Muutto Jenkkeihin - mitä pitäisi ottaa huomioon?
Olemme luultavasti muuttamassa mieheni työn kautta Jenkkeihin. Onko kukaan täällä tehnyt samoin? Mitähän kaikkea tulisi ottaa huomioon? Kyseessä ei ole määräaikainen komennus, vaan tuö siirtyy Jenkkeihin ja mieheni olisi töissä amerikkalaisella työsopimuksella.
Sitä mietin ainakin, miten saamme asiat järjestymään ja erilaisia palveluita tilattua ja autot leasattua jos meillä ei ole luottohistoriaa Jenkeissä. Saakohan siellä puhelinliittymääkään ilman luottohistoriaa? Kansainväliset ajokortit hankimme ennen lähtöä ja itse muutto järjestyy firman kautta. Jännittää!
Kommentit (93)
Mihinpäin olette muuttamassa? Ennen kuin muutin tänne asuin saksassa jossa mies oli töissä. Itse homehduin kotona reilu vuoden koska se oli sellainen pikku kylä, eih.. kauheeta. Amerikassa paljon parempi kun pääsee yhteiskuntaan mukaan, töihin ja on omia tuttuja ja kavereita. En tiedä millainen luonne olet mutta jos olet kuin minä niin huolehdi että on omia juttuja, muuten muuttuu ihan mökkihöperöksi.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 04:31"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:53"]
Mulle tulisi ihan perus puolisoviisumi, eli ei työlupaa. ... jotain mahiksia mulla voisi kuitenkin olla.
[/quote]
Vähän ristiriidassa nyt jutut. Joko saat tai et saa tehdä töitä laillisesti.
[/quote]
En näe tässä ristiriitaa. Asia riippuuu ihan viisumityypistä. Tietyntyyppisiin "spouse"-viisumeihin ei ole mahdollista saada työlupaa, ja joihinkin taas saa. Itse tulin maahan E2- viisumilla, johon saa haettua myöhemmin (lisämaksulla) työluvan. Sittemmin viisumeita uusiessamme viisumityyppimme vaihtui ja nyt olen maassa L2-viisumilla, johon on myös mahdollista hakea työlupa. Näihin viisumeihin työluvan saamisen hinta pyörii muistakseni noin 500 dollarin tuntumassa.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 04:44"]
Mulle tulisi ihan perus puolisoviisumi, eli ei työlupaa. ... jotain mahiksia mulla voisi kuitenkin olla.
[/quote]
[/quote]
En näe tässä ristiriitaa. Asia riippuuu ihan viisumityypistä. Tietyntyyppisiin "spouse"-viisumeihin ei ole mahdollista saada työlupaa, ja joihinkin taas saa. Itse tulin maahan E2- viisumilla, johon saa haettua myöhemmin (lisämaksulla) työluvan. Sittemmin viisumeita uusiessamme viisumityyppimme vaihtui ja nyt olen maassa L2-viisumilla, johon on myös mahdollista hakea työlupa. Näihin viisumeihin työluvan saamisen hinta pyörii muistakseni noin 500 dollarin tuntumassa.
[/quote] jep, mahdollisuus hakea. Se ei kuitenkaan järjesty ihan kuin manulle illallinen. Joutuu odottamaan hyvän aikaa ja paperityö ei ole ihan kevyr. Toivottavsti ap saa miehen työn kautta lainopillisen avun. Mun opiskelu- ja työviisumi aikanaan kesti parisen vuotta. Ja maksoin paperitöineen kyllä ihan hirveän paljon. Onneksi ei tarvinnut omasta pussista kustantaa. Green card kannattaa hankkia niin pian kuin laki antaa myöten. Sitten ei ole enää niin paljon sponsoroivan firman armoilla.
Omien kokemusten mukaan byrokratia helpompaa kuin Suomessa. Joitain maakohtaisia erikoisuuksia löytyy mutta yleisesti kaikki toimii nopeammin ja paremmin kuin Suomessa. Rahaa jää yllättävän paljon säästöön kun ei tarvitse elättää itsensä lisäksi puolta valtakuntaa kuten Suomessa, jossa töissäkäynti, yrittäminen ja aktiivisuus on luokiteltu rangaistavaksi toiminnaksi.
Aseita on yleisesti ja paljon (vaihtelee osovaltioittain, mutta niissä osavaltioissa missä itse liikun), patritiosmi kukoistaa ja tiettyjä vanhollisia piirteitä on olemassa sekä tekopyhyyttä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 04:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 04:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] jep, mahdollisuus hakea. Se ei kuitenkaan järjesty ihan kuin manulle illallinen. Joutuu odottamaan hyvän aikaa ja paperityö ei ole ihan kevyr. Toivottavsti ap saa miehen työn kautta lainopillisen avun. Mun opiskelu- ja työviisumi aikanaan kesti parisen vuotta. Ja maksoin paperitöineen kyllä ihan hirveän paljon. Onneksi ei tarvinnut omasta pussista kustantaa. Green card kannattaa hankkia niin pian kuin laki antaa myöten. Sitten ei ole enää niin paljon sponsoroivan firman armoilla.
[/quote]
Juuri näin. Tartuin vain tuohon, että joku sanoi ap:n kommenteissa olevan ristiriitaa. Mielestäni ei ole; hän sanoi nimenomaan " _jotain mahiksia_ mulla voisi kuitenkin olla." Tämä ei viittaa nähdäkseni siihen, että ap ajattelisi työluvan järjestyvän kuin manulle illallinen. Sama
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 04:58"]
Omien kokemusten mukaan byrokratia helpompaa kuin Suomessa. Joitain maakohtaisia erikoisuuksia löytyy mutta yleisesti kaikki toimii nopeammin ja paremmin kuin Suomessa. Rahaa jää yllättävän paljon säästöön kun ei tarvitse elättää itsensä lisäksi puolta valtakuntaa kuten Suomessa, jossa töissäkäynti, yrittäminen ja aktiivisuus on luokiteltu rangaistavaksi toiminnaksi.
Aseita on yleisesti ja paljon (vaihtelee osovaltioittain, mutta niissä osavaltioissa missä itse liikun), patritiosmi kukoistaa ja tiettyjä vanhollisia piirteitä on olemassa sekä tekopyhyyttä.
[/quote]
On kiva, kun palkasta jää käteen. Mutta se pitää muistaa pistää säästöön ja kasvamaan korkoa. Muuten on eläkepäivillä vähän mistä ottaa.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 05:07"]
[/quote]
On kiva, kun palkasta jää käteen. Mutta se pitää muistaa pistää säästöön ja kasvamaan korkoa. Muuten on eläkepäivillä vähän mistä ottaa.
[/quote]
Siis palkasta jää käteen huimasti enemmän kuin Suomessa, eläke-, sairasvakuutus ja muiden maksujen jälkeen. Ei tarvitse olla kateuden katkeroittama. Suomen rajat ovat auki, tervetuloa.
Mulla on L-2 viisumi ja juuri olen harkitsemassa työluvan hakua.
Ei todellakaan tarvita lakimiestä, täytettävänä on yksi lomake jossa kysytään: nimi, osoite, syntymäaika ja -paikka, kansalaisuus, onko hakenut aiemmin työlupaa, viimeisimmän maahantulon päivämäärä, -paikka ja -status, yhden viisumilärpäkkeen numero, imigration status ja eligibility category (eli mun tapauksessa puolison L-1 viisumi). Hinta on $380 +$50 jos haluavat ottaa biometrics ( mä käsitin ohjeista ettei multa otettais). Aikaa saattaa mennä 1-3kk, eli helppo mutta hidas homma puolisona.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 05:13"]
[/quote]
[/quote]
Siis palkasta jää käteen huimasti enemmän kuin Suomessa, eläke-, sairasvakuutus ja muiden maksujen jälkeen. Ei tarvitse olla kateuden katkeroittama. Suomen rajat ovat auki, tervetuloa.
[/quote]
Ymmärräthän, että palkasta on hyvä laittaa 10% 401? Se on enimmäismäärä ja useat firmat myös mätsää .50-1$. IRA Roth on ihan paras ja sen voi puolisokin saada. Siinä rahat poisottaessa ei tarvitse maksaa veroa. 401 ei ole veroton, mutta jos työnanataja mätsää, niin sitten hyvä. Lisäksi lasten opintotileille oma osansa palkasta sillä vaikka peruskoulu on ilmainen (ellei halua yksityiskouluun) niin college maksaa. Nyt sellainen 20 000 $ / lukukausi on hyvää keskiveroa. 10 vuoden päästä taas joatin muuta.
Ne eläkemaksut jotka otetaan social security - ei mitään vaikutusta. Myös sairasvakuutus ok. Mutta sun pitää elääkin omillasi kun pääset eläkkeelle. Ja kouluttaa lapset. Ja jos saiarstut ja et ole enää työelämässä - jos ei ole KUNNON pesämunaa niin edes reverse mortage ei sua pelasta. Tavallisen talliaisen vanhainkotipaikkaa se ei edes kustanna. Suomesta tulevan turvaverkkoon tottuneen on tätä mahdoton käsittää. Trailer parkissakin kuukausivuokra on helposti 300-400. Kissanruokakaan ei ole ilamasta.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 05:21"]Mulla on L-2 viisumi ja juuri olen harkitsemassa työluvan hakua.
Ei todellakaan tarvita lakimiestä, täytettävänä on yksi lomake jossa kysytään: nimi, osoite, syntymäaika ja -paikka, kansalaisuus, onko hakenut aiemmin työlupaa, viimeisimmän maahantulon päivämäärä, -paikka ja -status, yhden viisumilärpäkkeen numero, imigration status ja eligibility category (eli mun tapauksessa puolison L-1 viisumi). Hinta on $380 +$50 jos haluavat ottaa biometrics ( mä käsitin ohjeista ettei multa otettais). Aikaa saattaa mennä 1-3kk, eli helppo mutta hidas homma puolisona.
[/quote]
ja taas unohtu allekirjoittaa
T: 3 vuotta Atlantassa
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 05:21"]
Mulla on L-2 viisumi ja juuri olen harkitsemassa työluvan hakua. Ei todellakaan tarvita lakimiestä, täytettävänä on yksi lomake jossa kysytään: nimi, osoite, syntymäaika ja -paikka, kansalaisuus, onko hakenut aiemmin työlupaa, viimeisimmän maahantulon päivämäärä, -paikka ja -status, yhden viisumilärpäkkeen numero, imigration status ja eligibility category (eli mun tapauksessa puolison L-1 viisumi). Hinta on $380 +$50 jos haluavat ottaa biometrics ( mä käsitin ohjeista ettei multa otettais). Aikaa saattaa mennä 1-3kk, eli helppo mutta hidas homma puolisona.
[/quote]
Googlailin just ja on muuttunut sitten 90-luvun. Mun luvat hankittiin silloin. N. $20 000 kustansi ennen kuin päästiin green card vaiheeseen. Paperityö oli mittavaa. Kansalaisuus sitten lohkesi yhdellä online-hakemukella. Siihen saakka iso ruljanssi. Good for you!
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 05:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ymmärräthän, että palkasta on hyvä laittaa 10% 401? Se on enimmäismäärä ja useat firmat myös mätsää .50-1$. IRA Roth on ihan paras ja sen voi puolisokin saada. Siinä rahat poisottaessa ei tarvitse maksaa veroa. 401 ei ole veroton, mutta jos työnanataja mätsää, niin sitten hyvä. Lisäksi lasten opintotileille oma osansa palkasta sillä vaikka peruskoulu on ilmainen (ellei halua yksityiskouluun) niin college maksaa. Nyt sellainen 20 000 $ / lukukausi on hyvää keskiveroa. 10 vuoden päästä taas joatin muuta.
Ne eläkemaksut jotka otetaan social security - ei mitään vaikutusta. Myös sairasvakuutus ok. Mutta sun pitää elääkin omillasi kun pääset eläkkeelle. Ja kouluttaa lapset. Ja jos saiarstut ja et ole enää työelämässä - jos ei ole KUNNON pesämunaa niin edes reverse mortage ei sua pelasta. Tavallisen talliaisen vanhainkotipaikkaa se ei edes kustanna. Suomesta tulevan turvaverkkoon tottuneen on tätä mahdoton käsittää. Trailer parkissakin kuukausivuokra on helposti 300-400. Kissanruokakaan ei ole ilamasta.
[/quote]
Lasten koulutus on jo hoidettu ja minulla menee yli 10% eläkevakuutuuksiin kahden eri järjestelmän kautta. En ajatellut syödä kissanruokaa, mutta en myöskään tarvitse useampia miljoonia eläkeläisenä koska elämän tyyliini on "keskiverto".
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 05:27"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 05:21"]
Mulla on L-2 viisumi ja juuri olen harkitsemassa työluvan hakua. Ei todellakaan tarvita lakimiestä, täytettävänä on yksi lomake jossa kysytään: nimi, osoite, syntymäaika ja -paikka, kansalaisuus, onko hakenut aiemmin työlupaa, viimeisimmän maahantulon päivämäärä, -paikka ja -status, yhden viisumilärpäkkeen numero, imigration status ja eligibility category (eli mun tapauksessa puolison L-1 viisumi). Hinta on $380 +$50 jos haluavat ottaa biometrics ( mä käsitin ohjeista ettei multa otettais). Aikaa saattaa mennä 1-3kk, eli helppo mutta hidas homma puolisona.
[/quote]
Googlailin just ja on muuttunut sitten 90-luvun. Mun luvat hankittiin silloin. N. $20 000 kustansi ennen kuin päästiin green card vaiheeseen. Paperityö oli mittavaa. Kansalaisuus sitten lohkesi yhdellä online-hakemukella. Siihen saakka iso ruljanssi. Good for you!
[/quote]
Paljonhan muuten muuttui 9/11 jälkeen. Silloin pistettiin oikein urakalla läpi kansalaisuus- ja green card -hakemuksia. Nykyään ei taida niitä työlupiakaan irrota niin helposti kuin 90-luvulla. Munkin mies sai vähän semmoisen ehkä onnenkantamoisen, kuten moni muukin silloin maahan tullut. Teknologiakupla kun puhkesi ja sen jälkeen asuntomarkkinakupla, niin niin vain ei ole maahan tultutkaan.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 05:31"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 05:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lasten koulutus on jo hoidettu ja minulla menee yli 10% eläkevakuutuuksiin kahden eri järjestelmän kautta. En ajatellut syödä kissanruokaa, mutta en myöskään tarvitse useampia miljoonia eläkeläisenä koska elämän tyyliini on "keskiverto".
[/quote]
Ennen ajateltiin, että miljoona riittää eläkepäiville. Enää ei ajatella. Paljon enemmän pitää olla sukanvarressa. Toivottavasti myös puolison sukanvarressa.
No monenko miljoonan mukaan eläkepäivät pitää mitoittaa?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:09"]Olen yrittänyt selvittää akokorttiasioitakin... Kannattaako/pitääkö hankkia kansainvälinen ajokortti? Vai suoraan vaan osavaltion ajokortti DMV:stä? Pitääkö jotain osia ajokokeesta suorittaa vai saako ajokortin vaan esittämällä oikeat paperit? Tietty tämäkin saattaa vaihdella osavaltiosta riippuen...
[/quote]
Minkä lla ei ollut kansainvälinen atä ajokorttia. Kävin Texasissa kirjallisissa ja inssissä
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 03:46"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 00:09"]
Vaikka lapset on pieniä, niin huolehdi että on rokotuskortit mukana. Jos haluat laittaa päiväkerhoon, niin yleensä pitää olla kaikki rokotukset kunnossa. En ole varma kuinka poikkeavat Suomen rokotuksista. Eskari alkaa yleensä 5-vuotiaana.
[/quote]
Hepatiittirokotukset tarvitaan, muuten aika lailla sama kuin Suomessa. Niin ja muistakaa, että jos lapsilla on tuberkuloosirokotukset otettu, niin läheskään kaikissa tapauksissa se ei anna suojaa - tuberkuliinitesti osoitti, että meidän kolmesta lapsesta yhdellä rokotukset olivat toimineet ok, toisella ei ja kolmas oli rajatapaus. Lapset joutuivat keuhkokuviin. NY
[/quote]
Joutuivat keuhkokuviin, koska heillä oli vasta-ainetta. Katsoivat onko tubi.
Siellä ei rokoteta, joten vasta-ainetta ei ole
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 05:38"]
No monenko miljoonan mukaan eläkepäivät pitää mitoittaa?
[/quote]
Riippuu tietsti siitä kuinka vanhaksi ajattelee elävänsä. Ja kuinka vanhaksi puoliso elää. Pärjääkö kotona vai pitääkö muuttaa palvelualoon (nyt helposti jo $4000 ja yli, arvele vaan mitä 20 vuoden päästä). Onko muuttajia yksi vai kaksi. Sairasteleeko. Syöpädiagnoosi maksaa mitä vain yli $150 000 siinä vaiheessa kun on eläkkeellä ja ei ole vakuutusta. Jos ottaa itse vakuutuksen, niin $500/kk on varmaan sopiva summa. Do the math. It ain't no easy. Paitsi jos lapset maksaa, kuten monella maksaa :)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 04:31"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:53"]
[/quote]
[/quote]
Työviisumin saa kun löytää työpaikan
[/quote]