Ilmoitetaanko takaajalle jos lainaan on otettu lyhennysvapaa
Olen takaajana poikani ja miniäni talolainassa. Epäilen että ovat ottaneet lyhennysvapaata. Itse en ole saanut siitä tietoa vaikka takaaja olen. Ottaako pankki takaajiin yhteyttä tässä tapauksessa? Joudunko olemaan takaajana lopun elämääni jos laina ei lyhene?
Kommentit (8)
Meillä ainakin tarvittiin takaajien hyväksyntä ennenkuin saatiin lyhennysvapaata. Osuuspankissa on laina.
Voithan kysyä pankista jos et pojaltasi voi kysyä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 12:46"]Olen takaajana poikani ja miniäni talolainassa. Epäilen että ovat ottaneet lyhennysvapaata. Itse en ole saanut siitä tietoa vaikka takaaja olen. Ottaako pankki takaajiin yhteyttä tässä tapauksessa? Joudunko olemaan takaajana lopun elämääni jos laina ei lyhene? [/quote] Lyhennysvapaata saa yleensä vain muutaman vuoden (meillä max 2 vuotta), joten et joudu.
[/quote]
Käytännössä näin, mutta teoriatasolla, olet takaajana niin kauan kuin taattua lainaa on jäljellä eli jos lainaa ei syystä tai toisesta lyhennettäisi ollenkaan niin olisit.
Osuuspankista ainakin ilmoitetaan takaajalle.
Pankin pitää ilmoittaa. Ja voit kysyä sieltä, missä mennään. Mutta tuskin ovat ottaneet lyhennysvapaata, jos sinulta ei ole kysytty.
Kyllä minunkin käsitykseni mukaan lyhennysvapaaseen pitää olla takaajan lupa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 12:46"]Olen takaajana poikani ja miniäni talolainassa. Epäilen että ovat ottaneet lyhennysvapaata. Itse en ole saanut siitä tietoa vaikka takaaja olen. Ottaako pankki takaajiin yhteyttä tässä tapauksessa? Joudunko olemaan takaajana lopun elämääni jos laina ei lyhene?
Lyhennysvapaata saa yleensä vain muutaman vuoden (meillä max 2 vuotta), joten et joudu.
Käytännössä näin, mutta teoriatasolla, olet takaajana niin kauan kuin taattua lainaa on jäljellä eli jos lainaa ei syystä tai toisesta lyhennettäisi ollenkaan niin olisit.ei meille ainakaan tullut mitään tietoa edes siitä että olis maksut myöhässä...
Vierailija kirjoitti:
Osuuspankista ainakin ilmoitetaan takaajalle.
Eipä tullut tietoa ja nimenomaan Osuuspankki oli kyseessä. Pari vuotta sitten oli lyhennysvapaa.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 12:46"]Olen takaajana poikani ja miniäni talolainassa. Epäilen että ovat ottaneet lyhennysvapaata. Itse en ole saanut siitä tietoa vaikka takaaja olen. Ottaako pankki takaajiin yhteyttä tässä tapauksessa? Joudunko olemaan takaajana lopun elämääni jos laina ei lyhene?
[/quote]
Lyhennysvapaata saa yleensä vain muutaman vuoden (meillä max 2 vuotta), joten et joudu.