Apua! Lapsen 4-vuotisjuhlat tulossa, neuvokaa!
Siis en ole koskaan pitänyt kunnon juhlia, saati lastenjuhlia. Lapsi haluaisi muutaman päiväkotikaverin kutsua, enkä minä halua pettymystä tuottaa. Meille kotiin ei oikein mahdu, joten pidetään kerhotilassa.
Mitä kutsuihin, vanhemmat pois/mukaan?
Mitä tarjottavaa?
Mitä ohjelmaa? (pelkään että kaikki vaan ihmettelevät ja lapsi kyselee multa, että mitä tehtäisiin, hjälp! Toi tilakin on aika vähävirikkeinen, joten pitänee kaikki järjestää erikseen sinne) Onginnan keksin, mitä muuta 4-vuotiaat osaa?
Miten juhlat kulkee, ensin joku ohjelmanumero, sitten kakku, sitten vielä leikkiä, sitten kotiin?
Kamala stressi :D Pelkään sitäkin, että kukaan ei pääse tai ei halua tulla.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:30"]
Ota joku valmis syntyäripaketti missä ohjelma ja tarjottavat onvalmiina.
[/quote]Mitä nää on, siis jossain hoplopissa tms? En mä sellaisia ala 4-vuotiaalle, kyllä mun täytyy tästä itse selvitä :D
Joku pieni askartelu tai ohjelmanumero (vaikka laululeikki), herkkuja, musiikkia ja sitten sitä ongintaa. Synttärit on aina kivoja, hyvin se menee, älä suotta stressaa.
Lahjojen jako pullonpyörityksellä. Se johon pullo osoittaa antaa lahjan ja sitten sankari avaa sen. Sitten suolasten syönti, nakkeja, kurkkua, Porkkanaa. Vapaata leikkiä tai jos keksit jonkun leikin. Sitten kakkua tai jäätelöä, nameja, popcornia, pillimehua. Sitten onginta. Rajoita aika 1,5 tuntia. Vanhemmat voi jäädä jos haluavat.
No ohjelmanumeroita voi olla kakun syönti (aloittaisin tällä), lahjojen avaaminen, onginta... Lahjojen avaamisen jälkeen voi syntyä spontaania leikkiä, mutta sen varaan ei tietty voi laskea. Kannattaa miettiä varalle siis ohjattuja leikkejä, kuten aasin hännän kiinnitystä.
Lapset eivät usein välitä kauheasti kakusta, vaikka kynttilöiden takia sellainen pitääkin olla. Eli lisäksi karkkia sun muuta.
Tuon ikäisten synttäreillä kannattaa pyytää vanhempien puhelinnumerot, niin voi soittaa jos tulee jotain kesken kaiken.
Kutsuihin tulee: juhlien alkamisaika ja päättymisaika, paikka, ja numero johon pyytää ilmoittamaan pääseekö.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:39"]Lapset eivät usein välitä kauheasti kakusta, vaikka kynttilöiden takia sellainen pitääkin olla. Eli lisäksi karkkia sun muuta.
[/quote]
Tätä tulin just kirjoittaan, varsinkin noin pienet ei yleensä kakusta välitä. Jäätelö uppoo paremmin. Popparit on myös aina hitti.
Kyllä neljävuotiaat tulee vielä yleensä vanhemman kanssa. Näin ainakin niissä juhlissa, joissa olen ollut ja itsekin kutsuin(juhlat tulossa piakkoin). Minun kokemuksella neljävuotiaat ovat itse keksineet ohjelman ja leikit, toki joku ongintanumero on kiva :) Jossain juhlissa on ollut pienet lahjat juhlijoille. Ei kaikissa, enkä itsekään innostu tuosta tavasta. Jotain herkkuja tarjolle ja hauskoja juhlia! :)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:51"]
Kyllä neljävuotiaat tulee vielä yleensä vanhemman kanssa. Näin ainakin niissä juhlissa, joissa olen ollut ja itsekin kutsuin(juhlat tulossa piakkoin). Minun kokemuksella neljävuotiaat ovat itse keksineet ohjelman ja leikit, toki joku ongintanumero on kiva :) Jossain juhlissa on ollut pienet lahjat juhlijoille. Ei kaikissa, enkä itsekään innostu tuosta tavasta. Jotain herkkuja tarjolle ja hauskoja juhlia! :)
[/quote]
no se ongintasaalis on just se pieni lahja juhlijoille! Haloo!
Laitat vain paljon ilmapalloja tarjolle (muutenkin kuin koristeeksi) niin lapset keksivät niistä paljon tekemistä ihan itsekseen. Aarteen etsintä (esim. Suklaakolikot) tai jonkun askartelun tekeminen (esim.rannekoru tai teemaan liittyvien kuvien väritys/tuunaus tarroilla). Noin pienet eivät ihan hirveän paljon ohjattua puuhaa kaipaa vaan aika kuluu syödessä ja leikkiessä.
Ne kutsuthan sinun kannattaa laittaa ja puh numero, mihin vanhemmat voi ilmoittaa, pääseekö ne päiväkotikaverit juhliin. Sitten tiedät, montako kaveria tulee. Mukavia synttäreitä :)
Jos haluat jotain erilaista, niin tee jäätelöbaari! Muutama eri maku ja lapset saa itse valita hilloa, strösseliä jne. Siinä kuluu aikaakin kun sitä virittelette.
Mun mielestä onginta on ihan ehdoton, meillä vieraat odottavat sitä ihan into piukalla. Pussiin voi laittaa vaikka rusinoita, ilmapallon ja tarroja tms. pientä. Mun mielestä se on tosi kiva ohjelmanumero. Me on tehty aina niin, että välillä ongintapusseista sijasta tuleekin kenkä tai vaikka pehmokala ja sitten saa onkia uudestaan.
Tuolileikki on kiva myös, tuoleja ylsi vähemmän kuin osallistujia ja pitää istua tuoliin kun musiikki loppuu. Me on käytetty tuolien sijasta tyynyjä.
Juoru on kiva leikki pienille myös. Lapset istuvat piirissä ja lähetetään juoru liikkeelle ja katsotaan mitä tulee.
Tatskoja tai kasvomaalauksia voi tehdä kanssa.
Laita kutsuun, että voit tulla äidin/isän kanssa tai jäädä juhliin yksin. Muista laittaa myös, että ilmoittavat, pääsevätkö tulemaan ja Puh. nro.
Kannattaa varata juhlatilaan leluja ja vaikka juuri joku pullonpyöritys on hyvä. Laulatte sankarille ja hän puhaltaa kynttilät jne. Jäätelökakku on myös kiva! Ja onginta! Kyllä se hyvin menee. :)
Kutsu sen verran väkeä että mahdutte kotiin. Siellä sitä leikkiä syntyy itsestään, ei tarvi keksiä väkisin mitään.
Meillä on viikonloppuna tytön kaverisynttärit. Kutsuin kaverit perheineen ja juhlat vietetään lähi puistossa. Siellä on kivasti katoksen alla pöytä niin vien evästä sinne ja kaveripusseista löytyy kaikille oma hiekkalelu. =) Eipähän tartte niin paljoa siivoilla ja koristella! Lapsetkin saa rauhassa vipeltää.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:39"]
Lapset eivät usein välitä kauheasti kakusta, vaikka kynttilöiden takia sellainen pitääkin olla. Eli lisäksi karkkia sun muuta.
[/quote]
Mä en ymmärrä tätä? :D Mä en tiedä YHTÄKÄÄN lasta, joka ei tykkää kakusta. Eipä ole tullut meillä juhlissa koskaan lapsen lautasta vastaan, josta ei kakkua olis syöty ainakin lähes kokonaan.
Ota joku valmis syntyäripaketti missä ohjelma ja tarjottavat onvalmiina.