Ihmiset, jotka suuttuvat helposti ja kiukuttelevat
Siis ihan aikuisia ihmisiä, etenkin naisia... Sanot muka jotain ja heti alkaa kiukuttelu ja mykkäkoulu. Esimerkiksi yhdellä työkaverillani on tapana vitsailla piikitellen muita... Esimerkiksi minä osaan ottaa tällaisen ihan huumorilla enkä loukkaannu, MUTTA, kun piikittelen takaisin, niin loukkaannutaan :D ihan sairasta. Mikä tällaisia ihmisiä vaivaa? Joku persoonallisuushäiriö? Vai olenko minä se outo, kun en ikinä suutu mistään pienestä?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
"Itsensä kanssa sinut olevan ei tarvitse lähteä muiden arvosteluun alunperinkään."
Mutta joutuu sitten herkästi sen kiukuttelijan maalitauluksi...
Olen se, ketä lainasit. Itse ole kokenut, etten joudu maalitauluksi juuri siksi, etten provosoidu "kuittailusta". Koska ymmärrän, miksi toinen todennäköisesti toimii kuten toimii, voin jättää sen omaan arvoonsa. Eivät kauan jaksa yrittää kun eivät saa mitään vastetta heitoilleen, toisin sanoen ei tuota toivottua vaikutusta. Näin väistän hankalat tyypit ja turhat kaunat, jotka eivät minuun henkilönä edes liity, vaikka sellaista kuvaa yrittää antaa. Teeskenneltykin ystävällisyys on tehokas vasta-ase: kiitän vaikka virheen huomaamisesta, nyt voin sen korjata. Pitipäs sattua, hyvä että huomasit jne. Aseet riisuttu. Täytyy vain laittaa omakin ego hyllylle jotta lopputulos palkitsee.
Veljeni on vähän tuollainen. Ihan lapsesta saakka ollut. Tyypillinen "huono häviäjä". Saattoi jo lapsena pitää sitä, että kiusasi minua jossain pelissä ja huijasi, mutta samaa, kun teki hänelle, niin sai kunnon raivareita.
No selitys on helppo. Tuo ihminen on kiusaaja, ja ei se mitään läppää hänelle ole, vaan hän pyrkii nälvimään sinua huumorin varjolla. Sitten kun hän saa kokea samanlaisia kommentteja itse, tulistuu. Siis jonkinlaista narsismiahan tuo on, että muut ei saa tehdä samoja asioita mitä hänellä on muka oikeus tehdä muille. Pidä sama linja tuon tyypin kanssa jatkossakin, niin oppii ehkä olemaan nälvimättä sinua jatkossa niin kauan. Kuka tietää voi kyllä mennä valittamaan jollekin kiusaamisestakin. Sitten sun pitää silloinkin pitää puolensa ja kertoa että hän on tehnyt ihan sitä samaa ja ensin. Narsistit on kuin Putin ja Venäjä eli syyttää muita omista teoistaan, jos se heille on eduksi.
Ja muutenkin kuten joku sanoi, hyvinvoiva ihminen ei yritä ylentää itseään tuolla lailla alentamalla muita. Jos et halua käyttää sanaa narsismi, niin epäkypsyys henkisesti ja itsekeskeisyys voisi olla vaihtoehtoinen selitys. Sama asiahan se on oikeasti.
Taitaa olla "läppää se vaan oli" - kiusaaja. Vieläpä niin yliherkkä, että luulee oikeitakin läppiä kiusaamiseksi :D Häntä kohtaan pitäisi olla niiiiiin hienotunteinen ja ainoa oikea huumorin muoto on kolmannen osapuolen mollaaminen oman sisäpiirin kesken... Arvasinko oikein!?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla "läppää se vaan oli" - kiusaaja. Vieläpä niin yliherkkä, että luulee oikeitakin läppiä kiusaamiseksi :D Häntä kohtaan pitäisi olla niiiiiin hienotunteinen ja ainoa oikea huumorin muoto on kolmannen osapuolen mollaaminen oman sisäpiirin kesken... Arvasinko oikein!?
Jotakuinkin sellainen. Antaa itsestään hyvin humoristisen kuvan - huumoria toisten kustannuksella. Ja tietysti moni osaa nauraa itselleen ja omille kömmähdyksilleen. Ei vaan siedä sitä, että hänen kömmähdyksillään tehdään huumoria. Ap
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisessa työpaikassa noi on tuttuja.
Varmaan menkoilla, PMS- ja vaihdevuosioireilla selitetään tätä sairasta käytöstä. Monesti kuullut, että tämän kaltaista kiukuttelevaa herkästi suuttuvaa miestä kutsutaan ämmämäiseksi. Miksiköhän?
Tässä yksi syy: stressitasoni on huipussaan, kun seuraan läheltä nyt vanhuksen saattohoitoa ja todennäköisesti myös palliatiivista hoitoa. Se energia, mitä on, menee itsen pitämiseen koossa,
Kamalia ihmisiä tuollaiset. Tiedän muutaman ja kaikkia yhdistää ylimielisyys ja se, että ovat kiusaajia. Olleet jo koulussa kiusaajia ja sama jatkuu aikuisiällä. Kiva kiusata ja pilkata muita "läpällä", mutta ei tietenkään heitä saa, koska heissä ei ole omasta mielestään mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taidan olla sellainen, että tulistun helposti. Ihmiset saattavat ärsyttää minua. Ei välttämättä isot asiat, mutta pienet asiat.
Tarvitsen kumppaniksi sellaisen, joka on rauhallinen. Jos toinen on samanlainen, olemme toistemme kurkussa kiinni alta aika yksikön.
Osaan pyytää anteeksi ja olen myös pahoillani käytöksestäni.
Onko syynä tähän ”tulisuuteen” masennus tai persoonallisuus, en osaa sanoa.Ihan hävettää sanoa, mutta jos olen valmiiksi jo väsynyt, kiireinen ja ärtynyt, ei tarvii paljon, että kiroilen tuntemattomalle ja näytän keskisormea. Palaa käämit. Saatan sanoa ilkeästi asiakaspalvelijalle ja tööttäillä liikenteessä. Joskus näytän keskaria. Olen keski-ikäinen nainen.
Olen vielä vanhempi nainen, joka kiroilen tarvittaessa, en kestä minkäänlaista kettuilua keneltäkään, ja syynä on vain omaisen lähestyvä kuolema. En ehdi toipua niistä käynneitä, kun käyn häntä katsomassa, en nuku kunnolla, en keskity mihinkään kunnolla, unohtelen aivan tavallisia sanoja. Mutta jos itsellä ei ole kokemusta stressitason noususta, ei voi ymmärtää, mistä on kysymys. Hoidan vain pakolliset asiat.
Työyhteisössä hankalia. Jos annat samalla mitalla takaisi, tekevät valituksen. Jos et, jatkavat kiusaamista.
Oma ratkaisu: vältän kuin ruttoa jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi syy: stressitasoni on huipussaan, kun seuraan läheltä nyt vanhuksen saattohoitoa ja todennäköisesti myös palliatiivista hoitoa. Se energia, mitä on, menee itsen pitämiseen koossa,
Käytätkö sen energian sitten muiden pilkkaamiseen vai?
No nyt tekisi mieli käyttää! Oletko noin ...., että et käsitä, mitä on läheisen kuolemisen seuraaminen ja siitä seuraavien asioiden järjesteleminen. Osasi on siis onnekas.
Vierailija kirjoitti:
Työyhteisössä hankalia. Jos annat samalla mitalla takaisi, tekevät valituksen. Jos et, jatkavat kiusaamista.
Oma ratkaisu: vältän kuin ruttoa jos mahdollista.
Hah. Minä olen ollut esimiehen "puhuttelussa" tällaisen hullun takia ja esimies oli minun puolellani asiassa. Toki tämä hullu varmaan luuli, että minua läksytettiin hänen arvon rouvan "kiusaamisesta", mutta ei... Kyllä hänen kanssa vuosia työskennelleet tiesivät millainen hän on. Pakolliset työasiat toki piti hoitaa hänen kanssaan, mutta ei tosiaan mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt tekisi mieli käyttää! Oletko noin ...., että et käsitä, mitä on läheisen kuolemisen seuraaminen ja siitä seuraavien asioiden järjesteleminen. Osasi on siis onnekas.
Et taida sisäistää mitä tämä ketju käsittelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, olet varmasti oikeassa, että en sisäistä, on siis syytä poistua. Kiitoksia vain mielipiteestäsi.
Hankaliksi koen sellaiset tilanteet, jossa ihan tavallisella äänensävyllä muutamalla sanalla sanon asiani.
Sitten alkaa odottamaton yllätys: toinen alkaa tiuskimaan ja kinastelemaan ihan jostain toisesta asiasta kuin mitä olen juuri hänelle sanonut. Hän ei siis ole ollenkaan ymmärtänyt, mitä asiaa minulla oli tai mihin se liittyi.
Sitten yritän täsmentää sitä ensiksi sanomaani asiaa, mutta kuulijalla on jo raivo päällä eikä hän enää suostu kuuntelemaan ollenkaan.
Miten hoitaa tällainen tilanne, joita aina joskus syntyy. Ongelma on siis se, että kuulija ei laisinkaan ymmärrä, mistä asiasta olen puhunut. Kyseessä ei ole syytös häntä kohtaan, vaan esimerkiksi kysymys jostain asiasta, joka ei ole kummankaan henkilöön liittyvä, vaan esim. työpaikalla tehty kommentti jostain työhön liittyvästä aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, olet varmasti oikeassa, että en sisäistä, on siis syytä poistua. Kiitoksia vain mielipiteestäsi.
Kyse siis ihmisistä, jotka nauravat muille, mutta eivät kestä samaa itseensä kohdistuen.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu huomio että nämä vitsailijat suuttuvat heti kun vitsailee takaisin.Tunnen monia,kaikissa ikäluokissa.
Tämän "vitsailun" tarkoitushan on näpäyttää ja saattaa toinen hiukan noloon asemaan. Sitten kun vitsailija jää kiinni samasta asiasta niin tottakai kiukutellaan, kun piikki kosahtikin saman tien omaan nilkkaan. Itseasiassa tässä ei ole lainkaan kysymys vitsailusta. Vitsailu ja vittuilu on kaksi eri asiaa, ihan vaan tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu huomio että nämä vitsailijat suuttuvat heti kun vitsailee takaisin.Tunnen monia,kaikissa ikäluokissa.
Tämän "vitsailun" tarkoitushan on näpäyttää ja saattaa toinen hiukan noloon asemaan. Sitten kun vitsailija jää kiinni samasta asiasta niin tottakai kiukutellaan, kun piikki kosahtikin saman tien omaan nilkkaan. Itseasiassa tässä ei ole lainkaan kysymys vitsailusta. Vitsailu ja vittuilu on kaksi eri asiaa, ihan vaan tiedoksi.
Täytyy kyllä sanoa, että hyvän itsetunnon omaavia ei pysty nolaamaan noin. Jos on hyvä itsetunto, niin osaa myös nauraa itselleen eikä ota niin vakavasti ja ainakin minä pidän tuollaista "näpäyttelyä" ihan huumorina, vaikkei sen tarkoitus välttämättä ole sitä :D joidenkin kanssa pystyy puolin ja toisin vitsailemaan vaikka toisen tekemistä kirjoitusvirheistä tms., mutta sitten on juuri näitä, jotka tykkäävät vitsailla toisten kirjoitusvirheistä, mutta suuttuvat, jos heidän virheistään vitsailee, koska eivät usko tekevänsä virheitä. Narsisteja tai ainakin vahvoja piirteitä omaavia :)
Up