Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
641/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on korvien välissä. Kierrätyskeskukset lainaavat peräkärryjä ilmaiseksi, tarvitsee tuntea joku jolla on auto ja heittää tälle parikymppiä, niin saa sen pakastimen ja pystyy äkkiä säästämään ja syömään monipuolisesti.

Köyhän ongelma on se aloitekyvyttömyys ja kaiken vaatiminen uutena ja ilman pienintäkään omaa panostusta. Sillä tavalla pysyykin aina köyhänä, työmarkkinoille elämäntapa-avuton ei kelpaa.

Jotta peräkärryä voi vetää autolla, on siinä autossa oltava vetokoukku. Aika harvalla oikeasti on, ellei omista myös peräkärryä, venetraileria, asuntovaunua tms. mitä varten sitä koukkua itse tarvitsee. Koukku ei ole mikään auton vakiovaruste ja on aika kallis hankkia, jos sitä ei oikeasti omassa käytössään tarvitse.

Köyhällä ei välttämättä ole edes sitä autoa mihin sen vetokoukun hankkisi...

Eikä köyhä tunne ketään, kenellä olisi auto ja joka pientä korvausta vastaan auttaisi. Tiedetään, koska köyhä ei tunne yhtään ketään eikä varsinkaan koskaan auta ketään, jolloin voisi pyytää ilmaistakin vastapalvelusta.

Se on juuri tuo mielentila, että kaikki pitää saada ilmaiseksi ja vailla vähintäkään omaa vaivaa, mikä tekee sen että köyhä pysyy aina köyhänä.

Kuinka monta kymmentä samansisältöistä kommenttia sinä olet jo tehnyt? :D

Minä muuten en tunne ketään, joka voisi antaa minulle tai kodinkoneilleni autokyytiä. Eikä minulla ole ketään, jolta voisi pyydellä mitään muitakaan palveluksia tai ostaa niitä.

Minä olin oikein hyvin toimeen tuleva, kouluttautunut ja työteliäs ihminen viisikymppiseksi asti. Sitten maailma osaltaan kaatui, ja nyt olen tukien varassa koko loppuikäni. Melkein kuusikymppisenä ei enää kiivetä normaaliin elämään muulla kuin kohtalaisen kookkaan lottovoiton avulla.

Tuo ei nyt vaan täsmää. Minä olen selvittänyt asiaa kun oma terveys on huono, ja viisikymppisenä paitsi että minulla on velaton asunto ja asuminen halpaa, niin jos jäisin tänä vuonna sairaseläkkeelle saisin sairaseläkettä yli 2500e /kk. Jos sinulla on ollut oikeasti hyvät tulot, sinulla on sama tilanne. Köyhä ei osaa edes valehdella, liikaa vaivaa siitäkin.

"Minä olin oikein hyvin toimeen tuleva, kouluttautunut ja työteliäs ihminen viisikymppiseksi asti."

Tuo edellinen lause ei tarkoita, että hyvin toimeentuleva ja kouluttautunut henkilö saisi eläkettä 2500 euroa kuukaudessa. Hyvin kouluttautunut voi saada pienempääkin palkkaa ja tulla "hyvin" toimeen, jollon se eläke on pienempi.

Mutta eihän siinä edellenkään puhuttu että on eläkkeellä?

Vierailija
642/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku teistä, joilla ei ole varaa ostaa vaikka jauhopussia, vispilää tai hehkulamppua, kertoa suunnilleen mihin raha kuluu? Asuminen toki, mutta onko teillä esim. niin paljon osamaksuja ettei rahaa jää?

Kuinka voi olla mahdollista, ettei kuussa jää säästöön edes viittä euroa?

Asumisen kalleus minulla syynä. Jää vajaa 300 kuussa muuhun, kun siitä otetaan puh ja netti pois ym. niin lopuilla vaikea ostaa mitä tarvitsee. Yhtään osamaksua ei ole. Eril terveysongelmia myös joihin joutuu ostamaan apteekista kalliita tuotteita. Kaikki eivät kuulu korvattaviin vaikka olisi diag sairaus. Äkkiseltään tulee mieleen A-vitamiinisuihkeet nenään.

Silloin puhelinlasku ja netti ovat ilmeisesti eri sopimuksilla ja todella kalliita. Esimerkiksi 50€/kk on aivan liikaa.

Ja jos sinulla jää asumismenojen jälkeen elämiseen 300 €/kk, olet todennäköisesti oikeutettu tt-tukeen. Tästä sinulle maksetaan myös lääkkeet, itsehoitolääkkeetkin, kun pyydät niille reseptin.

Tämän tiedän minäkin ettei makseta itsehoitolääkkeitä vaikka niihin olisi resepti.

Sä sekoitat nyt maksusitoumuksen ja Kela-korvauksen.

Kokemusta on ettei maksusitoumuksella saanut apteekista itsehoitolääkkeitä vaikka oli resepti.

Kyllä voin varmistaa että tuo on nykyinen käytäntö. Ennen ystävällinen lääkäri saattoi kirjoittaa reseptille vaikka rautakuurin jos oli anemiaa, mutta nykyisin ei auta. Maksat itse.

Kyllä sen rautakuurin saa maksusitoumuksella, kunhan lääkäri määrää rautalisän, joka on rekisteröity lääkkeeksi. Kun maksusitoumukset siirtyivät kunnan sosiaalitoimistosta kelaan, niin nämä korvausasiat menivät todella vaikeiksi. Ennen riitti että oli resepti. Nyt jokin ihan muu viranomainen kuin hoitava lääkäri päättää mikä on tarpeellista potilaalle. Entinen systeemi oli parempi.

Älä viitsi. Aikaisemmin juuri sosiaalityöntekijä arvioi, oliko lääkärin määräämä lääke ihan pakko ostaa.

Jos lääke on lääkärin reseptillä määräämä, niin Kela ottaa sen menona huomioon. Jossakin vaiheessa Kelassa joku sosiaalitoimen etuuskäsittelijänä ollut oli ottanut kunnan tarpeellisuusarvion käyttöönsä, mutta siihen puututtiin kun joku osasi valittaa tästä lainvastaisesta päätöksestä. Kaikki terveydenhoidon kannalta välttämättömät lääkkeet korvataan perustoimeentulotuessa, kunhan laittaa hakemukseen tarpeelliset tiedot.

Kuitenkin jossain vaiheessa oli poikkeuksena esim. miesten potenssilääkkeet, joita ei katsottu terveydenhoidon kannalta välttämättömiksi.  Asiasta tehtiin valituksia, mutta en tiedä nykyistä tilannetta, korvataako potenssilääkkeet ja/jos  löytyykö muitakin terveydenhoidon kannalta ei välttämättömäksi tulkittavia reseptilääkkeitä

Löytyy, juuri nämä itsehoitolääkkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa säästää.

Vierailija
644/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on laittanut minut harkitsemaan miesystävän kanssa yhteen muuttamista, vaikka se ei ollut aikomuksena, koska meillä on hyvä näinkin. Rahapulassani ja jatkuvassa stressissä olen kuitenkin alkanut harkitsemaan miehen tarjousta. Saisin asua maksamalla puolet juoksevista menoista, yhtiövastikkeen osalta ilmaiseksi. Tuntuu houkuttelevalta, mutta ikävä todeta, että tähän on tultu, joudun ehkä tinkimään periaatteistani rahan vähyyden takia.

Vierailija
645/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku teistä, joilla ei ole varaa ostaa vaikka jauhopussia, vispilää tai hehkulamppua, kertoa suunnilleen mihin raha kuluu? Asuminen toki, mutta onko teillä esim. niin paljon osamaksuja ettei rahaa jää?

Kuinka voi olla mahdollista, ettei kuussa jää säästöön edes viittä euroa?

Asumisen kalleus minulla syynä. Jää vajaa 300 kuussa muuhun, kun siitä otetaan puh ja netti pois ym. niin lopuilla vaikea ostaa mitä tarvitsee. Yhtään osamaksua ei ole. Eril terveysongelmia myös joihin joutuu ostamaan apteekista kalliita tuotteita. Kaikki eivät kuulu korvattaviin vaikka olisi diag sairaus. Äkkiseltään tulee mieleen A-vitamiinisuihkeet nenään.

Silloin puhelinlasku ja netti ovat ilmeisesti eri sopimuksilla ja todella kalliita. Esimerkiksi 50€/kk on aivan liikaa.

Ja jos sinulla jää asumismenojen jälkeen elämiseen 300 €/kk, olet todennäköisesti oikeutettu tt-tukeen. Tästä sinulle maksetaan myös lääkkeet, itsehoitolääkkeetkin, kun pyydät niille reseptin.

Tämän tiedän minäkin ettei makseta itsehoitolääkkeitä vaikka niihin olisi resepti.

Sä sekoitat nyt maksusitoumuksen ja Kela-korvauksen.

Kokemusta on ettei maksusitoumuksella saanut apteekista itsehoitolääkkeitä vaikka oli resepti.

Kyllä voin varmistaa että tuo on nykyinen käytäntö. Ennen ystävällinen lääkäri saattoi kirjoittaa reseptille vaikka rautakuurin jos oli anemiaa, mutta nykyisin ei auta. Maksat itse.

Kyllä sen rautakuurin saa maksusitoumuksella, kunhan lääkäri määrää rautalisän, joka on rekisteröity lääkkeeksi. Kun maksusitoumukset siirtyivät kunnan sosiaalitoimistosta kelaan, niin nämä korvausasiat menivät todella vaikeiksi. Ennen riitti että oli resepti. Nyt jokin ihan muu viranomainen kuin hoitava lääkäri päättää mikä on tarpeellista potilaalle. Entinen systeemi oli parempi.

Älä viitsi. Aikaisemmin juuri sosiaalityöntekijä arvioi, oliko lääkärin määräämä lääke ihan pakko ostaa.

Jos lääke on lääkärin reseptillä määräämä, niin Kela ottaa sen menona huomioon. Jossakin vaiheessa Kelassa joku sosiaalitoimen etuuskäsittelijänä ollut oli ottanut kunnan tarpeellisuusarvion käyttöönsä, mutta siihen puututtiin kun joku osasi valittaa tästä lainvastaisesta päätöksestä. Kaikki terveydenhoidon kannalta välttämättömät lääkkeet korvataan perustoimeentulotuessa, kunhan laittaa hakemukseen tarpeelliset tiedot.

Kuitenkin jossain vaiheessa oli poikkeuksena esim. miesten potenssilääkkeet, joita ei katsottu terveydenhoidon kannalta välttämättömiksi.  Asiasta tehtiin valituksia, mutta en tiedä nykyistä tilannetta, korvataako potenssilääkkeet ja/jos  löytyykö muitakin terveydenhoidon kannalta ei välttämättömäksi tulkittavia reseptilääkkeitä

Ei korvata potenssilääkkeitä, ellei ole siihen oikeuttava korvausnumero (harvalla on). Siinäkin tilanteessa korvataan vain tietty määrä kuukaudessa, ehkä 6 tablettia?

Joka tapauksessa sildenafiili on hyvin halpaa nykyään kun valitsee rinnakkaistuotteen.

Vierailija
646/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rakas mummuni kuoli ovat ms-tauti lääkkeet jääneet apteekkiin. Kaikki minuun liittyvä, joskus jopa ruoka, jotta lapseni saa kaiken tarvitsemansa ja hiukan extraakin 💛. Sellaista on entisen atk-suunn. ja hometalovelallisen elämä rakkaassa kotimaassamme. Ei auta Maamme-laulu! 🌻

Vierailija
647/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on korvien välissä. Kierrätyskeskukset lainaavat peräkärryjä ilmaiseksi, tarvitsee tuntea joku jolla on auto ja heittää tälle parikymppiä, niin saa sen pakastimen ja pystyy äkkiä säästämään ja syömään monipuolisesti.

Köyhän ongelma on se aloitekyvyttömyys ja kaiken vaatiminen uutena ja ilman pienintäkään omaa panostusta. Sillä tavalla pysyykin aina köyhänä, työmarkkinoille elämäntapa-avuton ei kelpaa.

Jotta peräkärryä voi vetää autolla, on siinä autossa oltava vetokoukku. Aika harvalla oikeasti on, ellei omista myös peräkärryä, venetraileria, asuntovaunua tms. mitä varten sitä koukkua itse tarvitsee. Koukku ei ole mikään auton vakiovaruste ja on aika kallis hankkia, jos sitä ei oikeasti omassa käytössään tarvitse.

Eikä köyhä tunne ketään, kenellä olisi auto ja joka pientä korvausta vastaan auttaisi. Tiedetään, koska köyhä ei tunne yhtään ketään eikä varsinkaan koskaan auta ketään, jolloin voisi pyytää ilmaistakin vastapalvelusta.

Se on juuri tuo mielentila, että kaikki pitää saada ilmaiseksi ja vailla vähintäkään omaa vaivaa, mikä tekee sen että köyhä pysyy aina köyhänä.

No ei nyt noinkaan. Itse muutin pois kotikaupungista, kaikki sukalaiset ja ystävät jäivät sinne. Täällä en tunne ainuttakaan ihmistä. Mutta autan silti muita, ystävilleni esim. kudon villasukkia ym. pieniä juttuja.

Ja kaikille jotka kehoittavat muuttamaan takaisin niin vastaan jo etukäteen ettei ole varaa muuttaa enkä saa KELAsta tai sossusta avustusta siihen.

Teet sitten kuin minä, eli otat lainaa. Jos siis on luottotiedot kunnossa. Pankistahan sitä ei saa, vaan joustoluottona. Maksan niitä kuluja muuten vieläkin kahden vuoden jälkeen, mutta sainpa muutettua.

Vierailija
648/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tekee laskelmia kotona olevista elintarvikkeista että kuinka monen päivän ruuat niistä saa kokoon kun jakaa 400 gramman jauhelihapaketin kuuteen osaan ja tilillä on loppu kuuksi 15 euroa josta pitää maksaa lääkärireissua varten bussimaksu x2 a 2.80 tuntee olevansa köyhä isolla koolla.

Kyllä on mukava lukea vauva palstalla kuin on kattoon sylkevä loinen joka elelee herroiksi yhteiskunnan tuilla.

Vierailija
649/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kymmentä samansisältöistä kommenttia sinä olet jo tehnyt? :D

Minä muuten en tunne ketään, joka voisi antaa minulle tai kodinkoneilleni autokyytiä. Eikä minulla ole ketään, jolta voisi pyydellä mitään muitakaan palveluksia tai ostaa niitä.

Minä olin oikein hyvin toimeen tuleva, kouluttautunut ja työteliäs ihminen viisikymppiseksi asti. Sitten maailma osaltaan kaatui, ja nyt olen tukien varassa koko loppuikäni. Melkein kuusikymppisenä ei enää kiivetä normaaliin elämään muulla kuin kohtalaisen kookkaan lottovoiton avulla.

Tuo ei nyt vaan täsmää. Minä olen selvittänyt asiaa kun oma terveys on huono, ja viisikymppisenä paitsi että minulla on velaton asunto ja asuminen halpaa, niin jos jäisin tänä vuonna sairaseläkkeelle saisin sairaseläkettä yli 2500e /kk. Jos sinulla on ollut oikeasti hyvät tulot, sinulla on sama tilanne. Köyhä ei osaa edes valehdella, liikaa vaivaa siitäkin.

"Minä olin oikein hyvin toimeen tuleva, kouluttautunut ja työteliäs ihminen viisikymppiseksi asti."

Tuo edellinen lause ei tarkoita, että hyvin toimeentuleva ja kouluttautunut henkilö saisi eläkettä 2500 euroa kuukaudessa. Hyvin kouluttautunut voi saada pienempääkin palkkaa ja tulla "hyvin" toimeen, jollon se eläke on pienempi.

Mutta eihän siinä edellenkään puhuttu että on eläkkeellä?

Ohis. Tuollaiseksi keskustelu muotoutuu, kun keskustelukumppani osaa kuvitella maailmaa vain omasta tilanteestaan käsin. Tuokin "asenteesta kiinni" -jauhaja olettaa ja yleistää silmittömästi, ja kun joku on eri mieltä, suuttuu. Ja seuraavassa kommentissa on taas yksi synti lisää listaan, jonka jokaisern kohtaan jokainen köyhä sopii.

Vierailija
650/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Smarketin Rainbow vadelmakääretorttu 1,49 eur on erikoisherkkuni kun rahatilanne sen sallii n. kerran kuussa.

Tuonhan nyt kerää tyhjistä tölkeistä ja pulloista hetkessä jos haluaa vaikka kerran viikossa vetää

Kyllä. Jos kuukaudessa jää todellakin vain 1,50 ylimääräistä mihinkään herkkuun, on taustalla todennäköisesti:

- tukien alikäyttö

- ylivelkaantuminen ja velkaneuvonnan puuttuminen

Vierailija
651/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun rakas mummuni kuoli ovat ms-tauti lääkkeet jääneet apteekkiin. Kaikki minuun liittyvä, joskus jopa ruoka, jotta lapseni saa kaiken tarvitsemansa ja hiukan extraakin 💛. Sellaista on entisen atk-suunn. ja hometalovelallisen elämä rakkaassa kotimaassamme. Ei auta Maamme-laulu! 🌻

Oletko ollut yhteydessä Kelaan ja selvittänyt, mitä tukia voit hakea? Jos et, miksi?

Vierailija
652/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei nyt noinkaan. Itse muutin pois kotikaupungista, kaikki sukalaiset ja ystävät jäivät sinne. Täällä en tunne ainuttakaan ihmistä. Mutta autan silti muita, ystävilleni esim. kudon villasukkia ym. pieniä juttuja.

Ja kaikille jotka kehoittavat muuttamaan takaisin niin vastaan jo etukäteen ettei ole varaa muuttaa enkä saa KELAsta tai sossusta avustusta siihen.

Teet sitten kuin minä, eli otat lainaa. Jos siis on luottotiedot kunnossa. Pankistahan sitä ei saa, vaan joustoluottona. Maksan niitä kuluja muuten vieläkin kahden vuoden jälkeen, mutta sainpa muutettua.

Minä en pysty pienillä tuloilla maksamaan lainaa pois. Miten niillä saa lainaa? Täysin jumissa kalliissa vuokra-asunnossa mistä ei ole varaa muuttaa pois.

Vierailija
653/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Smarketin Rainbow vadelmakääretorttu 1,49 eur on erikoisherkkuni kun rahatilanne sen sallii n. kerran kuussa.

Tuonhan nyt kerää tyhjistä tölkeistä ja pulloista hetkessä jos haluaa vaikka kerran viikossa vetää

Kyllä. Jos kuukaudessa jää todellakin vain 1,50 ylimääräistä mihinkään herkkuun, on taustalla todennäköisesti:

- tukien alikäyttö

Tai kuten minulla, kallis vuokra.

Vierailija
654/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koyhä tajuaa, että parilla eurolla voi ostaa ruokaa ja kympillä voi pärjätä viikon.

Tjaa, ei sitten ole tullut käytyä kaupassa viime aikoina... Totuus on, ettei 2 taikka 10 eurolla saa MITÄÄN kaupasta, millä viikon tai edes päivää pärjäisi.

Vierailija
655/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- tukien alikäyttö

Miksi asua niin kalliisti, ettei ole varaa ruokaan?

Vierailija
656/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pysty pienillä tuloilla maksamaan lainaa pois. Miten niillä saa lainaa? Täysin jumissa kalliissa vuokra-asunnossa mistä ei ole varaa muuttaa pois.

Joustoluottoa saa usein työtönkin. Maksan itse tuota pois toimeentulotuesta.

Vierailija
657/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa kerrotun ongelman "rahaa ei ole ruokaan" korjaisi erittäin helposti sekä tehokkaasti vhh ruokavalio. Kun syöt vhh, syöt huomattavasti vähemmän, pärjäät helposti vain yhdellä aterialla päivässä ja joskus voit helposti paastota päivän tai useamman.

Kukkarolle saatavan hyödyn lisäksi, mainittakoon vielä terveydelliset hyödyt. Vhh ruokavalio todistetusti ennaltaehkäisee yleisimpiä sairauksia, kuten 2 tyypin diabetes (suurin osa saavuttaa myös tämän kanssa lääkeettömyyden), oma huomioni on myös parantunut suun terveys, kun tulee vähemmän happohyökkäyksiä.

Itse en näe mitään hyvää syytä syödä hiilihydraatteja, kun et niistä oikeasi mitään hyödyllistä saa, ellet laske elintapasairauksia hyödyksi. Säästät sekä rahaa että terveyttäsi ja jää sinulle myös enemmän aikaa mielekkäämille asioille, kun ei tarvitse murehtia ruuasta koko ajan.

korvaisi myös vaikkapa pelkkä suklaan syönti!

katsos, siitä saa paljon energiaa ja kalsiumia, hampaat lähtee eikä tarvi enää käydä hammaslääkärillä tai harjata, ei tarvita astioita eikä tule tiskiäkään. roskatkin on kätevä lajitella eikä suklaan kantaminen kotiin kaupasta paina.

lisäksi suklaan syömisestä tulee hyvä mieli, ihan kaikille!

Vierailija
658/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- tukien alikäyttö

Miksi asua niin kalliisti, ettei ole varaa ruokaan?

Miten muuttaa pois kun siihen tarvitaan rahaa? Raha riittää juuri ruokaan mutta ei muuhun. Vuokran lisäksi tulee sähköt, vakuutus, netti, puh, lääkäri, lääkkeet, hammashoidot, vaatteet ym. Kulkeakin välillä täytää muutenkin kuin kävellen. Ei pysty säästämään muuttokuluja.

Vierailija
659/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koyhä tajuaa, että parilla eurolla voi ostaa ruokaa ja kympillä voi pärjätä viikon.

Tjaa, ei sitten ole tullut käytyä kaupassa viime aikoina... Totuus on, ettei 2 taikka 10 eurolla saa MITÄÄN kaupasta, millä viikon tai edes päivää pärjäisi.

2 eurolla saa useamman kilon perunoita.

niillä pysyy kyllä elossa viikonkin.

Vierailija
660/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan aloitukseen reakoidakseni. Mä en harrasta kahviloita, en ole varmaankaan parikytä vuoteen käynyt kahvilassa.

En todellakaan saisi kiksejä kaakaon lipittämisestä kahvilassa. Nii-in, en ole köyhä. Mieluusti leivon kotona ja juon kakkukahvini siellä omassa rauhassa.