolla myöhään yöhön, mutta seuraavalla viikolla sanoi, ettei jaksa koulussa, jos valvoo niin myöhään. Nyt on mennyt heti kymmenen jälkeen nukkumaan, jotta jaksaa aamulla nousta :) . Minä otin asenteen "sun opinnot ja sun tulevaisuus", kun vastuun siirtää nuorelle itselleen, niin kyllä suurin osa osaa sen vastuun kantaa :) .
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:09"]
Miksi rajoittaa lähes aikuisen tietokoneenkäyttöä? Täytyy olla tosi idiootit vanhemmat. Parempi se on olla tietokoneella kun kaupungilla ryyppäämässä tai polttelemassa pilveä kuten monet tuon ikäset nuoret tekee.
[/quote]
Entä jos muutetaan vielä useamman "tuon ikäisen" elämään tuo lauseesi:
Miksi rajoittaa lähes aikuisen tietokoneenkäyttöä? Täytyy olla tosi idiootit vanhemmat. Parempi se on olla tietokoneella kun kavereiden kanssa liikuntaa harrastamassa kuten monet tuon ikäset nuoret tekee.
Kuitenkin niitä urheilevia ja liikuntaa vapaamuotoisemmin harrastavia on paljn enemmän kuin niitä kaupungilla pilveä polttavia. Vaihtoehtoina ei ole pelkästään ääripäät.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 09:38"]
Anna sen pelata. Jos se kehittyy tarpeeksi hyväksi niin voi alkaa streamaamaan pelaamistaan ja hankkia sillä suuren omaisuuden. Miksi pelaaminen nähdään vieläkin niin suurena mörkönä?
[/quote]
No todennäköisempää kuitenkin lienee se, että pelaamisen takia koulumenestys on heikkoa ja opiskelut jää siihen, ja sitä en sinänsä hyvin fiksulle lapselleni toivo.
t. ap
[/quote]
No eihän noiden sun juttujen perustdella tuo kakara kovin fiksulta kuulosta?
Jos teini harrastaisi lukemista ja lukisi koulupäivinäkin yömyöhään saakka, antaisiko ap. teinille totaalisen lukukiellon ja keksisi muita rajoitteita lukemiseen?
Mä jouduin viime keväänä samaisen jutun takia irrottamaan nettipiuhan aina kymmeneltä, jotta kolli lopettaisi pelaamisen. Se toimi hyvin. Aluksi purnasi vastaan, mutta alistui tilanteeseen tosi nopeesti. Tosiasiassahan hän jatkoi kännykällä somettamista vielä sen jälkeenkin, mutta pelaaminen tietty jäi.
Täyttää kohta 16-vuotta.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:26"]
Jos teini harrastaisi lukemista ja lukisi koulupäivinäkin yömyöhään saakka, antaisiko ap. teinille totaalisen lukukiellon ja keksisi muita rajoitteita lukemiseen?
[/quote]
Minä rajoittaisin jos se häiritsisi koulunkäyntiä. Riittävä lepo vielä kasvavalle teinille on tärkeää niin kasvun kuin jaksamisen ja sitä kautta oppimisen kannalta.
ei ap
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:26"]
[/quote]
Varmaan, en ole ajatellut, kun ei ole ollut tuollaista ongelmaa. Ja lukeminen (ellei ole tosi mukaansatempaava ja jännittävä kirja) pikemminkin rauhoittaa mieltä ja auttaa nukahtamaan, tietokonepeli toimii taas ihan päinvastoin, eli eivät ole kyllä rinnastettavissa.
T. ap
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 09:38"] Anna sen pelata. Jos se kehittyy tarpeeksi hyväksi niin voi alkaa streamaamaan pelaamistaan ja hankkia sillä suuren omaisuuden. Miksi pelaaminen nähdään vieläkin niin suurena mörkönä? [/quote] No todennäköisempää kuitenkin lienee se, että pelaamisen takia koulumenestys on heikkoa ja opiskelut jää siihen, ja sitä en sinänsä hyvin fiksulle lapselleni toivo. t. ap [/quote] No eihän noiden sun juttujen perustdella tuo kakara kovin fiksulta kuulosta?
[/quote]
No riippuu miten fiksuuden käsittää. Poika on älykäs, on kiinnostunut monista asioista, omaa hyvän yleistiedon, haaveilee hyvästä ammatista eli on minun mielestäni fiksu poika. Mutta on vielä kypsymätön ja luultavasti tuon adhd:n tiimoilta (osin ainakin tuon tiimoilta) kyvytön itse säätelemään ajankäyttöään ja tekemisiään järkiperustein, joten tarvitsee (ja saa, ei ole siitä kiinni!) vielä vanhempien apua tuon pelaamisen määrän säätelyyn. Niitä keinoja vain tässä haeskelen :)
T. ap
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:17"]
Ap, ymmärrän sua, mulla on lukion aloittanut nuori neiti :) . Yöunta pitäisi se 6t ainakin tulla, jotta jaksaa koulunsa hoitaa. Samahan se paljonko pelaa tai roikkuu netissä, jos kuitenkin saa koulun hoidettua kunnialla ja pärjää kokeissa. Meillä tyttö chattaili kavereiden kanssa ekalla kouluviikolla myöhään yöhön, mutta seuraavalla viikolla sanoi, ettei jaksa koulussa, jos valvoo niin myöhään. Nyt on mennyt heti kymmenen jälkeen nukkumaan, jotta jaksaa aamulla nousta :) . Minä otin asenteen "sun opinnot ja sun tulevaisuus", kun vastuun siirtää nuorelle itselleen, niin kyllä suurin osa osaa sen vastuun kantaa :) .
[/quote]
Ei meillä 6 h:n unella jaksa kyllä lapset sen enempää kuin vanhemmatkaan kovin pitkää aikaa. Itse tarvitsen 7-8 h:n yöunet jaksaakseni päivät kunnolla, ja vähintään tuon saman tarvitsevat nuo teini-ikäiset, jos eivät ylikin (lomalla nukkuvat helposti 10 h:n unia parikin viikkoa peräkkäin, jotain se kertoo unen tarpeesta). Ja kyllä tuo vastuun siirtäminen meilläkin onnistuu noiden kahden muun kohdalla, mutta tämä yksi tarvitsee kyllä peräänkatsontaa, on siinä mielessä holtiton tuon pelihomman kanssa. Lapset kun näkyvät olevan niin erilaisia.. :)
Olen itse pelaava lukiolainen. Kotona säännöt on aina olleet selvät, muiden nukkumarauhan (ohuet seinät) takia netti sulkeutuu arkisin klo 23 ja viikonloppuisin 24. Puhelimen netillä voi surffata netissä, mutta pelaamisesta ei tule mitään. Kouluhommat ja harrastukset on hoidettava ilman erillistä sanomista.
Suosittelen, että sovitte säännöt etukäteen. Kokeista pitää tulla tietty numero, tai ennalta sovittu sanktio. Liikuntaharrastus myös kumoaa jotain näitä ongelmia, kuten kaverienpuutetta. Tarkoituksena varmaan on kuitenkin, että lapsi itse oppii tasapainottamaan pelaamistaan, eikä se, että omaan kotiin muutettuaan (kone saatavilla) tilanne riistäytyy käsistä.
Meillä 14-vuotias viettää paljon aikaa koneella, mutta huolehtii hyvin riittävästä levosta. Koulu sujuu ja on yksi liikuntaharrastus. Poikaa kutsutaan luokassaan joskus nörtiksi ja jos opella on vaikeuksia minkä tahansa teknisen laitteen kanssa, poikamme on se joka pyydetään hätiin. Loppujen lopuksi en näe poikamme koneellakökkimistä kovin pahana asiana. Hän pelaa ja harrastaa (mm tekee musiikkia) koneellaan. Osaava ja viisas poika.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:48"]
Olen itse pelaava lukiolainen. Kotona säännöt on aina olleet selvät, muiden nukkumarauhan (ohuet seinät) takia netti sulkeutuu arkisin klo 23 ja viikonloppuisin 24. Puhelimen netillä voi surffata netissä, mutta pelaamisesta ei tule mitään. Kouluhommat ja harrastukset on hoidettava ilman erillistä sanomista. Suosittelen, että sovitte säännöt etukäteen. Kokeista pitää tulla tietty numero, tai ennalta sovittu sanktio. Liikuntaharrastus myös kumoaa jotain näitä ongelmia, kuten kaverienpuutetta. Tarkoituksena varmaan on kuitenkin, että lapsi itse oppii tasapainottamaan pelaamistaan, eikä se, että omaan kotiin muutettuaan (kone saatavilla) tilanne riistäytyy käsistä.
[/quote]
Hyviä pointteja, kiitos! Ihan kaikesta en ole samaa mieltä, klo 23 asti pelaaminen ei onnistu, jos aamulla pitää olla hereillä puoli seitsemältä, toisekseen koenumerovaatimuksia ei meillä ole eikä tule, parhaansa kun tekee ja yrittää, niin se riittää, en näe mielekkääksi asettaa lisäpaineita rangaistusuhalla :) Liikuntaharrastuksesta olen ihan samaa mieltä, ja tuo viimeinen pointtisi on oikein hyvä, ja uskonkin että ikä ja kokemus tuo sitä kykyä ottaa vastuuta lisää itse.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:09"]
[/quote]
Entä jos muutetaan vielä useamman "tuon ikäisen" elämään tuo lauseesi:
Miksi rajoittaa lähes aikuisen tietokoneenkäyttöä? Täytyy olla tosi idiootit vanhemmat. Parempi se on olla tietokoneella kun kavereiden kanssa liikuntaa harrastamassa kuten monet tuon ikäset nuoret tekee.
Kuitenkin niitä urheilevia ja liikuntaa vapaamuotoisemmin harrastavia on paljn enemmän kuin niitä kaupungilla pilveä polttavia. Vaihtoehtoina ei ole pelkästään ääripäät.
[/quote]
Hah. Älä viitsi. Ei nykynuoret harrasta liikuntaa. Syövät roskaruokaa ja kiittaavat energiajuomaa tölkkikaupalla. Taas tänään näin 15v mopojonnet ostamassa eässää ja ylipainosta päätellen eivät ikinä ole liikuntaa harrastanut.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:50"]
Meillä 14-vuotias viettää paljon aikaa koneella, mutta huolehtii hyvin riittävästä levosta. Koulu sujuu ja on yksi liikuntaharrastus. Poikaa kutsutaan luokassaan joskus nörtiksi ja jos opella on vaikeuksia minkä tahansa teknisen laitteen kanssa, poikamme on se joka pyydetään hätiin. Loppujen lopuksi en näe poikamme koneellakökkimistä kovin pahana asiana. Hän pelaa ja harrastaa (mm tekee musiikkia) koneellaan. Osaava ja viisas poika.
Kuulostaa mukavalta :)
En minäkään koneella oloa pidä pahana, vaan lähinnä mietin keinoja olla apuna rajoittamassa sen määrää, kun se ei pojalta itseltään onnistu.
t. ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:09"] Miksi rajoittaa lähes aikuisen tietokoneenkäyttöä? Täytyy olla tosi idiootit vanhemmat. Parempi se on olla tietokoneella kun kaupungilla ryyppäämässä tai polttelemassa pilveä kuten monet tuon ikäset nuoret tekee. [/quote] Entä jos muutetaan vielä useamman "tuon ikäisen" elämään tuo lauseesi: Miksi rajoittaa lähes aikuisen tietokoneenkäyttöä? Täytyy olla tosi idiootit vanhemmat. Parempi se on olla tietokoneella kun kavereiden kanssa liikuntaa harrastamassa kuten monet tuon ikäset nuoret tekee. Kuitenkin niitä urheilevia ja liikuntaa vapaamuotoisemmin harrastavia on paljn enemmän kuin niitä kaupungilla pilveä polttavia. Vaihtoehtoina ei ole pelkästään ääripäät. [/quote] Hah. Älä viitsi. Ei nykynuoret harrasta liikuntaa. Syövät roskaruokaa ja kiittaavat energiajuomaa tölkkikaupalla. Taas tänään näin 15v mopojonnet ostamassa eässää ja ylipainosta päätellen eivät ikinä ole liikuntaa harrastanut.
[/quote]
Ja ne 4 mopojonnea edustaa sinun elämässäsi koko nuorisoa? Vetivätkö pilveä samalla ja kiskoivat kossua?
Ainakin minun teinin luokalla kaikilla, siis oikeasti kaikilla on jokin liikunnallinen harrastus jonka parissa vietetään useampi ilta viikossa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:09"] Miksi rajoittaa lähes aikuisen tietokoneenkäyttöä? Täytyy olla tosi idiootit vanhemmat. Parempi se on olla tietokoneella kun kaupungilla ryyppäämässä tai polttelemassa pilveä kuten monet tuon ikäset nuoret tekee. [/quote] Entä jos muutetaan vielä useamman "tuon ikäisen" elämään tuo lauseesi: Miksi rajoittaa lähes aikuisen tietokoneenkäyttöä? Täytyy olla tosi idiootit vanhemmat. Parempi se on olla tietokoneella kun kavereiden kanssa liikuntaa harrastamassa kuten monet tuon ikäset nuoret tekee. Kuitenkin niitä urheilevia ja liikuntaa vapaamuotoisemmin harrastavia on paljn enemmän kuin niitä kaupungilla pilveä polttavia. Vaihtoehtoina ei ole pelkästään ääripäät. [/quote] Hah. Älä viitsi. Ei nykynuoret harrasta liikuntaa. Syövät roskaruokaa ja kiittaavat energiajuomaa tölkkikaupalla. Taas tänään näin 15v mopojonnet ostamassa eässää ja ylipainosta päätellen eivät ikinä ole liikuntaa harrastanut.
[/quote]
Ja ne 4 mopojonnea edustaa sinun elämässäsi koko nuorisoa? Vetivätkö pilveä samalla ja kiskoivat kossua?
Ainakin minun teinin luokalla kaikilla, siis oikeasti kaikilla on jokin liikunnallinen harrastus jonka parissa vietetään useampi ilta viikossa.
[/quote]
Selvinpäin olivat ne. Olin puistossa tänä kesänä kaljaa juomassa ja 15-16v jonnet tulivat kysymään myisinki heille olutta. Eli kyllä vaan jonnet juovat täälläpäin ja ajelevat kännissä mopolla. Ei kehumista suomen nuorisossa.
En jaksanut lukea vastauksia ollenkaan mutta antaisin nuorelle vapauksia jos koulu hoituu hyvin. Eli en rajoittaisi pelaamista jos koulussa pärjää, ja tekisin tämän selväksi myös lapselle.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 09:38"]
Anna sen pelata. Jos se kehittyy tarpeeksi hyväksi niin voi alkaa streamaamaan pelaamistaan ja hankkia sillä suuren omaisuuden. Miksi pelaaminen nähdään vieläkin niin suurena mörkönä?
[/quote]
Näinhän se on. 99% addiktoituneista nettipelaajista tulee miljonääreiksi pelaamalla räiskintää. Lopusta 1% tulee NHL tähtiä ja formulakuskeja.
[/quote]
Just toi sun asenne, ettei pelaamisesta voi koskaan tulal yhtään mitään on se mikä latistaa. Eipä näy suomalaisia ammattipelaajia montaa streamaamassa. Ihmettelen kun kaikki kuitenkin täällä pelaa niin helvetisti. Vai onko se sama ongelma kuin jääkiekossa: itseluottamus ja munat puuttuvat?
[/quote]
Hmmm... Kannustaisinko lastani opiskelemaan hyvään ammattiin, vai kannustaisinko pelaamaan tietokoneella aamuyöhön koulupäivinä. Nyt tuli vaikea valinta, kumpikohan tuo todennäköisesti paremman tuloksen 30 vuoden päähän katsottuna?
[/quote]
No en tiedä koulutiestä, mutta 30-vuoden pituisella streamaamisella olisi helposti miljonääri. Olettaen tietysti että on hyvä pelaamisessa ja uskaltaa puhua englantia. Mut eihän teistä siihen ole.
[/quote]
Olisi helposti miljonääri? Haha. Minkä ikäinen olet kun tuollaisia kuvittelet?
Kuinka moni on tullut osaamisellaan, ammattitaidollaan tai muuten työnteolla miljonääriksi maailmassa tai Suomessa verrattuna siihen kuinka monta striimaajamiljonääriä on maailmassa tai Suomessa?
Hienoa kuitenkin että sinä olet löytänyt sen helpon tavan tulla miljonääriksi :D