Mitä tehdä sormuksille erotessa?
Naimisiin mennessä pojan mummi tahtoi antaa vihkisormuksensa pojan vaimolle. Mummo ei koskaan saanut tyttäriä, eikä pojantyttäriä, joten ajatteli vielä eläessään antaa sormuksen miniälle. Sormus ei ole mikään kauhean tavanomainen ja mielestäni erittäin kaunis. Nyt poika ja miniä ovat eroamassa ja miniä on sanonut, ettei haluaisi luopua sormuksesta, koska mummo on antanut sen hänelle. Miten käytäntö kuuluu? Säilytetäänkö sormukset itsellä vai palautetaanko toiselle osapuolelle suhteen loppuessa? Minulla ei olisi kyllä tuossa tilanteessa pokkaa pitää jonkun toisen sormusta itselläni. Tuo nainen on tämän perusteella vaikuttanut aikamoiselta harakalta.
Kommentit (49)
Käsitykseni mukaan sormus palautetaan sen antajalle. Teidän tapauksessanne moraalini sanoisi, että sormus kuuluu sukuun, koska sen on tarkoitus kulkea äidiltä tyttärelle, ei siis avioeron vuoksi suvun piiristä poistuvalle miniälle. Mutta ei kai tuosta lainsäädäntöä ole, joten harakka sen sormuksen vienee.
Kuinka kauan olivat aviossa? Jotenkin tuntuu, että se vaikuttaisi mun päätökseen. Jos kyse alle viidestä vuodesta, niin olisin varmaan peräänkuuluttamassa sormusta takaisin. Tietääkseni vaimolla on kuitenkin oikeus sormusen pitämiseen, eli hänen päätös loppupeleissä.
Olivat naimisissa kuusi vuotta, ei lapsia. Mummi yhä elossa, mutta huonossa kunnossa. Ei vielä tiedä pojan eroavan. Ap
Miniä sai sormuksen ja hän omistaa sen nyt. On hänen asiansa päättää mitä sillä tekee.
Palauttaminen olisi tyylikäs ratkaisu, mutta ei ole sinun asiasi neuvoa häntä eikä kommentoida hänen päätöstään mitenkään. Tekee miten tekee.
Kihla- ja vihkisormukset säästin ja annoin tyttärille kun täyttivät 18v. Yhden sormuksen missä oli iso timantti teetin uudestaan oman makuni mukaan (ts käytin vain sen timantin)
Hmmm... Saisikohan catherine pitää dianan sormuksen, jos eroaisivat williamin kanssa?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 21:27"]Hmmm... Saisikohan catherine pitää dianan sormuksen, jos eroaisivat williamin kanssa?
[/quote]
Niinpä!
Jos miniä on reilu ja viisas, hän ilman muuta palauttaa sormuksen. Valitettavasti on paljon ihmisiä, joita ei voisi vähempää kiinnostaa se, mikä on oikein.
Minä varmaan toisin oman näkemykseni esille.
Minä laitoin "jonnekin". Jo pelkkä ajatus tuosta sormuksesta ahdisti. Muuton yhteydessä se hukkui.
En kaivannut sitä missään vaiheessa. Päin vastoin. Oloni oli keveä.
Harmittaa tuo avioero ja vielä enemmän päälle se, että pojan tuleva ex-vaimo ei osoita kunnioitusta suvun historiaa kohtaan. Sormuksessa on monta timanttia, eikä ole tyypillinen sormus. Pojan ukkivainaa hankki sormuksen ulkomailta mummille. Ei pitäisi luottaa moisiin vosuihin. Ap
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 21:32"]
Harmittaa tuo avioero ja vielä enemmän päälle se, että pojan tuleva ex-vaimo ei osoita kunnioitusta suvun historiaa kohtaan. Sormuksessa on monta timanttia, eikä ole tyypillinen sormus. Pojan ukkivainaa hankki sormuksen ulkomailta mummille. Ei pitäisi luottaa moisiin vosuihin. Ap
[/quote]Harmittava juttu, mutta ei suoranaisesti kuulu sinulle joten pura paha mielesi palstalle äläkä puhu tästä asiasta perhepiirissä.
Vaikka ex-miniä ei juuri nyt palauttaisi sormusta, ei se silti välttämättä ole hänellä ikuisesti. Voihan olla että jos poikasi (tei esim. hänen veljensä) joskus saa tyttären, ex-miniä voi sitten antaa sen hänelle. Mutta jos sä alat kärttämään sitä, se synnyttää todennäköisesti hänessä vain uhmaa, jolloin hänen on "pakko" pitää sormus.
Ap nyt et itse osoita tyyliä haukkumalla vosuksi, vaikka et edes tiedä mitä hän aikoo tehdä. Hänelle on se sormus annettu, ja hän saa halutessaan vaikka pitää sen.
Mä en nyt ymmärrä, miksi sinä olet jo sormusta kysellyt, kun ovat vasta eroamassa. Anna miniän erota rauhassa ja toipua! Kysy myöhemmin, jos on pakko.
Jos mummoa itseään harmittaa sormuksen jääminen miniälle, voisi tämä itse kunnioittaen pyytää sormusta takaisin. Mikäli on kuitenkin sellaisessa kunnossa? Sinua ex-miniä tuskin kuuntelee.
Miniä oli pojalle ilmoittanut, että hän pitää sormuksen, koska se on kaunis. Hienoa, että arvostaa sormusta, mutta mielestäni se kuuluu sukuumme ja on minunkin miestäni kaunis. Mielestäni hänen pitäisi enemmän arvostaa mummia, joka sormuksen hänelle ensisijaisesti antoi. Ap
eli sormus ei ole ns. "sukusormus"? vaan sormuksen saanut nainen on toinen sormuksen käyttäjä?
Jos olisin tämän kertomuksen miniä, voisin ihan mielelläni lahjoittaa sormuksen takaisin sukuun, jos saisin sen omasta aloitteestani, omalla tavallani ja omassa aikataulussani (kenenkään patistelematta) tehdä. Saisin siitä varmaan myöskin itselleni antamisen iloa.
Mutta jos ex-anoppi alkaisi sitä tivaamaan ja vaatimaan, niin eipä huvittaisi palauttaa. Pitäisin itselläni, ihan vittuillaksenikin.
vaikea tilanne, mutta itse antaisin pitää, jos mummo ei ole enää elossa, mutta jos mummo on vielä elossa, silloin ottaisin sormuksen, ellei mummo sanoisi toista.