Onko tämä normaalia päiväkotihenkilökunnan toimintaa?
Taustaa sen verran, että päiväkoti on yksityinen, jonka pyörittäjä vaihtui elokuussa suureen "päiväkotiketjuun".
Aikaisemmin (ennen vaihdosta) lapset on otettu vastaan aamuisin siten, että tädit tulevat lasta vastaan. Joko ihan kirjaimellisesti halaamalla tai pyytävät luokseen syliin istumaan. Toisin sanoen tädit ottavat selkeän kontaktin hoitoon saapuvaan lapseen. Oli se sitten kyselemällä lelusta, halaamalla, ottamalla syliin tms.
Kun omistajan vaihdos tapahtui, vanhat tädit tekevät tätä edelleen, mutta uudet istuvat paikoillaan. Tilanne tältä aamulta: Vien lapsen tiloihin, jossa kaikki lapset aamulla kokoontuvat ja jonne lapset aina aamuisin viedään. Vanha, tuttu täti oli lähtenyt puuron keittoon. Paikalla oli kaksi uutta tätiä, jotka istuivat paikoillaan pienillä tuoleillaan. Sanoin huomenta ja vastaukseksi sain "Liisa meni käymään keittöässä puuron keitossa." Aha. No, tässä tämä meidän lapsi on. Kukaan ei nouse, ei tervehdi lasta. Ei ota häntä vastaan. Lapsi puikahtaa toiseen tilaan leikkimään. Heipat lapselle ja kaikille. Onko tämä tätä päivää? Lasta ei enää tarvitse ottaa vastaan?
Vai onko ryhmäjaot tätien kesken niin tiukat, etteivät he ota millään tavalla "kantaa" toisen ryhmän lapsiin? Mielipiteeni paistaa selvästi tästä läpi, mutta se mitä meillä oli ennen, oli jotain mahtavaa. Kaikki (ryhmästä huolimatta) otti lapsen vastaan ja tuntui, että he olivat aidosti iloisia nähdessään hoitoon tulevan lapsen. Ensin ajattelin, että uudet tädit haluavat ensin rauhassa tutustua lapsiin ja antavat vanhojen tätien ottaa lapset vastaan. Antavat tilanteen ikään kuin pysyä tuttuna. Tänä aamuna kun tädeistä paikalla oli vain uutta henkilökuntaa, tulin siihen tulokseen ettei tästä ole enää kyse.
Mainittakoon vielä, että minulle ei ole kukaan uusi täti esittäytynyt. Voisinhan minäkin mennä käsiojossa kokeilemaan onko kyseessä harjoittelija vai vakituinen henkilökunnan jäsen, mutta koen, että tässä tapauksessa (omistajan vaihdos) aloitteen tulisi tulla päiväkodin puolelta. En tiedä minkä nimisiä ihmisiä päiväkodissa lastani vahtii.
Onko tämä tätä päivää?
Kommentit (28)
Ihan tuttua. Itse olen ihmetellyt tätä samaa ja myös mummikin joka välllä lasta vei että kuinka tympeitä jotkut tai suurin osa hoitajista on. Lasta ei oteta vastaan, ei sanota huomenia eikä mitään muutakaan, siis silloin kun ovat pihalla. Eikä ole ollut sellainen tilanne päällä että toiset lapset olisivat vieneet huomion vaan seisoneet ihan siellä vapaana. Ehkä joillakin hoitajilla on sitten sellainen mielipide että vanhemman on itse lapsen kanssa mentävä siihen viereen juttelemaan ennen kuin avaavan suunsa. Kyllähän se pitäisi olla varmaan ammattikasvattajille selvä että vaikka sitä vanhempaa ei haluta tervehtiä niin ainakin lapsi pitäisi huomioda aina ja tulla vähän vastaan ja sanoa muutaman postitiivisen kivan lauseen. Kyllä se pitäisi olla henkilöstönkin tavoite saada se päiväkotiin tulo ja jääminen mahdollisimman miellyttäväksi lapsille ja miksei myös vanhemmille siinä samalla.
Kaiken huippu oli eräs lastentarhanopetta, jonka kanssa ei kai sitten erityisemmin synkannut vaikka mitään erityistä ei ollut ikinä ollutkaan, mutta kun vein lapsen sisään huoneeseen vaikka oli ihan vieressä hän pläräsi jotain papereita ja ei ollut huomaavinaankaan lasta tai minua vaikka varmasti huomasi. (ei ollut selin ja olimme siis 10 cm päässä) Huomenen kyllä sain siinä vaiheessa kun olin itse sen sanonut ilman että olisi suonut että katsetta meihin päin.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:40"]
Varhaiskasvattajana en ole mikään hemmetin täti!
[/quote]
No haluatko että kutsutaan sitten vaikka varhaiskasvattajaksi. "Mene Liisa nyt varhaiskasvattajan luokse..."
Lapseni päiväkodissa parhaiten otti lapset vastaan lastenhoitajat. Lastentarhanopettajat olivat nähtävästi liian yleviä huomiomaan lasta. Itse asiassa eräs lastenhoitaja (lähihoitaja) otti lapsen vastaan aina juuri niin kuin voisi kuvitella oppikirjoissa opetettavan ja miten jokainen vanhempi varmaan haluaisi. Eli huomioon ottaen ja kannustavasti. Eikä ollut kysessä opiskelija joka yritti kalastella pisteitä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:40"]
Varhaiskasvattajana en ole mikään hemmetin täti!
[/quote]
Lapsellista vetää tästä meloni nokkaansa. Kuka oikeesti viitsii???
Lapseni päiväkodissa on pari tympeää "kasvattajaa" mutta onneksi ei oman lapseni ryhmässä mutta joskus siis olleet varahoitajina oman lapseni ryhmissä. Melkein huvittavaa kun aina ollaan naama peruslukemilla, ei hymyn häivää ja kaiken huipuksi toinen ei edes tervehtinyt vaikka tervehdin. Vakavasti kävin miettimään olemuksesta että ollaanko sitä ihan normaaleja. Miehenikin kiinnitti huomiota heti tuohon toiseen jonka on tavannut vain pari kertaa koska harvoin lapsi hakee että uskomatonta kun hei tai moi tervehdykseen ei oikeasti saanut vastausta.
Itse en olisi sitä mieltä, että lapsesta kiinni, miten varhaiskasvattaja toimii. Kyllä iloinen ja päiväkotiin touhukkaana tuleva lapsi kaipaa huomiota siinä kuin ujompikin. Pitäisi olla yhtenäinen linja, että lapsia tervehditään, lasten takiahan koko päiväkoti on ja lasten takiahan kasvattajilla on työpaikka. Eli kyllä, aamut on sitä varten, että tervehditään niitä lapsia ja heidän vanhempiaan ja ollaan vuorovaikutuksessa. Se on sitä työtä ja ammattitaitoa. Ja tuo kiire syynä... monissa vastauksissa istuttiin jossain eli olipa nyt kauhea kiire.
Jospa ne uudet tädit on keikkatyöläisiä? Viikko siellä ja toinen täällä. Tai työkokeilijoita tai muita työntekijöitä, joita saa halvalla.
Itsellä diagnoosina masennus ja TE-toimisto olisi halunnut kouluttaa minut lähihoitajaksi. Epäilin, että työ on minulle liian haasteellista. Mutta olin kuulemma erittäin sopiva alalle...ihmettelin vähän. Töissä olen nyt, mutta fyysisemmässä ja sopii hyvin.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 10:23"]
Ei ole normaalia, tosi outoa toimintaa mielestäni! Aina lapselle on sanottu huomenta XX, kun on päiväkotiin mennyt. Sylissä ei millään ehdi kaikkia lapsia pitämään, tietenkään, mutta jos näkee ettei tilanne suju hyvin, tietysti työntekijät siihen tilanteeseen tulevat ja ohjaavat lapsen leikkeihin.
Oma lapsi vaihtoi päiväkotia tänä syksynä ja kaikki tämän hänen ryhmänsä aikuiset ovat todella mukavia, mutta kukaan muu aikuinen ei koskaan tervehdi, ei vaikka pihalla seisoisi 10 työntekijää, kun menen hakemaan lapsen. Vain lapsen oman ryhmän hoitajat ja opettajat tervehtivät ja käyttäytyvät kuin normaalit ihmiset yleensä (ja aikaisemmissa päiväkodeissa on toimittu normaali-ihmisten tavalla, vaikka olisi ollut sijaisiakin paikalla lasta hakiessa). Onneksi lapset menevät heti aamuisin oman ryhmän tiloihin, että on joku viidestä oman ryhmän aikuisesta paikalla.
[/quote]
Täällä ilmeisesti sama tyyli. Eli vain oman ryhmän henkilökunta tervehtii tai ottaa lapseen kontaktia. Mutta kun aikaisemmin ei ole ollut näin.
Ei täälläkään aina syliin pääse. Jos sylissä on jo ennestään 2 kappaletta 3 vuotiaita, niin ruuhkaa on. Mutta tädit voivat aina jutella sille saapuvalle lapselle ja kysellä esim. lelusta. Huomioivat näin. Ja se tuntuu tosi kivalle. Ja ne pienet äänenpainot ja eleet. Miten ilahtuineita tädit ovat olleet kun lapsi tulee hoitoon! Onneksi osa vanhoista tädeistä on siellä edelleen. Eli ainakin joskus on tuttua toimintaa.
ap