En saa kammattua tytön hiuksia
Mitä teen? Lapsi ei anna kammata hiuksia. Se sattuu. Hiuslaatu on runsas, mutta ohut, eli suhteellisen helposti takkuava. Tytöllä on jo hiuksissa takkuja, olen leikannut ne pois, mutta ei silti anna kammata. Tyttö on 5-vuotias. Alkaa huutaa kivusta jos yritän ja pakoilee.
Kommentit (27)
Mä veisin vastaan haraavan lapsen kampaajalle ja pyytäisin helpoimman mahdollisen mallin, jos teitä vanhempiakaan ei kiinnosta hiustenhoitorutiineja pitää yllä. Ja hoitoaineita on hiuksiin suihkutettavaa, eikä tarvitse huuhdella pois. Aika avuttomia olette. Millainen on omien hiustenne hoidon laita??
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:16"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 09:09"]
Kuulostatte miehesi kanssa onnettoman huonoilta kasvattajilta. Sori vaan.
[/quote]
Joo, me ollaankin, mutta se on nyt sivujuonne. Koitin kysyä APUA, ja totta on, että kun ei ole jaksettu hoitaa hiuksia niin ei se nyt tässä yhtäkkiä muutu niin, että tyttö antaisi kammata. Koska siis tyttö kätkee päänsä, kiljuu, että sattuu ja sotkee tukan, jos sattuu, kun koitan kammata. En viitsi alkaa sodankäyntiä yhden tukan takia. Olen joskus koittanut, mutta pelkäsin lapselle tulevan ennemmin henkisiä vaurioita siitä, kuin siisti tukka, mullahan ei siis ole pinnaa, jos mua oikein vastustellaan :( Siksi se on vähän rempallaan.
Mutta 12:n viesti oli kannustava, näin olen sen ajatellut, että eiköhän lasta ala kiinnostaa jossain vaiheessa itseään hoitaa asia ja siihen asti on varmaan järkevintä vain leikkauttaa lyhyt malli. Lyhyenä se on välillä ollutkin. Kauheaa vain, ettei saa oman lapsensa tukkaa harjattua, mutta meillä se on nyt näin ja varmaan mä sitten oon ihan paska huoltaja.
ap
[/quote]
Niin, mitäpä sitä lasta pesemään, kyllä se jossain vaiheessa itse kiinnostuu... juu, niin varmaan!
Meillä oli ihan sama ongelma, kauhea huuto joka kerta hiusten harjauksen yhteydessä. Harjattu on silti, sinnikkäästi, joka aamu, itkun kanssa.
Nyt yhtenä aamuna tyttö leikki koiraa ja siinä yhteydessä kerroin hänelle, että minulla ollut nuorempana koira, joka piti hyvin paljon harjaamisesta. Korostin tätä kovin, miten hurjasti pikkukoira turkin harjauksesta tykkäsi. Ja tästä sitten aasinsiltana sanoin, että kokeillaanko, pitääkö tämä meidän "pikkukoira" myös turkin harjaamisesta yhtä paljon. Jolloin tyttö tuli iloisena mun luo ja antoi harjata hiuksensa ilman yhtään kitinää. Eli mielikuvitusta peliin ja jos se ei auta, sinnikkyys auttaa. Kyllä se viimeistään murrosiän kynnyksellä helpottaa :)
Meillä noi hoitoaineet on ihan turhia. Ei niin mitään apuja. Tuntuu että aine vaan kelluu hiuksen pinnalla. Koulussakin käskettiin uimahallissa kastelemaan tukka usempaan kertaan kun näytti kuivalta. Eli on vään lampaan villan tyyppinen eikä ime vettäkään kunnolla. Tytöllä siis suomalainen ohut tukka ja isänsä afrokiharat siihen päälle.
En jaksanutjoka päivä enkä edes joka viikko tapella tukan kampuksesta koska tukassa oli kammattunakin koko ajan pientä takkua. Kauhea huuto ja tappelu oli kampaamisesta. Letillä pysyy vähän aikaa ja sitten taas itse aukaisi letit ja takkussahan ne oli heti.
Nyt kun tuli iso takku niin leikattiin melko lyhyeksi ja nyt kampaa itse. En tiedä annanko koskaan enää kasvaa pitkäksi koska jos ei itse huolehdi tukasta. Koululainen siis on nyt.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:29"]
Mä veisin vastaan haraavan lapsen kampaajalle ja pyytäisin helpoimman mahdollisen mallin, jos teitä vanhempiakaan ei kiinnosta hiustenhoitorutiineja pitää yllä. Ja hoitoaineita on hiuksiin suihkutettavaa, eikä tarvitse huuhdella pois. Aika avuttomia olette. Millainen on omien hiustenne hoidon laita??
[/quote]
Ihan normaali. Itselläni on ollut vyötärölle asti ulottuvat hiukset, mutta sainhan mä ne harjattua, koska en vastustellut. Ja pesen hiukset noin 3 päivän välein. Äiti pesi saunassa kun olin pieni, inhosin sitä, mutta äiti ei tunteillut. Nykyään mulla on kylläkin ihan lyhyt malli, kyllästyin pitkiin paksuihin hiuksiini.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 08:51"]Mitä teen? Lapsi ei anna kammata hiuksia. Se sattuu. Hiuslaatu on runsas, mutta ohut, eli suhteellisen helposti takkuava. Tytöllä on jo hiuksissa takkuja, olen leikannut ne pois, mutta ei silti anna kammata. Tyttö on 5-vuotias. Alkaa huutaa kivusta jos yritän ja pakoilee.
[/quote]
En ymmärrä. Vaikka itselläni ei ole lapsia, mutta olen sitäkin enemmän ollut eri-ikäisten lasten kanssa tekemisissä vastasyntyneistä eteenpäin ja hoitanut lapsia p a l j o n. Niin sen olen oppinut että jos annat aina lapsellesi periksi niin voi dääm. Sanot että nyt on se päivä kun hiukset pestään ja harjataan. Halusi tai ei. Kyllä sun nyt herrantähen pitää sen hiuksetki pestä ja muutenkin käyttää lasta pesula vähintään 1-2 kertaa viikossa. Lasten shampoo päähän ja pesu, sitte hoitoainetta koko päähän niin että menee myös takkujen sisälle. Samalla ku levität niin voit ns. hieroa niitä takkuja auki. Älä revi niitä auki vaan "hiero". Anna sen vaikuttaa lopuksi hetki ja sitten pesu. Osta myös sitä XZ Muumien selvityssuihketta, jota suihkutat sitte kuiviin hiuksiin ja harjaat ne. Ei voi olla mahdollista että tällä ohjeella et saa lapsesi hiuksia selväksi oli sitte kuinka paksut hiukset tahansa. Itse en antaisi lapselle periksi. Ne hiukset on pestävä ja selvitettävä halusi tai ei. Jos et tee sitä niin lopulta ne takut alkavat kiristää jo itse pää nahkaa ja painavat. Sama on lemmikeilläkin, siksi niiltäkin kehotetaan aukasemaan takut koska ne kiristävät nahkaa. Ja jos pesee lemmikin ja ei aukase takkuja niin voi sitä kutinan määrää, jos takku jää kovin märäksi kuivauksen jälkeen.
Ota ja pese ne lapses hiukset. Sinä olet se joka määrää! Ei lapsi 5v tuonmosen tärkeydestä ymmärrä henkäsen pöläystä.
Hiukset lyhyeksi vain. Ovat helppohoitoiset. Lapsi voi sitten kasvattaa pitkät hiukset kun itse huolehtii niiden hoitamisesta.