Uhmaikäisen äiti "hylkää" kiukuttelevan lapsen
Onko yleistäkin, että uhmaikäisiä "opetetaan" käyttäytymään paremmin uhkaamalla jättää lapsi esimerkiksi kauppaan, jos lapsi kiukuttelee? Äiti harppoo tiehensä "Jos et halua olla kiltisti niin äiti lähtee pois ja jättää sut tänne kauppaan. Hei hei." ja lapsi jää hysteerisenä itkemään äidin perään, ja äiti sitten palaa hetken kuluttua takaisin. Lapsi itkee edelleen yhtä hysteerisenä.
Tällaista todistaneena tuli todella paha mieli, mutta siinä tilannetta kaukaa seuranneena ei päässyt väliin sanomaan mitään.
Ajatuksia?
Kommentit (34)
Ja mut uhattiin myydä, jos en tottele. Muistan yhä isän uhkaukset; "myydään toi lapsi". En tiedä vaikuttaako tuo, mutta mulla on mielenterveysongelmia, inhoan itseäni eivätkä välit vanhempiin ole kauhean hyvät.
Oon kyllä todennut lapselle, että äiti menee nyt, jäätkö tänne vai tuletko mukaan. Yleensä uhmaikäisellä menee kohtaus sen verran yli, että helpointa on vaan kaapata lapsi kainaloon ja jatkaa matkaa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 21:45"]Mä ymmärrän tuon täysin. Uhmaikäiset on niin raivostuttavia ja itsekkäitä kakaroita, että kenellä tahansa vanhemmalla palaa joskus käämi. Vaikka se on tärkeä kehitysvaihe, niin siinä vaiheessa on opetettava että maailma ei pyöri oman tahdon mukaan.
[/quote]
Olet just tota tyhmää sakkia.
No eihän se mikään hyvä tapa ole, mutta tuskin kukaan uhmaikäinen rikki menee jos joskus noin tekee. Hyvälläkin vanhemmalla voi joskus uhmaikäisen kanssa palaa pinna ja silloin voi tehdä itsellekin ihan hyvää lähteä hetkeksi pois tilanteesta.
Normaali ja jatkuva käytäntö tuollaisen ei tietenkään pidä olla, mutta sellaisesta on mahdoton tuomita joku random kaupassa oleva äiti.
No jos sen noin pitkälle vie niin on outoa. Itse olen tehnyt niin kun pitäisi ulkoa lähteä kotiin, ja uhmaikäinen ei ole suostunut, että olen vaan huutanut heipat ja "lähtenyt kotiin". Eli jäänyt puskan taakse kytikselle ettei mitään tapahdu. No sieltä se lapsi on lopulta taapertanut jonka jälkeen ylistin ja kehuin, jonka jälkeen lapsi tietää että on kiva juttu totella äitiä. Kolme kertaa olen tämän tehnyt, ja nykyään tulee ilman taistoa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 21:45"]Mä ymmärrän tuon täysin. Uhmaikäiset on niin raivostuttavia ja itsekkäitä kakaroita, että kenellä tahansa vanhemmalla palaa joskus käämi. Vaikka se on tärkeä kehitysvaihe, niin siinä vaiheessa on opetettava että maailma ei pyöri oman tahdon mukaan. [/quote] Olet just tota tyhmää sakkia.
[/quote]
Voi että, Nico-Jadessan mamma siellä. Ei ihme jos nykylapset ovat niin itsekkäitä, uhmaikä jää tavallaan päälle.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 21:45"]Mä ymmärrän tuon täysin. Uhmaikäiset on niin raivostuttavia ja itsekkäitä kakaroita, että kenellä tahansa vanhemmalla palaa joskus käämi. Vaikka se on tärkeä kehitysvaihe, niin siinä vaiheessa on opetettava että maailma ei pyöri oman tahdon mukaan. [/quote] Olet just tota tyhmää sakkia.
[/quote]
Voi että, Nico-Jadessan mamma siellä. Ei ihme jos nykylapset ovat niin itsekkäitä, uhmaikä jää tavallaan päälle.
[/quote]
Ei ole uhmaikä jääny päälle. Se on vain jonkun aikaa, jos et sitä tiennyt.
Ehkä noin 3v tai vähän nuorempi. Taapero. Ei osannut lähteä perään vaan jäi lamaantuneena itkemään paikoilleen. Äidin palattua takaisin tämä alkoi kiukkuisesti (ilmeisesti, en kuullut enää keskustelua) käskyttämään lasta liikkeelle, vaikka tämä itki kauhuissaan. Ei ollut poissa niin kauaa, että kukaan olisi ehtinyt viedä lasta minnekään kaupan infoon tms (tai soittaa päivystävään sosiaalityön numeroon), mutta katosi kuitenkin hetkeksi näköpiiristä.
Isompi automarketti, niin ei mitään käsitystä, että millä alueella asuvat jos olisi esim neuvolaan yrittänyt ottaa yhteyttä tuntomerkkien kanssa.
Minä raahaan lapsen kauemmas -> ulos kaupasta, toiseen huoneeseen jaada jaada jaada. Ja annan huutaa. Huutakoon vaikka maailman tappiin, mutta yksin en jätä. Kun huuto muuttuu itkuksi, kysyn miksi itkee. Yleensä kertoo jonkin syyn ja rauhoittuu pian. Tiedä sitten miten tämä pitkällä aika välillä lapseen vaikuttaa, on esikoinen.
Meillä on käytäntö että äidin mukana kaupoilla, tkssa, yleensä julkisissa paikoissa, käytyäydyyään kunnolla. Jos tätä lapsi ei muista niin otan käsilaukustani autoni avaimet ja hyvin näkyvösti niitä pyörittelen ka sanon lapselle kuuluvasti; jos sinulla on hankaluuksia käyttäytyä kauniisti niin voit mennä autoon odottamaan kunnrs äiti saa asit hoidettua. Keryaakaan ei kukaan ole autoon halunnut ja ovatpa käyttäytyneet siivosti lopun aikaa asioilla!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 21:45"]
Mä ymmärrän tuon täysin. Uhmaikäiset on niin raivostuttavia ja itsekkäitä kakaroita, että kenellä tahansa vanhemmalla palaa joskus käämi. Vaikka se on tärkeä kehitysvaihe, niin siinä vaiheessa on opetettava että maailma ei pyöri oman tahdon mukaan.
[/quote]
Ei kai lasta pelottavalla tavalla? Minusta todella epäkypsää. Noin minuakin kohdeltiin, ja mt-ongelmia syntyi. Enkä itse ole äitinä sen parempi, mutta en silti sano, että noin saa tehdä ja uskoa olevansa hyvä vanhempi.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 21:47"]
[/quote]
[/quote]
Kuten sulle?
Mä ymmärrän tuon täysin. Uhmaikäiset on niin raivostuttavia ja itsekkäitä kakaroita, että kenellä tahansa vanhemmalla palaa joskus käämi. Vaikka se on tärkeä kehitysvaihe, niin siinä vaiheessa on opetettava että maailma ei pyöri oman tahdon mukaan.