En saa kammattua tytön hiuksia
Mitä teen? Lapsi ei anna kammata hiuksia. Se sattuu. Hiuslaatu on runsas, mutta ohut, eli suhteellisen helposti takkuava. Tytöllä on jo hiuksissa takkuja, olen leikannut ne pois, mutta ei silti anna kammata. Tyttö on 5-vuotias. Alkaa huutaa kivusta jos yritän ja pakoilee.
Kommentit (27)
Kampaat. Sanot että leikataan sit lyhyt malli jos ei saa kammata.
Ja siis käytätkö ihan oikeaa kampaa hiuksiin? Mun pitkiin hiuksiin ei kampa tehoa yhtään vaan nimenomaan vaan nipistelee päänahkaa. Jos näin niin osta sellainen harja, joss pyöreäpäiset piikit sellaisen "ilmatyynyn" päällä, että se joustaa ja on lempeämpi lapselle.
No toinen ongelma on siinä, ettemme pese tytön hiuksia kuin hyvin harvoin, joten hoitoaineista ei ole apua. Tyttö pelkää ja kammoaa myös hiustenpesua, välttelimme sitä kun hän oli pieni ja edelleenkään ei ole rutiinia pestä hiuksia.
ap
Ap, sitten vain saksilla nipsis napsis.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 08:55"]No toinen ongelma on siinä, ettemme pese tytön hiuksia kuin hyvin harvoin, joten hoitoaineista ei ole apua. Tyttö pelkää ja kammoaa myös hiustenpesua, välttelimme sitä kun hän oli pieni ja edelleenkään ei ole rutiinia pestä hiuksia.
ap
[/quote]
No eihän niitä tarvitsekaan pestä kuin silloin vaan, kun ovat rasvaiset. Tekee hiuksillekin hyvää, kun pesuväli on mahdollisimman pitkä. Sitten tulee mieleen, joku silikonia sisältävä (siloittaa hiusta) kuivahiusöljy, mikä voisi auttaa kuivien hiusten selvitykseen.
Normaalia harjaa ei voi käyttää ollenkaan, Tangle Teaser on ollut käytössä ja sellainen harjasmainen harja. Harjasmaisella saisikin ehkä kammattua jos alkutilanne olisi ihan "selvä", mutta enää ei auta sekään täydellisesti, kun hiuksissa on jo takkua. Eikä lapsi ole tottunut olemaan kammattavanakaan niin ei jaksa kauaa seistä paikoillaan ja sitten mulla menee hermot. On kai pakko leikkauttaa lyhyt tukka.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 08:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 08:55"]No toinen ongelma on siinä, ettemme pese tytön hiuksia kuin hyvin harvoin, joten hoitoaineista ei ole apua. Tyttö pelkää ja kammoaa myös hiustenpesua, välttelimme sitä kun hän oli pieni ja edelleenkään ei ole rutiinia pestä hiuksia. ap [/quote] No eihän niitä tarvitsekaan pestä kuin silloin vaan, kun ovat rasvaiset. Tekee hiuksillekin hyvää, kun pesuväli on mahdollisimman pitkä. Sitten tulee mieleen, joku silikonia sisältävä (siloittaa hiusta) kuivahiusöljy, mikä voisi auttaa kuivien hiusten selvitykseen.
[/quote]
Jaa no tämä on helpottava tieto, hiukset eivät tosiaan ole likaisilta näyttäneet, ainoa ongelma on tuo takkuisuus. Mutta ihmettelen vain, että miten se nyt voi lasta niin paljon sattua, kun muut näyttävät olevan kammattuja ja on pitkiäkin hiuksia, mutta ehkä niiden äidit vain kampaa hiuksia huolellisesti joka päivä? Lapsi on ollut kotihoidossa (mies hoitanut, itse oon käynyt töissä) tähän asti ja kotona ei vaan ole viitsinyt harjata hiuksia joka päiväkään. Mies ei harjaa koskaan :(
ap
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 08:57"]Normaalia harjaa ei voi käyttää ollenkaan, Tangle Teaser on ollut käytössä ja sellainen harjasmainen harja. Harjasmaisella saisikin ehkä kammattua jos alkutilanne olisi ihan "selvä", mutta enää ei auta sekään täydellisesti, kun hiuksissa on jo takkua. Eikä lapsi ole tottunut olemaan kammattavanakaan niin ei jaksa kauaa seistä paikoillaan ja sitten mulla menee hermot. On kai pakko leikkauttaa lyhyt tukka.
ap
[/quote]
Tai sitten vain otat ja harjaat. Se vain on tehtävä kuten hampaidenkin harjaus. Älä tee asiasta ongelmaa.
Ei hiuksiin voi tulla pahoja takkuja, jos niistä huolehditaan. Lapsella voi olla yöllä esim. letti, aamulla tukan harjaus ja uusi letitys tai poninhäntä tms.
Minullakin on nelivuotias tyttö, jolla tukka on puoleen selkään. Vähän kihara ja pehmeä, joten takkuja tulee jos hiuksista ei huolehdi. Tukka pestään kaksi kertaa viikossa, suihkutettava hoitoaine. Joka aamu harjataan ja laitetaan kiinni. Päiväkodissa unien jälkeen harjaavat tukan ja letittävät uudelleen tai laittavat poninhännän.
Useimmat ongelmat lasten kanssa ovat vanhempien aiheuttamia, kun ei pidetä rutiineja yllä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 08:57"]Normaalia harjaa ei voi käyttää ollenkaan, Tangle Teaser on ollut käytössä ja sellainen harjasmainen harja. Harjasmaisella saisikin ehkä kammattua jos alkutilanne olisi ihan "selvä", mutta enää ei auta sekään täydellisesti, kun hiuksissa on jo takkua. Eikä lapsi ole tottunut olemaan kammattavanakaan niin ei jaksa kauaa seistä paikoillaan ja sitten mulla menee hermot. On kai pakko leikkauttaa lyhyt tukka.
ap
[/quote]
Meillä jouduttiin leikkaamaan myös, sellainen polkka pituus.
Tytöllä ohut hius mutta sitä on päässä viiden ihmisen hiusten verran ja se taistelu oli joka päiväistä, muumi suihkeista huolimatta. Jonkin aikaa letiteltiin päivittäin ja yöksi ja siitä olikin apua. Kerran tuli mummolasta viikon jälkeen eikä sitä pehkoa ollu harjattu kertaakaan(mummo ei ollut lähtenyt tappelemaan asiasta), silloin kiikutin tytön kampaajalle.
Nyt jo 10 vuotias ja pitkä paksu upea tukka, motivoitunut hoitamaan sitä nyt itse ja jostain syystä taikuus ei enään niin helposti tule, ehkä hius paksuuntunut iän myötä.
Joten leikkaa vaan, helpottaa molempien elämää, se on uusiutuva luonnonvara.
Kuulostatte miehesi kanssa onnettoman huonoilta kasvattajilta. Sori vaan.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:09"]
Kuulostatte miehesi kanssa onnettoman huonoilta kasvattajilta. Sori vaan.
[/quote]
Joo, me ollaankin, mutta se on nyt sivujuonne. Koitin kysyä APUA, ja totta on, että kun ei ole jaksettu hoitaa hiuksia niin ei se nyt tässä yhtäkkiä muutu niin, että tyttö antaisi kammata. Koska siis tyttö kätkee päänsä, kiljuu, että sattuu ja sotkee tukan, jos sattuu, kun koitan kammata. En viitsi alkaa sodankäyntiä yhden tukan takia. Olen joskus koittanut, mutta pelkäsin lapselle tulevan ennemmin henkisiä vaurioita siitä, kuin siisti tukka, mullahan ei siis ole pinnaa, jos mua oikein vastustellaan :( Siksi se on vähän rempallaan.
Mutta 12:n viesti oli kannustava, näin olen sen ajatellut, että eiköhän lasta ala kiinnostaa jossain vaiheessa itseään hoitaa asia ja siihen asti on varmaan järkevintä vain leikkauttaa lyhyt malli. Lyhyenä se on välillä ollutkin. Kauheaa vain, ettei saa oman lapsensa tukkaa harjattua, mutta meillä se on nyt näin ja varmaan mä sitten oon ihan paska huoltaja.
ap
Annat harjan lapsen käteen että harjaa itse. Palkinnoksi xylitol pastilli, tarra tms. kun harjaa itse hiuksensa. Tottuu näin harjaukseen. Pikku hiljaa antaa sinunkin harjata hiuksiaan ja saat takkupesän selvitettyä.
Onko lapsellasi muuta aistiyliherkkyyttä? Meillä myös huudettu, että sattuu ja itsellä ollut myös herkkä päänahka. Hiukset kannattaa pitää kiinni ja tärkeää on, että ne harjataan, niin ettei takkuja tule, silloinhan se harjaus vasta sattuu. Miten pitkistä hiuksista on kyse? Huonot takkuiset latvat kannattaa leikata ainakin pois. Anna tytön harjata itse. Meillä tapeltu pienestä asti tuosta harjauksesta, mutta en ole luovuttanut. Nyt tyttö 10 ja hoitaa itse. Ei siihen mene kuin muutama minuutti. Nämä ovat niitä asioita, joista vanhemmat päättävät, jos huudolla pääsee tilanteesta pois, niin seuraavalla kerralla vain hirveämpi huuto... Tsemppiä!
16 jatkaa vielä, jos tukka ihan takussa, niin kannattaa kastella se ja laittaa siihen hiuksiin jätettävää öljyä ja harjata se sitten, kun on kuivunut. Suihkussa voi kokeilla vaikka uimalaseja, jos ei halua, että vesi menee silmiin. Tai pestä kampaamotyyliin niin ettei vettä mene naamalle.
Meillä 5-vuotiad rupesi harjaamaan hiusensa itse. Reippaasti harjaakin jos vaihtoehtona on että äiti harjaa. Huutamista ja itkua oli ennen kuin tää systeemi keksittiin. Niiskuneidin selvityssuihketta laitetaan suihkun jälkeen ja välillä kuiviinkin hiuksiin. hiukset pestän kerran viikossa saunassa.
Uimalasit päähän suihkun ja pesun ajaksi jos muuten on hankalaa?
Pidäthän harjatessa kiinni harjattavan hiustupon tyvestä, jätät tavallaan löysää hiusta päänahkan ja kätesi väliin ja harjaat sitten sitä latvaosaa? Ja sitten tietysti kaikki mahdolliset muumisuihkeet käyttöön.
Tytöllä olen epäillyt jonkinlaista aistiyliherkkyyttä, joo. Siihenhän saattaa kuulua mm. ruoalla nirsoilu ja sitä on myös. Se EI johdu siitä, että me vanhemmat olisimme tehneet jotain väärin, koska toinen lapsemme (poika, jolla tietenkin paksu, lasimainen hiuslaatu, jota olisi helpompi kammata) syö aivan normaalisti kaikkea. Ja kovia ääniä tyttö inhoaa jne.
Koitan kyllä ottaa aina hiuksista sellaisen otteen, ettei harjan vetäminen tuntuisi päänahkaan, mutta silti tyttö parahtaa kivusta useamman kerran :(
Itsellä olikin lapsena lyhyt tukka aina (vaikkakin mulla myös lasimainen hiuslaatu), ehkä nyt tiedän miksi...
ap
Meillä on 5-vuotias aistiherkkä lapsi, joka on perinyt minulta ohuen, lasimaisen, helposti takkuuntuvan hiuslaadun. Iltapesun yhteydessä laitetaan välillä hoitoainetta latvoihin ja vaikutusajan jälkeen voi harjata TangleTeezerillä hiukset ennen hoitoaineen huuhtelemista. Jos harjataan hiukset kuivina, niin aina Niiskuneiti-selvityssuihketta tms. hiuksiin ennen harjaamista. Tukka pidetään päivisin kiinni, eli ponnari, saparot tai letit, plus yöllä kaksi lettiä (korvien takana) pitää tukan takuttomana.
Jos lapsen pitkien hiusten huoltaminen olisi ylivoimasta lapsen kannalta ja vanhempien taidon kannalta, niin oltaisiin leikkautettu lyhyemmäksi. Päivittäinen huolto on tarpeen, jos on tällaiset pitkät hiukset, eli harjataan aamulla ja illalla ja on sopivat hiustuotteet (lapsille sopivat) käytössä. Jos siihen ei syystä tai toisesta pysty, niin lapsen hyvinvoinnin vuoksi hiusmallia pitäisi muuttaa lyhyemmäksi.
Käyttääkö tytsy mitään hoitoainetta pesun yhteydessä? Ei takkuuntuisi niin paljon, jos käyttää ja sitten ainakin meidän tytöt tykkää (ja minä itsekin :D) siitä Niiskuneiti selvityssuihkeesta.