Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
4181/5804 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

helle kirjoitti:

Se kun pitää lähteä etsimään tyhjiä tölkkejä koko illaksi, että saan rahaa ostaakseni pojalleni kouluun karkkipäiväherkut.

Olisiko ollut hieman helpompaa käydä vaikka ajamassa naapurin nurmikko, niin rahaa olisi tullut enemmän. Ja samalla sopia jatkossakin hoitavansa homman, niin karkkirahat olisi tienattu koko vuodeksi?

Tässä pari linkkiä artikkeleihin joissa käsitellän tätä richplainausta, eli kuinka keski- ja hyvätuloinen alkaa ylemmyydentuntoisesti neuvoa pienituloista käsittämättä sen kummemmin missä todellisuudessa toinen elää.

Poorsplaining – kyllä mekin neuvoa osataan

https://auliviitala.home.blog/2019/12/18/poorsplaining-kylla-mekin-neuv…

"Köyhällä ei pitäisi olla varaa koiraan” – näin käsittämättömiä neuvoja hyvätuloiset antavat köyhemmille

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005845150.html

Vierailija
4182/5804 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et tiedä itse peen vertaa mistään.

Minun ei nyt tarvitse miettiä työelämää. Se ei tarkoita, en välittäisi muista ihmisistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4183/5804 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhön saaminen / pääsy helpottuu ihan hitsisti heti kun muutetaan systeemiä niin, esimerkiksi pari ekaa kuuta saa ansaita ja ehtiä alkaa saamaan työtuloja tilille asti. Vasta sitten aletaan tarkistaa tuet kun niitä palkkatuloja on aktuellisti tippunut ja nähdään mitä ne todellisuudessa ovat. Sitten voidaan periä takakäteen palkasta tai niistä tuista mitä jää jäljelle. Ihmisellä kuluu rahaamyös esimerkiksi itsensä fiksaamiseen työhön kelpoiseksi etenkin mitä pienemmillä tuloilla oltu mitä pidempään. Etenkin 1 aikuisen tuloilla tämä koko härdelli on mahdoton.

Uudella systeemillä toimeentulo ei vaarannu ja kaikki sujuu.

On se kumma miten kellään ministeriöissä ja eduskunnassa ei välähdä tämän vertaa. Lienenköhän minä sitten jokin einstein vallan?

Tämähän on jo näin..

Vierailija
4184/5804 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli kaksi vuotta työttömänä olleet saavat 100% palkkatuen kolmannelle sektorille mennessään. Eli työntekijä on käytännössä täysi ilmainen työnantajalle. En oikeasti ymmärrä miten on mahdollista olla tuolloin enää työtön, kun työpanoksen saisi tarjottua maksutta?

Vierailija
4185/5804 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, kun laskee, että mitkä laskut voi vielä jättää maksamatta ja mitkä ei.

Mitä ihmeen laskuja köyhillä aina on? No niitä pikavippejä ja osamaksuja, joska köyhä ei olisi köyhä, jos olisi fiksu.

Kun köyhän oikeasti tarpeelliset laskut maksaa sossu.

No joo anteeksi, kun olen parilla eri tavalla sairas ja minulla on vielä pari muutakin suuta elätettävänä. Yhtä omaa syytähän tämä on kuin peliongelmat ja pikavipit.

Vierailija
4186/5804 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli kaksi vuotta työttömänä olleet saavat 100% palkkatuen kolmannelle sektorille mennessään. Eli työntekijä on käytännössä täysi ilmainen työnantajalle. En oikeasti ymmärrä miten on mahdollista olla tuolloin enää työtön, kun työpanoksen saisi tarjottua maksutta?

Esim. työntekijälle voidaan silti maksaa vain 9-10€/h, jolla ei pysty kustantamaan autoa, jos työpaikka on julkisten ulottumattomissa.  

Vierailija
4187/5804 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!

Oikeesti köyhä kysyisi myös - laita mitä?

Vierailija
4188/5804 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. työntekijälle voidaan silti maksaa vain 9-10€/h, jolla ei pysty kustantamaan autoa, jos työpaikka on julkisten ulottumattomissa.  

No ei kai kannata mennä sellaiseen paikkaan..

Vierailija
4189/5804 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!

Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.

Alapeukkujen määrästä päätellen täällä on ihmisiä, jotka eivät osaa vaatia vuokrakotiinsa edes pakastinta. Jos taas asunto on oma, pakastimia tai pakastimellisia jääkaappeja saa edullisesti tai ilmaiseksi mm. Torista. Myös täydentävästä toimeentulotuesta voi tällaisen saada.

Mutta valittaminen on ilmeisesti hauskempaa, kuin että yrittää tehdä asialle jotakin.

Ei se pakastin ilmainen ole. Jos vaadit sellaisen vuokrakotiisi, vuokraloordi nostaa vuokraasi. Vuoden päästä pakastin on maksettu, mutta korotettu vuokra pysyy voimassa ja loordi vain rikastuu.

Vierailija
4190/5804 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tällainen on tullut voimaan? Kysyin pari vuotta sitten TE-toimistosta palkkatukimahdollisuutta, ja minulle kerrottiin, että voisin saada sitä enintään 40%. Olin siinä vaiheessa ollut työttömänä työnhakijana lähes 8 vuotta.

Vierailija
4191/5804 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin tällainen on tullut voimaan? Kysyin pari vuotta sitten TE-toimistosta palkkatukimahdollisuutta, ja minulle kerrottiin, että voisin saada sitä enintään 40%. Olin siinä vaiheessa ollut työttömänä työnhakijana lähes 8 vuotta.

On ollut aika monta vuotta jo. Koskee yhdistyksiä, seurakuntia tms. Yrityksillä tuo 40% on maksimi. Käytännössä jokainen täyspäinen löytää kyllä järjestöistä palkkatukipaikan, jos työnteko yhtään jaksaa kiinnostaa.

Vierailija
4192/5804 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni on selvä asia, että köyhä ei hanki koiraa. Olen pienviljelijäperheessä kasvanut ja tiedän, että vain hyötyeläin käy. Meillä oli lehmiä ja sika sekä kanoja ja työhevonen mm metsätöihin. Metsästyskoira on hyvä, jos metsästää. Koiran eläinlääkärilaskut voivat olla tuhansia euroja, ja eläimen ruoka maksaa paljon. Ihmisille voi antaa neuvoja, jos tietää asiat. Koira on myös iso hiilijalanjälki ja ympäristön pilaaja.

Vierailija
4193/5804 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

helle kirjoitti:

Se kun pitää lähteä etsimään tyhjiä tölkkejä koko illaksi, että saan rahaa ostaakseni pojalleni kouluun karkkipäiväherkut.

Olisiko ollut hieman helpompaa käydä vaikka ajamassa naapurin nurmikko, niin rahaa olisi tullut enemmän. Ja samalla sopia jatkossakin hoitavansa homman, niin karkkirahat olisi tienattu koko vuodeksi?

Annapa osoitteesi, niin tulen ajamaan nurmikkosi. Tarvitsen uudet silmälasit, eikä niihin ole rahaa. Voin pestä myös ikkunasi. Sovitaan työajasta ym. Maksat sitten lellit ja muut tellit. Odotan innoissani!

Vierailija
4194/5804 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

helle kirjoitti:

Annapa osoitteesi, niin tulen ajamaan nurmikkosi. Tarvitsen uudet silmälasit, eikä niihin ole rahaa. Voin pestä myös ikkunasi. Sovitaan työajasta ym. Maksat sitten lellit ja muut tellit. Odotan innoissani!

12/h ja toki maksan sivukulut, kun ne kaikki saa vähentää. Varsinkin ikkunanpesua kaipaa aika moni tuttunikin, eli töitä kyllä on.

Vierailija
4195/5804 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kun lapsi haluaisi vesimelonia mutta siinä kylän ainoassa kaupassa ei ole kuin kokonaisia, ja 4-5 pelkkään meloniin tarkoittaisi sitä että seuraavana päivänä syödään pelkkää perunaa.

Vesimeloneja ja isoja kaalinkeriä voi pyytää pienentämään kaupassa. Muitakin pieniä talouksia on, joten saavat varmasti kaupaksi loputkin.

Ehkä vesimelonia, mutta tuskin kaalinpäätä. Mutta usein ehdottaja ei itsekään kehtaisi, varsinkin, jos olisi oikeasti köyhä.

Molempia olen itse pyytänyt pienimään ja molempia olen myyjänä asiakkaille pieninyt. Mitätön vaiva ja kyllä sinkkukin joskus näitä haluaa syödä mutta ei 2 kg kerrallaan.

Vierailija
4196/5804 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pepita55 kirjoitti:

Kävin tänään ruokajakelussa, viimeksi olin käynyt maaliskuussa. En tarkoita alkaa valittaa tasosta, mutta nyt sieltä sai mm. 1 kg purkin Dijon-sinappia ja 1 kg purkin jotain Texmex Jalapeno -kastiketta, jättipakkauksen vitivalkoista vehnäpaahtoleipää, 2 pakkausta margariinia, purkin sienisalaattia ja jonkun liiskatun vihreän salaatin ja pienen rasian kasvispohjaista tuorejuustoa.

En osta koskaan valkoista leipää itse. Paanko nyt margista sen päälle ja levitän Dijonia sen päälle? Tai texmex-kastiketta?

Ei pitäisi valittaa joo, mutta aiemmin sai joskus jopa makkaraa ja hedelmiä tai paprikaa tms. Ja keksiäkin.

Pakkohan noi on syödä jotenkin, en osaa heittää ruokaa pois. Dijon ja tää texmex-kastike täyttävät nyt jääkaappia.

Nyt kaivetaan kai viimeisiä hyllyn pohjia sitten.

Tuli vähän paha mieli. Joo - hyökätkää vain mun kimppuun. Olen eläkeläinen, ikää 67.

No onhan toi erikoista kritisoida ilmaiseksi saatuja tuotteita, periaatteessa lahjoja. Sienisalaatti leivän päällä olisi jo ihan hyvä lounas, mutta toki aina voi marttyyrina kaivella viimeisiä hullun pohjia. Jos haluaa varmasti saada makkaraa, hedelmiä ja keksejä, ne voi ostaa itse.

4197/5804 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun pääsee vaahtokylpyyn, ystävän luona.

Vaahto nyt ei paljon maksa, kai sulla saippuaa on.

Tarvitaan siihen se ammekin, tai muu palju

Vierailija
4198/5804 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen hallitus poistaa nämä 100%:n palkkatuet 01.01.2023 alkaen mikä lopettaa kokonaan kolmannen sektorin työllistämisen. Kirjoita asioista joista tiedät, ei kolmannen sektorin paikkoihin mahdu samaan aikaan määräänsä enempää tukityöllistettyjä, suurin osa jää aina ilman työpaikkaa siltikin.

Vierailija
4199/5804 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sehän riippuu täysin tuesta, että meneekö siitä ulosottoon vai ei. Ulosotossa on se suojaosuus. Normi kelan päivärahasta sitä ei mene, mutta esim ansiosidonnaisesta päivärahasta meneekin sitten jo ulosoton osuus.

Vierailija
4200/5804 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sehän riippuu täysin tuesta, että meneekö siitä ulosottoon vai ei. Ulosotossa on se suojaosuus. Normi kelan päivärahasta sitä ei mene, mutta esim ansiosidonnaisesta päivärahasta meneekin sitten jo ulosoton osuus.

Meneepä se työmarkkinatuestakin. Työmarkkinatuesta maksetaan veroa, ja veronpalautukset vie UO. Tällä palstalla silloin tällöin väitetään, että tämän voisi estää muuttamalla veroprosenttiaan, mutta kyllä UO pääsee käsiksi niihinkin pennosiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi