Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään bensa-autoa jossa tosi pieni kulutus mutta silti turvallinen (ei pieni kippo)?

Vierailija
14.03.2022 |

Dieseliä en haluaisi ostaa koska vero on iso, dieseli kalliimpaa kuin bensa ja jälleenmyyntiarvo nolla (kukaan ei enää varmaan halua dieseliä).
Mikä olisi taloudellinen auto jolla ajetaan joka arkipäivä 230km? Eli viikossa tulee paljon ajoa.

Ensin tutkin hybrideitä mutta ne ei taida olla pitkässä ajossa ollenkaan hyviä, ovat edukseen kaupunkiajossa. Pitkässä matkassa hybridin akku kestää 40km ja loppu mennään bensalla silti.

Pakko on ajaa, töissä käytävä. En tiedä että mitä tässä tekisi että saisi kuluja alaa. Olen jo 2,5v ajan etsinyt työtä lähempää kotia, ei löydy. Työttömänä etsimine olisi vielä vaikeampaa :(

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselataava hybridi sopii hyvin myös maantieajoon.

Vierailija
22/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ministeritason premium auto. Iso, turvallinen ja painaa lähes 2000kg. Kulutus on alle 10 litraa satasella, bensakone. Kaikki on suhteellista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tosi pienikokoinen ja kevyt hybridi. Kai se edes vähentää vähän bensan kulutusta.

Polkupyörä.

230km työmatkaa joka arkipäivä ja sinä ehdotat polkupyörää??

Minä suosittelen uutta työpaikkaa, työttömäksi jäämistä tai muuttoa. Ei tuollaisessa työmatkassa ole mitään järkeä pidemmän päälle. 

Vihreät de gröna.

Niillä on ihan oma ajatuksenjuoksu.

Vierailija
24/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä Captur, vie 4.8l/100km.

Vierailija
25/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto olisi edullisin teidän ajossa mikäli kotoa tai työpaikalta löytyy pistoke josta voi ladata. Ihan normaali sähköpistoke riittää. Mitä isommat kilometrimäärät, sitä edullisemmaksi sähköauto tulee. Useimmissa sähköautoissa kantama riittää hyvin teidän ajoon myös talvella.

T: 4 vuotta sähköautolla ajanut

Normaalilla pistokkeella tuskin saa yössä ladattua täyteen. Niistähän ollut juttua lehdissäkin että vaatii koko sähkliittymän uusimisen jotta saisi riittävästi virtaa yön aikana täyteen ladattavaksi.

Onko auto päivittäin jatkuvassa ajossa niin että seisoo parkissa vaan yöllä? Jos esim työpäivän aikana voi myös ladata ei ole ongelmaa käyttää etanasähköä. Meillä 70-luvun talo ja asennutettiin latauspiste ilman että piti tehdä mitään suurta sähköremonttia tai suurentaa sulakkeita.

Vierailija
26/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla samanlainen tilanne, tosin työmatka lyhyempi. Olen pohtinut kaasuautoa tai sitten leasing-auto. hybridit olen jättänyt pois laskuista, koska muistelen, että niissä on kuitenkin korkeampi bensankulutus kuin bensa-autoissa: hybridi on ehkä paras silloin, jos ajelee alhaisilla nopeuksilla kaupungissa suurimman osan ajoista. Tämä on mutuni.

sähköauto 238 kilometrin päivittäisillä matkoilla tuntuu riskipeliltä. Pitäisi olla akun kantama vähintään tuplat, että voisi varmsitua siitä, että jos ei työpäivän aikana voi ladata autoa, niin sitten pääsee vielä kotiinkin takaisin. Noilla kilometreillä itse etsisin kotia työpaikan läheltä, tai ottaisin työviikoksi huoneen jostain halpisketjun hotellista.

Vierailija
27/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://carvista.fi/

Tuossa turvallinen auto. Ei ole pieni kippo.

Vierailija
28/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ladattava hybridi esim. Mitsubishi Outlander. Saat isomman luokan auton pienellä kulutuksella.

Vierailija
29/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mazda 3 tai CX-30, skyactiv X koneella erittäin pieni kulutus auton tehoihin ja kokoon nähden. Ei ole hybridi ja edut tulee esiin erityisesti pitkässä maantieajossa missä ei ole aikaa tuntien lataustaukoihin. Taitaa maantiellä viedä vähän pälle 4 litraa ja ihan kunnon kokoinen auto 186hv teholla.

Itselataava tosiaan sopii erityisesti kaupunkiajoon, lataushybridikin vain hyvin lyhyielle 20-30km matkoille ellei halua pitää tuntien lataustaukoja.

Itse asiassa lataushybridi on hyvä vielä vähän yli 100 km matkoillekin. Esim. oma Skoda Octavia IV vie täydellä akulla lähtiessä ensimmäisellä satasella sellaiset 1.5-2l bensaa. Sen jälkeen sitten aika saman kuin normiauto.

Oikeastaan aku tyhjenemisen jälkeen plugari vie enemmän kuin normaali bensa-auto koska ylimääräistä painoa raahattavana mukana. Eli säästöt loppupelissä 0 jos ajaa pitempää matkaa.

No ei se akku nyt niin painava ole, että kulutukseen vaikuttaisi. Uudet autot on muutenkin vähemmän kuluttavia ja nämä ladattavat on uudehkoja. Niillä voi ajaa edullisesti osan matkaa sähköllä ja loppu menee pienellä bensalla. Sano yksikin esimerkki, jossa kulutus olisi suurempi kuin vastaavan kokoluokan normiautossa.

Vierailija
30/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni ja kevyt auto on halvin.

Uusi pikkuauto on turvallisempi kuin vanha möhkäle.

Minulla on möhkäle töiden takia. Jos arkeesi kuuluu parkkipaikkojen käyttö muualla kuin markettien parkkialueilla, niin ota mieluummin pienempi auto. Mulla menee ikä ja terveys, kun yritän kihnuttaa möhkälettäni pikkuautoille tarkoitetuille autopaikoille asemakaava-alueella.

Siis kaikkein turvallisinta olisi, jos mahdollisimman moni ajaisi pikkuautoilla. Se hyperviritetty city-muskeli ei sovellu kaupunkiajoon, niiden sivuilla ja takana on katvealueet. Pitkä farkkukin voi olla turvallinen sinulle, mutta ihan samalla tavalla olet ylivarusteltu ja puolisokea esim. jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kohtaan.

Vierailija
31/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avomies ajaa n 300 km muutaman viikon välein ja laittoi käytetyn Mazda 6 viime vuonna. Keskikulutus on n 6l ja pitkällä ajolla n 5l. Bensa.

Itse on ole autoista kiinnostunut enkä niistä paljon tiedä, mutta nähdäkseni noi kulutukset ovat suht pieniä ja aivan pieni auto ei ole kyseessä.

Vierailija
32/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moderni pieni kippo on turvallinen kaikille. Myös jalankulkijoille.

Olen ollut autokolarissa modernilla pienellä kipolla, eikä minulle käynyt kuinkaan.

Et voi saada molempia, isoa teräshäkkiä ympärillesi ja pientä kulutusta.

Päätä, haluatko kivan arjen vai paapotko pelkojasi. Ihan pienintä pilleripurkkia ei kannata hankkia ajomukavuuden takia, mutta perusnäppärät japsiautot ovat syystäkin suosittuja vuodesta toiseen. Minun perusnäppärä Yarikseni oli turvallinen jopa silloin, kun Audikuski porhalsi päälleni paljon isommalla ja raskaammalla autollaan. Minulle tuli vain pari mustelmaa polviin (silmälasitkin säilyivät ehjinä!) , sen sijaan Audikuski sai verta vuotavan nenän ja ruhjeita :D

Vierailija
33/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselataava hybridi sopii hyvin myös maantieajoon.

"Itselataavat hybridit ovatkin parhaimmillaan kaupunki- ja taajama-ajossa, jossa liikenne on pysähtelevää – moottori- ja maanteillä sen edut pienenevät." https://www.autotalli.com/artikkeli/harkitsetko-hybridiautoa--ota-nama-…

Vierailija
34/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toyotan hybridit ihan hyviä. Joko Auris tai uusi Corolla 1.8 Hybridinä. Alle 5l/100km voi päästä maantiellä ja kuitenkin ihan auton kokoinen. Kestäviä ovat olleet, ajettu jopa yli 400tkm tolla 1.8 tekniikalla. Vähän laiska se on, ohitukset kyllä kuitenkin hoituu. Kaiketi ihan ok auto ajaa.

VW Golf ja Seat Leon (miksei myös Skoda Octaviakin) myös tosi hyviä. 1.0 TSI (2015 eteenpäin) on ripeämpi kuin tojon hybridi, ja voi päästä jopa alle 4l/100km kesällä hyvissä olosuhteissa. Huoltovälit mukavan pitkiä, ei tarvi ravata huollossa niin usein. Pitkässä maantieajossa 30tkm öljynvaihtoväli ei liene ongelma. 1.2 TSI kans ihan ok, vanhemmiten niissä ollut öljynsyöntiongelmia osassa. V. 2013 jälkeiset TSI-koneet on vapaita jakoketjuongelmista, joten ei tarvitse niistä huolehtia. DSG:kin nykyään kestää, mut pitkään maantieajoon kai manuaali on kans ihan hyvä (ja halpa) vaihtoehto. Uudenkin saa alle 25k€.

Rellultakin esimerkiksi uusi Clio on kokoaan isompi ja vakaampi auto, tosi hyvä maantiellä (kokemuksella sanon) ja sen hybridiversio kans tosi taloudellinen.

Ilmeisesti Focuskin 1.0 ecoboostilla taloudellinen ja kohtuu kestävä ja muutenkin hyvä laitos.

Mitään Qashqaita tai hentaihyntaita en ostaisi, niissä aina jotain puutteita mitä tulee ajo-ominaisuuksiin.

Tässä pari hyvää

https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/12693329

https://www.nettiauto.com/seat/leon/12280781

https://www.nettiauto.com/toyota/auris/12648415

Jos vaan on kaasutankkaus mahdollista niin kaasuauto on tosi hyvä!! halpaa ajoa.

https://www.nettiauto.com/seat/leon/12735427

Vierailija
35/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi Mazda 3 skyactive-x bensamoottorilla vie 5.5l/100km 👍

Vierailija
36/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://m.nettiauto.com/mazda/3/12680361?vifAdCount=10&vifNav=Y

Vierailija
37/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni ja kevyt auto on halvin.

Uusi pikkuauto on turvallisempi kuin vanha möhkäle.

Minulla on möhkäle töiden takia. Jos arkeesi kuuluu parkkipaikkojen käyttö muualla kuin markettien parkkialueilla, niin ota mieluummin pienempi auto. Mulla menee ikä ja terveys, kun yritän kihnuttaa möhkälettäni pikkuautoille tarkoitetuille autopaikoille asemakaava-alueella.

Siis kaikkein turvallisinta olisi, jos mahdollisimman moni ajaisi pikkuautoilla. Se hyperviritetty city-muskeli ei sovellu kaupunkiajoon, niiden sivuilla ja takana on katvealueet. Pitkä farkkukin voi olla turvallinen sinulle, mutta ihan samalla tavalla olet ylivarusteltu ja puolisokea esim. jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kohtaan.

Pieni auto on vaarallisempi kahden auton välisessä kolarissa, koska sillä on vähemmän liike-energiaa samalla nopeudella kuin suuremmalla ajoneuvolla ja täten pienessä autossa matkustajiin kohdistuu suurempia g-voimia.

Vierailija
38/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mazda 3 tai CX-30, skyactiv X koneella erittäin pieni kulutus auton tehoihin ja kokoon nähden. Ei ole hybridi ja edut tulee esiin erityisesti pitkässä maantieajossa missä ei ole aikaa tuntien lataustaukoihin. Taitaa maantiellä viedä vähän pälle 4 litraa ja ihan kunnon kokoinen auto 186hv teholla.

Itselataava tosiaan sopii erityisesti kaupunkiajoon, lataushybridikin vain hyvin lyhyielle 20-30km matkoille ellei halua pitää tuntien lataustaukoja.

Itse asiassa lataushybridi on hyvä vielä vähän yli 100 km matkoillekin. Esim. oma Skoda Octavia IV vie täydellä akulla lähtiessä ensimmäisellä satasella sellaiset 1.5-2l bensaa. Sen jälkeen sitten aika saman kuin normiauto.

Oikeastaan aku tyhjenemisen jälkeen plugari vie enemmän kuin normaali bensa-auto koska ylimääräistä painoa raahattavana mukana. Eli säästöt loppupelissä 0 jos ajaa pitempää matkaa.

No ei se akku nyt niin painava ole, että kulutukseen vaikuttaisi. Uudet autot on muutenkin vähemmän kuluttavia ja nämä ladattavat on uudehkoja. Niillä voi ajaa edullisesti osan matkaa sähköllä ja loppu menee pienellä bensalla. Sano yksikin esimerkki, jossa kulutus olisi suurempi kuin vastaavan kokoluokan normiautossa.

Škoda Octavia painaa hybridinä 1508 kg ja bensakoneella 1263 kg, joten kyllä se hybridi painaa merkittävästi enemmän.

Vierailija
39/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis viekö nykyautot todella noin paljon bensaa? Minulla on kakkosautona 20 vuotta vanha Ford Mondeo, kesällä kulutus on 6,4 litraa ja talvella litran verran enemmän. Eli ainakaan bensansäästön takia minun ei kannata auton vaihtoa suunnitella.

Vierailija
40/43 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://m.nettiauto.com/mazda/3/12680361?vifAdCount=10&vifNav=Y

Ompas hieno auto 😍