Osittainen hoitovapaa, vuorotyö..
Kuinkas teillä on työnantajat suhtautunu osittaiseen hoitovapaaseen vuorotyöpaikoissa?
Kommentit (9)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:23"]Minulla olisi töihin paluu ensi keväänä.. Olisin myös kiinnostunut osittaisesta hoitovapaasta, mutta saas nähdä mitä työnantaja on mieltä.. Työpaikka on kohtalaisen pieni, työntekijöitä on alle 10.. Ja sekin vuorotyötä.. Onko kellään tietoa millä syin työnantaja voi evätä osittaisen hoitovapaan? [/quote] Senhän on pakko suostua siihen. Siihen asti kun lapsi menee kouluun.
[/quote]
Työnantaja voi kieltäytyä antamasta vapaata vain, jos siitä aiheutuisi vakavaa haittaa työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle, jota ei voida kohtuullisin järjestelyin välttää. Käytännössä tällaiset tilanteet ovat harvinaisia. Jos työnantaja kieltäytyy antamasta osittaista hoitovapaata, hänen on esitettävä selvitys kieltäytymisen perusteena olevista seikoista
Näin lukee erton sivuilla..
Ihan hyvin on onnistunut, itse teen nelipäiväistä viikkoa eli neljänä päivänä täysi työaika ja yksi vapaa. Tuo on onnistunut ihan hyvin ja työnantaja on suhtautunut ihan hyvin. Ei ole mitään nurinaa kuulunut. Minusta vuorotyössä voi olla jopa helpommin tuo osittainen hoitovapaa soviteltaessa työvuorolistoihin kuin perus päivätyössä. Kannattaa ottaa asia puheeksi hyvissä ajoin työnantajan kanssa ja miettiä mikä vaihtoehto sopii parhaiten.
Työnantaja saa päättää, miten ne tunnit vähentää. Meillä on 3 viikon lista ja täysistä tunneista on vähennetty 20%. Työpäivät lyhenee miten sattuu ja joskus on ylimääräinen vapaapäivä. Kun muiden työpäivä alkaa klo 7.00, voi se lyhentäjällä alkaa vasta 8.00 eli hän tulee suoraa syöttämään jne.
Vastaan nyt sivusta seuranneena (en itse ole vuorotyössä): työntekijän oletus on, että nihkeästi. Tunnen monta tapausta, jotka huokailivat mulle, että "hyvähän sun on olla hoitovapaalla, mutta ei se meillä kyllä onnistu. Sitten kun kyselin, että mitä työnantaja on asiaan kommentoinut, niin on käynyt ilmi, että asiasta ei ole edes keskusteltu työnantajan kanssa, kun "ei se kumminkaan onnistu" Argh! Tällä hetkellä jokainen noista, joka otti asian esille töissä, on osittaisella hoitovapaalla :) Yksi ei ole puhunut asiasta esimiehen kanssa, jatkaa vaan täyttä työpäivää ja mäkättää meille muille, kuinka helppoa meillä on...
kaiken lisäksi kyse on lakisääteisestä oikeudesta...
Kyllähän sen on vähän niin kuin pakko sopia työnantajalle.
Itse olin käytännössä arkiaamuvuorot pois töistä ja osaan iltavuoroista menin vähän myöhemmin. Minulle riitti 25% hoitovapaa.
Hyvin. Olen ollut vuosia osittaisella. Vuorotyössähän tuo on huomattavasti helpommin sovittavissa. Omalla osastolla on kolme yhtä aikaa, joten sijainenkin saa tehdä 75% työaikaa
Minulla olisi töihin paluu ensi keväänä.. Olisin myös kiinnostunut osittaisesta hoitovapaasta, mutta saas nähdä mitä työnantaja on mieltä.. Työpaikka on kohtalaisen pieni, työntekijöitä on alle 10.. Ja sekin vuorotyötä..
Onko kellään tietoa millä syin työnantaja voi evätä osittaisen hoitovapaan?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:23"]Minulla olisi töihin paluu ensi keväänä.. Olisin myös kiinnostunut osittaisesta hoitovapaasta, mutta saas nähdä mitä työnantaja on mieltä.. Työpaikka on kohtalaisen pieni, työntekijöitä on alle 10.. Ja sekin vuorotyötä..
Onko kellään tietoa millä syin työnantaja voi evätä osittaisen hoitovapaan?
[/quote]
Senhän on pakko suostua siihen. Siihen asti kun lapsi menee kouluun.