uniongelmat - mitä lääkkeitä käytätte?
Olen aina ollut huono nukkuja ja olen kokeillut monenlaista lääkettä. Tällä hetkellä menee Mirtatsapiini pienellä annostuksella 3,75mg ja melatoniini 3mg. Imovanea murunen lisäksi tarvittaessa. Nyt imovanereseptiä uusittaessa uusi lääkäri oli laittanut pidemmän uusimisvälin ja saa nähdä, saanko nukuttua enää ilman. Tämä yhdistelmä on ollut sellainen, jolla olen pärjännyt.
Kommentit (52)
Työstressi, vuorotyö, ylikierroksilla käyminen
Ap
Melatoniini 3 mg, tunti ennen nukkumaan menoa, toimii kuin unelma.
Mulla univaikeuksien syynä epäsäännöllinen vuorokausirytmi (teen epäsäännöllistä 3-vuorotyötä), mutta tuon avulla saan unta hyvin, pitipä nukkumaan mennä illalla yhdeksältä (jos kello soi klo 5), iltavuoron jälkeen klo 22 (menee illalla useampi tunti, ennenkuin osaan rauhoittua nukkumaan työvuoron jälkeen ilman tuota melatoniinia), tai aamulla klo 8, aina toimii ja turvaa kyllä hyvät unet. Minun pelastukseni <3
Atarax 25 mg. Neurolepteihin en koske, bentzot kokeiltu, melatoniinista ei apua.
Unitutkimuksen jälkeen aikoinaan apua, mutta kys.lääk.menehtynyt eikä tätä samaa komboa kukaan muu ole määrännyt
Mun elämän pitää olla aika tasalaatuista, ei suuria järkytyksiä eikä pieniäkään. En saa nukuttua jos mulla on vaikka ihan vaan paha mieli, myös stressi täytyy pitää kaukana. Liikunta auttaa myös, mutta sen pitää olla riittävän rankkaa, käyn salilla 2 x viikossa, jumpassa kerran. Hölkkää, hiihtoa, uintia tms. kerran viikossa ja lisäksi sattunnaisesti pallopelejä, patikointia, melontaa + hyötyliikuntaa (puutarhatöitä, marjastusta, lumitöitä tms) ja paljon ulkoilua joka ainoa päivä.
Sitten ruokavalio: ei sokeria, ei kahvia, ei viljaa tai perunaa. Mutta ei myöskään liikaa proteiinia, rasvaa ja kasviksia voin syödä mielinmäärin, mutta en tietenkään rasvaa syö kuin normaalisti, mikä on kyllä enemmän kuin suositukset. Pieni iltakävely n. 2 t ennen nukkamaanmenoa ja lämmin kylpy, jossa laventeliöljyä rauhoittaa ihanasti. Koko kehon hieronta laventeliöljyllä on hyvä apu myös. Magnesiumia otan joka ilta ja käytän myös magnesiumvoidetta.
Melatoniini on yöpöydällä varalta, silloin tällöin joudun ottamaan. Mutta sitä mun pitää ottaa iso annos, ainakin 5 mg ja imeskelytablettina. (tilaan ulkomailta). Myös valeriaana on aika hyvää. Yritän vaihdella konsteja, ettei elimistö tottuisi mihinkään. Meillä on suvussa nämä unihäiriöt hyvin yleisiä ja siitä on monelle seurannut masennus ja sen seurauksena ainakin kaksi serkusta on tehnyt itsemurhan, joten teen kyllä kaikkeni, etten itse ajaudu masennukseen.
Paljonko mirtatsapiinia ja mihin aikaan otettuna toimii parhaiten?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:51"]
Mirtatsapiini, 7.5mg iltaisin tunti ennen nukkumaanmenoa.
Toimii kuin häkä.
[/quote]
Onko tullu kiloja?
Mirtatsapiinista sain kamalia painajaisia ja melatoniini tuntui kuin karkkeja olisi napsinut, ei auttanut minua. Nykyään Ketipinoria tarvittaessa 25-100 mg ja sillä saan nukuttua.
Melatonin 10 mg. Jenkeistä ostettu suositeltu annos.paras tosiaan säännöllisesti käytettynä.itse otan aina kun pikkulapsi herättää miettimättä ees tarvinko. Ettei ensi valvo tuntii ja ota vasta sitten.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 21:52"]
Atarax 100mg
[/quote]Kamalan iso annos! Taidat olla vaikea tapaus.
Circadin 2 mg säännöllisesti, tarvittaessa Atarax ja Levozin.