Apua! Äitini kuoli syöpään ja pitkäaikainen avopuoliso
on täysin taantunut. Äiti oli vahva persoona ja hoiti kaikki. Oli rakennusalalla töissä ja loistavat digitaidot. Hoiti myös 99 prosenttia kauppa-asioista (kissanruuat kaikki). Pesi pyykit
Olivat molemmat 71. Äiti kuoli munasarjasyöpään.
Minun piti yksin hoitaa paperisota. Hautajaiset. Miehen vaatimuksesta hävittää äidin tavaroitakin heti.
Vein 5 isoa jätesäkkiä (isoimpia mahdollisia) kaatopaikalle ja vaatteita otin (laadukkaita, osa yhä pesemättä).
Minulla on lääkeresistentti masennus, vakava työuupumus. Olen itsekin yksin
Äidin mies ei löydä kaupasta suodatinpusseja tai leivinpaperia. Lämmintä ruokaa ei ole. Syö leipää ja pullaa. Välillä jääkaapissa ei ole mitään!! On elänyt tosi niukan lapsuuden, joten ruuan haaskaaminen on synti. Mutta ei tosiaan osta juuri mitään.
Kolmannen koronapiikin jälkeen sairastui ja kutsuin ambulanssin viidentenä päivänä, kun vain makasi.
Velaton ok-talo. Eläke nettona n 2080. Ei ole ikinä nettiä käyttänyt. Parkinson.
Olen täysin loppu.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on noin 4 senttiä paperia ja oli n 60 euron edestä noita liittymiin kuulumattomia palvelumaksuja
Pelkän FB -profiilin sulkeminen on hirveä työ!
He tietää, jotka ovat kokeneet itse tämän.
Äiti ei hyväksynyt tulevaa kuolemaansa eikä siitä saanut puhua.
Ap
Miksi profiili piti sulkea?
Ikävä tilanne mutta mieshän ei ole sinulle mitään sukua eli missä on miehen omat sukulaiset? Heidänhän tehtävä se on tässä tilanteessa hoitaa oma läheisensä. Tietysti hienoa, että empaattisena ihmisenä olet ollut auttamassa mutta nyt miehen on aika miehen suvun astua sinun tilallesi ja hoitaa sukulaisensa. Jos miehellä ei ole sukua niin huoli-ilmoitus ja sinne kerrot totuudenmukaisesti että et ole sukulainen etkä voi alkaa miehestä huolehtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoito ja edunvalvonta. Eihän sinulla ole mitään velvollisuuksia huolehtia. Onko tällä miehellä lapsia, sukua? Tee huoli-ilmoitus ihmisestä, joka ei osaa itsestään huolehtia.
Olen sinnitellyt äärirajoilla tämän 7-8 kuukautta. Olen miettinyt huoli-ilmoa koko ajan. Mutta hirveä syyllisyys siitäkin.
Ensihoito teki vanhuksen huoli-ilmoituksen.
On sukua, joiden kanssa ei ole tekemisissä. On ollut tavallaan intro, ja tukeitunut vahvaan äitini. Ei edes halunnut kuunnella, kun palluatiivisen lääkäri kävi kotikäynnille.
Ap
Miksi ihmeessä sinä otat vastuun ? Itsekkin olet rikki, niinkuin kerroit. Ei ole sun isä. Vastuu kuuluu miehen sukulaisille. Jos on järjissään ja änkyröi, niin sinä ap juuri mahdollistat tämän.
Näitä on nähty.
Jotkut myös suoraan yrittää tuota. Meillä oli toisin päin, isän avopuoliso hoiti isän hautaan. Kuvitteli, että me puolestamme hoitaisimme hänet, saisi jatkaa asumista ja elämistä kuten ennenkin. Isän rahoilla oli se eläminen tehty, hänellä oli ihan hyvä eläke.
Ei se sitten niin mennytkään.
Käytkö nyt siis auttamassa, hoitamassa laskujen maksut, käyt kaupassa, teet ruokaa vai mitä kummaa? Ei ole sun asia tosiaankaan. Huoli-ilmoitusta tai sossuun soittoa vaikka päivittäin. Ilmoita, ettet hoida.
Voimia ap, ja kiitos kiitoksista, t. 33
Ole ylpeä itsestäsi ja siitä, että välität ja jaksat, upeita piirteitä ihmisessä ja sinulla ne selvästi ovat!
Nyt sun täytyy vaan tiedostaa, että jossain vaiheessa tulee sun omat jaksamisen rajat vastaan ja tää on nyt se piste. Sun täytyy ottaa sut itsesi sun välittämisen ja huolepidon piiriin mukaan ja oikeuttaa itsellesi se, että sulla on oikeus kieltäytyä olemasta se, jolle kivireen vetäminen aina jää. Muuten hajoat.
Kissat minua eniten surettaa. Kuka niitä hoitaa ? 😿😿
On niilläkin suruaika.
Vierailija kirjoitti:
Pitää tehdä laaja palveluntarpeen arvio. Tarvii varmaa kotihoitoa, ateriapalvelun ja kauppapalvelun.
Sun olisi hyvä ottaa yhteyttä paikkakunnan ikääntyneiden palveluihin. Tulee kotiin asiakasohjaaja ja haastattelun jälkeen kertoo, mitä kannataa tehdä ja myöntää palvelut. Sen jälkeen helpottaa.
Huoli-ilmoitus ihan ensin, siitä kaikki apujen ja palveluiden tarve ja selvittely lähtee liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on tunteettomia ihmisiä….
Kenenkään ei tarvitse alkaa hoitaa itselleen vieraan ihmisen asioita vain siksi, että tämä ihminen sattui seurustelemaan oman vanhemman kanssa.
Ap, sä alat itse olla äärirajoilla, sen näkee jo näistä viesteistä. Ei ole kenenkään etu jos ajat itsesi uupuneena sairaalakuntoon. Sun on pakko hoitaa ensin itseäsi ja sitten vasta muita.
Huoli-ilmoituksesta se lähtee, kyllä viranomaisten on autettava tässä. Jos miehelle ei kelpaa muiden kuin sinun apu, silloin jaksaa itse hoitaa asiansa. Jotkut osaa manipuloida ja hyväksikäyttää toisten kiltteyttä loputtomiin, johonkin se raja on vedettävä, eikä siitä ole syytä syyllistyä.
Tässä on jo useampikin sanonut samaa, mutta vielä kerran:
Sinulla ei ole velvollisuutta hoitaa äitisi puolisoa, varsinkaan kun sinulla ei ole siihen voimia tai halua. Tee kuitenkin huoli-ilmoitus ja kerro vaikka siinä, että sinulla ei ole mahdollisuutta auttaa miestä.
Älä taivu miehen vaatimuksiin äitisi asioiden hoitamisesta; sanot, että hoidat tavarat yms. omaan tahtiisi.
Sinun tehtäväsi ei myöskään ole opettaa vanhusta huolehtimaan itsestään; ostopalveluita on tarjolla ja mies maksakoon niistä itse.
Huolehdi nyt omasta jaksamisestasi ja omasta perheestäsi ja lopeta energian tuhlaaminen ulkopuolisiin. Toivotan sinulle voimia pitää kiinni omista rajoistasi!
Vierailija kirjoitti:
Paljon on tunteettomia ihmisiä….
Miksi masentuneen ja loppu olevan ihmisen pitäisi hoitaa äitinsä ex-avokkia? Kun mielestäni ei tarvitsisi hoitaa edes isäänsä.
Osanottoni sinulle
Huoli-ilmoitus on siis tehty, nyt vain omasta puolestasi sinne tieto, ettet pysty enää auttamaan tätä miestä. Hänhän voi sanoa viranomaisille, ettei mitään apua tarvita, kun sinä autat.
Velvollisuutesi on ilmoittaa apua tarvitsevasta, ei muuta.
Miksi ihmeessä sinä otat vastuun ? Itsekkin olet rikki, niinkuin kerroit. Ei ole sun isä. Vastuu kuuluu miehen sukulaisille. Jos on järjissään ja änkyröi, niin sinä ap juuri mahdollistat tämän.
Näitä on nähty.