Ulkosuomalaiset ja reissaajat, kertokaa yllättäviä arkipäivän faktoja eri maista
Siis sellaisia asioita, joissa maa eroaa Suomesta. Esim. asumisessa, työssä, opiskelussa, liikenteessä, ostoksilla...
Kommentit (805)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:45"]
Tuo alkoholikulttuuri on ainakin monessa etelänmaassa erilaista kuin täällä Suomessa (juuri Irlannista en tiedä miten on).Täällä jos jossain on alk.tarjoilu, niin porukka luulee että on tarkoitus juoda kännit.. Ei kaikki hoksaa että voi ottaa yhden tai kaksi olutta ruoan kanssa ja lopettaa siihen.
[/quote]
Suomalaiseten aivotoiminta on niin vilkasta, että pakko välillä humaltua. Ei siinä ole mitään pahaa ja aivosolut uusiutuvat. Mua naurattaa ne 90-luvun alkoholipaasaukset. Yksikin olutpullo tappaa jne.
[/quote]
Joo ei humaltumisessa sinänsä ole mitään vikaa. Meinasin että lasten seurassa voisi miettiä tarkemmin.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:46"]
Ulkomaalaiset naiset ovat paljon vapautuneimpia ja suvaitsevaisempia kuin nämä kotimaan naudat.
[/quote]
Tämän kirjoittaja on ilmeisen suvaitsevainen ja vapautunut :)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 10:46"]
Ulkomaalaiset naiset ovat paljon vapautuneimpia ja suvaitsevaisempia kuin nämä kotimaan naudat.
[/quote]
Tämän kirjoittaja on ilmeisen suvaitsevainen ja vapautunut :)
[/quote]
Vahinko alapeukku!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:23"]
Kiinassa vain harva ymmärtää sanaakaan englantia. Tämä on reissaajaan näkökulmasta MIELENKIINTOISTA (apua!). Asiaa ei auta sekään, että harva osaa lukea kirjoitusmerkkejä. Ei siis auta vaikka taksia etsiessä olisi haluamasi osoite kirjoitettuna kiinalaisilla merkeillä.
Kiinassa on jatkuvia ruokaskandaaleja. Tämä on tuttua kauraa kaikille, mutta kun edes kansainvälisiin brändeihin ei ole luottaminen Kiinassa kaupassa. Kaikki tuotteet ovat vanhentuneita. Oli aina ilon hetki kun löytyi keksipaketti , jossa parasta-ennen-päivä oli ollut vain jokunen kuukausi sitten.[/quote]
Aina olen taksin saanut, VARSINKIN kiinalaisilla merkeillä. Ja niissä lukee se valmistuspäivämäärä. Pitäisi olla ehkä jotain muutakin kuin mututuntuma :)
t. Kiinassa asunut
Sveitsissä otetaan kyllä kengät pois kotiin tullessa, mutta vaihdetaan heti sisäkenkiin tai sellasiin hotellin kylpytossutyyppisiin läpsyköihin, vaikka lattiat ei ole mielestäni mitenkään erityisen kylmät. Vieraille pitää aina tarjota tossuja ja jotkut tuovat jopa omat mukanaan tullessaan kylään.
Ruotsissa ei voi tankata luottokortilla tankkia täytee, vaan niissä on rajoitukset paljollako voi tankata.
Saksassa ei ole juustohöylää tai kuivauskaappia. Astiat tiskataan saippuavedessä ja nostetaan liinalle kuivumaan, mutta ei huuhdella.
Koulusta pääsee kotiin, jos klo 10 jälkeen on opettajanhuoneen lämpömittari yli 25 astetta, ns. hitzefrei eli hellevapaa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 00:05"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:54"]
Pariisissa saattaa ihan normimetroasemalla partioida pari sotilasasuista miestä isojen aseiden kanssa. En tunne pyssyjä, mutta pahalta näyttävät, ja suomalainen aina hätkähtää. Jos on jotain erityistä terroriuhkaa (Pariisissa on aina uhkatilanne kuitenkin), sitten näitä on joka paikassa.
[/quote]
Mututuntumatiedot on aina hauskoja, mutta ei viitsitä levittää sitä tietoa kuitenkaan oikeana. Se on ranskan legioonan miehiä, joita siellä parveilee aina ja kuuluu niiden palvelukseen, ei niinkään kerro maan levottomuudesta yhtään mitään. :f Mua ei ainakaan hätkähdyttänyt, enemmän vaihtelin katseita niiden komistuksien kanssa :3
[/quote]
Juu ne tuskin hirveästi sun ulkonäöstä välitti. Kyllä ranskattaret suomimuijat voittaa. Mutta ei siinä mitään, mahtava ketju kerrankin! Jatkakaa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:26"]
Kengät otetaan pois vain täällä pohjoismaissa, muualla se olisi loukkaus että likasilla sukolla tulet heidän kotiinsa.
[/quote]
Minusta on paljon törkeämpää lampsia paskaisilla kengillä sisällä. Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. Sitäpaitsi jos on aina kengät jalassa niin eikö siellä muhi sienet ja kaikki?
[/quote] Otetaanko Suomessa sitten kengat pois kun mennaan muihin sisatiloihin, vaikka kauppaan? Vai eiko se koirankakka jostain syysta siella likaakaan lattioita? Vai haisevatko kaupat koirankakalta ja muulta saastalta jota sadat asikkaat kantavat sisalle kenganpohjissaan? Tata olen monesti ihmetellyt.
[/quote]
Kaupoissa ei ole mattoja ja kauppojen lattiat pestään joka päivä. Haluatko itse mopata joka päivä ja luopua matoista?
Amerikassa omakotitaloalueella (suburbs) ihmiset, etenkin miehet, ottavat pihansa nurmikon kunnon oikein tosissaan. :D Sen hoitoon käytetään paljon aikaa ja jos nurmikko pääsee vähän huonompaan kuntoon on suru puserossa. Vieraiden kehuessa nurmea oikein vehreäksi hykertelee isäntä tyytyväisenä. Ja onhan ne usein todella hyväkuntoisia nurmimattoja, ei siinä mitään. :)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:38"]
Espanjassa röökimuijalle ei myydä kaupassa eikä baaritiskillä röökiä.
[/quote]
Missään muualla maailmassa kuin Suomessa ihmiset eivät polta kadulla kävellessään. Kävellessä polttaminen on todella epäkohteliasta toisia kohtaan, jotka eivät polta - savu.
[/quote]
Minä olen käynyt aika monessa maassa ja ihan kaikissa paitsi Puolassa olen polttanut, kadulla kävellessäni. Äkkiä reilu parikymmentä jossa on poltettu kadulla kävellessä.
Puolassa en ole koskaan ehtinyt kävelemään kadulla vaikka sielläkin olen neljästi käynyt.
[/quote]
Japanissa on äärimmäisen törkeää kävellä röökin kanssa. Kadulla tupakoinnista tulee yleensä sakko ja tupakointi on sallittu vain erillisissä tupakkapaikoissa.
Sinänsä hassua, että näin oli jo vuosia sitten kun ravintoloissa sai vapaasti poltella - nykuään pitää olla erillinen tupakkapuoli kuten suomessa joskus kauan sitten.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:14"]
> Alkoholia kaytetaan lasten seurassa
Saattaa tulla sinulle yllätyksenä, mutta niin Suomessakin.
[/quote]
Irlannissa sita ei kuitenkaan paheksuta, eika siita kayda minkaanlaisia keskusteluja, etta onko se sopivaa tms. Esim. ristiaisissa tarjotaan ilman muuta alkoholijuomia. Samoin lasten synttareilla aikuisille viinia tai olutta kahvin ja teen ohella.
[/quote]
En minä Suomessa mitään paheksuntaa ole huomannut tai muualtakaan kuullut. Ristiäiset nyt on niin tylsät, mutta häissä ja monissa muissa sukujuhlissa sekä illanvietoissa alkoholia on kyllä tarjottu.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 00:05"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:54"] Pariisissa saattaa ihan normimetroasemalla partioida pari sotilasasuista miestä isojen aseiden kanssa. En tunne pyssyjä, mutta pahalta näyttävät, ja suomalainen aina hätkähtää. Jos on jotain erityistä terroriuhkaa (Pariisissa on aina uhkatilanne kuitenkin), sitten näitä on joka paikassa. [/quote] Mututuntumatiedot on aina hauskoja, mutta ei viitsitä levittää sitä tietoa kuitenkaan oikeana. Se on ranskan legioonan miehiä, joita siellä parveilee aina ja kuuluu niiden palvelukseen, ei niinkään kerro maan levottomuudesta yhtään mitään. :f Mua ei ainakaan hätkähdyttänyt, enemmän vaihtelin katseita niiden komistuksien kanssa :3 [/quote] Juu ne tuskin hirveästi sun ulkonäöstä välitti. Kyllä ranskattaret suomimuijat voittaa. Mutta ei siinä mitään, mahtava ketju kerrankin! Jatkakaa.
[/quote]
Miksi ihmeessa sitten sinun pitaa tulla tanne ilkeilemaan? Voin kertoa, etta kylla niita "WT" naisia ja muutenkin huonotapaisia tai kamalan nakoisia naisia ja miehia loytyy seka Suomesta etta Ranskasta. Huoh taas.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:38"] Espanjassa röökimuijalle ei myydä kaupassa eikä baaritiskillä röökiä. [/quote] Missään muualla maailmassa kuin Suomessa ihmiset eivät polta kadulla kävellessään. Kävellessä polttaminen on todella epäkohteliasta toisia kohtaan, jotka eivät polta - savu. [/quote] Minä olen käynyt aika monessa maassa ja ihan kaikissa paitsi Puolassa olen polttanut, kadulla kävellessäni. Äkkiä reilu parikymmentä jossa on poltettu kadulla kävellessä. Puolassa en ole koskaan ehtinyt kävelemään kadulla vaikka sielläkin olen neljästi käynyt. [/quote] Japanissa on äärimmäisen törkeää kävellä röökin kanssa. Kadulla tupakoinnista tulee yleensä sakko ja tupakointi on sallittu vain erillisissä tupakkapaikoissa. Sinänsä hassua, että näin oli jo vuosia sitten kun ravintoloissa sai vapaasti poltella - nykuään pitää olla erillinen tupakkapuoli kuten suomessa joskus kauan sitten.
[/quote]
Myös syöminen ja juominen "on the go" katsotaan huonotapaiseksi. Kaikista moukkamaisin tyyppi tekee tätä + puhuu puhelimeensa julkisessa kulkuneuvossa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:45"] Tuo alkoholikulttuuri on ainakin monessa etelänmaassa erilaista kuin täällä Suomessa (juuri Irlannista en tiedä miten on).Täällä jos jossain on alk.tarjoilu, niin porukka luulee että on tarkoitus juoda kännit.. Ei kaikki hoksaa että voi ottaa yhden tai kaksi olutta ruoan kanssa ja lopettaa siihen. [/quote] Suomalaiseten aivotoiminta on niin vilkasta, että pakko välillä humaltua. Ei siinä ole mitään pahaa ja aivosolut uusiutuvat. Mua naurattaa ne 90-luvun alkoholipaasaukset. Yksikin olutpullo tappaa jne. [/quote] Joo ei humaltumisessa sinänsä ole mitään vikaa. Meinasin että lasten seurassa voisi miettiä tarkemmin.
[/quote]
Miksi?
Ruotsissa tavallinen lounas on esim makaronia ja makkara tai kaksi. Päälle ketsuppia tai vaikka hilloa. On heidän mielestään terveellistä, koska sisältää sekä hiilaria että protskua. Leivän päälle voi ihan hyvin laittaa hilloa ja banaania ja meetvurstia. Jouluaterialla on kinkkua, janssoninkiusausta, lihapullia, nakkeja ja kalaa, esim lohta ja sillejä. Viinansietokyky on keskivertoruotsalaisella todella huono ja tavallinen suomalaisnainen juo ruotsalaiset miehet helposti pöydän alle, jopa vahingossa. Suomalaisia pidetään hiljaisina, juroina, juntteina, viinaanmenevinä, mutta herttaisina, avuliaina, erittäin luotettavina ja järjestelmällisinä.
Portugalissa syödään jouluna turskaa.
Jalkapallostadionilla ei myydä alkoholillista olutta, mutta katsomossa saa tupakoida. Pelejä ei pääse katsomaan alle kolme vuotiaat.
Sisällä kävellään kengät tai tossut jalassa. Mopata pitää melkein joka päivä.
Pesukone sijaitsee yleensä keittiössä tai parvekkeella. Kerrostaloissa pyykit roikkuu ikkunasta.
Käyttövesi lämmitetään kaasulla.
Tiskiharjaa ei käytetä.
Ghanassa oli liikennepoliiseilla rynnäkkökiväärit selässä. Tietulleja oli maanteillä muutamien kymmenien kilometrien välein, joissa tarkastettiin ajoneuvot. Kun kaksi linja-autoa tai rekkaa tuli vastaan pimeällä, ne sammuttivat ajovalot ja kytkivät keskitien puoleiset vilkut päälle. Linja-autoja odotettiin isompien teiden varsilla olevilla paikkakunnilla, oli lapsia ja naisia myymässä vettä pienissä muovipusseissa autoihin ja myös muutakin syötävää ja juotavaa. Refresh-mehu oli yleinen janojuoma. Maaseudulla koteihin mentäessä vieraalle tarjottiin ensin vettä ja syötävääkin sai. Linja-autot lastattiin viimeisenpäälle täyteen, katolle sijoitettiin tavaraa ja kotieläimiä. Maaseudulla asutuskeskuksiin lähdettäessä tuli odottaa että auto täytty ensi samaan suuntaan lähtevistä ihmisistä. Käteltäessä naksautettiin sormilla vastapuolen sormia jännällä tavalla.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 11:45"]
Tuo alkoholikulttuuri on ainakin monessa etelänmaassa erilaista kuin täällä Suomessa (juuri Irlannista en tiedä miten on).Täällä jos jossain on alk.tarjoilu, niin porukka luulee että on tarkoitus juoda kännit.. Ei kaikki hoksaa että voi ottaa yhden tai kaksi olutta ruoan kanssa ja lopettaa siihen.
[/quote]
Suomalaiseten aivotoiminta on niin vilkasta, että pakko välillä humaltua. Ei siinä ole mitään pahaa ja aivosolut uusiutuvat. Mua naurattaa ne 90-luvun alkoholipaasaukset. Yksikin olutpullo tappaa jne.