Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut antoisaa luettavaa, JOS tämä olisi pysynyt alkunsa tapaisena vertaistukiketjuna.
Tahalliseksi ilkeilyksi menee vähän väliä, mutta musta on hienoa, miten toiset puolustaa toisia köyhempiä 💛
Minua "ottaa sydämestä" nähdä, kun aletaan haastaa riitaa toisten köyhyyttä kokeneiden kanssa, että mitkä olosuhteet ja elämäntilanteet ovat oikeaa köyhyyttä. Joillekin opiskeluajan köyhyys ei jää väliaikaiseksi tilaksi, vaan esim. masennus vie työkyvyn. Joillakin on pakastin valmiiksi vuokra-asunnossa, toisilla sukset vaikkapa kouluajoilta tallessa. Joillakin jopa auto, kun asuu paikassa, jossa ei ilman pärjää. Niistä huolimatta voi kokea äärimmäistä köyhyyttä.
Saan varmaan jonkun kimppuuni tuolla viestillä. Huomio: en ole ehdottamassa kenellekään hankkia mitään, mihin ei ole varaa. Ei ole mieltä ehdottaa minimibudjetilla elävälle pakastimen ostoa, mutta toiselle on vastaavassa tilanteessa onni, että se on valmiina asunnossa. Yritin kömpelösti kuvailla, miten köyhyyttä voi kokea erilaisissa puitteissa. Muuttujia on paljon enemmän - maaseutu ja kaupunki, sinkku ja perheellinen jne.
Olen ajatellut, että esimerkiksi isommassa kaupungissa asuvan työikäisen ja -kykyisen ihmisen on vaikea osata ajatella, että kaikilla ei kulje julkinen liikenne jatkuvasti pienin väliajoin ja metro- ja bussipysäkkejä ei ole lähellä.
Samoin junia saatikka metroa ja raitiovaunuja ei kulje kaikilla paikkakunnilla.
Itse asun paikkakunnalla josta ei mene junarataa saati raitsikkaa tai metroa. Bussiyhteyksiä on muutama päivässä. Riippuu minne olisi menossa.
Myös ihmisen kunto, liikunta- ja toimintakyky vaikuttaa moneen asiaan, ihan todella.
Esimerkiksi sen pakastimen käsin kantamiseen. ☺Voi jeesus, minä olen ihan terve ja ok kuntoinen, mutta pieni nainen. En tosiaan jaksa kantaa pakastista yksin ja käsin, vaan pyydän apua. Ei tarvitse tehdä kanto- tai kuljetusavun pyytämisestä ongelmaa ja köyhyyden merkkiä, ei meinaan ole.
Mutta köyhän pitää, tämän ketjun perusteella. Se on kuulemma ihan helppoa. Kaikki muu on laiskuutta.
Uhriutuminen kannattaa aina, varsinkin uhriutuminen vauvapalstan typeristä kommenteista.
Huvittuneisuus ei ole uhriutumista. ☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni elävä esimerkki täältä. Kun on laittamassa iloisen ruokaa ja huomaakin, että perunat on sisältä mätiä..
Kai niitä kuoriosia voi silti syödä? Juuri nyt ei ole mahdollista hakea kaupasta uusia.
Kannattaa tottakai ostaa parin kilon pusseja perunaa, tulee halvemmaksi. Mutta jo alle viikossa perunat alkavat itää ja niitten sisuksista ei ole mitään tietoa. Samahan on muittenkin kasvisten kanssa.
laittaa sitten ämpäriin multaa ja itäneet perunat sinne, niin kohta on uusia perunoita lauasella. itsekin juuri siirsin pari itämään alkanutta perunaa ikkunalaudalle parvekkeelle itämään vielä enemmän, siitä sitten tulee aikanaan ämpäriperunoita.
Ja Kotitonttu toimittaa multasäkit köyhän kotiin, ihan niinkuin sinullekin, eikö vain? Ei nyt multaa kaupasta tarvitse ostaa ja siihen budjetoida! ☺
Mistä sen parvekkeen saa?
voi luoja tätä avuttomuutta, noo sitte laitat ulos pihalle tai sisälle ikkunan alle
sitte kohta sulla ei ole sitä ikkunaakaan
Kerrostalossa ei noin vain jotain petunakasvatusämpäreitä ulos pihalle laiteta. Eikä vuokraisäntä tykkää kun kasvattaa perunoita sisällä.
Katsos kun teillä varakkailla on oma piha ja asunto mussä saa tehdä mitä vain. Se ei köyhillä onnistu.katsos kun satun omistamaan käyhiä kavereita ja yhden heistä taloyhtiön pihalle tehtiin talkoina kasvatuslavoja jotta asukkaat pääsisivät kaupunkiviljelemään. eimuuta kuin uusia tekosyitä keksimään.
Jos nyt sinun köyhän kaverisi taloyhtiön pihalle voi rakentaa talkoilla kasvatuslavoja niin ymmärräthän, että näin ei ole kovinkaan monissa taloyhtiöissä.
Vai onko tekosyy kun sanon, ettei kovin moni köyhä voi sitä kaverin kasvilavaa hyödyntää, oikeastaan muut kuin siinä taloyhtiössä asuvat.Joku yksittäinen tapaus ei tarkoita, että joku asia olisi yleisesti käytössä.
etkö kykene ymmärtämään, että se oli esimerkki siitä miten paljon voi asioita muuttaa omassa elämässään, jos vain oikeasti haluaa. missään en väittänyt (paitsi sinun omassa sairaassa mielikuvitusmaailmassasi), että sama pätisi kaikille ja toimisi jokaisessa taloyhtiössä suomessa.
Esimerkit eivät paljon lämmitä silloin, kun ne eivät tuo ruokaa pöytään. Luulen, että monellakin köyhällä on jo käytössä ne omat, hyväksi koetut ja omiin tarkoitusperiin ja kykyihin riittävät keinot säästää. Ongelmahan ei ole siinä, etteikö köyhä osaisi säästää, mutta kun ne tulot eivät hanki riittää nouseviin kustannuksiin. Loputtomasti kun ei voi olemattomasta säästääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni elävä esimerkki täältä. Kun on laittamassa iloisen ruokaa ja huomaakin, että perunat on sisältä mätiä..
Kai niitä kuoriosia voi silti syödä? Juuri nyt ei ole mahdollista hakea kaupasta uusia.
Kannattaa tottakai ostaa parin kilon pusseja perunaa, tulee halvemmaksi. Mutta jo alle viikossa perunat alkavat itää ja niitten sisuksista ei ole mitään tietoa. Samahan on muittenkin kasvisten kanssa.
laittaa sitten ämpäriin multaa ja itäneet perunat sinne, niin kohta on uusia perunoita lauasella. itsekin juuri siirsin pari itämään alkanutta perunaa ikkunalaudalle parvekkeelle itämään vielä enemmän, siitä sitten tulee aikanaan ämpäriperunoita.
Ja Kotitonttu toimittaa multasäkit köyhän kotiin, ihan niinkuin sinullekin, eikö vain? Ei nyt multaa kaupasta tarvitse ostaa ja siihen budjetoida! ☺
perunaa kyllä voi kasvattaa ilman multaakin, netistä löytyy siihen neuvoja. minä kasvatan mullassa, jonka olen itse valmistanut biojäätteestä. Olen myös ostanut multaa joskus 40 litran säkki maksoi jotain 1,90
Kannoitko sen 40 l multasäkin kotiin samalla kun hait roskalavalta kotiinkannettavan 20 € pakastimesi? Vaikka hoituiko säkki ludesohvan päällä? ☺
Mullan valmistus biojätteestä tulee varmaan halvemmaksi? Missä sitä vois tehdä? Sopisko vessa, tuvan lattialle ei oikein enää mahdu ku siin ois ne potut.
Ei köyhälle kerry biojätettä, köyhä joutuu syömään kaiken mahdollisen.
Ja mitäs kun ne kaupasta ostetut perunat laittaa ämpäriin itämään niin köyhä syö sillä aikaa? Eikös se itäminen perunaksi saakka kestä aika kauan?Perunan kasvatus vaatii astian jossa reiät pohjassa, kuten saviruukku kukkapurkkina. Samoin komposti puulaatikkoon ja välillä pöyhitään. Mutta tämä kai oli jotain vitsiä, ei kai kukaan sisätiloissa.
kaupungeissa monillakin on oma multatehdas kotonaan, sisätiloissa. Nekin ovat kehittyneet ja on monenlaisia, joten hajuja ei tule, päivittäkää tietonne, älkää nolatko itseänne ennakkoluulojenne mukaisesti toimimalla. Itsellä ollut monta vuotta matokompostori sisällä. Kompostimadot sain eräästä tilaisuudesta, jossa näitä matokompostorieta esiteltiin ja siellä oli muuten hirveästi ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä kuopasta, hei! Tarkoitin vain, että oikeasti köyhä vinguttaa sitä korttia ihan eri tahtiin kuin hyväosainen.
Ei se nyt noinkaan ole. Hyväosoainenkin voi elää kitsaasti.
Kulutustottumukset ovat jo niin kuopassa, ette oikein pysty oikein mistään säästämään, kiitos vaan neuvosta.
Ja edelleen, minun vaatimattomilla ostoksillani en bonuksia kerrytä, ikävä tuottaa pettymys.
Miten bonuskortti auttaa muuttamaan minun jo todella alhaisia kulutustottumuksia?
Kasvattaako se jotenkin minun kuukaudessa saamaani rahasummaa? Ja kuinka paljon? Anna joku rahallinen esimerkki, että tyhmä köyhä tajuaa.anna listaus kaikista kuukauden aikana tekemistäsi ostoksista, yksityiskohtaisesti, ei mitään sellaista, että ruokaan 50 euroa, käyttötavaroihin 10 euroa, vaan selkeä yksilöity lista, niin katsotaan. Lisäksi tulot ja tuet ja avustukset.
On se kumma kun oikeasti köyhät kertoo jotain, minkä ovat itse tajunneet todeksi niin hyväosaisten vaan täytyy päkättää vastaan.
tällä palstalla yksikään köyhä ei ole vielä suostunut avamaan köyhyyttään yksityiskohtaisesti, jotta olisimme voineet nähdä omin silmin, että mitään ei oikeasti ole tehtävissä, siksi teihin ei täällä uskota, tai osaamiseenne.
Siis onko teillä jokin lista valmiina mitä voi esitellä muille?
Ei valmiina tietenkään, mutta pitäähän sitä sen verran vaivautua, että kaivaa esille kuitit ja tiliotteet ja naputtelee hankinnat ja niiden summat tänne nettipalstalle, jotta tuo valopää saisi päivittelemistä.
"Ei ole vielä suostunut avaaman köyhyyttään yksityiskohtaisesti" on kyllä niin veemäinen ilmaus, että sen suustaan päästäneelle toivoisi vähintään syyhyä kesän ajaksi.
Minä olin se kuopassa oleva köyhä, jota tämä henkilö piikitteli ja lainasi otteita. Minä en kysynyt ensin mitään neuvoa vaan hän ensin moitti minua kun en ymmärtänut kuinka paljon minulle on etua S-bonuskortista eikä uskonut, ettei niitä bonuksia minulle köyhälle kerry.
Minä sanoin, että saisinko HÄNELTÄ jonkin laskelman kuinka pajon rahatuloni lisääntyy jos otan tuon kortin. Ei hän näemmä sitten pystynytkään faktaa tästä väittämästään osoittamaan vaikka oli kovin tuohtunut minuun.
No se sitten kääntyikin niin, että pyytämääni faktaa tähän bonuskortin hyötyihin ei tullut vaan asia kääntyikin niin, että HÄN pyysi MINUA toimittamaan yksityiskohtaisen ja seikkaperäisen listan mihin kulutan. Ei kuulemma riitä, että ruoka 50 euroa, hygienia 20 euroa...
En siis varsinaisesti pyytänyt neuvoa vaan faktaa.Miksi minun pitäisi toimittaa yksityiselämääni koskevaa tietoa tänne? Ja miksi hän ei toimittanut minulle väittämäänsä faktatietoa miten köyhä saa kertymään bonuksia tai muita etuja kun ostot ovat kuukaudessa hyvin pienet. Hän olisi voinut laittaa jonkun taulukon eri ostosummille kuukaudessa. Jos siis olisi ollut tosissaan muuta kuin nöyryyttämismielessä
Köyhän on järkevää ostaa myös jostain muusta liikkeestä jos siellä on vielä edullisempi joku tuote. Silloin ne pienet ostosummat pirstaloituvat vielä eri kauppoihin.
miten joku voi tehdä laskelman, jos kysyjä ei tarjoa dataa? Sinä olet tahtonut tahallasi uhriutua, näin sivusta sen näkee parhaiten.
Mitään laskelmaa ei ole pyydetty. En edes luottaisi jonkun randomin tekemään laskelmaan, tässä ketjussa nämä neuvojat ei älyllä loista.
Kyllä muuten pyysi: suora lainaus hänen itsensä kirjoittamana "Minä sanoin, että saisinko HÄNELTÄ jonkin laskelman kuinka pajon rahatuloni lisääntyy jos otan tuon kortin."
Laskelman pyysin siksi koska kokeilin osaako kyseinen henkilö perustella väitteensä muuten kuin soittamalla suutaan.
Jos esittää väitteen olen aina käsittänyt, että pitää se myöskin pystyä todistamaan. Hän ei ole tähän mennessä pystynyt. Annoin hänelle jopa omatoimisesti "dataa".
No, joku muu henkilö laittoi tänne sen prosenttijutun minkä perusteella totesin mitä arvelinkin, että ainakaan yksinelävä köyhä ostaa niin vähän kukaudessa, että ei saa edes sitä sataa euroa bonuksilla maksettua.
Bonuksia alkaa kertya esimerkiksi vasta kun 50 euroan ostot täyttyy.
Sekin on 0,50 euroa.
Sain siis sen tiedon muulta henkilöltäminä olin kauan sitten laittanut tänne ketjuun laskelman millä summalla voi saada liittymismaksun kasaan. Oma vikasi, kun et ketjua ole lukenut, vaan vain halunnut soittaa suutasi.
Mikset siitä sitten heti tässä kyseisessä keskustelussa maininnut? Tämä on niin pitkä ketju, että jää väliin joku sivu. Siitä ei voi moittia minua eikä muitakaan.
Miksi ihmeessä sitten pyysit jotain pilkuntarkkaa erittelya ostoksistani. Kun olit jo laittanut tuon prosentteihin perustuvan laskelman. Olisit sanonut, että bonuksista kertyvä laskelma on kyllä olemassa aiemassa viestissä. Ja vaikka viestin numeron.Eihän sinun tarvitse tietää miten paljon ostan kuussa vaan itse kyllä sen tiedän ja osaan jopa prosenttilaskunkin.
miksi olisi pitänyt mainita. sinä esitit kysymyksen sinun taloudellisesta tilanteestasi, minä pyysin sinulta dataa
Oli miten oli, et kuitenkaan luovuta.
Mutta luulen vahvasti, että tarkoituksesi ei ollut vilpitön mieli auttaa minua taloudellisessa tilanteessa. Vaan ylemmyyden ja pätemisen halu.
Samalla kokeilu, että astuisin kaksinkertaiseen miinaan. Ensin esittelisin julkisesti omat menoni yksityiskohtaisesti. Siinä saisit todisteen köyhien tyhmyydestä ja yksinkertaisuudesta.
Toiseksi repisit tosiaan kaikki irti miten voisit tehdä esittämäni "faktat" epäpäteviksi, tekosyiksi, verukkeiksi ja vielä latelisit ylimielisen ja minun tilanteeseeni pätemättömän listan "parannusehdotuksista".
Kiitos, mutta ei kiitos.
Luovuta missä? Puolustan vain itseäni sinun esittämiltä minua koskevilta valheilta. Älä valehtele toisesta, niin et joudu vastaamaan sanoistasi. Ihan tosissani esitin pyynnön: se että sinä tahdot tulkita asian negatiivsen kautta, ole hyvä, se kertoo sinusta enemmän kuin uskotkaan. Sinua on manipuloitu tässä ketjussa ja tässä asiassa ihan toisten ihmisten toimesta ja ikävä kyllä uskot heitä, mutta kukin tulee autuaaksi omassa uskossaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut antoisaa luettavaa, JOS tämä olisi pysynyt alkunsa tapaisena vertaistukiketjuna.
Tahalliseksi ilkeilyksi menee vähän väliä, mutta musta on hienoa, miten toiset puolustaa toisia köyhempiä 💛
Minua "ottaa sydämestä" nähdä, kun aletaan haastaa riitaa toisten köyhyyttä kokeneiden kanssa, että mitkä olosuhteet ja elämäntilanteet ovat oikeaa köyhyyttä. Joillekin opiskeluajan köyhyys ei jää väliaikaiseksi tilaksi, vaan esim. masennus vie työkyvyn. Joillakin on pakastin valmiiksi vuokra-asunnossa, toisilla sukset vaikkapa kouluajoilta tallessa. Joillakin jopa auto, kun asuu paikassa, jossa ei ilman pärjää. Niistä huolimatta voi kokea äärimmäistä köyhyyttä.
Saan varmaan jonkun kimppuuni tuolla viestillä. Huomio: en ole ehdottamassa kenellekään hankkia mitään, mihin ei ole varaa. Ei ole mieltä ehdottaa minimibudjetilla elävälle pakastimen ostoa, mutta toiselle on vastaavassa tilanteessa onni, että se on valmiina asunnossa. Yritin kömpelösti kuvailla, miten köyhyyttä voi kokea erilaisissa puitteissa. Muuttujia on paljon enemmän - maaseutu ja kaupunki, sinkku ja perheellinen jne.
Olen ajatellut, että esimerkiksi isommassa kaupungissa asuvan työikäisen ja -kykyisen ihmisen on vaikea osata ajatella, että kaikilla ei kulje julkinen liikenne jatkuvasti pienin väliajoin ja metro- ja bussipysäkkejä ei ole lähellä.
Itse asun paikkakunnalla josta ei mene junarataa saati raitsikkaa tai metroa. Bussiyhteyksiä on muutama päivässä. Riippuu minne olisi menossa.
Myös ihmisen kunto, liikunta- ja toimintakyky vaikuttaa moneen asiaan, ihan todella.
Esimerkiksi sen pakastimen käsin kantamiseen. ☺Voi jeesus, minä olen ihan terve ja ok kuntoinen, mutta pieni nainen. En tosiaan jaksa kantaa pakastista yksin ja käsin, vaan pyydän apua. Ei tarvitse tehdä kanto- tai kuljetusavun pyytämisestä ongelmaa ja köyhyyden merkkiä, ei meinaan ole.
Mutta köyhän pitää, tämän ketjun perusteella. Se on kuulemma ihan helppoa. Kaikki muu on laiskuutta.
Uhriutuminen kannattaa aina, varsinkin uhriutuminen vauvapalstan typeristä kommenteista.
Voinko nyt tulkita tämän niin, että joku parempituloinen on syyllistynyt antamaan typerän kommentin? Tekeekö se hänestä typerän ihmisen? Tämä olisikin uutta. Ajattelin vain, koska köyhä on tyhmä, laiska ja saamaton, kun ei kanna pakastinta kuormaliinoilla kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi luoja tätä avuttomuutta, noo sitte laitat ulos pihalle tai sisälle ikkunan alle
Kerrostalossa ei noin vain jotain petunakasvatusämpäreitä ulos pihalle laiteta. Eikä vuokraisäntä tykkää kun kasvattaa perunoita sisällä.
Katsos kun teillä varakkailla on oma piha ja asunto mussä saa tehdä mitä vain. Se ei köyhillä onnistu.katsos kun satun omistamaan käyhiä kavereita ja yhden heistä taloyhtiön pihalle tehtiin talkoina kasvatuslavoja jotta asukkaat pääsisivät kaupunkiviljelemään. eimuuta kuin uusia tekosyitä keksimään.
Jos nyt sinun köyhän kaverisi taloyhtiön pihalle voi rakentaa talkoilla kasvatuslavoja niin ymmärräthän, että näin ei ole kovinkaan monissa taloyhtiöissä.
Vai onko tekosyy kun sanon, ettei kovin moni köyhä voi sitä kaverin kasvilavaa hyödyntää, oikeastaan muut kuin siinä taloyhtiössä asuvat.Joku yksittäinen tapaus ei tarkoita, että joku asia olisi yleisesti käytössä.
etkö kykene ymmärtämään, että se oli esimerkki siitä miten paljon voi asioita muuttaa omassa elämässään, jos vain oikeasti haluaa. missään en väittänyt (paitsi sinun omassa sairaassa mielikuvitusmaailmassasi), että sama pätisi kaikille ja toimisi jokaisessa taloyhtiössä suomessa.
Ohis. Kirjoitit näin:
"katsos kun satun omistamaan käyhiä kavereita ja yhden heistä taloyhtiön pihalle tehtiin talkoina kasvatuslavoja jotta asukkaat pääsisivät kaupunkiviljelemään. eimuuta kuin uusia tekosyitä keksimään"
Annat yksittäisen esimerkin ja kuitenkin juuri sen perusteella syyttelet ihmisiä tekosyiden keksimisestä. Olet suurin piirtein yhtä hienosti ajassa ja aiheessa kiinni kuin se henkilö, joka tuli palstalle neuvomaan, että keksikää hei köyhät jokin hyvä tuote, jota kukaan muu ei vielä ole keksinyt, ja suuttui sitten, kun ei kättentaputuksia tullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodinkoneet saa viedä hyötyjätepisteeseen ilmaiseksi. Juurikin siitä syystä ettei niitä aleta heittelemään pitkin metsiä.
Miten sait rikkinäisen pakastimen muutettua uuteen asuntoon jos sitä ei kuitenkaan saa sinne hyötyjätepisteelle?
Vain köyhä ymmärtää, miten nöyryyttävää on pyytää aina apua kuljetuksiin. Kun on juuri pyytänyt apua muuttoon tai maksanut muutosta muuttofirmalle. Siinä se pakastin menee mukana, mutta sen vieminen hyötyjätepisteelle on eri reissu ja kustannuksia tule taas. Meillä lähin hyötyjätepiste on neljänkymmenen kilometrin päässä.
2. Isot (yli 25 cm) laitteet voi kierrättää missä tahansa kaupassa, jos ostaa uuden tilalle
Sähkö- ja elektroniikkalaiteromun, jonka ulkomitoista jokin ylittää 25 cm, voi palauttaa mihin tahansa kauppaan ostaessaan sieltä uuden vastaavan laitteen. Jos uutta ei halua ostaa tilalle, ison laitteen voi kierrättää maksutta kierratys.info-sivulta löytyvissä keräyspisteissä.
https://serkierratys.fi/fi/kuluttajille/mihin-vanhan-laitteen-voi-palau…
Jaahans. Eilen piti säästämismielessä ostaa kissa. Tänään näköjään kompostoimme kerrostaloasunnossa, jotta voimme kasvattaa perunaa ämpärissä. Kyllä köyhän kelpaa olla ja oppia tämän varakkaiden viisaiden antamien, joskin pyytämättömien, neuvojen runsaudensarven äärellä!! Ja päivähän on vasta nuori! ☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voinko nyt tulkita tämän niin, että joku parempituloinen on syyllistynyt antamaan typerän kommentin? Tekeekö se hänestä typerän ihmisen? Tämä olisikin uutta. Ajattelin vain, koska köyhä on tyhmä, laiska ja saamaton, kun ei kanna pakastinta kuormaliinoilla kotiinsa.
Mitä nyt oikein yrität viestiä tässä kommentissasi? Tulkitsen, että uhriutuminen jatkuu, mutta korjaa toki, jos näin ei ole.
Mikä mahtaa olla kaupunkiviljelyn todellisuus? Asuessani Krunikassa eli ns. paremmassa kivitaloerämaassa olisin varmaan voinut perustaa vihannesviljelmän aurinkoiselle sisäpihalle lukitun porttikäytävän suojiin. Täällä avoimemmissa kerrostaloympäristöissä en viljelisi mitään. En kestäisi ajatustakaan siitä, että joku muu kävisi varastamassa taimet tai keräämässä sadon.
Nykyisin olen köyhä, ja minkä tahansa pikkutavarankin katoaminen, varastaminen tai rikkoutuminen olisi iso juttu. Aikaa, rahaa ja vaivaa vieneen viljelmän päätyminen muihin suihin olisi murskaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut köyhä ja nyt ku on rahaa vaikka muille jakaa niin en tiedä miten sillä hyvää tehdään... Ei sitä keltään viitsi kysyä tarvitko jotain ja näihin järjestöihin en anna koska johtajat sielläkin kuorii kerman päältä.
Samaa miettinyt että jos oikeasti haluaisi suoraan auttaa ja esim maksaa jonkun lääkärikäynnin tai lääkkeet, niin miten tällaisen ihmisen löytäisi. Järjestöt hassaa lahjoitukset palkkoihin ja palkkioihin. Facebookin ryhmissä kerjää samat mukaköyhät vuodesta toiseen keksityillä itkutarinoilla. Leipäjonoissakin seisoo hyvätuloisia ihan saituuttaan. Joku elää ja esittää rutiköyhän elämää vaikka tilillä on mojovat säästöt. Miten heistä karsii ne oikeasti apua tarvitsevat, sillä suurin hätä on hipihiljaa?
No niin, ehkä niissä järjestöissäkin on kuitenkin jotain järkeä, kun et selvästi millään yksinäsi saa sitä rahaa perille apua tarvitsevalle? Vai parempi kun pidät vaan itte, ettei vaan menis apu kuitenkin jollekin valeköyhälle tai välistävetäjälle järjestön kautta? Ajatus olikuitenkin tärkein, eiks je?
Jos antajan ajatus n, että apu menisi oikeaan kohteeseen, eli sitä oikeasti tarvitsevalle, ja se ei mene, niin mielestäni ajatus menee silloin hukkaan.
Ajatus on tärkeä, mutta tärkein on se todellisessa tarpeessa oleva ihminen.
Tuli mieleen jo aikoja tapahtunut asia. Lapseni sairastui vakavasti ja jonkun järjestön kautta löydettiin ihminen joka halusi antaa köyhän perheen lapselle ilahduttavan lahjan. Pettymys oli melkoinen kun sisältä paljastu DVD elokuva. Ei vaan sattunut köyhänä tuota laitetta olemaan millä sen katsois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän täällä on puitu moneen kertaan kun kaikilla ei ole ketään keltä pyytäis apua.
Sugar Beth kirjoitti:
Jaahans. Eilen piti säästämismielessä ostaa kissa. Tänään näköjään kompostoimme kerrostaloasunnossa, jotta voimme kasvattaa perunaa ämpärissä. Kyllä köyhän kelpaa olla ja oppia tämän varakkaiden viisaiden antamien, joskin pyytämättömien, neuvojen runsaudensarven äärellä!! Ja päivähän on vasta nuori! ☺
Mä oikeasti viisastuin tästä perunankasvatus-vinkistä 😄🙈 Mutta olenkin ollut kiinnostunut pienimuotoisesta perunanviljelyn aloittamisesta ja olen sen verran hyväosainen, että löytyy rahaa ja habaa hankkia multasäkki ja ämpärikin on. Pottusato odottaa 😊
Vierailija kirjoitti:
Mä kekkasin muuten että voin myydä kasvieni pistokkaita, nyt niitä on purnukoissa keittiö täynnä! Noita kasveja on kertynyt mulle paljon joten siitä vaan peikonlehteä juurtumaan. Joistakin saattaa saada vitosenkin.
Hyvä kun sulla on keittiö!
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Mä oikeasti viisastuin tästä perunankasvatus-vinkistä 😄🙈 Mutta olenkin ollut kiinnostunut pienimuotoisesta perunanviljelyn aloittamisesta ja olen sen verran hyväosainen, että löytyy rahaa ja habaa hankkia multasäkki ja ämpärikin on. Pottusato odottaa 😊
kyllä! itäneestä isosta kaupan perunasta saa puolessa vuodessa 9 säälittävä perunanpoikasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodinkoneet saa viedä hyötyjätepisteeseen ilmaiseksi. Juurikin siitä syystä ettei niitä aleta heittelemään pitkin metsiä.
Miten sait rikkinäisen pakastimen muutettua uuteen asuntoon jos sitä ei kuitenkaan saa sinne hyötyjätepisteelle?
Vain köyhä ymmärtää, miten nöyryyttävää on pyytää aina apua kuljetuksiin. Kun on juuri pyytänyt apua muuttoon tai maksanut muutosta muuttofirmalle. Siinä se pakastin menee mukana, mutta sen vieminen hyötyjätepisteelle on eri reissu ja kustannuksia tule taas. Meillä lähin hyötyjätepiste on neljänkymmenen kilometrin päässä.
2. Isot (yli 25 cm) laitteet voi kierrättää missä tahansa kaupassa, jos ostaa uuden tilalle
Sähkö- ja elektroniikkalaiteromun, jonka ulkomitoista jokin ylittää 25 cm, voi palauttaa mihin tahansa kauppaan ostaessaan sieltä uuden vastaavan laitteen. Jos uutta ei halua ostaa tilalle, ison laitteen voi kierrättää maksutta kierratys.info-sivulta löytyvissä keräyspisteissä.
Lähinnä se kuljetus on ollut ongelmana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Kirjoitit näin:
"katsos kun satun omistamaan käyhiä kavereita ja yhden heistä taloyhtiön pihalle tehtiin talkoina kasvatuslavoja jotta asukkaat pääsisivät kaupunkiviljelemään. eimuuta kuin uusia tekosyitä keksimään"
Annat yksittäisen esimerkin ja kuitenkin juuri sen perusteella syyttelet ihmisiä tekosyiden keksimisestä. Olet suurin piirtein yhtä hienosti ajassa ja aiheessa kiinni kuin se henkilö, joka tuli palstalle neuvomaan, että keksikää hei köyhät jokin hyvä tuote, jota kukaan muu ei vielä ole keksinyt, ja suuttui sitten, kun ei kättentaputuksia tullutkaan.
tässä ketjussahan ei ole köyhät muuta tarjonneet kuin tekosyitä. Umpimielisyydestähän se johtuu: kun etukäteen päättää, että "kun olen köyhä, mikään ei onnistu", niin sillä lailla se sitten menee. Se, mitä vain harvat köyhät tajuavat (he, jotka ovat nostaneet itsensä köyhyyden suosta), on asia, joka kaikkien piätisi omaksua: täytyy käyttää omaa luovuuttaan ongelmia kohdatessa. Aina löytyy joku keino. AINA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos ostaa uuden tilalle". Niinpä.
Sugar Beth kirjoitti:
lyöt leikiksi ja vääristelet, koska tiedät ja olet huomannut, että tässäkin ketjussa on annettu oikein hyviä neuvoja köyhille, mutta he eivät vain halua käyttää niitä, koska haluavat jatkaa köyhinä. Se on totuus ja nähtävissä. Siitä voimme päätellä, että se on heidän oma valintansa ja pitää kysyä miksi yhteiskunnan pitäisi auttaa tuollaisia ihmisiä. Köyhäinavussa piätisi olla kriteerinä se, että oikeasti tekee jotain tilanteensa parantamisen eteen. Silloin oikeasti köyhät saisivat apua ja nämä elämänvaikeudelliset "emmäjaksa emmähalua tehkäätemunpuolesta" "köyhät" jäisivät oman onnensa nojaan.
Siis miten nyt loukkaannuit? En sanonut, että pienet, terveet ok-kuntoiset naiset pystyvät kantamaan pakastimen. Ei tietenkään, olen itse nainen eikä tulisi mieleenkään. Eikä kovin monen ison ja rotevan miehenkään mieleen tulisi kantaa.
Viittasin ja yritin kertoa juuri niille, jotka esimerkiksi, vaikka ihminen on kertonut olevansa huonokuntoinen, niin se pakastin vaan olisi pitänyt kotiin selässään kantaa. Oli mikä oli ja kyydin pyytäminen on laiskuutta ja saamattomuutta.
Tarkoitin, että nämä "neuvot" ovat välillä ihan älyttömiä. Ei oteta tosiasioita lainkaan huomioon. Pääasia on, että pääsee mestaroimaan.
Tietenkin pakastimen kuljettaminen vaatii jonkun kuljetusvälineen, eikä sen pyytäminen ole koyhyyden merkki eikä siitä avun pyytämisestä tarvitse tehdä kenellekään ongelmaa! Olen täysin samaa mieltä naisena ja ihan minä sukupuolena tahansa.