PCO oireet
Millaisia oireita teillä on, joilla on todettu monirakkulaiset munasarjat? Olen menossa tutkimuksiin, mutta epäilen itselläni jotain tämänkaltaista... Oireena epäsäännölliset kuukautiset, välivuotoa, menkat kestää toisinaan parikin viikkoa, alavatsakipua. Ei ole ylipainoa eikä liikakarvoitusta.
Kommentit (11)
Luulisi että yksi yksittäinen kysta puoli vuotta sitten olisi jo poistunut itsellään. Joku hormonihirviö sulla varmaan on, tuu sitten kertomaan kun olet käynyt lääkärissä..
Mulla myös molemminpuolinen pcos. Menkat nuoresta asti epäsäännölliset, lääkäriin menin siinä vaiheessa kun olivat olleet vuoden poissa. Painoa kertyi kymmeniä kiloja ylimääräistä, paha akne, runsas karvankarvu jossa pahinta ehkä leukakarvat...testosteroniarvot tosi paljon koholla.
Onneksi tulin kuitenkin kaikesta huolimatta luomusti raskaaksi noin puoli vuotta sen jälkeen kun jätimme ehkäisyn pois. Raskausaikana akne hävisi, eikä ole tullut takaisin sen koommin. Kärsin siitä yli 15 vuotta joten olen tästä todella onnellinen vaikka arvet jäivätkin jäljelle.
Ap:lla voi olla joku kilpirauhasongelma.
Mulla on varmaan vain pco-tyyppiset munasarjat, mutta ahkeralla googlettamisella löysin ainoaksi toimivaksi hoidoksi vähähiilihydraattisen ruokavalion. Googlettakaa ja kokeilkaa, mitään ette voi menettää. Insuliinilla on iso merkitys hommassa ja kun sen saa kuriin, niin vaiva helpottaa. Karppaus.info esim. pitää paljon tietoa sisällään. Älkää murehtiko lapsettomuustuomiota, oikein syömällä vaiva helpottuu :) Itsellä ihmiskoe vielä kesken, koska odottelen vasta hoitoon pääsyä, mutta olen luottavaisin mielin. Tosi monet kertoo, että ihan lyhyessä ajassa menkat säännöllistyneet, ovulaatio palannut ja pian on raskaus alkanut kun on aloittanut VHH-ruokavalion. Liika insuliini sotkee hormonitoiminnan ja estää munasarjojen normaalin toiminnan.
Mulla on hormoniaknea johon ei auta mitään, omenalihavuutta, hillitöntä karvankasvua, alavatsa ym. kipuja, vuotohäiriöitä ja joka toiset menkat on runsaat, järjettömän kipeät ja kamalat, joka toisia ei edes huomaa. En saanut pcos- tai mitään hormonihäiriödiagnoosia kun ultralla ei mitään näkynyt. Verikokeissa testosteronit aina koholla. Ei sitten.
Mulla keskivartalolihavuus, joudun todella tekemään työtä että saan pidettyä ylipainon poissa. Menkat todella epäsäännölliset, alavatsakipuja, parta alkoi kasvaa reilu parikymppisenä.
Keskenmenoja, lapset sain onneksi nuorena 21v ja 24v. Noiden raskauksien alkuun auttoi terolut, koska oma kierto ihan mitä sattuu. Lisää lapsia oltais haluttu mutta ei olla enää saatu. Olen nyt 33v.
Aknea leukaperissä. Kuukautiset tuli 60-70 päivien välein. Eli en ovuloinut > lapsettomuutta. Karvahaituvaa poskissa, reippaammin reisissä ja alavatsalla. Paino vaeltanut, vaihdellut kokojen 36 ja 44 välillä muutaman kerran.
Kävin tutkimuksissa kun alkoi kuukautisvuoto kestämään 2 viikkoa. Lääkäri antoi lääkkeet joilla olisi saanut kuukautiset lyhenemään. Kysyin että pitääkö laihduttaa ,mutta käski ennemmin lisätä liikuntaa. Että se vaikuttaisi enemmän/nopeammin. No lääkkeitä en aloittanut ja aloin liikkua enemmän, no painokin alkoi tippua samalla hitaasti. Kuukautiset menivät heti normaaliksi, eli tulee noin 33 päivän välein ja vain parin päivän vuoto. Ja olen tikuttanut ovulointejakin. Mutta heti kun liikun vähemmän, esim viikkoon (flunssa ym) niin kierto menee heti 60 päivään.
Suvussa on diabetesta joten epäilen sokeriarvoja ja niiden vaikutusta. Vähähiilihydraattinenkin voisi auttaa, mutta en ole niin rajuihin muutoksiin mennyt. Olen vain lisännyt täysjyvän käyttöä ja vähentänyt karkin syöntiä ja limpsan/mehujen juontia. Ja leivonnassa vähentänyt sokerin määrää.
Todella epäsäännölliset kuukautiset - jossakin vaiheessa tyyliin kerran pari vuodessa. Keskivartalolihavuutta, jonkin verran, ei pahasti, lisääntynyttä karvoitusta säärissä ja navan alla, hiljalleen paino nousi ylipainoksi. Noilla oireilla tutkimuksiin ja diagnoosi kakskymppisenä. Myöhemmin lapsettomuusongelmaa, keskenmenoja. Minulla ei esim. acnea, kuten joillakin tai parraskasvua. Nythän telkkarissa menee se "lihava tyttö tanssii"-ohjelma, jossa tällä tytöllä PCOS. Minusta tällä aika extremet oireet ja mietin, että onko vain hyvä selitys!
Minulla hyvin tyypillisiä oireita: kuukautisten loppuminen, akne leukalinjassa, karvankasvua alavatsassa, reisissä, alaselässä, pepussa, rintalastan alueella ja vähän pulisonkialueella ja leuassa. Ylipainoa kertynyt lieväksi ylipainoksi. Diagnoosi tuli tutkimuksissa, kun lähdettiin selvittämään kuukautisten katoamista pillereiden lopettamisen jälkeen. Vaikka kaikki merkit osoitti että pcos se on, silti oli järkytys kun ne löydökset sitten löydettiin, lohduton itku tuli että näin parikymppisenäkö tuli lapsettomuustuomio. Tällä hetkellä syön metformiinivalmistetta ja Foliveria kierron löytämiseksi ja painoa pyrin pudottamaan. parin vuoden sisällä sitten lapsettomuushoitoihin, mikäli tässä ei mitään tapahdu. Vauvaa kovasti siis toiveissa.
Aaah, no ei minun oireet kyllä kuulosta sitten tuolta sairaudelta. Saa nähdä mitä lääkäri sanoo, pari viikkoa vielä odotellaan lääkärin tapaamista. Kiitos, että olette vastanneet viestiini noin kattavasti. Itsellä ongelma lähinnä enemmän tai vähemmän jatkuva verenvuoto alapäästä. PMS-oireet ovat hirveät, parisuhde koetuksella. Seksiä vaikea ja epämieluisa harrastaa kun vuodan verta. Usein myös seksin jälkeen. Olin gynellä puoli vuotta sitten, mutta hän ei nähnyt siellä mitään poikkeavaa, paitsi yhden kystan munasarjassa. Voisiko oireet johtua muka siitä kystasta? Alan vähän pelätä, jos on jotain vakavaa. AP
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 09:17"]
Mulla on varmaan vain pco-tyyppiset munasarjat, mutta ahkeralla googlettamisella löysin ainoaksi toimivaksi hoidoksi vähähiilihydraattisen ruokavalion. Googlettakaa ja kokeilkaa, mitään ette voi menettää. Insuliinilla on iso merkitys hommassa ja kun sen saa kuriin, niin vaiva helpottaa. Karppaus.info esim. pitää paljon tietoa sisällään. Älkää murehtiko lapsettomuustuomiota, oikein syömällä vaiva helpottuu :) Itsellä ihmiskoe vielä kesken, koska odottelen vasta hoitoon pääsyä, mutta olen luottavaisin mielin. Tosi monet kertoo, että ihan lyhyessä ajassa menkat säännöllistyneet, ovulaatio palannut ja pian on raskaus alkanut kun on aloittanut VHH-ruokavalion. Liika insuliini sotkee hormonitoiminnan ja estää munasarjojen normaalin toiminnan.
[/quote]
Ei se karppaus mikään ihmelääke sekään ole eikä kaikilla toimi. Olen syönyt vähähiilarisesti vuodesta 2005, jo ennen kuin tiesinkään sairastavani pco:ta. En ole tullut raskaaksi ehkäisyn poisjättämisen jälkeen (6 vuotta sitten) eikä kuukautiset ole säännöllistyneet ilman lääkitystä. Laihduin toki vuosien mittaan yli 25 kiloa ja painon poissa pitäminen on ollut helppoa. Minullakin on pco:sta johtuen taipumusta lihomiseen jos en ole tarkka, ja vhh on paras keino minulle pitää mielihalut kurissa. Jos lipsun hiilaripitoisen ruokavalion puolelle painoni nousee hetkessä ja makeanhimo on kauhea. Toki joillakin vhh voi auttaa pco:n aiheuttamaan lapsettomuuteen, sitä en kiistä ollenkaan.
Muita oireita minulla on ollut lievä liikakarvoittuminen (navan alapuoli, viikset), hiusten harveneminen ja nopea rasvoittuminen, epäsäännölliset menkat jotka ovat noin joka toisella kierrolla tosi kivuliaat, lapsettomuus, omenalihavuus.
Meille ei lasten saanti ole onneksi mikään elinehto, vaan olemme tulee jos on tullakseen asenteella. Olen syönyt kuukautisia tasaavaa lääkettä sekä munasoluja kypsyttäviä lääkkettä, mutta tulosta ei ole tullut. Mihinkään sen ihmeellisempiin lapsettomuushoitoihin emme ala, ikäkin alkaa minulla tulla kohta vastaan (olen 37). Ultrassa munasarjoissa näkyi runsaasti rakkuloita.