Eräs ekaluokkalainen kulkee koulumatkan yksin.t.ammattivalittaja
Polukupyörällä kulkee. Matka 2,5km ja neljä vilkkaan tien ylitystä. Olenko liian varovainen kun en uskalla poikaa yksin päästää kulkemaan?
Kommentit (16)
Joo katsos osa vanhemmista joutuu käymään työssä. ei ole paljon vaihtoehtoja kun lapsen on pakko mennä kouluun.
Outoa, että liikkuu ekaluokalle polkupyärllä. Se lienee useimmissa kouluissa kiellettyä.
Toisaalta outoa sekin, jos ekaluokkalainen ei kulje yksin vaan aina on vanhempi saattamassa.
Ei meidänkään koulussa ole ekalla saanut mennä pyörällä kouluun.
Et ole liian huolehtivainen, mutta sitten, kun lapsesi sanoo itse haluavansa mennä itse KÄVELLEN kouluun, jää suosiolla kotiin.
En itse päästäis pyörällä, mutta kävellekin on pikä matka noin pienelle. Hankala tilanne varsinkin, jos loppuvuodesta syntynyt rasavilli.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:25"]
Joo katsos osa vanhemmista joutuu käymään työssä. ei ole paljon vaihtoehtoja kun lapsen on pakko mennä kouluun.
[/quote]Luulisi että silloin olisi iltapäiväkerhossa eikä tulisi yksin kotiin.ap
Täällä kaikkien TYÖSSÄKÄYVIEN lapset saa iltapäiväkerhopaikan.ap
Eipä sitä aamuisin iltapäiväkerhoja ole,koulumatka kuljetaan 2 kertaa päivässä,aamulla ja iltapäivällä..
Minä ja kaikki sisarukseni ollaan 1 lk asti polettu 2.5 km matka kouluun kesät talvet. Ja kaikki kaverinikin tulivat, oli harvinaista jos jotakuta kuskattiin kouluun. Tästä nyt siis 9 vuotta kun alotin ykkösen. Nyt lukion ekalla.
Itse aloitin koulun 80-90-luvun vaihteessa,meiltä oli kouluun 3km ja koko matka vilkkaasti liikennöidyllä alueella ja osaksi kaupunkialueella. Kesät-talvet mentiin pyörällä ja kävellen kavereiden kanssa. Ennen koulun alkamista harjoiteltiin pari kertaa matka vanhempien kanssa mutta ei sen jälkeen enää kukaan ollut saattamassa. Aamullakin vanhemmat oli jo töissä kun kouluun piti mennä. Aamut hoidettiin niin että heräsin kun vanhemmat oli vielä kotona ja kun jäin yksin niin minulle oli aina laitettu herätyskello merkiksi koska pitää lähteä. Iltapäivälläkin joutui olla usein 4 tuntia yksin mutta tuokin aika kului hyvin kavereiden kanssa joita asui paljon naapurustossa. Koulun jälkeenkin saatettiin mennä kaverin työ eikä vanhemmat koskaan tienneet missä oltiin kun ei ollut kännyköitä niinkuin nykyään.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:36"]
Outoa, että liikkuu ekaluokalle polkupyärllä. Se lienee useimmissa kouluissa kiellettyä.
Toisaalta outoa sekin, jos ekaluokkalainen ei kulje yksin vaan aina on vanhempi saattamassa.
[/quote]
kysy pojalta osaisiko/uskaltaisiko se mennä yksin?
Koulu ei voi kieltää kulkemasta matkoja pyörällä. Meillä on koululle n 2km. Ekaluokkalainen polkee joko yksin tai yhtaikaa isänsä kanssa jos aikataulu sama.
Meidän koulukin on kieltänyt pyörät eka ja tokaluokkalaisilta. s€e perustuu turvallisuuteen. noin pienet ovat pyörällä suuremmassa vaarassa kuin kävellen. Matkaan menee kävellen vähintään puolituntia, mutta koulupäivät on lyhyitä. Joten kokonaisaika ei tule liian pitkäksi.
Meillä on naapurissa samanikäinen tyttö kuin omamme. Aikoinaan kun koulu alkoi, naapuri tuli minulta kysymään josko kuljettaisimme lapset kouluun autolla vuoropäivinä. Matkaa koululle on n. 1 km.
Katsoin häntä aivan hölmistyneenä ja kerroin etten todellakaan aio kuljettaa lastani kouluun, hän kävelee tuon matkan.
2. luokalla lapseni alkoi ajamaan koulumatkan pyörällä. Naapurin tytärtä kuljetettiin autolla päivittäin. Matkan varrella on yksi suojatien ylitys ja tässäkin suojatiellä on harvinaisen hyvä näkyvyys. Pidän koulutietä siis aikalailla turvallisena. Nyt lapsemme ovat kolmannella ja nyt olen nähnyt että tuo tyttö joskus kävelee kouluun, edelleen häntä suurimmaks osaks kuljetetaan autolla vaikka koulusta tulee tasaisin väliajoin pyyntöjä ettei lapsia tuotais kouluun autolla, koska kaikki vaaratilanteet, joita koulumatkalla on tullut, on tulleet nimenomaa siitä kun vanhemmat ovat peruutelleet ja kääntyneet ahtaassa koulun pihassa.
Missä ihmeen pumpulissa lapsia halutaan kasvattaa??
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:50"]
Täällä kaikkien TYÖSSÄKÄYVIEN lapset saa iltapäiväkerhopaikan.ap
[/quote]
Niinhän sitä luulis että saa.. eipä saatu me kuin vasta 2. luokalla. Niin oli täynnä kerhot ja työssäkäyviä olemme molemmat vanhemmat.
Se on jokaisen oma harkittava asia. Jossain kouluissa on myös sääntöjä ettei ekaluokkalainen saisi tulla pyörällä...
Itse olen aina ollut sitä mieltä että normaalien lapsien kanssa tuo on vähän ylihuolehtivaista. Itse kesällä pyöräilin ja talvella kipittelin kouluun 3,5 km matkan ekaluokalta alkaen, ja siihen aikaan muutkin. Loppumatka oli vilkkaasti liikennöidyllä kaupunkialueella. Ei siinä koskaan kellekään mitään käynyt. Omat lapsenikin on saaneet kulkea vapaasti pyörällä, kun ovat rauhallisia ja harkitsevia luonteita. ADHD-tyyppistä koheltajaa en ehkä ainaakaan pyörällä olisi päästänyt.