Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synttärit, joilla ei juhlita synttärisankaria - lasten juhlat

Vierailija
17.08.2015 |

Minusta on ihmeellistä, että jotkut ihmiset pitävät lapsille syntymäpäiviä, joilla ei lainkaan huomioida itse lasta ei syntymäpäiväsankaria. Tarjoilut ovat mittavat ja hyvät ja lapsilla on juhlavaatteet, mutta mistään muusta syntymäpäivän viettoa ei huomaa. Saattaa käydä vaikka niin, että lapsi vie lahjan mukanaan ja avaa sen itsekseen, ja se löytyy sitten myöhemmin jostain lastenhuoneen kaaoksesta. Kuten korttikin, jota kukaan ei ole lukenut. Vanhemmat eivät edes tiedä, keneltä mikin lahja on. Mitään ohjelmaa ei ole. Ei edes pientä leikkiä tai kakun kynttilän puhaltamista tai onnittelulaulua.

Ihmisiä kutsutaan kyllä pöytään sitä mukaa kun heitä tulee ja tarjoilu pelaa, mutta lapset leikkivät keskenään lastenhuoneessa ja mitään synttäritunnelmaa ei ole. Jos jaksaa vääntää useita suolaisia ja makeita herkkuja näyttämättä ihan naatilta, voisiko vähän panostaa myös siihen, että vieraat eli meidän lapsemme viihtyisivät ja vuosia täyttävää lasta vähän huomioitaisiin? Omat lapsemme ovat kyllä huomanneet, että juhlista puuttuvat leikit: heillä on välillä vähän tylsää. Lapsijengi saattaa olla isokin ja melskaus on joskus melkoista eli lastenhuone on ihan sekaisin leluista ja kirjoista. Tottakai käy aina noin, kun järjestetty ohjelma puuttuu. Minä saatan olla ainoa, joka käy siellä vähän siistimässä ja ojennan ainakin omia lapsiani olemaan viskomatta tavaroita, mitä he eivät nykyään enää kyllä teekään.

Tämäkin perhe käy meidän juhlissamme, joissa on joskus teema ja aina vaivalla tehtyä ohjelmaa. Olemme toisinaan myös muiden tuttavien synttäreillä ja sielläkin on aina kivaa ohjelmaa. Lauletaan ja kynttilät palavat tai mitä milloinkin. Kakut meillä on melkein aina lapsen kulloisenkin kiinnostuksen kohteen mukaan tehtyjä ja juhlia on valmisteltu pitkään ja ilolla. Kutsukin on aina paperinen, itse tehty ja lähetetty - ei koskaan viesti. Huoneetkin ovat usein melko siistit juhlien jälkeen, sillä saatamme laittaa osan leluista kaappeihin varta vasten juhlia ajatellen. Aikuiset seurustelevat, mutta lapset ovat aina pääosassa. Niinpä lähes koko aika lapsia ohjataan toiminnasta toiseen ja vasta lopuksi saattaa olla aikaa, jolloin lapset leikkivät vapaasti ja aikuiset ottavat vielä toisen palan kakkua :)

Minusta tuntuu, että viemme lahjaksi vain tavaraa, jolla ei ole kenellekään mitään merkitystä ja käymme heillä vain syömässä. Keskustelua ei paljon synny, sillä ihmisiä on aina paljon paikalla ja heitä tulee ja menee. Rouva hoitaa tarjoiluja ja isäntä juttelee vieraiden kanssa. Meillä tuo rouva istui kerran pöydässä ja arvosteli tarjoiluja. Minä en olisi kehdannut... Oli kuitenkin lasten juhlat.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä