Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto Jenkkeihin - mitä pitäisi ottaa huomioon?

Vierailija
18.08.2015 |

Olemme luultavasti muuttamassa mieheni työn kautta Jenkkeihin. Onko kukaan täällä tehnyt samoin? Mitähän kaikkea tulisi ottaa huomioon? Kyseessä ei ole määräaikainen komennus, vaan tuö siirtyy Jenkkeihin ja mieheni olisi töissä amerikkalaisella työsopimuksella. 

Sitä mietin ainakin, miten saamme asiat järjestymään ja erilaisia palveluita tilattua ja autot leasattua jos meillä ei ole luottohistoriaa Jenkeissä. Saakohan siellä puhelinliittymääkään ilman luottohistoriaa? Kansainväliset ajokortit hankimme ennen lähtöä ja itse muutto järjestyy firman kautta. Jännittää!

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvi ottaa huomioon muuta kuin se, että siellä on aivan liian paljon aivan liian komeita miehiä.

Vierailija
2/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:30"]

Olemme luultavasti muuttamassa mieheni työn kautta Jenkkeihin. Onko kukaan täällä tehnyt samoin? Mitähän kaikkea tulisi ottaa huomioon? Kyseessä ei ole määräaikainen komennus, vaan tuö siirtyy Jenkkeihin ja mieheni olisi töissä amerikkalaisella työsopimuksella. 

Sitä mietin ainakin, miten saamme asiat järjestymään ja erilaisia palveluita tilattua ja autot leasattua jos meillä ei ole luottohistoriaa Jenkeissä. Saakohan siellä puhelinliittymääkään ilman luottohistoriaa? Kansainväliset ajokortit hankimme ennen lähtöä ja itse muutto järjestyy firman kautta. Jännittää!

[/quote] Lopetat tuon jenkittelyn nyt heti ettei sitten lipsahda vaarassa paikassa ja loukkaa ihmisia verisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita kommentteja? Olen asunut Jenkeissä aikaisemminkin, mutta ilman perhettä opiskelemassa. Silloin kuviot oli erilaiset ja asunto ym järjestyi yliopiston kautta.

t. Ap

Vierailija
4/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus työpaikka suostuu takaamaan (meillä vuokra-asuntoa hankittaessa) niin ettei luottotiedottomuus haittaa.

Autolainan saa luottotiedotonkin, mutta vain isolla korolla.

Heti kun saa pankkitilin avattua niin otatte luottokortin johon talletatte liottorajan verran rahaa. Eli siis vaikka $1000 makaa pankin tilillä ja teille tulee luottokortti käyttöön $1000 luottorajalla. Sitten käytätte sitä korttia joka kuukausi riitävän paljon (ei missään nimessä yli luottorajan), maksatte laskun kokonaisuudessaan joka kk ja ajallaan. Luottohistoria paranee yllättävän nopeasti.

Puhelinliittymiä saa helposti ilman sopimusta esim. prepaid paketti jossa rajattomat puhelut, rajattomat viestit ja rajaton netti (netissä voi olla rajoituksi että tietty määrä nopeeta yhteyttä ja sitten hidastuu). Lankapuhelin kuuluu yleensä samaan pakettiin telkun ja netin kanssa.

Kaasu, sähkö, vakuutus yms. saattavat vaatia jotain etukäteismaksua jos ei ole luottotietoja.

Paikallinen ajokortti kannattaa hankkia heti kun vain mahdollista (eli kun on saanut social security numberin).

T: 3 vuotta Atlantassa

Vierailija
5/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaapas expat - sivustoja. Niillä kerrotaan.

Pidät huolen että vakuutusturva on aina kunnossa. Muistatte sen, että USA:ssa työsuhde voidaan irtisanoa käytännössä vailla varoitusaikaa. Jos sopimuksessa ei ole mitään irtisanomiseen liittyvää korvaussummaa takaisin Suomeen muuttamista varten niin joudutte itse sellaisen vararahaston keräämään.

Selvitätte etukäteen kuka tarvittaessa voi toimia asianajajananne mahdollisessa lakiasiassa jotta tilanteen yllättäessä ette joudu ensimmäisen kohdalle osuneen ambulanssinjahtaajan asiakkaaksi. Muistatte olla virkavallalle kohteliaita eli poliisi on aina "sir". Opettelette heti alussa tippiasiat niin että tulevat selkäytimestä.

Pidätte mielessä hyvän säännön: Maassa maan tavalla.

Vierailija
6/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen viisumi sulla on? Mietin vaan, että sillon kun mun miehen työn takia asuttiin Amerikassa niin mulla oli vaan joku puolisoviisumi, jolla sain oleskella maassa, mutta en tehdä töitä.

Vierailija
7/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, selvittäkää eka paljonko vuosilomaa se mies saa. Siellä on monessa paikkaa lomaa vain kaksi viikkoa vuodessa. Sillä vaan, että osaa henkisesti varautua. Työpäivät voivat muutenkin olla pitkiä. Pankkitiliä ei saa avattua ellei ole osoitetta ja vuokrasopimusta ei tehdä ellei ole pankkitiliä. Eli eka alustava vuokrasopimus ja sen kanssa pankkiin tiliä avaamaan ja sitten takas kirjottaan virallinen vuokrasopimus. Tai voi onnistua helpomminkin, riippuu virkailijoista.

Vierailija
8/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Vuosiloma on tosiaan lyhyempi, 15 päivää plus 10 "sairaspäivää" ja 8 juhlapyhää. Lisäksi palkattoman loman ottaminen ok muutamassa lyhyessä pätkässä. 

Mulle tulisi ihan perus puolisoviisumi, eli ei työlupaa. Meillä on pieni lapsi, joten ainakin aluksi olisimme kotona. Työn löytäminen usasta ei minulle olisi ihan helppoa, sen tiedostan. Olen kuitenkin opiskellut Amerikassa ja ollut töissä Lontoossa jenkkifirmassa useita vuosia koten jotain mahiksia mulla voisi kuitenkin olla. 

Näistä oli ko paljon apua!

Vierailija
9/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:44"]Ai niin, selvittäkää eka paljonko vuosilomaa se mies saa. Siellä on monessa paikkaa lomaa vain kaksi viikkoa vuodessa. Sillä vaan, että osaa henkisesti varautua. Työpäivät voivat muutenkin olla pitkiä. Pankkitiliä ei saa avattua ellei ole osoitetta ja vuokrasopimusta ei tehdä ellei ole pankkitiliä. Eli eka alustava vuokrasopimus ja sen kanssa pankkiin tiliä avaamaan ja sitten takas kirjottaan virallinen vuokrasopimus. Tai voi onnistua helpomminkin, riippuu virkailijoista.
[/quote]

Kyllä me tehtiin vuokrasopimus ilman pankkitiliä, mutta siis työpaikka oli mukana takaajana.

Kaikki pankit ei suostu avaamaan tiliä ilman ssn, mutta kyllä niitäkin on ja heti kun saa sen numeron niin sit ilmottaa pankkiin. Yks tuttu kyllä sai muuten tilin avattua käyttäen työpaikan osoitetta eli ei kysytty mitään vuokrasopimuksia. Saattaa olla pankki ja/tai osavaltio kohtaisia eroja.

Vierailija
10/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sieltä töitä saa ihan toiseen malliin kuin Suomesta, tsemppiä muuttoon! :) Perästä tullaan! 

Vierailija
11/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita sillä, että lopetat "Jenkkeihin" ilmaisun käyttämisen. Maa on Amerikan Yhdysvallat ja USA on oikein hyvä lyhenne. Jenkit olivat sisällissodan pohjoisvaltiot.

Vierailija
12/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt selvittää akokorttiasioitakin... Kannattaako/pitääkö hankkia kansainvälinen ajokortti? Vai suoraan vaan osavaltion ajokortti DMV:stä? Pitääkö jotain osia ajokokeesta suorittaa vai saako ajokortin vaan esittämällä oikeat paperit? Tietty tämäkin saattaa vaihdella osavaltiosta riippuen...

Vierailija
13/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa "jenkki" sanalla on AIVAN eri merkitys kun "yankee" sanalla Amerikassa. Eiköhän Jenkeissä aikaisemminkin asunut tiedä, ettei siellä huudella mitään "yankee" juttuja. Eikö keskityttäisi olennaiseen?

Vierailija
14/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:09"]Olen yrittänyt selvittää akokorttiasioitakin... Kannattaako/pitääkö hankkia kansainvälinen ajokortti? Vai suoraan vaan osavaltion ajokortti DMV:stä? Pitääkö jotain osia ajokokeesta suorittaa vai saako ajokortin vaan esittämällä oikeat paperit? Tietty tämäkin saattaa vaihdella osavaltiosta riippuen...
[/quote]

Osavaltioissa on eroja, mutta paikallinen kortti pitää hankkia. Joissain osavaltioissa selviää pelkällä paperisodalla useimmissa lisäksi kirjallinen ja ajokoe. Kansainvälinen kortti on voimassa vain vuoden ja sillä voi ajella turistit, jos muuttaa asumaan niin paikallinen kortti pitää hankkia 1-3kk (osavaltiosta riippuen) kuluessa muutosta.

Ajokorttia hakiessa tarvitsee:
Passin, Suomen ajokortin, viisumi papereita, vuokrasopimus, kaksi tuoretta utility bill (siis kaasu, sähkö, vesi...), ssn card ja mahdollisesti vielä jotain muutakin mitä en enää edes muista.

Kirjalliseen kokeeseen on olemassa kirjanen jota lukea, mä en lukenut ja pääsin kokeesta ekalla yrityksellä läpi. Ajokoe on naurettavan helppo ja keskittyy lähinnä ruutuun peruutukseen ja taskuparkkiin (muista vilkku vaikka ajeletkin tyhjällä parkkipaikalla).

Vierailija
15/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti 15 unohtui allekirjoittaa

Vierailija
16/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:09"]

Olen yrittänyt selvittää akokorttiasioitakin... Kannattaako/pitääkö hankkia kansainvälinen ajokortti? Vai suoraan vaan osavaltion ajokortti DMV:stä? Pitääkö jotain osia ajokokeesta suorittaa vai saako ajokortin vaan esittämällä oikeat paperit? Tietty tämäkin saattaa vaihdella osavaltiosta riippuen...

[/quote]

Osavaltiosta riippuen sulla on jonkin aikaa hankkia ajokotti. Meillä se on kolme kuukautta ja paljon helpompaa kuin Suomessa. Siis sä voit ajaa Suomen kortilla aluksi. Yleensä on kirjalliset ja ajotesti, mutta todellakin helpompaa kuin Suomessa.

Vierailija
17/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:28"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:09"]

[/quote]

Osavaltiosta riippuen sulla on jonkin aikaa hankkia ajokotti. Meillä se on kolme kuukautta ja paljon helpompaa kuin Suomessa. Siis sä voit ajaa Suomen kortilla aluksi. Yleensä on kirjalliset ja ajotesti, mutta todellakin helpompaa kuin Suomessa.

[/quote]

Ja papaereina oli mun passi, jossa visa, sähkölasku (näkyy nimi ja osoite) ja muuta ei tavittu. Suomen ajokortista   ei ollut mitään hyötyä.

Vierailija
18/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten kannata sairastua, ellei ole miljonääri. Amerikassa vain rikkaimmalla 1%:lla on varaa minkäänlaiseen sairaanhoitoon. Muu kansa lakoaa kaduille kuin kärpäset, mm. lavantautiin, isorokkoon, nälänhätään ja petoeläinten suihin. Esimerkiksi jos saat sydärin, niin pitää olla heti parikymmentä tonnia käteisenä/luottokortilla, tai ei oteta edes ambulanssiin.

Vierailija
19/93 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:39"]

Ei sitten kannata sairastua, ellei ole miljonääri. Amerikassa vain rikkaimmalla 1%:lla on varaa minkäänlaiseen sairaanhoitoon. Muu kansa lakoaa kaduille kuin kärpäset, mm. lavantautiin, isorokkoon, nälänhätään ja petoeläinten suihin. Esimerkiksi jos saat sydärin, niin pitää olla heti parikymmentä tonnia käteisenä/luottokortilla, tai ei oteta edes ambulanssiin.

[/quote]

Sairasvakuutus miehen työn kautta. T. Ap

Vierailija
20/93 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lapset on pieniä, niin huolehdi että on rokotuskortit mukana. Jos haluat laittaa päiväkerhoon, niin yleensä pitää olla kaikki rokotukset kunnossa. En ole varma kuinka poikkeavat Suomen rokotuksista. Eskari alkaa yleensä 5-vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi