Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SSRI-lääkkeen lopetus

Vierailija
16.08.2015 |

Onko kokemuksia ssri-lääkkeen lopettamisesta? Itse olen syönyt citalopramia annoksella 10 mg vuosia ja haluan kokeilla(useista eri syistä) lopettaa. Lääkäriltä en ole saanut ohjeita lopettamiseen (eikä tällä hetkellä ole mahdollista saadakaan), joten kyselen onko kokemuksia kuinka hitaasti olette laskeneet annosta?  Onko tullut vieroitusoireta (millaisia)? Kaikkialla sanotaan, että lääke tulisi lopettaa hitaasti, mutta mistään ei saa oikein selville kuinka hitaaaaaasti? Kuukausia? Vuosi? Kannattaako laskea 5 mg:aan nopeasti? Vai vähensittekö annosta vielä pienemmin annoksin?  

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pienestä annoksesta riittää varmaan, kun syö esim kaksi viikkoa 5mg ja lopettaa sitten kokonaan. Jos tulee jotain lopetusoireita, niin voi ottaa sen 5 mg vaikka joka toinen tai kolmas päivä. Itse lopetin 20 mg syömällä viikon 10 mg, viikon 5 mg ja sitten lopetin kokonaan. Välillä tulli jotain humahduksia päässä, niin otin silloin tällöin 5 mg.

Vierailija
2/21 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin 20mg päivässä puoli vuotta vakavan masennuksen takia. Annosta alettiin pienentää asteittain ja neljän kk jälkeen en enää syönyt lääkettä. Siinäpä se, ei mitään ongelmia seurannut. Tästä viisi vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut seinään eikämitää vieroitusoireita. Tuo on hyvin pieni annos sinulla.

Vierailija
4/21 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

10mg on aika helppo lopettaa, alta kymmenessä päivässä onnistuu. Puolitat vaan pastillit. Jos kovasti alkaa säpsyttämään, niin joka toinen päivä 10mg, joka toinen päivä puolikas, ja sitten pelkkiä puolikkaita. 

Vierailija
5/21 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin keskustelemaan lopetuksesta lääkärin kanssa ennenkuin sitä lähdet tekemään. Saat paremmat neuvot kuin palstalta. Yleensä SSRI:n käytölle on olemassa joku hyvä syy ja jos tuo syy on poistunut/muuttunut niin lääkärinkin on syytä asia tietää.

Omin päin kertaheitolla lopettaneet ovat saaneet mm. pahoja paniikkioireita. Itse suosittelisin pillerin jakamista neljäsosiin siten, että ensimmäisen kuukauden syö 3/4 pilleriä, sitten seuraavan kuukauden 2/4 eli puoli pilleriä ja sitten kuukausi 1/4 pillerillä. Viimeiseksi voi vielä varmistella syömällä tuon neljännespillerin joka toinen päivä vaikkapa viikon tai kahden ajan.

Vierailija
6/21 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat saaneet pahat oireet jopa 10 mg lopettamisesta eli kannattaa senkin osalta mieluummin liu'uttaa kuukausien ajan kuin napsauttaa parissa viikossa poikki.

Vierailija
7/21 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paljon lopetusoireita, sähköiskuja päässä, pyörrytti, lopetin seinään tai asteittain sama meininki. Oireita 3kk.

Vierailija
9/21 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

minä olen syönyt Sepramia useita vuosia 10 mg/pvä. Aloitin kesän alussa lopetuksen, ensin joka toinen pvä 10 mg ja joka toinen pvä 5 mg. Nyt olen siinä vaiheessa, että otan 5 mg / pvä. Yritin pari vkoa 2,5 mg joka toinen pvä, mutta väsymys oli järkyttävää. Nyt näin pari kuukautta ja sitten uusi yritys.

Sanokaa mitä sanotte, myös pienet annokset voivat aiheuttaa lopetusoireita. 

Voimia. Suosittelen Aku Kopakkalan uusinta kirjaa.

Vierailija
10/21 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajunnutkaan tuota paniikkihäiriö juttua. Itse söin sitalopramia masennukseen 20mg ja nyt taas 40 mg. Ensimmäisen käyttökerran jälkeen lopetin omin nokkineni, mikä oli typerää. Masennukseni uusiutui.

2

Vierailija
11/21 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri on itselläni Escitalopran actaviksen alas-ajo meneillään.Vajaa 9 vuotta söin 15mg/vrk.
Oon nyt Vähentänyt 15 mg:sta 2,5mg kahden viikon välein lääkärin ohjeistuksella.Nyt syön 7,5mg ja ens keskiviikkona putoaa 5mg:an.Siitä kahden viikon päästä 2,5mg:an ja sitä syön vielä pari viikkoa.Siihen sitten loppuu.
Minkäänlaisia vieroitusoireita ei ole ollut ainakaan vielä.

Vierailija
12/21 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin ottaa joka toinen päivä, koska eihän sitä 10 mg tabua saa enää pienemmäks! Koitin jo parin vko päästä lopettaa, mutta tosi pahat lopetusoireet tuli (päässä "soi"). Nyt otan joka 3.pvä ja voin ok. Tosin olen lihonut :(

Vierailija
13/21 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin apteekista semmosen tabletin puolittaja-kojeen.Kätevästi saa pienet,urattomat 5mg lääkkeetkin puolitettua.Makso muistaakseni jotain 6€
T.12

Vierailija
14/21 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolitan terävällä veitsellä.

Vierailija
15/21 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä ja neuvoista! Tiedän, ettei lopettamista koskaan kannata tehdä seinään... eikä lääkkeitä pitäisi mennä itse lopettamaan ilman lääkärin/hoitavan tahon suunnitelmaa. Toisaalta en enää luota sokeasti lääkärienn mielipiteeseen tai lääketeollisuuteen. Eniten päätökseeni vaikuttaa se, että lääkkeestä ei todettu mitään erityistä hyötyä jos ei haittaakaan. Sairuteeni ei myösään ollut mitään varsinaista kätettyä lääkettä, vaan minulle ja muille kanssasairastajille on usein ehdoteltu kaikenlaista laidasta laitaan...  Lääkitystä ei ensin haluttu lopettaa siltä varalta että se vaikutti tilanteeni paranemiseen. Nyt ei, koska nykyinen lääkäri näkee sen hyvänä yleislääkkeenä (!?) Koskaan ei myöskään tunnu olevan "sopivaa" hetkeä alasajoon. Enkä usko että sellaista "sopivaa" hetkeä tulekaan lähivuosien aikana. Voi olla että escitalopramilla oli osuutensa terveyteni kohenemiseen tai sitten ei. Nyt tympii vain syödä sitä, varsinkin kun lääkitysellä voi olla myös haittavaikutuksensa. En myöskään ole ollenkaan varma lääkkeen hyödystä kohdallani.  

Vierailija
16/21 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 22:19"]Suosittelisin keskustelemaan lopetuksesta lääkärin kanssa ennenkuin sitä lähdet tekemään. Saat paremmat neuvot kuin palstalta. Yleensä SSRI:n käytölle on olemassa joku hyvä syy ja jos tuo syy on poistunut/muuttunut niin lääkärinkin on syytä asia tietää.

Omin päin kertaheitolla lopettaneet ovat saaneet mm. pahoja paniikkioireita. Itse suosittelisin pillerin jakamista neljäsosiin siten, että ensimmäisen kuukauden syö 3/4 pilleriä, sitten seuraavan kuukauden 2/4 eli puoli pilleriä ja sitten kuukausi 1/4 pillerillä. Viimeiseksi voi vielä varmistella syömällä tuon neljännespillerin joka toinen päivä vaikkapa viikon tai kahden ajan.
[/quote]
Suosittelen tätä. Lopetin itse Seronilin kuin seinään ja sain vuosiksi paniikkihäiriön jonka sain onneksi katoamaan ilman lääkkeitä pelkällä terapialla. Tyhmä olin lopettaessani kun ajattelin että sain lääkkeistä niin pienen hyödyn ettei sen lopettaminenkaan kovin kamalaa voi olla. Todellisuudessa hyöty olikin suurempi ja lopetus teki kyllä elämästä aikamoista helvettiä pariksi vuodeksi.

Vierailija
17/21 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin Ssri-lääkkeen aikoinaan kertalaakista. Fluvosol oli kyseessä. Kävi itseasiassa niin, että reissuun en muistanut ottaa lääkkeitä mukaan ja kun pari päivää jäi ottamatta, niin ajattelin että jätän siihen. Vähän oli itkuisuutta ja päänsärkyä, jotka menivät nopeasti ohi.

Vierailija
18/21 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ihmispaska tarvitsee ssri lääkettä ? :D voi vittu mitä luusereita.

Vierailija
19/21 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Optiparin alasajo menossa. Aloitusannos oli 20 mg. Kun pahimmat masennuksen aiheuttajat poistuivat elämästä, alkoi tolla 20 mg:lla tulla liikaa virtaa kintaisiin. Toisin sanoen hypomania iski. Muuten oli tosi kivaa kaiket päivät, mutta yöunet väheni noin 4 tuntiin ja avomiestä ärsytti mun ylienergisyys. Huhtikuussa tiputin 10 mg ilman mitään sivuoireita. Sitten pikku hiljaa oon vähentänyt annosta. Mulla myös sellainen apteekista ostettu pillerin puolittaja / pilkkoja käytössä ja on ollut hyvä. Painajaisia mulla tulee yleensä aina kun pienennän annosta. Nyt otan noin 3 mg aamuisin. Kävin lääkärillä hakemassa Rivatrilia nukkumiseen ja kerroin mun Optipar-annostuksen. Sen mielestä on nyt jo niin pieni, että on ihan placeboa vaan. Ehkä syön vielä viikon 2,5 mg ja sitten lopetan. Mulla on OCD ja mun omasta mielestä niitä pakkorituaaleja on nyt kyllä enemmän kuin silloin kun söin 5 mg. En tiedä, onko edes järkevää lopettaa kokonaan. Ainahan ne voi aloittaa uudelleen. Masennusta mulla ei ole enää.

Vierailija
20/21 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 mg Rivaa. Aikas korkea bentzoannos. Pitkäänkin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme