Mitä jos ei henkisesti enää jaksa? Korona, Ukraina, parisuhdeongelmat ym.
Ollaan riskiryhmäperhe, jonka vuoksi pelätty ja vältelty koronaa kaksi vuotta. Harrastukset ja ystävien tapaamiset jääneet tämän vuoksi. Henkisesti menty siis todella tiukoilla kaksi vuotta, ollut kova huoli ja pelko läheisten terveyden ja hengenkin puolesta. Nyt siihen päälle Ukrainaan liittyvät asiat ahdistaa paljon. Ja avioliiton tila pahempi kuin surkea. Lasten kanssa pitää kuitenkin yrittää pitää arjesta kiinni.
Mitä jos ei enää vain jaksa? En kestä enää töissä, muutenkin vaikea olla. Olen fysioterapeutti, eli pitäisi vieläpä jaksaa auttaa muita vaikka oma pää hajoaa. Oon ollu ahdistuksen takia saikullakin ja pidin vuorotteluvapaata puoli vuotta, mutta ei mitään apua ahdistukseen.
Kommentit (44)
Rutiinit, työ, vuorokausi rytmi on tärkeitä että mielenterveys säilyy, lisää liikuntaa ja terveellinen ruokavalio.
❤️ ja voimia.
Täälläkin elämän suruja. Työ sairaanhoitajana ei motivoi. Tai en tiedä, mikä motivoisi…
Itse olen ollut jo pitkään täysin uutispimennossa. En edes tiedä mitä maailmassa tapahtuu. Mulla tämä on tietysti helppoa kun ei ole lapsia. Kaikkien ei ole mahdollista toimia näin.
En jaksa minäkään. Ahdistaa. Nukun huonosti.
Sama täällä. Omia murheita jo ennen koronaa. Sitten terveyshuolia. Stressiä raha-asioista. Keskenmeno. Terveyshuolet jatkuu ja nyt vielä tämä sota. Töissä tilanne vaikeutuu, kun toinen tiimiläinen sairastui vakavasti ja toinen lähti uuteen työpaikkaan. Kaksi uutta ihmistä jää minun opetettavaksi. Samalla 2 lasta hoidettavana ja sota ahdistaa. Tuntuu että nyt koetellaan ja pelottaa mitä seuraavaksi tapahtuu.
Täällä maan päällä kaikki on vaan väliaikaista -lainaa. Kääntäkää katseenne iänkaikkisuuteen etsimällä Jumalaa. Jeesus on tie, totuus ja elämä.
Olet nyt vain kiitollinen että on perhe ja työ ja koti. Muilla on asiat paljon huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä maan päällä kaikki on vaan väliaikaista -lainaa. Kääntäkää katseenne iänkaikkisuuteen etsimällä Jumalaa. Jeesus on tie, totuus ja elämä.
Isis ja Taleban ovat näitä jumalaan ahdingossaan päänsä kääntäneitä. Ei lähdetä sille tielle eli lunastamaan taivaspaikkaa.
Ap: n ahdistukset johtuvat pitkälti siitä, että ei hyväksy tosiasioita, vaan pyrkii niistä pois. Ensin oli ilmastouhka, sitten korona, nyt sota, sitten pakolaiskriisi, ruokapula. Elämä on yhtä kriisiä,mutta päivä kerrallaan. Hyvä, jos perhe on säästynyt koronalta. Sota on Ukrainassa, ei meillä. Älä kuuntele uutisia, vaan pidä jalat maassa.
Sitten on jaksamatta ja kuolee pois. Jokainen tavallaan ja ajallaan. Sinun paukkusi eivät kestäneet sopeutua 🤷🏻♀️
Täällä myös jaksaminen koetuksella. Kaksi läheistä kuollut lähiaikoina, korona, etäopiskelu, kavereita ei juuri ole ja niitä vähäisiä ei näe edes joka kuukausi. Päätin vihdoin hakea apua yths:ltä viime kuussa, mutta mielenterveyspalvelut ovat ruuhkautuneet kotikaupungissani. Sain etäajan huhtikuulle. Toukokuussa pitäs alottaa kesätyöt, eli saan kerran kevään aikana puhua jollekin. En tiedä paljonko se auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap: n ahdistukset johtuvat pitkälti siitä, että ei hyväksy tosiasioita, vaan pyrkii niistä pois. Ensin oli ilmastouhka, sitten korona, nyt sota, sitten pakolaiskriisi, ruokapula. Elämä on yhtä kriisiä,mutta päivä kerrallaan. Hyvä, jos perhe on säästynyt koronalta. Sota on Ukrainassa, ei meillä. Älä kuuntele uutisia, vaan pidä jalat maassa.
Entä jos sota tulee meille? Mikä on lässytyksesi silloin? Älä seuraa mediaa? Kattila päähän?
Vierailija kirjoitti:
Sitten on jaksamatta ja kuolee pois. Jokainen tavallaan ja ajallaan. Sinun paukkusi eivät kestäneet sopeutua 🤷🏻♀️
Tämä.
Jaksaa kun on pakko.
Meillä meni miehen yritys konkurssiin koronan takia, toiselle lapsista puhkesi krooninen sairaus, itselläni tuli terveysongelmia, jokaikinen aamu saa tsempata itsensä ylös.
Tiukoissa kohdissa etenen tunti kerrallaan ja keksin kaikkea kivaa pientä projektia lasten kanssa. Mm. nyt on menossa pihaviljelyyn valmistautuminen. Laitamme siemeniä tulemaan jne.
Koko korona-ajan olen siivonnut ja raivannut kaappeja ja myynyt ja lahjoittanut turhaa pois.
Lapsille hankin tosi hyvät vaatevarastot bongailemalla ilmaisia tai hyvin huokeita vaatepaketteja, jopa vanhojentanssimekko löytyi ilmaiseksi. Olen myös löytänyt käsityöharrastuksen uudestaan.
Kodin kauneuteen ja hyvään itselaitettuun ruokaan panostaminen tuo suurta iloa.
Ja ihan sellainenkin pieni juttu, kun taas pääsee kirjastoon ja voi lainailla ihania kirjoja ja äänikirjoja.
Kannattaa miettiä onko se korona tosissaan niin suuri riski edes riskiryhmäläisille, että sen takia kannattaa jättää elämä elämättä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä onko se korona tosissaan niin suuri riski edes riskiryhmäläisille, että sen takia kannattaa jättää elämä elämättä.
Riskiryhmäläiseltä voi mennä koko elämä elämättä koronan takia - tai ainakin elää sen loppuelämänsä sitten hyvin heikossa hapessa.
Suurin stressi tässä köyhällä on hintojen jatkuvasta noususta.
Nettotulot 1020e kuussa, vuokra 600e ja bensaakin pitäisi ostaa. Onneksi on vähän säästössä.
Vuokran jälkeen jää 420e. Ruuan hinnan raju nousu olisi minulle kuin sota.
Tärkeä taito tuo realistisesti ajatteleminen. Itseäni ahdistaa ja ruoka ei maistu. Pelkään lasteni tulevaisuutta. Näen unia sodasta. Kunpa voisikin olla vaan hetkessä.
Oletpas empatiakyvytön löllerö.