Äh työväenopisto
Mitä järkeä, että baletin alkeiskurssia tarjotaan vain yksi jos tunkua on niin paljon? Ilmoittauduin parin minuutin sisällä ja pääsin varasijalle 9. Seuraavien kurssien kanssa pitää olla enemmän haukkana...
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:29"]
Mistä tiedät, ettei opettajia löydy?
Joskushan kursseja perutaankin kun ei ole tarpeeksi ilmoittautumisia, niin se opettaja voi sitten tanssahdella kotonaan (en ole varma, mutta oletan, että saa jonkun maksun silti).
[/quote]
Ei saa opettaja palkkaa, jos kurssia ei ole. Tämä on useimpien tuntiopettajien työsopimuksessa. Sekin voi vaikuttaa tuntimääriin, että kunta ei hyväksy lisää tunteja ja menoja.
Ennen oli ainakin Turussa hyödyllisiänkursseja. Kävin isännöinnin peruskurssin ja jonkun lakikurssin ainakin ja monta muutakin hyödyllistä kurssia. Nyt asun Tampereella. Kursseissa on hyvin vähän noita hyödyllisiä. Opettavat kurssit ovat vähissä. Muutama tietsikkakurssi vain on.
Olin laittanut vieläpä puhelimeen muistutuksen, mutta meni silti pari minuuttia yli. Kyllä harmittaa :(
ap.
oon miettiny samaa, että jos joku kurssi vuodesta toiseen on niin suosittu, niin miks sen ryhmiä ei lisätä. nimittäin jotkut kurssit on sellaisia taas että sielä vaan pari ihmistä käy,niin jos kerranresurssit kyseessä,miksi epäsuositumpia ei karsita (edes yhtenä vuonna kokeilumielessä) ja suositumpia lisätä?
Joo ehtii ehkä ilmoittautua yhdelle kurssille. Jos ehtii.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:21"]
oon miettiny samaa, että jos joku kurssi vuodesta toiseen on niin suosittu, niin miks sen ryhmiä ei lisätä. nimittäin jotkut kurssit on sellaisia taas että sielä vaan pari ihmistä käy,niin jos kerranresurssit kyseessä,miksi epäsuositumpia ei karsita (edes yhtenä vuonna kokeilumielessä) ja suositumpia lisätä?
[/quote]
Miten lisäät kursseja jos ei ole opettajia käytettävissä? Miten sen keramiikkamaalauksen poistaminen auttaisi baletin kurssimääriin? Laitetaanko keramiikkaope tanssahtelemaan?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:24"]
[/quote]
Miten lisäät kursseja jos ei ole opettajia käytettävissä? Miten sen keramiikkamaalauksen poistaminen auttaisi baletin kurssimääriin? Laitetaanko keramiikkaope tanssahtelemaan?
[/quote]
Joskushan kursseja perutaankin kun ei ole tarpeeksi ilmoittautumisia, niin se opettaja voi sitten tanssahdella kotonaan (en ole varma, mutta oletan, että saa jonkun maksun silti).
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:29"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En tiedäkään, siksi JOS. Jos tietäisin, olisin kirjoittanut KUN.
Yleensä syy kuitenkin suosittujen kurssien liian vähäiseen määrään on juuri opettajapula. Heillä kun on muutakin kuin tietyn opiston kurssien vetäminen, usein jopa useammassa opistossa saman vuoden aikana. En jaksa uskoa että moinen opisto jättäisi halutut kurssit pitämättä jos se olisi mahdollista, sehän tarkoittaa suoraan vähemmän tuloja.
Työväenopistossa suurin osa opettajista on SURKEITA.
On niitä muutama hyväkin. Myös aiheet ovat jotain aika turhakkeita monet.
Haluaisin perintöverosuunnittelua, verotuksen perusteita, vanhushoivan palveluiden ja hintojen esittelyä, jotta osaisi valita, isännöinnin peruskurssin,
eläkelakia esittelevän kurssin.
Työväenopistossamme on yksi kurssi näistä aiheista. Nimittäin perukirja. Se on vaan aika ärsyttävää, kun se lakimiesbmainostaa siinä koko ajan, että tulkaa minunbtoimistooni tekemään. Ei todellakaan opeta, että näin teet perukirjan itse.
[/quote]
[/quote]
Minua ap:tä kaiveli oikeastaan se, että balettikursseja oli useita, mutta vain yksi ihan alkeistason kurssi. Ja toisessa paikallisessa kansanopistossa ei ollut ollenkaan alkeiskurssia vain alkeisjatko ja siitä eteenpäin. Vaikka epäilemättä kaikille näille kursseille on suuri tunku.
Ap.
Ne eivät saa sinne yliopiston hyviä opettajia vetämään iltakursseja taviksille.
Siellä opettaa ihmisiä, jotka vain haluavat työllistää itsensä jollain.
Haluaisin mennä sinne sivistymään. Vaikkapa asunnonvuokraus olisi hyvä kurssi jonkun lakimiehen vetämänä tai sijoittamiskurssi ekonomin vetämänä tai vaikka panu kailan vetämä vanhojen talojen hoidon kurssi.
Joo, siellä on jotain astraalijoogaa tai feng shuita. Haluaisin sivistäviä kursseja.
Helsingissä alkaa ilmottautuminen torstaina, ajattelin itsekin kokeilla päästä mutta saa nähdä.
[/quote]
[/quote]
Minä olen ollut suunnittelemassa niitä kursseja. Selityksiä on useampia. Ehkä ei ole olemassa opettajalla aikaa, jos hän tekee sitä opetusta sivutoimisena. Toiseksi kurssien, tai siis tuntien määrä on rajallinen. Sellaisia kuntia on todella vähän, joissa voi lisätä tunteja vaikka kuinka paljon, jos vaan kurssilaisia riittää. Tarjontaa pyritään pitämään monipuolisena, joten siksi niitä keramiikkakurssejakin järjestetään, vaikka niille saadaan hädin tuskin minimimäärä oppilaita.
Useimmat kansalais- ja työväenopistot ( ovat käytännössä samaa ) ottavat oikein mielellään vastaan kurssitoiveita, ja yrittävät järjestää niitä, joille olisi tulijoita. Mutta kolme tavallista syytä, joiden vuoksi joku toivottu kurssi jää järjestämättä: 1. ei löydy opettajaa, 2. ei ole sopivaa tilaa tai 3. oppilaita ei ilmoittaudu riittävästi, ei aina edes se itse, joka sitä toivoi.
Jaa että miksikö ei löydy opettajaa, vaikka tuntipalkkakin on kohtuullinen? Ehkä pätevää ja osaavaa opettajaa ei sillä paikkakunnalla ole, ja muualta tulevalle pitäisi maksaa matkat -> kalliimpi kurssi. Hyvällä ja pätevällä opettajalla voi olla kokopäivätyö muualla, vaikka yliopistossa, lakiasiaintoimistossa tai balettikoulussa. Kansalaisopistossa opettaminen on pikemminkin harrastus, ja siksi siihen ei ole enempää aikaa kuin pari iltaa viikossa.
Laittakaa vaan reippaasti ehdotuksia uusista kursseista. Jos minä olisin siellä teidän opistossa töissä, laittaisin kyllä tarjolle niin asunnonvuokraus- kuin talonkorjauskurssia, ja sekä ruumisarkunteko- että lapsentekokurssin. Noita kaikkia onkin jossain ehdotettu.
...jotkut kurssit on sellaisia taas että sielä vaan pari ihmistä käy,niin jos kerranresurssit kyseessä,miksi epäsuositumpia ei karsita (edes yhtenä vuonna kokeilumielessä) ja suositumpia lisätä?[/quote]
Missä on opisto, jossa järjestetään kurssi vain parille ihmiselle? Valtionosuudet ovat pienentyneet, ja siksi normaalien kurssien hinnat nousevat ja opiskelijoita pitää monissa opistoissa olla vähintään seitsemän. Onhan toki yksityistuntejakin mm. pianokursseilla, mutta se on eri asia.
Off topic mut hämmästyttää toi keramiikka-kurssien käyttäminen esimerkkinä tyhjistä kursseista kun mun kokemuksen mukaan se on yksi suosituimmista aiheista monen opiston listoilla :)
16: Suosittuja ovat joo, mutta jos ei ole keramiikasta kiinnostunut, ei voi välttämättä tietää.