Onko mitään bensa-autoa jossa tosi pieni kulutus mutta silti turvallinen (ei pieni kippo)?
Dieseliä en haluaisi ostaa koska vero on iso, dieseli kalliimpaa kuin bensa ja jälleenmyyntiarvo nolla (kukaan ei enää varmaan halua dieseliä).
Mikä olisi taloudellinen auto jolla ajetaan joka arkipäivä 230km? Eli viikossa tulee paljon ajoa.
Ensin tutkin hybrideitä mutta ne ei taida olla pitkässä ajossa ollenkaan hyviä, ovat edukseen kaupunkiajossa. Pitkässä matkassa hybridin akku kestää 40km ja loppu mennään bensalla silti.
Pakko on ajaa, töissä käytävä. En tiedä että mitä tässä tekisi että saisi kuluja alaa. Olen jo 2,5v ajan etsinyt työtä lähempää kotia, ei löydy. Työttömänä etsimine olisi vielä vaikeampaa :(
Kommentit (43)
Etsi joku kans akoulun käynnyt, joka osaa ynnä-laskun.
Ja ei tee virhe niinkuin tässä on tehty nyt laiskuutta.
Sähkö olis halpaa" , mutta pääoma tarvitsette.
Olet ajatellut ruveta kolaroimaan?
Näkisin silti, että jokin hybridi olisi järkevin. Maantiekulutus alenee jos välillä on taajamoissa ajoa, sähkö EV ottaa apuja ihan tuossa 60 km/h nopeudessakin. Ja laskennallinen veroetu ajoneuvoverossa on vuositasolla paljon pelkkää bensa- ja dieselautoa alhaisempi.
Kaasuauto on vielä edullinen. Kehityssuunnan kannalta toivoisin että biokaasun hyödyntäminen maatalouden sivuvirtana tms. kestävällä tavalla nostaisi kaasun tuottamisen omavaraisuutta Suomessa.
Minulla on Hyundai i10 ollut useamman vuoden ja olen edelleen hengissä.
Joku tosi pienikokoinen ja kevyt hybridi. Kai se edes vähentää vähän bensan kulutusta.
Polkupyörä.
Mulla Kia ceed, kuluttaa kesällä km. 5l/100. Ihan kelpo peli itselle ainakin. Varaosat myös suht edukkaat.
Vierailija kirjoitti:
Etsi joku kans akoulun käynnyt, joka osaa ynnä-laskun.
Ja ei tee virhe niinkuin tässä on tehty nyt laiskuutta.Sähkö olis halpaa" , mutta pääoma tarvitsette.
Yksityisleasing.
Ajan pari vuotta vanhalla Skoda Kamiqilla. Menestyy hyvin turvallisuustesteissä. Ei ole iso muttei kauppakassikaan. Pieni kone mutta kiihtyy mukavasti. Erittäin hyvä hinta-laatusuhde.
200 km päivässä. Ei ole järkevää vaihtoehtoa dieselille. Noilla kilometreillä dieselvero on merkityksetön.
Mazda 3 tai CX-30, skyactiv X koneella erittäin pieni kulutus auton tehoihin ja kokoon nähden. Ei ole hybridi ja edut tulee esiin erityisesti pitkässä maantieajossa missä ei ole aikaa tuntien lataustaukoihin. Taitaa maantiellä viedä vähän pälle 4 litraa ja ihan kunnon kokoinen auto 186hv teholla.
Itselataava tosiaan sopii erityisesti kaupunkiajoon, lataushybridikin vain hyvin lyhyielle 20-30km matkoille ellei halua pitää tuntien lataustaukoja.
Ford Focus ecoboost.
Miksi samaa asiaa pitää kysyä päivittäin?
Mikä nyt sitten on se pieni kulutus? Jos se on tuossa 5 litran hujakoilla niin hyvä ja turvallinen auto on VW Golf 1.0l moottorilla. Kulutus maantieajossa ollut itselläni 4.8-5.2 litraa satasella olosuhteista riippuen. Ja tuossa on ainakin kaikki nykyaikaiset turvavarusteet ja 5 tähteä NCAP-testistä. Farmarina mukaan mahtuu vielä tarpeen vaatiessa aika hyvin tavaraakin.
Sähköauto olisi edullisin teidän ajossa mikäli kotoa tai työpaikalta löytyy pistoke josta voi ladata. Ihan normaali sähköpistoke riittää. Mitä isommat kilometrimäärät, sitä edullisemmaksi sähköauto tulee. Useimmissa sähköautoissa kantama riittää hyvin teidän ajoon myös talvella.
T: 4 vuotta sähköautolla ajanut
Vierailija kirjoitti:
Joku tosi pienikokoinen ja kevyt hybridi. Kai se edes vähentää vähän bensan kulutusta.
Polkupyörä.
230km työmatkaa joka arkipäivä ja sinä ehdotat polkupyörää??
Minä suosittelen uutta työpaikkaa, työttömäksi jäämistä tai muuttoa. Ei tuollaisessa työmatkassa ole mitään järkeä pidemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mazda 3 tai CX-30, skyactiv X koneella erittäin pieni kulutus auton tehoihin ja kokoon nähden. Ei ole hybridi ja edut tulee esiin erityisesti pitkässä maantieajossa missä ei ole aikaa tuntien lataustaukoihin. Taitaa maantiellä viedä vähän pälle 4 litraa ja ihan kunnon kokoinen auto 186hv teholla.
Itselataava tosiaan sopii erityisesti kaupunkiajoon, lataushybridikin vain hyvin lyhyielle 20-30km matkoille ellei halua pitää tuntien lataustaukoja.
Itse asiassa lataushybridi on hyvä vielä vähän yli 100 km matkoillekin. Esim. oma Skoda Octavia IV vie täydellä akulla lähtiessä ensimmäisellä satasella sellaiset 1.5-2l bensaa. Sen jälkeen sitten aika saman kuin normiauto.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto olisi edullisin teidän ajossa mikäli kotoa tai työpaikalta löytyy pistoke josta voi ladata. Ihan normaali sähköpistoke riittää. Mitä isommat kilometrimäärät, sitä edullisemmaksi sähköauto tulee. Useimmissa sähköautoissa kantama riittää hyvin teidän ajoon myös talvella.
T: 4 vuotta sähköautolla ajanut
Normaalilla pistokkeella tuskin saa yössä ladattua täyteen. Niistähän ollut juttua lehdissäkin että vaatii koko sähkliittymän uusimisen jotta saisi riittävästi virtaa yön aikana täyteen ladattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa lataushybridi on hyvä vielä vähän yli 100 km matkoillekin. Esim. oma Skoda Octavia IV vie täydellä akulla lähtiessä ensimmäisellä satasella sellaiset 1.5-2l bensaa. Sen jälkeen sitten aika saman kuin normiauto.
Oikeastaan aku tyhjenemisen jälkeen plugari vie enemmän kuin normaali bensa-auto koska ylimääräistä painoa raahattavana mukana. Eli säästöt loppupelissä 0 jos ajaa pitempää matkaa.
Moni miettii tätä, olen itsekin autoa ostamassa ja huomannut sen että kukaan ei oikein osaa auttaa objektiivisesti! Siis automyyjät kauppa vain omaa merkkiään. Tarvisin autonostoon puolueettoman konsultin. En itse niin tiedä autoista eikä ole ketään tuttua tai isää tms jolta kysyä.